Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Booking.com, is dat wat? - Forum Wereldfietser

Booking.com, is dat wat?

Inderdaad erg voor het personeel, maar geen verlies voor fietsend Nederland of België. Van die mensen die denken even een markt te kunnen veroveren door maar genoeg geld ergens tegenaan te smijten bieden zelden meerwaarde voor die markt.

Vaak lukt dat helemaal niet, maar zelf als zo'n handelswijze met supersnelle groei wel lukt is het op lange termijn zelden een goede zaak voor de consument. (Vreemd dat in dat artikel eerst sprake is van 'veelbelovend' en 'succesverhaal'. Nooit heb ik deze winkelketen en zo'n soort poging tot marktverovering als 'veelbelovend' of 'succesverhaal' beschouwd.)

Dat is ook de reden dat ik zo'n winkels probeer te mijden, net zoals de Ubers, Booking.coms, Take-away's, AirBnB's, Bird's van deze wereld. Vaak zijn die bedrijven behoorlijk verlieslatend maar kunnen ze door gigantische kapitaalinjecties de markt dood concurreren. Slagen ze daar niet in, laten ze een hoop werknemers en soms ook schuldeisers achter. Slagen ze daar wel in, dan creëren ze een ongezonde monopolie-positie.
Zelden bieden die bedrijven ook echt goede service en kwaliteit maar hebben ze andere verdienmodellen of maken ze gebruik van nepzelfstandigen, onderbetaalt personeel, ... en worden veel kosten doorgeschoven naar de maatschappij of de overheid.
Het zou me verbazen dat de droom van de oprichter ooit was om meerwaarde te bieden voor de consument.

Het blijft erg voor het personeel, maar los daarvan kan ik hun falen alleen maar toejuichen. Al vrees ik dat oprichters, CEO's, managers, ... van zo'n bedrijven er meestal rijker uit stappen dan dat ze er in zijn gestapt. De verliezers zijn vaak anderen.
Over Booking.com ben ik erg tevreden. Zorgt voor een transparant aanbod en bij problemen lossen ze die op.
Bert van Sprang schreef:
do 23 apr, 2020 18:41
Over Booking.com ben ik erg tevreden. Zorgt voor een transparant aanbod en bij problemen lossen ze die op.
U tevredenheid wordt door velen niet gedeeld: https://nl-be.trustpilot.com/review/www.booking.com of https://www.reisgraag.nl/booking-com/ervaringen/

Het is een prestatie om zo slecht te scoren. Ook consumentenverenigingen krijgen vaak klachten. Niet onbegrijpelijk omdat zo'n bedrijven er goed in slagen in hun overeenkomsten (met consumenten en met accommodatie-eigenaars) alle verantwoordelijkheid af te schuiven.

Booking.com heeft heel van de door mij opgesomde negatieve kenmerken: https://joop.bnnvara.nl/nieuws/multinat ... iet-genoeg

Ik kijk bij zo'n bedrijven ook verder dan 'is wat ze doen handig voor mij'. De vraag hoe ze maatschappelijk functioneren vind ik relevant in mijn keuze waar ik mijn geld aan uit geef.

Ook veel accommodatie-eigenaren zijn helemaal niet zo gelukkig. Ze voelen zich bijna verplicht zich aan te sluiten bij Booking.com omdat veel mensen enkel nog daar naar kijken als ze accommodatie zoeken. Maar de vaak beperkte winst wordt deels afgeroomd door Booking.com met commissies van 15-25%.
Bovendien heb je ook als klant dus meestal niet de beste prijs en kan je dus beter rechtstreeks bij de accommodatie terecht.

https://www.ad.nl/reizen/hoe-boekingswe ... ~a19e19f9/

Ik hoop dus dat Booking.com die staatssteun die ze nu vragen (https://www.businessinsider.nl/booking-com-staatssteun/) niet krijgen en wens hen van harte een faillissement toe.

Ook interessant: https://business.techpulse.be/nieuws/18 ... uk-zetten/

Het zijn echt bedrijven die continu de morele en wettelijke grenzen opzoeken.
Vaak probeerde ik inderdaad de accommodatie direct te bellen, om zo het hele bedrag rechtstreeks naar de accommodatie te laten gaan. Tegenwoordig kun je de accommodatie alleen nog bij Bookin.com boeken (keuze accommodatie) of zijn de condities slechter (keuze accommodatie).
Bert van Sprang schreef:
do 23 apr, 2020 19:55
Tegenwoordig kun je de accommodatie alleen nog bij Bookin.com boeken (keuze accommodatie) of zijn de condities slechter (keuze accommodatie).
Wat mij alleen maar bevestigt in de visie dat zo'n bedrijven een negatieve zaak zijn en men er als consument best zo ver mogelijk van kan weg blijven.
Ik heb het zelf meegemaakt bij mijn eigen bedrijf en google advertenties. Eerst ben je gewoon vindbaar via google en dan gaat google concurrenten boven je plaatsen, tenzij je betaalt. De concurrent die het meest betaalt krijgt de klanten, maar is een flink deel van zijn inkomen kwijt aan google.
Nadeel voor de klant is dat dit allemaal helemaal niks te maken heeft met de kwaliteit van produkt of dienst van de betreffende bedrijven, dus google is de enige die er in dit geval profijt van heeft.
Die keren dat het bij mij mis ging bij Booking.com, accomodatie was overboekt of al gesloten toen ik aan kwam hebben ze dat netjes opgelost. Ik hoor de laatste tijd wat negatievere ervaringen, dus het kan zijn dat het minder is geworden. Het beste is om op de vergelijkingssites (niet alleen booking of trivago) te kijken wat er in de omgeving allemaal is, en soms ook gewoon via de lokale VVV alles te laten regelen, tegen een kleine vergoeding.
Feit is dat veel overnachtingsaanbieders gewoon geen zin/tijd/geld hebben om zelf een website in de lucht te houden incl. boekingssysteem en dat graag uitbesteden aan een derde partij.

Voor wat fietsenwinkel betreft, dozen schuiven kan iedereen, service en vakmanschap wordt hierdoor wel schaarser. Stella doet het ook zo, die hebben daarnaast alleen wel rondrijdende fietsenmakers, en die zijn ook nodig als je de fiets ook echt gaat gebruiken heb ik van collega's begrepen.
Revanho schreef:
do 23 apr, 2020 19:07
Ook veel accommodatie-eigenaren zijn helemaal niet zo gelukkig. Ze voelen zich bijna verplicht zich aan te sluiten bij Booking.com omdat veel mensen enkel nog daar naar kijken als ze accommodatie zoeken. Maar de vaak beperkte winst wordt deels afgeroomd door Booking.com met commissies van 15-25%.
Bovendien heb je ook als klant dus meestal niet de beste prijs en kan je dus beter rechtstreeks bij de accommodatie terecht.
De hotels betalen inderdaad een forse commissie, die bij mijn weten circa 16% bedraagt. Maar daarbij moet je wel bedenken dat hotels vrijwel geen reclame meer hoeven te maken (iedereen kijkt toch al op booking.com) en tegelijk enorm besparen op allerlei overheadkosten bij reserveringen, die ze vroeger helemaal zelf moesten regelen.
Dat je als klant niet de beste prijs krijgt bij booking.com is absoluut niet mijn ervaring. Ik heb honderden hotels geboekt via booking.com en vergelijk regelmatig de tarieven met de tarieven op de eigen hotelsites, maar die lopen vrijwel altijd parallel (soms krijg je een welkomstdrankje of zo als je rechtstreeks boekt). Logisch ook, hotelgasten zijn niet achterlijk en als de tarieven bij booking com systematisch hoger zouden liggen, was deze bemiddelaar nooit zo groot geworden.
De paar keer dat ik een probleem ervoer bij aankomst, is dat door het hotel altijd meteen opgelost. Ze willen echt geen problemen met booking. com hebben, en daar heb je als consument dus echt profijt van.
De hotels mogen, als ze met booking.com in zee gaan, zelf niet op hun (openbare) website een goedkopere prijs aanbieden. Je hebt soms een kans op een lagere prijs als je de hotels persoonlijk belt of mailt. Dat problemen van klanten worden opgelost is niet zonder meer de verdienste van booking.com, goede hotelbedrijven doen dat ook zonder zo'n waakhond.

Booking.com maakt de prijzen door de forse commissie's hoger, hoe je het wendt of keert. Hotels zouden vaak goedkoper uit zijn om zelf hun administratie en reclame te regelen. Maar ze zijn bang dat hun gasten anders naar hotels gaan die wel bij booking.com aangesloten zijn. Hierdoor kiezen de hotels er voor om toch maar naar de pijpen van monopolist booking.com te dansen.

Bedrijven als booking.com zijn inmiddels belangrijk voor de economie en veel banen, en zouden daarom in aanmerking kunnen komen voor diverse vormen van steun. Maar maatschappelijk zit hun "meerwaarde" er slechts in dat ze de markt conditioneren op de luiheid van de consument.

Hans
Leon schreef:
do 23 apr, 2020 22:26
Ik heb het zelf meegemaakt bij mijn eigen bedrijf en google advertenties. Eerst ben je gewoon vindbaar via google en dan gaat google concurrenten boven je plaatsen, tenzij je betaalt. De concurrent die het meest betaalt krijgt de klanten, maar is een flink deel van zijn inkomen kwijt aan google.
Nadeel voor de klant is dat dit allemaal helemaal niks te maken heeft met de kwaliteit van produkt of dienst van de betreffende bedrijven, dus google is de enige die er in dit geval profijt van heeft.
Zo simpel werkt de Google-zoekmachine nou ook weer niet. Betaalde links in het google-zoekvenster, hebben de vermelding "gesponsord". Die staan rechts van de zoekresultaten, en ze kunnen ook bovenaan staan met de vetgedrukte vermelding "Advertentie". Het is doortrapt, inderdaad, want veel gebruikers kijken daar niet naar. Hoe dan ook, je ranking in de "echte" zoekresultaten daaronder wordt door allerlei factoren bepaald, maar betaling is daar niet een van. Zie deze uitleg van Google, en verder natuurlijk de webpagina's van bedrijven die jou een hogere plek in de ranking beloven.
peter de rijk schreef:
do 23 apr, 2020 23:45
Dat je als klant niet de beste prijs krijgt bij booking.com is absoluut niet mijn ervaring. Ik heb honderden hotels geboekt via booking.com en vergelijk regelmatig de tarieven met de tarieven op de eigen hotelsites, maar die lopen vrijwel altijd parallel (soms krijg je een welkomstdrankje of zo als je rechtstreeks boekt).
Heb je het artikel waar ik naar verwees gelezen? Het is accommodatie-uitbaters verboden op de eigen website lagere prijzen te adverteren. Dat betekent niet dat je geen lagere prijs kan krijgen, maar dan moet je gewoon bellen of mailen.
https://www.ad.nl/reizen/hoe-boekingswe ... ~a19e19f9/
peter de rijk schreef:
do 23 apr, 2020 23:45
Dat je als klant niet de beste prijs krijgt bij booking.com is absoluut niet mijn ervaring. Ik heb honderden hotels geboekt via booking.com en vergelijk regelmatig de tarieven met de tarieven op de eigen hotelsites, maar die lopen vrijwel altijd parallel (soms krijg je een welkomstdrankje of zo als je rechtstreeks boekt).
Heb je het artikel waar ik naar verwees gelezen? Het is accommodatie-uitbaters verboden op de eigen website lagere prijzen te adverteren. Dat betekent niet dat je geen lagere prijs kan krijgen, maar dan moet je gewoon bellen of mailen.
https://www.ad.nl/reizen/hoe-boekingswe ... ~a19e19f9/
peter de rijk schreef:
do 23 apr, 2020 23:45
De hotels betalen inderdaad een forse commissie, die bij mijn weten circa 16% bedraagt.
Volgens wat ik lees varieert deze tussen de 15% en 25%. Wat in beide gevallen waanzinnig veel is.
peter de rijk schreef:
do 23 apr, 2020 23:45
Maar daarbij moet je wel bedenken dat hotels vrijwel geen reclame meer hoeven te maken (iedereen kijkt toch al op booking.com) en tegelijk enorm besparen op allerlei overheadkosten bij reserveringen, die ze vroeger helemaal zelf moesten regelen.
Je gaat voorbij aan het punt dat ook Hans (javb2812) terecht maakt, namelijk dat de druk op accommodatie-uitbaters om zich bij booking.com aan te sluiten gigantisch groot is omdat de meeste consumenten te lui zijn om verder te kijken dan booking.com. Met hun bijna monopolie-positie hebben zo'n bedrijven heel veel macht.
peter de rijk schreef:
do 23 apr, 2020 23:45
Logisch ook, hotelgasten zijn niet achterlijk en als de tarieven bij booking com systematisch hoger zouden liggen, was deze bemiddelaar nooit zo groot geworden.
Neen, maar dat komt dus omdat het die accommodatie-uitbaters verboden is om online lagere prijzen aan te bieden. Dat betekent niet dat die accommodatie-uitbaters niet soms nog langere prijzen bieden en zeker niet dat de prijzen dankzij booking.com lager worden, integendeel. Die gigantische winsten van zo'n firma's als booking.com worden meer dan afgeroomd door aandeelhouders, CEO's, managers, ...
peter de rijk schreef:
do 23 apr, 2020 23:45
De paar keer dat ik een probleem ervoer bij aankomst, is dat door het hotel altijd meteen opgelost. Ze willen echt geen problemen met booking. com hebben, en daar heb je als consument dus echt profijt van.
Hotels willen meestal geen negatieve publiciteit. Dat zou zonder booking.com ook het geval zijn. De service die je in zo'n geval krijgt is echt niet aan booking.com te danken.
En enige voorzichtigheid met online-reviews is wijs, maar ik vind deze resultaten toch veelzeggend:

https://nl-be.trustpilot.com/review/www.booking.com

Meer dan 19000 reviews met een gemiddeld van 1,5 op 5

https://www.reisgraag.nl/booking-com/ervaringen/

694 ervaringen met een gemiddeld van 3,1 op 10.

Dat zijn geen cijfers die verklaard kunnen worden door enkele ontevreden klanten die een online een negatieve campagne opzetten. Zo'n cijfers wijzen op een fundamenteel probleem.

Ik raad sommige mensen toch aan zich wat te verdiepen in bedrijven als Uber, Booking.com, Take-away, AirBnB, Bird, ... Het zij bedrijven die de consument op termijn geen meerwaarde bieden.

Renaat
Marjan schreef:
vr 24 apr, 2020 07:24
Booking.com zijn boeven.
14 miljard te verdelen onder de aandeelhouders en hand ophouden nu ze verlies draaien tgv corona.
( ons belastinggeld 👿)
Monopoly vond ik vroeger een leuk spel, nu probeer ik de monopoly bedrijven te vermijden.
Revanho schreef:
vr 24 apr, 2020 00:38
peter de rijk schreef:
do 23 apr, 2020 23:45
De hotels betalen inderdaad een forse commissie, die bij mijn weten circa 16% bedraagt.
Volgens wat ik lees varieert deze tussen de 15% en 25%. Wat in beide gevallen waanzinnig veel is.
De standaardcommissie is 15%, wil je een hogere positie in de ranglijst, betaal je meer commissie. Waarom is dat trouwens "waanzinnig" veel? Dat kun je pas beoordelen als je weet hoeveel hotels al dan niet besparen door zich bij booking.com aan te sluiten. Ken jij die cijfers? Dat de hotelprijzen zijn gestegen door die hoge commissie, zoals je stelt, waag ik te bestrijden, omdat de consument de prijzen van een kamer nu veel gemakkelijker kan vergelijken dan vroeger en een voordelige aanbieding veel toegankelijker is dankzij het communicatiekanaal booking.com. Het is ook niet mijn ervaring dat hotelprijzen de laatste jaren gestegen zijn.
Revanho schreef:
vr 24 apr, 2020 00:38
Hotels willen meestal geen negatieve publiciteit. Dat zou zonder booking.com ook het geval zijn. De service die je in zo'n geval krijgt is echt niet aan booking.com te danken.
Toch wel. Hotels willen namelijk echt niet uit booking.com verwijderd worden, en dat gebeurt als ze zich niet aan de regels houden, bijvoorbeeld door een aantal malen te veel kamers als beschikbaar door te geven. En de reviews op booking.com zelf worden goed gelezen... De impact van een consumentenklacht is gewoon veel groter op een podium als booking.com.
Revanho schreef:
vr 24 apr, 2020 00:38
En enige voorzichtigheid met online-reviews is wijs, maar ik vind deze resultaten toch veelzeggend:

https://nl-be.trustpilot.com/review/www.booking.com

Meer dan 19000 reviews met een gemiddeld van 1,5 op 5

https://www.reisgraag.nl/booking-com/ervaringen/

694 ervaringen met een gemiddeld van 3,1 op 10.
Tja, waarom zou een tevreden hotelgast een review op trustpilot plaatsen?
Tot slot: ik ken best wat mensen uit de hotelbranche, en hun relatie met boekingsites is veel minder negatief dan het beeld dat jij hier schetst. In de praktijk is het gewoon een win-winsituatie. Wat niet wegneemt dat het een goede zaak is als de scherpe kantjes van de zakelijke relatie van hotels met grote boekingplatforms door de diverse overheidsautoriteiten weggevijld worden. En dat geldt ook voor het misleiden van de consument met flauwekulpraktijken als "Nog slechts één kamer beschikbaar!".
We wijn met een vriendengroep bezig een geboekt huisje te annuleren. Het is niet bij booking.com maar bij een ander bekend administratiekantoor. Het is een hel. Bellen werkt niet, je krijg niemand aan de lijn. Mails werken niet want je krijgt alleen een standaardantwoord terug. Dan maar een aangetekende brief. Ook dan alleen een standaardantwoord.
Maar we krijgen wél een rekening voor het resterende bedrag terwijl we ruim op tijd waren met annuleren.
Ondertussen staat op de website vrijwel niks zinnigs over corona en wordt je vooral aangemoedigd te boeken.
Met zulke bedrijven heb ik dus geen medeleven in deze tijd.
Leon schreef:
vr 24 apr, 2020 11:18
We wijn met een vriendengroep bezig een geboekt huisje te annuleren. Het is niet bij booking.com maar bij een ander bekend administratiekantoor. Het is een hel. Bellen werkt niet, je krijg niemand aan de lijn. Mails werken niet want je krijgt alleen een standaardantwoord terug. Dan maar een aangetekende brief. Ook dan alleen een standaardantwoord.
Maar we krijgen wél een rekening voor het resterende bedrag terwijl we ruim op tijd waren met annuleren.
Ondertussen staat op de website vrijwel niks zinnigs over corona en wordt je vooral aangemoedigd te boeken.
Met zulke bedrijven heb ik dus geen medeleven in deze tijd.
Kun je niet rechtstreeks met de verhuurder communiceren?
Mogelijk dat hij een manier weet, en hij weet dat jullie in elk geval niet komen.
Ik heb hetzelfde ge-emmer met iets wat ik rechtstreeks geboekt had. Voor hele gezin (16 personen) met Pasen twee huisjes in Zeeland geboekt. Konden we niet naar toe vanwege Corona, nu voucher ontvangen voor de periode oktober - december 2020. Voucher vind ik prima, echter periode niet, wordt langzaam een hele discussie. Maar financiële afwikkeling in Corona-tijdperk zou ik even los zien van service in "normale" tijden.
Vanuit het perspectief van een fietser zoals ik (de 'wapperende cc', noemen jullie dat hier, geloof ik), is Booking.com ideaal.

Ik overnacht over het algemeen in kleine hoteletjes, B&B, gîtes e.d. Boek nooit van te voren, want ik wil vrijheid hebben in dagafstand. Vroeger kon dat betekenen dat een lange fietsdag eindigde in een nogal frustrerende zoektocht naar zo'n slaapplaats.
Tegenwoordig is het heerlijk relax. Op het moment van de rit dat ik denk nog een uurtje of één, twee te willen fietsen, pak ik de Booking.com app erbij, en snuffel daar rond in het gebied waar ik ongeveer wil uitkomen. Keus maken, reserveren en klaar. Vervolgens fiets ik relaxed het laatste stuk door, in de wetenschap dat er een slaapplaats voor me klaar staat, en ik precies weet waar (en tegen welke kosten). Als het de enige is, of bv ook een bijzonder leuke tent, die een eindje van de route ligt, kan ik gelijk die route aanpassen, en is het niet nog op het laatst weer naar een ander plek/dorp te hoeven rijden.
Ik vind deze manier van werken echt heerlijk, dus ik ben 'fan' van Booking.com.

Mijn ervaring is trouwens ook dat de ondernemers geen probleem met Booking.com lijken te hebben. Soms sta ik aan de 'balie' bij een hoteletje, zonder boeking, en als ik vraag of we het met elkaar regelen, of dat ik het via Booking.com zal doen, vinden ze het traject van Booking.com prima. Blijkbaar brengt het hun ook voordelen.


Je weet ook, als je over pro en contra discussieert, niet wat Booking.com aan extra aanloop voor de bedrijven opbrengt. Door het gemak van deze site, zullen mensen misschien eerder genegen te zijn een boeking te maken, ipv naar een camping te rijden (fiets/auto), of bv in één keer naar huist te rijden (auto).

(Sorry voor 'n beetje off-topic.)
Altijd zelf bellen is het devies. Dat scheelt vaak genoeg best veel. Bovendien blijken er dan soms wel degelijk nog kamers te zijn.