Eindelijk die fietsreis naar Rome, maar hoe?

Bel b4t op en vraag of je mag proefrijden...
Tim1983 schreef:
za 30 mei, 2020 10:06
Sowieso ziet de Avaghon er wel een beest uit, oerdegelijk en wel mooi ook.
Het voordeelvan een Avaghon is dat je hem zo kunt laten opbouwen als je wilt. Alles er op wat je wilt en (vooral ook!) alles er niet op wat ballast is.
Wat we nog niet over je gelezen hebben zijn de gewichten. Als je 55 kilo weegt, 160 cm lang bent en 15 kilo spul mee wilt nemen kom je voor een fiets ergens anders uit dan wanneer je 120 kilo weegt, 205 cm lang bent en 30 kilo spul wilt meenemen.
Een fiets die voor de lichtgewicht toch wat stijf is, zal voor de zwaargewicht misschien flink te slap zijn.

Kun je een indicatie van de gewichten geven? In beide gevallen kunnen ze je in Rotterdam helpen overigens.

Als het niet echt hoeft uiteraard geen voortassen.
Leon schreef:
za 30 mei, 2020 10:29
Het voordeel van een Avaghon is dat je hem zo kunt laten opbouwen als je wilt. Alles er op wat je wilt en (vooral ook!) alles er niet op wat ballast is.
Nog een voordeel is dat ze daar ook andere merken hebben staan voor een vergelijk. Prima fiets trouwens, maar er staan daar wel meer prima fietsen :) Gewoon eens gaan proefrijden.
Tim1983 schreef:
za 30 mei, 2020 10:06


Mijn budget is maximaal 2500 euro.
Lijkt me een gezond budget. Kun je een prima fiets voor vinden.
Tim1983 schreef:
za 30 mei, 2020 10:06

Santos: oerdegelijk, maar boven mijn budget en ik zou eerder opteren voor een minder "mountainbike-achtige" fiets. Ik wens vooral op asfalt te fietsen, al kunnen grindweggetjes enzo zeker ook.
Ook onder de 2500 euro kun je Santos rijden, kijk maar eens naar een Travelmaster 2.6 en 2.8 in 'Special' met derailleurs. En hoe 'mountainbike' een fiets wordt kun je met de afmontage ook best een stuk tweaken. Binnen grenzen uiteraard.
Leon schreef:
za 30 mei, 2020 10:29
Tim1983 schreef:
za 30 mei, 2020 10:06
Sowieso ziet de Avaghon er wel een beest uit, oerdegelijk en wel mooi ook.
Het voordeelvan een Avaghon is dat je hem zo kunt laten opbouwen als je wilt. Alles er op wat je wilt en (vooral ook!) alles er niet op wat ballast is.
Wat we nog niet over je gelezen hebben zijn de gewichten. Als je 55 kilo weegt, 160 cm lang bent en 15 kilo spul mee wilt nemen kom je voor een fiets ergens anders uit dan wanneer je 120 kilo weegt, 205 cm lang bent en 30 kilo spul wilt meenemen.
Een fiets die voor de lichtgewicht toch wat stijf is, zal voor de zwaargewicht misschien flink te slap zijn.

Kun je een indicatie van de gewichten geven? In beide gevallen kunnen ze je in Rotterdam helpen overigens.

Als het niet echt hoeft uiteraard geen voortassen.
Ja iets zwaardere lichaamsbouw. 190cm 99kg en het doel is 15 a 20kg bagage (liefst achteraan alleen). Eventueel later dan nog voordragers op monteren...
Misschien heb je hier wat aan: https://fietsvakantie.home.blog/
Tim1983 schreef:
za 30 mei, 2020 11:55
Ja iets zwaardere lichaamsbouw. 190cm 99kg en het doel is 15 a 20kg bagage (liefst achteraan alleen). Eventueel later dan nog voordragers op monteren...
Ja, dan moet je alles waar 'light' op staat vermijden :D
Wat voor een ander 15 kilo is zal voor jou dan al gauw 20 zijn. Je tent moet groter; je slaapzak is echt geen medium, je kleren zijn large en ook je honger na het fietsen zal beslist niet small zijn etc. etc.
Dat wordt dus naar Rotterdam?
Leon schreef:
zo 31 mei, 2020 14:37
Tim1983 schreef:
za 30 mei, 2020 11:55
Ja iets zwaardere lichaamsbouw. 190cm 99kg en het doel is 15 a 20kg bagage (liefst achteraan alleen). Eventueel later dan nog voordragers op monteren...
Ja, dan moet je alles waar 'light' op staat vermijden :D
Wat voor een ander 15 kilo is zal voor jou dan al gauw 20 zijn. Je tent moet groter; je slaapzak is echt geen medium, je kleren zijn large en ook je honger na het fietsen zal beslist niet small zijn etc. etc.
Dat wordt dus naar Rotterdam?
Ik denk dat het idd Rotterdam zal worden i.p.v. Amsterdam. ... Avaghon series 28 is iets wat met opties i.v.m. zadel, stuur, usb-poort enzo net rond de 2500 zit. Met mijn gewicht,lengte,... kies is best een stevig frame. Dan zal de stijfheid van dat kader best meevallen zeker, ook zonder bagage voor ww-verkeer... Bedankt voor de tips!
Wim schreef:
zo 31 mei, 2020 14:30
Misschien heb je hier wat aan: https://fietsvakantie.home.blog/
Bedankt Wim, die had ik al eens gelezen. Idd leuke tekst. Vooral het feit dat het best mogelijk is om voor een Europese fietstocht van bv. 3 weken het zonder voordragers te doen. Mits wat weeg-en puzzelwerk natuurlijk...
Hoi Tim,

Ik lees dat je een Avaghon overweegt. Goede keuze. Je twijfelt of dat ook voor woonwerkverkeer lekker fietst. Maak je geen zorgen: hij rijdt nog lekkerder als je er een vrachtwagen van maakt, maar ook prima solo. Ik heb er zonder bagage op Pinkstermaandag heel dikwijls de Elfstedentocht op gereden en rijd er altijd op en zelfs mijn kinderen pakken eerder mijn avaghon dan hun snelle MTB. Het is gewoon een fantastisch rijdende fiets die altijd doet wat je verwacht.
Aart Veldhuizen schreef:
ma 01 jun, 2020 04:02
Hoi Tim,

Ik lees dat je een Avaghon overweegt. Goede keuze. Je twijfelt of dat ook voor woonwerkverkeer lekker fietst. Maak je geen zorgen: hij rijdt nog lekkerder als je er een vrachtwagen van maakt, maar ook prima solo. Ik heb er zonder bagage op Pinkstermaandag heel dikwijls de Elfstedentocht op gereden en rijd er altijd op en zelfs mijn kinderen pakken eerder mijn avaghon dan hun snelle MTB. Het is gewoon een fantastisch rijdende fiets die altijd doet wat je verwacht.
Bedankt Aart, ik hoop binnenkort eens naar Rotterdam te komen. :D Het is mede dankzij jouw reisverslag dat ik in de richting van Avaghon ben beginnen kijken. Ook omdat een nieuwe avaghon net binnen mijn budget past. Zouden de grenzen eigenlijk al open zijn ? Mag je al met de auto naar Rotterdam vanuit België i.v.m. corona?
Als ik het goed begrijp is de grens vanaf vandaag open.
Leuk om al die voorpret te lezen, dan begint het mij mij gelijk ook weer te kriebelen.

Benjaminse of Reitsma: Ik ben in 2013 met Benjaminse naar Rome gefietst op mijn racefiets. Dunne 22mm bandjes, en daar heb ik regelmatig flink gemopperd over de onverharde stukken die er tussen zaten, ondanks dat ik zijn alternatieve routes aanhield met zo min mogelijk onverhard. Ben een keer op 200 meter twee keer lek gereden. Ga je met dikkere banden op pad dan is dat echter al snel geen probleem meer. Ik ben echter wel een paar keer verkeerd gereden, zijn aanduidingen zijn niet altijd even helder.

Routeboekje of GPS: Het grote nadeel aan een routeboekje is het gewicht en het volume dat je meezeult. Het gaat bij Benjaminse om een kleine kilo dat je meeneemt, dat is nogal wat. Er zijn er die bladzijdes uitscheuren en weggooien maar dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen.
Ik stopte het in een kaarthouder bovenop mijn stuurtas, maar moest daardoor wel vrij vaak stoppen en die hele kaarthouder loshalen om een bladzijde om te slaan. Dat begon me op een gegeven moment wel wat te irriteren.
Bij mijn tweede tocht naar Madrid heb ik het anders aangepakt. Ik heb daar gebruik gemaakt van een GPS (Garmin Etrex 30), maar daarbij de hele route op 4 A4tjes uitgeprint. Te klein om de weg te kunnen volgen, maar groot genoeg om in die kaarthouder te kunnen zien wat voor voortgang je maakt en wat je de komende dagen tegen gaat komen. Ik vond dat een mooie combinatie.Ik had deze route zelf uitgestippeld. Hoewel het leuke van rijden met een routeboekje is dat je het gevoel hebt er iemand in zekere zin met je meefietst, heb ik dat bij mijn tweede tocht niet gemist.
Het nadeel van een GPS voor mij persoonlijk is dat de cijfers me nogal afleiden. Snelheid, hellingsgraad, afgelegde afstand. Ik merkte op een gegeven moment dat ik teveel met cijfers bezig was en te weinig met alles om me heen. Dus ik heb die vrijwel allemaal uitgezet en dat gaf een heel stuk meer gemoedsrust.
Hou wel goed rekening met de energievoorziening van je GPS. Voor een telefoon is een naafdynamo of powerbank (gewicht) haast onvermijdelijk. De Garmin die ik heb werkt op batterijen. Die kun je werkelijk overal ter wereld vinden.


Vooraf uitstippelen of camping: Ik gebruik een combinatie van beide. Het uitzoeken is deel van mijn voorpret, dus ik zoek van tevoren uit welke campings onderweg langs re route liggen (met name in Noord-Frankrijk is dat wel een ding, daar zijn maar weinig campings) en wat hun prijzen zijn voor trekkerstentjes. Er zijn er die je gewoon een vol tarief laten aftikken van 16 euro, er zijn er ook waar je voor 4 euro kunt staan.
Ik stippel echter absoluut niet uit wanneer ik waar overnacht, dat gaat echt op de bonnefooi. Heb ik een goede dag, dan fiets ik rustig 120 kilometer. Heb ik een slechte dag, dan stop ik soms na 50 kilometer en heel af en toe al na 30. Het lijkt me vreselijk om dan alle geplande overnachtingen te moeten gaan verzetten. En inderdaad, pech onderweg, een ziekdag, even een dag rondlopen in een plaatsje, je hebt daarvoor de vrijheid.

Wat betreft je afstanden zijn ze geen van alleen een probleem. Totaal niet. Hou er wel rekening mee dat campings en hotels niet altijd pal aan de route staan. Die afstanden kunnen er dus nog bijkomen.
Qua route zou ik je wel willen aanraden om de Alpen over te fietsen. Die bergen zijn een machtig gezicht en die Splugenpas (Benjaminse) schijnt onvergetelijk te zijn. Ik zeg met nadruk schijnt, want helaas heb ik m zelf niet kunnen doen :(
Het Comomeer met besneeuwde Alpentoppen op de achtergrond is een weergaloos gezicht en fietsen door Toscane is werkelijk prachtig. Alleen de Po-vlakte oversteken is een beetje boring, maar aan de andere kant is twee dagen vlak ook wel weer een verademing na het klimwerk van de Alpen.

Qua avondeten zou ik er geen rekening mee houden dat je op een camping warm eten kunt krijgen. Buiten de campings in drukbezochte toeristengebieden (Luxemburg, Moezel) ben ik dat niet vaak tegengekomen. Ik had er zelf geen probleem mee om af en toe een dag zonder warm eten te doen.
Anders schreef:
ma 01 jun, 2020 15:25
Leuk om al die voorpret te lezen, dan begint het mij mij gelijk ook weer te kriebelen.

Benjaminse of Reitsma: Ik ben in 2013 met Benjaminse naar Rome gefietst op mijn racefiets. Dunne 22mm bandjes, en daar heb ik regelmatig flink gemopperd over de onverharde stukken die er tussen zaten, ondanks dat ik zijn alternatieve routes aanhield met zo min mogelijk onverhard. Ben een keer op 200 meter twee keer lek gereden. Ga je met dikkere banden op pad dan is dat echter al snel geen probleem meer. Ik ben echter wel een paar keer verkeerd gereden, zijn aanduidingen zijn niet altijd even helder.

Routeboekje of GPS: Het grote nadeel aan een routeboekje is het gewicht en het volume dat je meezeult. Het gaat bij Benjaminse om een kleine kilo dat je meeneemt, dat is nogal wat. Er zijn er die bladzijdes uitscheuren en weggooien maar dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen.
Ik stopte het in een kaarthouder bovenop mijn stuurtas, maar moest daardoor wel vrij vaak stoppen en die hele kaarthouder loshalen om een bladzijde om te slaan. Dat begon me op een gegeven moment wel wat te irriteren.
Bij mijn tweede tocht naar Madrid heb ik het anders aangepakt. Ik heb daar gebruik gemaakt van een GPS (Garmin Etrex 30), maar daarbij de hele route op 4 A4tjes uitgeprint. Te klein om de weg te kunnen volgen, maar groot genoeg om in die kaarthouder te kunnen zien wat voor voortgang je maakt en wat je de komende dagen tegen gaat komen. Ik vond dat een mooie combinatie.Ik had deze route zelf uitgestippeld. Hoewel het leuke van rijden met een routeboekje is dat je het gevoel hebt er iemand in zekere zin met je meefietst, heb ik dat bij mijn tweede tocht niet gemist.
Het nadeel van een GPS voor mij persoonlijk is dat de cijfers me nogal afleiden. Snelheid, hellingsgraad, afgelegde afstand. Ik merkte op een gegeven moment dat ik teveel met cijfers bezig was en te weinig met alles om me heen. Dus ik heb die vrijwel allemaal uitgezet en dat gaf een heel stuk meer gemoedsrust.
Hou wel goed rekening met de energievoorziening van je GPS. Voor een telefoon is een naafdynamo of powerbank (gewicht) haast onvermijdelijk. De Garmin die ik heb werkt op batterijen. Die kun je werkelijk overal ter wereld vinden.


Vooraf uitstippelen of camping: Ik gebruik een combinatie van beide. Het uitzoeken is deel van mijn voorpret, dus ik zoek van tevoren uit welke campings onderweg langs re route liggen (met name in Noord-Frankrijk is dat wel een ding, daar zijn maar weinig campings) en wat hun prijzen zijn voor trekkerstentjes. Er zijn er die je gewoon een vol tarief laten aftikken van 16 euro, er zijn er ook waar je voor 4 euro kunt staan.
Ik stippel echter absoluut niet uit wanneer ik waar overnacht, dat gaat echt op de bonnefooi. Heb ik een goede dag, dan fiets ik rustig 120 kilometer. Heb ik een slechte dag, dan stop ik soms na 50 kilometer en heel af en toe al na 30. Het lijkt me vreselijk om dan alle geplande overnachtingen te moeten gaan verzetten. En inderdaad, pech onderweg, een ziekdag, even een dag rondlopen in een plaatsje, je hebt daarvoor de vrijheid.

Wat betreft je afstanden zijn ze geen van alleen een probleem. Totaal niet. Hou er wel rekening mee dat campings en hotels niet altijd pal aan de route staan. Die afstanden kunnen er dus nog bijkomen.
Qua route zou ik je wel willen aanraden om de Alpen over te fietsen. Die bergen zijn een machtig gezicht en die Splugenpas (Benjaminse) schijnt onvergetelijk te zijn. Ik zeg met nadruk schijnt, want helaas heb ik m zelf niet kunnen doen :(
Het Comomeer met besneeuwde Alpentoppen op de achtergrond is een weergaloos gezicht en fietsen door Toscane is werkelijk prachtig. Alleen de Po-vlakte oversteken is een beetje boring, maar aan de andere kant is twee dagen vlak ook wel weer een verademing na het klimwerk van de Alpen.

Qua avondeten zou ik er geen rekening mee houden dat je op een camping warm eten kunt krijgen. Buiten de campings in drukbezochte toeristengebieden (Luxemburg, Moezel) ben ik dat niet vaak tegengekomen. Ik had er zelf geen probleem mee om af en toe een dag zonder warm eten te doen.
Super bedankt voor alle info, hier ben ik al heel wat mee! Ik zou op mijn nieuwe fiets een usb-voorziening laten zetten, en ik heb ook een powerbank mee. En is er overal eigenlijk elektriciteit op de campings onderweg? Best ook een Franse stekker meenemen denk ik? En mag ik dan vragen waaruit je avondmaal dan bestaat? Ik weet nog niet als ik zelf kookgerei zal meenemen. Na een lange fietsdag heb ik niet echt veel zin meer om dan zelf te koken...
Stekkers zijn in Frankrijk hetzelfde als in Nederland. Opladen in restaurant of toiletgebouw camping.
Ik zou dan de powerbank eraan hangen, als die gejat wordt koop je een nieuwe. Een telefoon onderweg is onvervangbaar.
Wat betreft koken;
Er is hier ook ergens een topic waar recepten op gegeven worden. Vaak heel basic.
En een stokbrood met maaltijdsalade, kwark en fruit werkt ook prima.

Anja
Tim1983 schreef:
di 02 jun, 2020 21:05
En is er overal eigenlijk elektriciteit op de campings onderweg? Best ook een Franse stekker meenemen denk ik?
Je zou kunnen overwegen om een zogenaamde caravanstekker/CEE stekker/adapter mee te nemen.Te koop bij kampeerwinkels/bouwmarkten (voorbeeld).

Wanneer je op een camping zelf een plekje mag zoeken, ga dan dichtbij een electriciteitspaaltje staan. Je kunt dan m.b.v. die stekker/adapter je telefoon (of een ander apparaat) opladen terwijl je er vanaf je tent zicht op hebt. Werkt in vrijwel alle landen op je route.

Op oudere campings in Frankrijk kom je ook nog regelmatig stroompaaltjes tegen waar je de adapter van je telefoon of powerbank rechtstreeks kunt inpluggen.
JJFietst schreef:
di 02 jun, 2020 23:15
Tim1983 schreef:
di 02 jun, 2020 21:05
En is er overal eigenlijk elektriciteit op de campings onderweg? Best ook een Franse stekker meenemen denk ik?
Je zou kunnen overwegen om een zogenaamde caravanstekker/CEE stekker/adapter mee te nemen.Te koop bij kampeerwinkels/bouwmarkten (voorbeeld).

Wanneer je op een camping zelf een plekje mag zoeken, ga dan dichtbij een electriciteitspaaltje staan. Je kunt dan m.b.v. die stekker/adapter je telefoon (of een ander apparaat) opladen terwijl je er vanaf je tent zicht op hebt. Werkt in vrijwel alle landen op je route.

Op oudere campings in Frankrijk kom je ook nog regelmatig stroompaaltjes tegen waar je de adapter van je telefoon of powerbank rechtstreeks kunt inpluggen.
Ik vraag het vaak aan de receptie. Meestal geen probleem.
Ik zou optie 2 nemen. 3300 is dus 1650 km per maand, aangezien je dus mei en juni hebt. Is makkelijk te doen. 54km gemiddeld per dag. Omdat je ook rustdagen hebt zal ebt wel hoger liggen. Als je 80 km per dag doet ben je dus 42 dagen aan het fietsen en hou je 19 rust dagen over.
Fiets-avontuur schreef:
wo 03 jun, 2020 15:58
Ik zou optie 2 nemen. 3300 is dus 1650 km per maand, aangezien je dus mei en juni hebt. Is makkelijk te doen. 54km gemiddeld per dag. Omdat je ook rustdagen hebt zal ebt wel hoger liggen. Als je 80 km per dag doet ben je dus 42 dagen aan het fietsen en hou je 19 rust dagen over.
Leuk rekenwerk, valt inderdaad nog mee als je het zo bekijkt :D
Opladen?
Loop naar de dichtstbijzijnde caravan en leg uit dat je bang bent dat je telefoon of wat dan ook in de toiletruimte gejat wordt.
Mensen helpen je graag.
Een caravan heeft vaak ook een buitenstekker.
Dan kan je tussendoor nog een ander apparaat aan de stekker hangen.

Regelmatig was ook een kop koffie oid mijn deel.
bert sitters schreef:
ma 18 mei, 2020 23:39
Verder ben ik geen kind, dat ik steeds voorgekauwd wil worden. "Ga nu linkasaf’
Mmm, mijn gpx zegt dat niet hoor. Ik rijd nu al mijn ritten op gpx op de iphone. Plannen in mapout< rijden in pocket earth.
Fijne is dat al je een weg niet leuk vindt< of je even een stukje af wilt snijden, dit heel makkelijk te doen is op een offline gedownloade kaart.