Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brussel-Nice: ultra endurance -TIPS? - Forum Wereldfietser

Brussel-Nice: ultra endurance -TIPS?

Dag allemaal

mijn vriendin en ik doen vrij impulsief mee aan een lange afstandsrace: Panache. We rijden van Brussel naar Nice via enkele checkpoints wat de totale afstand ongeveer 1700km (vooral asfalt) maakt. Normaal vond ie plaats in juni, maar nu valt hij net in mijn vakantie. Na de race beginnen we aan kind 1, vandaar de impulsieve- earlymidlife-beslissing.

Waarom niet gewoon traag en rustig? We volgden dankzij familie wat dots tijdens andere races en zo kregen we zin hier eens deel van uit te maken.

We zijn aan het trainen, krijgen veel tips en kunnen er nog gebruiken. We willen dit vooral uitrijden en mikken grofweg op een 200km per dag. We krijgen 11 dagen voor de volledige afstand. Voor sommigen is dit weinig en de afstand die ze op een fietsvakantie doen, het is dus een race die wat mikt op 'beginners' als je weet dat je ongeveer even veel tijd krijgt voor de Transcontinental: net wat meer hoogtemeters en meer dan dubbel de afstand. Het zal voor ons sowieso best een inspanning vragen zolang in het zadel te zitten, dag na dag. We oefenen nu elke dag kort en krachtiger en in het weekend langer en langer. We gaan ook eens richting Ardennen.

+ We willen liever niet te veel in het donker/ 's nachts rijden, maar als het enorm warm is, zal dat wel moeten. We hebben geen geld meer voor een naafdynamo (en nieuw wiel bouwen), er komt ineens best wat op ons af van kosten. Kent iemand de Velogical velgdynamo? Is dit wat? Of doen we het best gewoon met wat powerbanks? Neem je dan best twee kleinere? (vb 5000mah). Wat moeten we laden: 2x GPS (waarvan eentje ook op AA batterijen werkt), onze gsm/smartwatch, verlichting.

+ We zien dat mensen vaak en een gilet en een regenjas meenemen. Is enkel een regenjasje niet voldoende?

+ een powermeter kost veel geld, een hartslagband minder. Raden jullie het aan dat laatste toch zeker aan te schaffen? Op mijn smartwatch zit een hartslagmeter, maar dit zou minder accuraat zijn dan een band. Klopt dit? (Garmin 35)

+ we rijden nu nog niet tubeless. Soms wordt dit aangeraden ivm rolweerstand, soms niet omdat we het nog niet gewoon zijn en ivm geknoei. Wat denken jullie?

+Welke banden raden jullie aan? continental gp 5000 of de continental gp 4 seasons? We rijden niet op een ultra-lichte fiets, maar op een gravelbike waar nu WTB-riddlers op liggen, dat kan dus wat lichter/vlakker. We dachten aan 32mm.

+ ik liet een bikefit doen en vervolgens zegt een fietsenmaker weer dat ik heel fout zit. Zijn hier gewoon erg veel meningen over? Ik ben in ieder geval verlost van mijn kniepijn. Ik heb sinds de verandering (zadel naar voor, stuur wat lager) wel wat lage rugpijn, maar dit kan ook door een kampeernachtje komen. De bikefitter dacht het stuur volgende keer nog lager te zetten, want ik krijg nu pas klikpedalen. (wegens angst nog niet aan begonnen)

+een tri-stuur of niet? We zijn dit nog niet gewoon.

+Hebben jullie andere tips?

Alvast bedankt!!
Een aantal mensen op dit forum doen aan lange afstandsritten in de randonneurscategorie, daar ben ik een van.

Alle dynamo's die op de band lopen zijn voor het snellere werk onhandig. Veel herrie, weerstand en ze maken de betere banen kapot. Vroeger reden we nog wel eens met een AXA HR dynamo, dan verging horen en zien je als je in een groepje zat met 5-6 van die dingen. Dergelijke dynamo's zijn eigenlijk al zo'n 15 jaar uit in de randonneurskringen.
Momenteel is de keuze tussen accuverlichting of naafdynamo. Heb je geen geld voor een naafdynamo dan zou ik gaan voor een B&M Ixon. nog redelijk betaalbaar, werkt op verwisselbare AA's (heeft bijna iedereen toch in huis, in noodgeval onderweg te kopen) en geeft goed licht. Echt hoodbaar zijn ze echter niet, laat ze niet stuiteren.
Qua powerbanks kies ik vaak voor 1 grote in míjn rackpack en een kleinere in de stuurtas. De grotere laadt dan weer de kleinere op als die leeg is. Zo blijft ook de gewichtsverdeling in orde. Bij groter spreek ik eerder over 10000mah of meer.

In Frankrijk is een reflecterend gilet met een EN norm verplicht. Hier kom je dus niet omheen als je ook in het donker rijdt. Is dus niet een kwestie van willen maar moeten.

Powermeter, hartslagmeter. Al die snuisterijen laat ik thuis. Je hartslagwaardes worden na zo'n 300-400km toch niet meer bepaald door inspanning maar door bioritme en vermoeidheid. Ik rij inmiddels al jaren zonder nadat ik merkte dat vanaf 400km brevets deze geen waardevolle informatie meer gaf.

Wil je dit soort dingen doen dan kom je niet om klikpedalen heen. Niet alleen efficienter maar ook veiliger. Je hebt namelijk veel meer controle over je fiets. Stap over de angst heen en begin er direkt mee.
Stuur nooit te laag. Dat is heel leuk voor een criterium rond de dorpskerk. Kijk eerder naar een klassieke Franse fit waar je stuur bijna zo hoog is als je zadel. Heel leuk wat de fietsenmaker denkt maar die heeft zelden lange afstanden gereden.

Tenslotte, zoek het boek 'the long distance cyclist's handbook' van Simon Doughty ergens op een site. Het enige boek dat ik ken dat deze tak van wielersport goed bespreekt.
Juut schreef:
di 23 jun, 2020 08:41
+ We zien dat mensen vaak en een gilet en een regenjas meenemen. Is enkel een regenjasje niet voldoende?
Los van de verplichte versie in Frankrijk (zoals hierboven vermeld) wil je eigenlijk zo lang mogelijk vermijden om met een regenjas te fietsen (vooral bij hogere inspanning). Dan kan een gilet echt een uitkomst zijn (en weinig gewicht extra). De armen mogen meestal wel (wat) nat worden.

Banden: Als de GP 4-seasons nog hetzelfde zijn als vroeger, dan ben ik er erg tevreden over (reed wel op 28mm).
Cool! erg benieuwd naar jullie ervaringen straks.
Juut schreef:
di 23 jun, 2020 08:41
+ We willen liever niet te veel in het donker/ 's nachts rijden, maar als het enorm warm is, zal dat wel moeten. We hebben geen geld meer voor een naafdynamo (en nieuw wiel bouwen), er komt ineens best wat op ons af van kosten. Kent iemand de Velogical velgdynamo? Is dit wat?
Dat moet je uitleggen. Ik zie dat zo'n ding met mount een €200 kost? Een uitstekende dynamo (€70-€100), spaken (€10) en velg (€30) zit daar vér onder. Verlichting moet je wel prioriteit aan geven.
Zorg verder voor een goed zadel en meerdere fietsbroeken met goed en dik zeem en fietshandschoenen met goede demping.
Ik zou relatief brede banden monteren. Jullie hebben blijkbaar gravelbikes dus ruimte genoeg. 38 mm Panaracer Pasela zonder antilek? Ik heb op mijn snelle fiets de 35 mm Pasela zonder antilek en die is redelijk comfortabel en behoorlijk snel. De banden van Compass/R Herse zijn nog soepeler maar ook wel kwetsbaar en duur.
Grandonneur schreef:
di 23 jun, 2020 09:42
Cool! erg benieuwd naar jullie ervaringen straks.
Juut schreef:
di 23 jun, 2020 08:41
+ We willen liever niet te veel in het donker/ 's nachts rijden, maar als het enorm warm is, zal dat wel moeten. We hebben geen geld meer voor een naafdynamo (en nieuw wiel bouwen), er komt ineens best wat op ons af van kosten. Kent iemand de Velogical velgdynamo? Is dit wat?
Dat moet je uitleggen. Ik zie dat zo'n ding met mount een €200 kost? Een uitstekende dynamo (€70-€100), spaken (€10) en velg (€30) zit daar vér onder. Verlichting moet je wel prioriteit aan geven.
Kan je mij de types/ voorbeelden geven? Ik denk dat we tips kregen van mensen met groter budget voor een sonnaaf, k-lite, supernova, sinewave beacon, en misschien wat duurdere velgen.
Bedankt!
Wim schreef:
di 23 jun, 2020 09:42
Zorg verder voor een goed zadel en meerdere fietsbroeken met goed en dik zeem en fietshandschoenen met goede demping.
En bij leer een goed ingereden zadel ;)

Ik zou (als je dat al hebt) verschillende merken fietsbroeken meenemen of iig met verschillende zemen. het "gevoel" verschilt per type zeem.

Over handschoenen zijn de meningen denk ik verdeeld. Ik merkte dat een dikke gellaag op een handschoen juist averechts werkte (werd de druk alsnog niet goed verdeeld). Handschoenen met dunnere padding werkt bij mij beter.
Al ga ik er van uit dat dat allemaal wel al is doorgetest bij de TS ;)

Jersey: Merinowol werkt écht tegen luchtjes (en draagt erg comfortabel).
Dat ziet er heel fijn uit om samen te doen.

Een naafdynamo impliceert een bijkomende dure omvormer om de wisselspanning om te zetten naar gelijkstroom voor usb, nog extra kosten dus dat zou ik niet doen. Powerbanks en batterij lampen dus. Ik ben zeer tevreden van de Spanninga Accendo USB lampen. Wel opletten want die lamp bestaat ook in versie zonder batterij.

Ik ben ook heel tevreden van Continental GP5000 32mm Tubeless. Rijdt heel fijn en lijkt mij ideaal voor deze tocht. Wel dynaplug of Stan’s Dart meenemen en een extra binnenland (Tubolito). Eventueel ook een set Rena Tip Rop Tubeless plakkers. Je moet wel tubeless compatibele velgen hebben.

Tri-stuur: doen. Hoe meer zitposities, hoe beter.

Zadel en fietsbroeken zijn al vermeld maar ik herhaal het nog eens omdat het zo belangrijk is. In de laatste off road endurance race voor de Corona, de Atlas Mountain High, is de leider na 2 of 3 dagen uit de race gestapt wegens ondraaglijke zadelpijn. En dat was een professionele wielrenner!

PS hou er rekening mee dat het nog steeds meer dan een week duurt voor leveringen van de bekende Duitse webshops in België zijn.
Juut schreef:
di 23 jun, 2020 10:04

Kan je mij de types/ voorbeelden geven? Ik denk dat we tips kregen van mensen met groter budget voor een sonnaaf, k-lite, supernova, sinewave beacon, en misschien wat duurdere velgen.
Bedankt!
Tuurlijk! je zou dit kunnen doen (is een voorbeeld!):

https://www.bike24.de/p1309826.html?q=nabendynamo
https://www.bike24.de/p129366.html?q=speichen
https://www.bike24.de/p1259183.html?q=nippel
https://www.bike24.de/p181094.html?q=felge

(even los van de uitvoering van je fiets uiteraard). Waarbij dit een courante naaf is, een vorig type xt of lx is nog wel wat goedkoper te vinden, en de eenvoudiger series helemaal. Die zullen vooral meer rolweerstand hebben (maar of je dat merkt).
Juut schreef:
di 23 jun, 2020 08:41
Dag allemaal

mijn vriendin en ik doen vrij impulsief mee aan een lange afstandsrace: Panache. We rijden van Brussel naar Nice via enkele checkpoints wat de totale afstand ongeveer 1700km (vooral asfalt) maakt.
Op de website van Panache staat
Panache is a long distance rally without assistance. Starting June 14th in Brussels, arrival June 25th in Nice.
Dat zijn twaalf dagen voor 1700 kilometer, niet echt ultra endurance.
Hoeveel kilometer willen jullie per dag doen?

Ik heb eigenlijk maar één uiterst banale maar uiterst belangrijke tip: de positie en het zadel moeten perfect zijn. Als die niet goed zijn, lig je na dag drie of vier aan de kant, hoe goed je voor de rest ook voorbereid bent.
Het probleem is te achterhalen of je positie goed is. Dat kom je niet te weten op trips van één dag. In 2015 was ik goed voorbereid voor mijn tocht naar Zuid-Frankrijk, dacht ik. Ik had al eens 275 kilometer op een dag gereden, geen centje pijn.
Maar toch heb ik die tocht niet kunnen afmaken door ondraaglijke zadelpijn.
Goeie tips! Alvast bedankt.

Ivm de afstand: nee het is misschien geen echte ultra, maar voor ons is dit wel al best wat en een goede intro tot het racegegeven.

We hebben broeken gekregen van I R I S en die zitten heel goed, dit weekend heb ik deze afgewisseld met een andere wat dunnere zeem. Lijkt ideaal. Mijn zadel zit goed, maar is wat glad (brooks c17 carved) De bedoeling is elk weekend twee keer langere afstanden te rijden, in week korter en wat sneller. Begin juli gaan we eens 3-4 dagen na elkaar.

Ik werk ook aan core en vergeet niet te stretchen, want heb al over Shermers neck, rugpijn, etc gehoord dus dat wil ik graag vermijden.
derdekeer schreef:
di 23 jun, 2020 10:40
Dat zijn twaalf dagen voor 1700 kilometer, niet echt ultra endurance.
Hoeveel kilometer willen jullie per dag doen?
:roll:
Juut schreef:
di 23 jun, 2020 08:41
We willen dit vooral uitrijden en mikken grofweg op een 200km per dag.
Overigens wel nuttig om te weten:
Start: August 16, 14.30 meeting at 12.00
Arrival: August 27, the latest at 18.00 in Nice
(https://panache-official.com/registration/)

Carl
Waar plannen jullie te overnachten?
Gaat er een tent mee, ik begrijp dat jullie "self supporting" moeten zijn, maar hoop dat je toch nog in een BNB of hotelletje mag overnachten.
Blackbelt schreef:
di 23 jun, 2020 11:15
Waar plannen jullie te overnachten?
Gaat er een tent mee, ik begrijp dat jullie "self supporting" moeten zijn, maar hoop dat je toch nog in een BNB of hotelletje mag overnachten.
We hebben een bivakzak, slaapzak en matje mee en ik ga lijst opstellen met hotels enz om de 50km.(nog beter bekijken)
Ik heb een paar keer een brevet (200km) gereden, en een aantal keren tussen 150 en 230 op een dag. Dat ging allemaal best goed, alleen toen een keer twee dagen 160 achter elkaar: de tweede dag was erg pittig, zou niet moeten denken aan een derde dag. Ook op fietsvakanties merk ik dat: 1 zware dag met bergen en lange afstand kan nog best goed gaan, alleen dat betekent de dag daarna echt rustig aan doen. Dus voor mij zou de vraag zijn: hoe train je zodat je het meerdere dagen achter elkaar kunt volhouden? Het antwoord daarop heb ik niet....
Carl schreef:
di 23 jun, 2020 11:07
derdekeer schreef:
di 23 jun, 2020 10:40
Dat zijn twaalf dagen voor 1700 kilometer, niet echt ultra endurance.
Hoeveel kilometer willen jullie per dag doen?
:roll:
Juut schreef:
di 23 jun, 2020 08:41
We willen dit vooral uitrijden en mikken grofweg op een 200km per dag.
Carl
Ach, hoe dom van me. Te snel gelezen :(

Nog een banaal maar belangrijk tipje: let op je voeding.
Grandonneur schreef:
di 23 jun, 2020 10:22
Tuurlijk! je zou dit kunnen doen (is een voorbeeld!):

https://www.bike24.de/p1309826.html?q=nabendynamo
https://www.bike24.de/p129366.html?q=speichen
https://www.bike24.de/p1259183.html?q=nippel
https://www.bike24.de/p181094.html?q=felge

(even los van de uitvoering van je fiets uiteraard). Waarbij dit een courante naaf is, een vorig type xt of lx is nog wel wat goedkoper te vinden, en de eenvoudiger series helemaal. Die zullen vooral meer rolweerstand hebben (maar of je dat merkt).
Die spaken zijn niet uit voorraad verkrijgbaar voor de courante maten 290 en 292mm. De velg is niet tubeless compatibel in en overkill voor een lichte racefiets/gravelbike. DT Swiss R500db of G 540 zullen betere velgen zijn voor hun doeleinden, maar ik ben niet overtuigd dat een dynamo nodig is. Zelfs bij 200km per dag in augustus rijd je niet noodzakelijk veel in het donker, en ik denk dat the-name-of-the-game in deze race "lichtgewicht" is.
Een handgebouwd wiel met een goede Shimano naafdynamo gaat iets van 200 euro kosten denk ik. Een geschikte B&M dynamo koplamp iets van 75 euro. Daar heb je helemaal geen omvormer bij nodig. Dat is alleen maar als je er ook nog een gps of zo mee wil opladen.
Denk ik ook, en beter 170km per dag aanhouden dan een dag forceren naar 250km en de dag nadien plat zitten.

De vraag is natuurlijk ook.... wil je aankomen, of is je ambitie om top x te halen?
Wim schreef:
di 23 jun, 2020 11:47
Daar heb je helemaal geen omvormer bij nodig. Dat is alleen maar als je er ook nog een gps of zo mee wil opladen.
Juut schreef:
di 23 jun, 2020 08:41
Wat moeten we laden: 2x GPS (waarvan eentje ook op AA batterijen werkt), onze gsm/smartwatch, verlichting.
Blackbelt schreef:
di 23 jun, 2020 11:53
De vraag is natuurlijk ook.... wil je aankomen, of is je ambitie om top x te halen?
Juut schreef:
di 23 jun, 2020 08:41
We willen dit vooral uitrijden
Beste mensen,

Is het misschien een idee om de beginpost even te lezen, voor je reageert?

Groetjes,

Carl