Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 10 Gelders pontjes uit de vaart gedurende de zomer - Forum Wereldfietser

10 Gelders pontjes uit de vaart gedurende de zomer

Plus daarbij de vijf Maasveren die voor recreatieve fietsers gesloten waren (althans in het weekend). Hoe gaat het eigenlijk daar verder mee?
Ik vraag me sowieso af hoe je dat met die veelal kleine pontjes wil doen in de 1,5 m wereld waarin we leven. Het veer tussen Gorssel en de overkant (Richting Wilp) vaart nog wel maar met max 12 gasten per beurt, Het pad ernaartoe van af Gorssel is echter behoorlijk smal, en op een beetje mooie dag zonder Corona moet je al wel even geduld weten op te brengen voor je naar de overkant kan. Dat zal nu dus nog langer duren. Dus als je een tochtje plant zou ik daar wel even rekening mee houden, Een uitspanning is er helaas niet.
Gelukkig is in Nederland (Maas, Waal, Rijn, IJssel) de afstand tot een brug vaak niet groot. Meestal is het maximaal ~25 km fietsen van brug naar brug. Alleen het stuk tussen Deventer en Zwolle is wel erg lang.
Tussen Den Bosch en Ravenstein is het (afhankelijk van de route) ook bijna 35 km, is toch behoorlijk omfietsen.
willem.m schreef:
di 26 mei, 2020 14:12
Gelukkig is in Nederland (Maas, Waal, Rijn, IJssel) de afstand tot een brug vaak niet groot. Meestal is het maximaal ~25 km fietsen van brug naar brug. Alleen het stuk tussen Deventer en Zwolle is wel erg lang.
Pont bij Wijhe vaart gewoon.
Bert van Sprang schreef:
di 26 mei, 2020 14:23
Tussen Den Bosch en Ravenstein is het (afhankelijk van de route) ook bijna 35 km, is toch behoorlijk omfietsen.
Je hebt gelijk. Kortste route onderlangs is ~34km en dat is niet de leukste. En bovenlangs is misschien nog langer.

Persoonlijk maal ik er niet om, want ik fiets meestal 80-100 km, maar voor mensen die (noodgedwongen) minder ver kunnen fietsen komt het dan wel onhandig uit.

Mag je trouwens ook niet met de fiets op de toch best wel grote pont bij Megen?
willem.m schreef:
di 26 mei, 2020 14:12
Gelukkig is in Nederland (Maas, Waal, Rijn, IJssel) de afstand tot een brug vaak niet groot. Meestal is het maximaal ~25 km fietsen van brug naar brug. Alleen het stuk tussen Deventer en Zwolle is wel erg lang.
Maar daar heb je dan ook zeker 4 pontjes (1 nog in Deventer) Olst, Wijhe en Hattem (waarvan ik van de laatste niet weet of die vaart)
Olst en Wijhe zijn normale veeren als zijnde ze vervoeren niet alleen fietsers en voetgangers.
_Peter_ schreef:
di 26 mei, 2020 16:07
willem.m schreef:
di 26 mei, 2020 14:12
Gelukkig is in Nederland (Maas, Waal, Rijn, IJssel) de afstand tot een brug vaak niet groot. Meestal is het maximaal ~25 km fietsen van brug naar brug. Alleen het stuk tussen Deventer en Zwolle is wel erg lang.
Maar daar heb je dan ook zeker 4 pontjes (1 nog in Deventer) Olst, Wijhe en Hattem (waarvan ik van de laatste niet weet of die vaart)
Olst en Wijhe zijn normale veeren als zijnde ze vervoeren niet alleen fietsers en voetgangers.
Het Kleine Veer tussen Zwolle en Hattem is uit de vaart

https://www.rtvfocuszwolle.nl/voetveer- ... vaart/amp/
Het lijkt er op dat de Maasveren inmiddels weer fietsers toelaten:
CORONAMAATREGELEN PER MEDIO MEI
– Per overzetting slechts 20 fietsers voetgangers toegestaan
– Mondkapjes worden per 1-6 verplicht voor iedereen die niet in een afgesloten voertuig zit.
– Vanaf maandag 11 mei varen alle veren weer volgens het normale zomerrooster.
– I.v.m de beperkte ruimte aan dek laten wij voorlopig maximaal 20 fietsers/voetgangers per overtocht toe. Daarmee willen wij u de ruimte geven om afstand te kunnen houden van elkaar.
– Komt u vaker over? koop dan een strippenkaart. het bedrag kunt pinnen.
Op de website van Vrienden van de voetveren kan je binnen de kaart op een veer klikken en zie je links de status (al dan niet gestremd door Coronavirus). Ik weet niet of het 100% sluitend is, maar bij veel kleinere veren zie ik een melding in de geest van "Deze pont is gestremd t/m 31/5/2020 Reden: Coronavirus"
Dat van die mondkampjes moet ik wel ff onthouden, daar zou ik bij een veerpont echt niet bij stilstaan (want open lucht).
Voor ons betekent het dat we er een in de stuurtas gaan doen. Met drie weken vakantie voor de boeg (nog twee weken werken) zal er veel worden gefietst, en een pontje her en der lijkt dan niet onlogisch. Zelfs niet als we in Twente en Drenthe op de campings staan.
Pontjes bij mij in de omgeving melden alleen maar "hou je aan de Corona-richtlijnen". Wat zegt dat? Iets te algemeen.

Toch maar ff een buff in de fietstas gedaan.
Pontjes in en om Grouw (Friesland) gaan op 30 mei open.
Voor de schipper is dat nog een hele uitdaging.
Er zijn inmiddels ook pin apparaten aan boord.

Gr uit Grouw,
Anja
Ik ben de laatste weken twee keer overgevaren bij Eemdijk. Daar is het heel simpel, de veerman gelooft niet in Corona. Dus geen restricties en alleen contant betalen. Maar zondag geen overtocht.
alois schreef:
do 28 mei, 2020 19:34
...de veerman gelooft niet in Corona.
...Maar zondag geen overtocht.
Hij gelooft dus niet in corona, maar wel in god? 🙄
willem.m schreef:
do 28 mei, 2020 19:52
alois schreef:
do 28 mei, 2020 19:34
...de veerman gelooft niet in Corona.
...Maar zondag geen overtocht.
Hij gelooft dus niet in corona, maar wel in god? 🙄
Je weet waar Eemdijk ligt?
alois schreef:
do 28 mei, 2020 19:56
willem.m schreef:
do 28 mei, 2020 19:52
alois schreef:
do 28 mei, 2020 19:34
...de veerman gelooft niet in Corona.
...Maar zondag geen overtocht.
Hij gelooft dus niet in corona, maar wel in god? 🙄
Je weet waar Eemdijk ligt?
Nee, dat wist ik niet. Maar als ik op de kaart kijk, ziet het er best wel gristelijk uit. 😇
alois schreef:
do 28 mei, 2020 19:34
Ik ben de laatste weken twee keer overgevaren bij Eemdijk. Daar is het heel simpel, de veerman gelooft niet in Corona. Dus geen restricties en alleen contant betalen. Maar zondag geen overtocht.

Ook wij namen twee weken geleden dit pontje, Wanneer er scherper gecontroleerd en gehandhaafd wordt, zou het mij niks verbazen als deze uit de vaart genomen wordt. Ik stond er op om te pinnen, werd niet positief op gereageerd, alsof ik vloekte in de Kerk. links het dijkje op richting het gemaal was de volgende uitdaging, iets met e-bikes en ouderen.