Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets op de camping 's nachts - Forum Wereldfietser

Fiets op de camping 's nachts

Enkele vraagjes waarbij jullie me hopelijk wat advies kunnen geven.

1. Misschien een wat vreemde vraag, maar is er iemand van jullie die zijn/haar fiets graag in de eigen tent zet 's nachts? Ik ben begonnen met de zoektocht naar de ideale tent om mee te nemen op fietsreis (o.a. naar Rome). Bij mijn vroegere fietsreizen liet ik mijn fiets altijd gewoon buiten staan op slot. Maar nu ik bijna mijn nieuwe Santos heb, ben ik hier toch wat voorzichtiger mee. Vandaar het (misschien gekke?) idee om op zoek te gaan naar een iets hogere tent. Maar dit zijn meestal wel tenten van 4 a 5kg... Is het dit waard om al die extra kilo's over de alpen te sleuren? 🙃Omdat de meeste trekkingtenten licht zijn, heb ik het vermoeden dat de meesten onder jullie de fiets gewoon buiten laten staan 😀

2. Fietstassen: zonet eens een Ortlieb classic bestudeerd in AS Adventure. Mijn eerste indruk: wat een zee van ruimte! Het oprollen en dichtmaken van de zak leek me op voorhand wat onhandig, maar het blijkt toch verrassend eenvoudig.
Ik vind de "stoffen" urban varianten van Ortlieb er wel minder robuust uitzien, en ik denk ook moeilijker om bvb. vlekken er uit te krijgen.
En wat vinden jullie bv. van Vaude? Evenwaardige kwaliteit? En de backpacker-edities? Sommige zeggen: veel handiger omwille van de "rugzaksluiting", anderen vinden het net moeilijker om alles erin te doen passen...

3. Fietsverzekering of niet? Aan de santos zit al een ringslot en ik zal ook nog een Abus kettingslot apart bijkopen. Vrij zwaar slot wel, maar veiligheid boven alles zeker?

Alvast bedankt!
Tim1983 schreef:
vr 19 jun, 2020 20:56

Maar dit zijn meestal wel tenten van 4 a 5kg...
Dan zou je je fiets ook z'n eigen tent kunnen geven. Ben je lichter uit met tweemaal anderhalve kilo.... Binnentent wegbezuinigen, tenzij je er geen spinnen op wil...

Die van mij slaapt overigens gewoon buiten. Soms met een cruciale scheerlijn door de fiets heen.
Tim1983 schreef:
vr 19 jun, 2020 20:56

anderen vinden het net moeilijker om alles erin te doen passen...
Gewoon niet teveel meenemen ;)
Tim1983 schreef:
vr 19 jun, 2020 20:56

Aan de santos zit al een ringslot en ik zal ook nog een Abus kettingslot apart bijkopen. Vrij zwaar slot wel, maar veiligheid boven alles zeker?
Ik rij altijd alleen met een vouwslot. Kan ik 'm ergens aan vast knopen en dat vind ik dan wel genoeg. Het is niet alsof je 'm in het centrum van een willekeurige Nederlandse stad zet...

Al wil ik in grote buitenlandse steden wel eens afwijken van mijn gewoonte tot wildkamperen en 'm in een hostel laten staan bij een dag te voet aldaar.
1. Ik heb mijn fiets altijd laten buiten staan, ondanks de waarde. Waar het kon zette ik hem aan een paal vast oid met een kabelslot. Soms maakte ik hem met een scheerlijk aan mijn tent vast. In het begin is het even wennen qua gevoel.

2. Ik heb Vaude fietstassen en ben er al jaren ontzettend blij mee! Ik heb bij aanschaf ook lang getwijfeld tussen Ortlieb en Vaude, maar het prijsverschil tov nauwelijkse kwaliteitsverschil (wat ik kon vinden aan reviews..) heeft bij mij de doorslag gegeven.

3. Ik heb een ringslot, kabelslot en had de eerste drie jaar een fietsverzekering (109% nieuwwaarde), simpelweg omdat ik op dat moment niet en een nieuwe fiets en een mn fietsreis kon voortzetten financieel.
Alpineflower schreef:
vr 19 jun, 2020 21:08
1. Ik heb mijn fiets altijd laten buiten staan, ondanks de waarde. Waar het kon zette ik hem aan een paal vast oid met een kabelslot. Soms maakte ik hem met een scheerlijk aan mijn tent vast. In het begin is het even wennen qua gevoel.

2. Ik heb Vaude fietstassen en ben er al jaren ontzettend blij mee! Ik heb bij aanschaf ook lang getwijfeld tussen Ortlieb en Vaude, maar het prijsverschil tov nauwelijkse kwaliteitsverschil (wat ik kon vinden aan reviews..) heeft bij mij de doorslag gegeven.

3. Ik heb een ringslot, kabelslot en had de eerste drie jaar een fietsverzekering (109% nieuwwaarde), simpelweg omdat ik op dat moment niet en een nieuwe fiets en een mn fietsreis kon voortzetten financieel.
Bedankt voor de info. Wat is een scheerlijn precies? Ik ben een Belg :D :D :D Ik gok een soort lang kabelslotje ? Een fietsverzekering geeft wel meer rust, dan is een grote tent al niet meer nodig...
Scheerlijnen zitten aan tenten. Kun je de buitentent fijn mee strak zetten. En je kunt er ook geweldig goed over struikelen ;-)
Tim1983 schreef:
vr 19 jun, 2020 20:56
1. Misschien een wat vreemde vraag, maar is er iemand van jullie die zijn/haar fiets graag in de eigen tent zet 's nachts?
Ja, maar we zijn wel in de minderheid. :) Hier is al heel veel over te vinden op dit forum, dus de zoekfunctie helpt je vast verder. (Maar het komt er dus op neer dat bijna alle fietsen buiten slapen, al of niet aan kettingslot of scheerlijn. Die van mij slaapt heel soms binnen, afhankelijk van hoe fris ik de omgeving vind, en ja, daar is een loeigrote zware tent voor nodig - in mijn geval een Tatonka Alaska 3 of zo van 4,5 kg. Ik ben dol op de ruimte van die tent, ook als mijn fiets er niet in ligt.)
3. Fietsverzekering of niet? Aan de santos zit al een ringslot en ik zal ook nog een Abus kettingslot apart bijkopen. Vrij zwaar slot wel, maar veiligheid boven alles zeker?
Ook één van de meest voorkomende vragen denk ik, dus wederom, zoekt en gij zult vinden. Mijn eigen mening: geen dingen verzekeren waar je het verlies niet van kunt dragen en als dat voor je fiets geldt, heb je een te dure fiets gekocht. ;) Bovendien: let goed op _wat_ de verzekering precies levert in welke situatie.

Alvast veel fietsplezier gewenst!

Carl
Mijn Santos TM3+ heeft ook een ringslot, eentje waar een kabel ingestoken kan worden. ‘s Nachts staat de fiets bij de tent gewoon buiten en als het kan ergens aan vast. Voor zover ik weet zijn er ook wel fietsalarmsystemen die afgaan als de fiets bewogen wordt.

Ik heb nog geen situatie meegemaakt waar ik niet rustig sliep, omdat ik het niet vertrouwde dat mijn fiets buiten stond. Op een camping aan de rand van Köln kon de fiets op aanraden van de receptioniste in de kookruimte/centrale ruimte, die ‘s avonds op slot ging en ‘s morgens weer open ging. Deze ruimte was voorzien van een hekwerk, waaraan je de fiets ook nog eens vast kon maken en van buitenaf kon zien staan.

Ik heb de fiets vanaf het begin tegen nieuwwaarde verzekerd, alleen tegen diefstal. Na een paar jaar krijg je geen nieuwwaarde meer bij diefstal. Er komt een punt dat de fiets niet meer verzekerd hoeft te worden, vanwege z’n dagwaarde.

ik heb de Ortlieb Classic tassen. Ze zijn wel zwaar, maar daardoor ook robuust. In het begin zowel tassen vòòr als achter gebruikt, maar de laatste keren alleen de achtertassen en een stuurtas. Voor het fietskamperen bleek dit voldoende.
Vaude lijkt me overigens ook prima. Ik heb wel tenten, rugzakken en kleding van Vaude gehad, prima kwaliteit en goed betaalbaar. Ik denk een beetje persoonlijke keuze wat tassen betreft.
Ik denk dat ik nu voor Vaude zou gaan. Houden rekening met het milieu voor wat betreft hun productie en het is weer eens wat anders dan de geijkte Ortliebtassen.
Tim1983 schreef:
vr 19 jun, 2020 22:09
Bedankt voor de info. Wat is een scheerlijn precies? Ik ben een Belg :D :D :D Ik gok een soort lang kabelslotje ?
Ik ben ook belg, maar ken toch geen ander woord dan scheerlijn voor de touwtjes waarmee men de tent verankerd. (Of het ander woord dat ik wel ken zijn stormlijnen, maar dat is niet exact hetzelfde.)

Ik heb overigens nog nooit de behoefte gevoeld om de fiets(en) in de tent te zetten. Al kan ik me wel voorstellen dat er campings zijn waar dat wel prettig voelt denk ik dat het met een slot vastmaken van de fiets en eventueel het aan een scheerlijn vastmaken van de fiets volstaat. Als er overnachtingsplaatsen zijn waar dat niet volstaat dan kan men zich de vraag stellen of men daar wel wilt overnachten.

Renaat
1, Gewoon met het slot wat op de fiets zit en anders met een spiraalslot, zeker in het buitenland, al was Hongarije het negatieve land in de jaren '90. Daar werden ondanks bewaking 's nachts toch fietsen gestolen, en laat ze nu de goedkoopste meegenomen hebben, en die van de "echte" fietsers hebben laten staan. Dus niet te veel over nadenken of vragen of je fiets ergens achter slot en grendel kan staan.

2 Gewoon de standaard back en frontrollers kopen, eventueel de bikepacker, waar het materiaal veel buigt zie je wel de eerste slijtage te zien, ik weet niet hoe dat ij de rollers is maar heb wel een idee dat je dat daar ook zal hebben na een aantal jaren gebruik. Die van Vaude zijn ook niet slecht maar daar heb ik geen ervaring mee.


3. Als je het geld hebt om een nieuwe fiets te kopen dan niet, want voor 3 jaar betaal je in NL toch al snel een 300 euro voor een fiets in die prijsklasse, ook afhankelijk van wat je verzekerd. Het extra kettingslot zou ik alleen in de stad gebruiken als je je fiets niet bewaakt ergens kan stallen, mee op vakantie lijkt me overbodig.
Mijn fiets is altijd buiten mijn tent. Ik vind een tent van 4-5 kilo echt veel te veel. Mijn tentje, Vaude Taurus, weegt nog geen 2 kilo en is toch ruim. Op de plek van de tweede persoon ligt mijn bagage. Je kunt maatregelen nemen, om te zorgen dat de fiets niet geruisloos wordt weggehaald. Er zijn stadscampings bij grotere steden in de buurt van probleemwijken, waar diefstallen plaats vinden op campings. Meestal waarschuwt de receptie. Bij Talinn (Estland) gingen de fietsen 's avonds achter slot in een gebouwtje. 's Morgens bleken diverse auto's van kampeerders naast mij open gebroken.

Ik ben al jaren tevreden met Vaude fietstassen. Ik heb de light-serie. Scheelt toch weer gewicht.

Ik heb een fietsverzekering tegen diefstal, maar ik heb ook een reisverzekering waar de fiets bij is inbegrepen. Zaken die de diefstalverzekering niet dekt. Zoals:
*schade tijdens luchttransport;
*fiets kwijt tijdens luchttransport;
*repatriëring na ongeval;
*vervangend vervoer na schade fiets.
Nu ga ik ook wel met mijn fiets naar verre landen.

Ik woon echter in Nederland en mijn verzekeringen gelden alleen voor mensen met een woonadres in Nederland.

Ik heb begrepen dat in België verzekeringsmaatschappijen andere voorwaarden hebben. Doe je licht op bij de Vlaamse VZW de Vakantiefietser.
1. de fiets slaapt zo goed als altijd buiten de tent - staat meesstal wel op slot en soms ook nog vast aan de "wereld". In een hotel slaapt hij binnen en op 1 stadscamping in de UK heb ik gevraagd of hij in een schuur kon staan - geen probleem.
Mocht je je fiets ergens onder willen plaatsen om hem meer uit het zicht te hebben staan dan zou ik een losse tarp nemen - een heel stuk lichter en ook nog veelzijdiger te gebruiken.

2. Voor fietstassen heb ik Arkel tassen - vind ik erg fijn. heb ondertussen wel, met wat hulp, de bovenste haken vervangen door die van Vaude en de metalen Arkel haak door een Ortlieb haak + rails combi i.v.m. de dragers op de TM 3+. Mijn tassen zijn grijs dus zand en andere troep die er op komt valt niet zo op. Mocht ik ooit voor ortlieb gaan dan zou ik denk ik voor de classic kiezen omdat die zich al erg lang bewezen hebben.

3. Ik heb mijn TM 3+ wel verzekerd - gewoon voor de gemoedsrust. Als er iets gebeurd (ongeluk of zo) dan wordt hij gewoon gedekt. En dat vind ik een prettig gevoel aangezien ik niet zo maar het geld voor nog een TM3+ op de plank heb liggen.
Ik heb bij mijn slot een Knog kabel (veel gebruikt in de bike-packing wereld omdat hij best licht is) gekocht om hem aan de vaste wereld vast te kunnen leggen. Soms is dat gewoon erg handig. Verder gaat er nog een tyrib mee die je kunt open maken/ sluiten met een sleutel. Deze maak ik tactisch vast aan wiel + frame zodat dit de fiets blokeert en een lichte maar 2e soort van bescherming biedt.
Op de camping span ik vaak een waslijn tussen fiets en tent met of zonder combi van de scheerlijn door een wiel vast zetten.
Hallo,

Ik heb jaren in Amsterdam bij een fietsverhuur bedrijf gewerkt. Slechte sloten vallen altijd snel door de mand, dat is ook erg afhankelijk van de techniek die de dieven gebruiken. Wij gebruikten sloten van Viro, gemakkelijk in gebruik, ook in verschillende zwaarte klasse te krijgen. Wat voor het verhuren cruciaal is is de instructies voor het gebruik van het tweede slot. 1 frame, 2 voorwiel, 3 paal.
Wij gaan dit jaar voor het eerst met die nieuwe tassen fietsen, ik heb nog geen idee hoe ze zich houden.
Groeten Maarten
Ik heb dat ook eens overwogen: fiets in een tent op eoa manier, maar kwam tot de conclusie dat het zo lastig is of idd. te zwaar aan tent.
Ik heb een lichtgewicht tarp wat ik over de fiets heen kan spannen en houdt de tassen zelfs op de fiets, ortlieb, die ik wel met extra sjorband vastmaak.
Dan is het uit het zicht, beschermd tegen evt. regen en er lopen her en der wat draden, wat gedoe geeft, als je er als buitenstaander in de weer gaat.
Ik zet mijn tent altijd superdicht tegen mijn fiets aan met uitgang naar de fiets toe, ik heb een kettingslot met kattenbelletjes eraan. Dat was een tip die ik jaren geleden ergens las. Dat geluid ervan zit zo in mijn hoofd, dus ik denk dat ik daar ook echt wakker van wordt als ik het hoor.

En vertrouwen hebben in de camping. Als het superdruk en chaos was op een camping, was dat wel eens wat minder, maar dat was maar zelden: de meeste mensen op een camping willen gewoon lekker kamperen, net als jij en verder geen gedoe of bewust het leven van anderen zuur maken, maar vakantie vieren en mensen van buitenaf, die bewust komen stelen.. het gebeurt, maar ik heb het niet veel gehoord.
Fiets overnacht bij mij met een insteekkabel in het slot aan een boom of paal vlak bij mijn tent, onder een poncho. Met een hoesje voor het zadel tegen de dauw. Die poncho span ik af met een of twee haringen, en aan de tasdragers van de fiets.
Zo staat er niet een fors glimmende fiets in beeld, maar een opgeruimde fiets. Ook kan er dan een forse regenbui over zonder dat de ketting en andere delen helemaal onbeschut staan.

Het is risico, en dat verminder ik op kleinere campings. Ook wel op de stadscamping van Munchen, op de terugreis weliswaar. Als ik grotere steden bezoek dan toch graag een warmshowers/B&B/hotelletje/jeugdherberg.
Tipi-tenten kunnen lichtgewicht zijn en toch ruimte bieden om de fiets in de tent mee te nemen.

Zelf leg ik de fiets altijd vast aan een vast punt indien mogelijk. Heb een Abus vouwslot en bij overnachten gaat er ook nog een kabel mee (meestal via vast punt aan voorwiel en vouwslot dat in het achterwiel zit). Eerste twee jaar had ik de fiets verzekerd tegen diefstal, daarna niet meer.

Zit er nog wel over Pitlock na te denken om de wielen+zadel vast te zetten (maar da's dan niet meer voor het overnachten).
mijn fiets staat ook buiten bij de tent
heb een slotje met een alarm er op als bewegings melder
en daar gaat een kabeltje door heen om hem ergens aan vast te legen
als je de fiets beweegt gaat er een harde toon af
alles bij elkaar weegt het niet waanzinnig veel
Voor mijn reactie verwijs ik daar dit eerdere topic op dit forum (2019): viewtopic.php?f=21&t=32554&start=20#p325023.
Ik sluit me aan bij de meerderheid die altijd de fiets buiten laat staan. Meestal wel ergens vastgezet met zo’n “opvouwbaar” slot. Of idd met een scheerlijn door het wiel.

Heb nooit bewust een verzekering genomen, maar bij mijn laatste familiale heb ik, tot mijn vreugde, ontdekt dat daar ook een verzekering tegen fietsdiefstal inbegrepen is 8)

Mijn tent is overigens vrij groot en hoog, een Macpac Citadel, die 3,2 kg weegt. Ze is hoger dan mijn fiets en met een heel ruime voortent, waar de fiets makkelijk zou kunnen in liggen (zonder fietspaden aan).

Rechtstaan zou moeilijker zijn omdat het stuur dan al snel tegen het omlaag lopende dak duwt.

Fietstassen: klassieke zwarte Ortliebs, al jaren tevreden van. Maar Vaude is volgens mij ook heel goed als je er wat geld tegenaan kan gooien (80 euro per tas, dacht ik).

Lieven
Tim1983 schreef:
vr 19 jun, 2020 20:56
Fietstassen: zonet eens een Ortlieb classic bestudeerd in AS Adventure. ... Ik vind de "stoffen" urban varianten van Ortlieb er wel minder robuust uitzien, en ik denk ook moeilijker om bvb. vlekken er uit te krijgen. En wat vinden jullie bv. van Vaude? Evenwaardige kwaliteit? En de backpacker-edities?
Mijn zus heeft Vaude zakken, wij hebben Ortlieb zakken in city, classic en plus variant.

Qua kwaliteit (materiaalgebruik en afwerking) zijn de Vaude zakken evenwaardig aan de Ortlieb's maar ik vind de constructie minder. Beide fabrikanten gebruiken waterdicht zeildoek met een plastic verstevigingswand in de achterkant van de tas. Bij Vaude worden de haken waarmee de zakken aan het bagagerek bevestigd worden in deze achterwand ingewerkt, bij Ortlieb zitten de haken vast op een rail die op de zak wordt geschroefd. Bij mijn zus is van één Vaude-tas de achterwand gebroken bij de bevestiging. Dit is gelukkig onder garantie vervangen want zelf kan je er niets aan doen. Bij een Ortlieb-tas zou alleen de rail moeten vervangen worden, dit kan je zelf doen. Onderdelen van Ortlieb zijn ook makkelijk te verkrijgen.


12411_010_430x430.jpg
Vaude tas met ingewerkte haken
12411_010_430x430.jpg (16.23 KiB) 13627 keer bekeken
116671-00-d-195500.jpg
Ortlieb tas met haken op rail

Wat de verschillende Ortlieb zakken betreft, ik vind de eenvoudigste, de City, het beste. De stof van Plus variant is mooier maar kwetsbaarder, de onze zijn niet meer 100% waterdicht.
Inge1 schreef:
za 20 jun, 2020 08:12
2. Voor fietstassen heb ik Arkel tassen - vind ik erg fijn. heb ondertussen wel, met wat hulp, de bovenste haken vervangen door die van Ortlieb 2.0 en de metalen Arkel haak door een Ortlieb haak + rails combi i.v.m. de dragers op de TM 3+.
Hoi Inge,
Hier ook een Arkel liefhebber.
Maar wat is er mis met de camlock sluiting in combinatie met je TM 3+ dragers? En is dat de vóór- of de achter-drager?
Ik heb weliswaar een andere fiets, maar geen probleem met de de sluiting.

Groet,
Tom.