Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets mee met Ryanair - Forum Wereldfietser

Fiets mee met Ryanair

Hoi Hoi!
Heeft iemand ervaring met een fiets meenemen op een Ryanair vlucht? :?:
Ik zie dat ze heel goedkoop naar Zweden vliegen vanuit Weeze (Dusseldorf) en wil graag daar gebruik van maken maar zie ook dat ze niet zo happig zijn op fietsen meenen. :?

Op hun website www.ryanair.com staat niet zoveel over je fiets meenemen - alleen dat het op eigen risico is en dat je het vooraf moet zeggen. Verder niks over de extra kosten e.d.

Extra baggage kost €8.00 per kilo (2x fietsen = ca 32kgs = €256.00) maar ik kan niet voorstellen dat ze zoveel extra vragen!

Als iemand iets vanaf weet dan hoor ik het graag!
Thanks!!

Veel sportartikelen, daaronder begrepen maar niet beperkt tot grote hengels, golfclubs, fietsen, steppen, schermsportartikelen, surfboards, bodyboards, snowboards en ski’s, zijn ongeschikt voor vervoer door luchtvaartmaatschappijen met een snelle omlooptijd. Tegen betaling van een extra toeslag van € 25 (of het equivalent daarvan in plaatselijke valuta) per artikel en per sector (vlucht), ongeacht het gewicht, is Ryanair bereid te proberen dergelijke artikelen zo voorzichtig mogelijk te vervoeren, echter op uw eigen risico voor wat betreft schade of vertraging. Het is dan ook verstandig te zorgen voor een geschikte persoonlijke verzekering voor dergelijke artikelen. Vanwege de ruimtebeperking aan boord raden wij u aan sportartikelen vooruit te boeken en te betalen bij het boeken op www.ryanair.com of via uw plaatselijke reserveringscentrum omdat de artikelen anders mogelijk niet aan boord zullen worden vervoerd. Indien u bij het boeken of bij het vertrek de toeslag niet hebt voldaan, dient u de toeslag alsnog bij de retourvlucht te betalen. algemene voorwaarden Ryanair

Hoi!

Wij zijn in 2004 met Ryanair van Rome Ciampino naar Brussel Charleroi gevolgen.

Wij hebben goede ervaringen met Ryanair. De fietsen werden netjes behandeld en toen wij nog niet het vliegtuig uit waren, stonden ze in de aankomsthal al weer voor ons klaar. Er zat geen krasje of andere schade op de fietsen, we hadden het idee dat er redelijk voorzichtig mee was gedaan.

Toentertijd betaalden we iets van 25 euro per fiets, maar die prijzen zijn sinds toen behoorlijk omhoog gegaan. Afgelopen zomer betaalden we bij Transavia 40 euro per fiets.

Bel anders even naar het callcenter van Ryanair, daar kun je als het goed is je fiets boeken en in ieder geval informatie krijgen!

Succes,
Gudrun

Ze hebben het inderdaad goed weggemoffeld. Wat het meenemen van een fiets kost, staat bij de algemene voorwaarden:
http://www.ryanair.com/site/NL/conditions.php

Onder bagage inchecken:

" Veel sportartikelen, daaronder begrepen maar niet beperkt tot grote hengels, golfclubs, fietsen, steppen, schermsportartikelen, surfboards, bodyboards, snowboards en ski’s, zijn ongeschikt voor vervoer door luchtvaartmaatschappijen met een snelle omlooptijd. Tegen betaling van een extra toeslag van € 25 (of het equivalent daarvan in plaatselijke valuta) per artikel en per sector (vlucht), ongeacht het gewicht, is Ryanair bereid te proberen dergelijke artikelen zo voorzichtig mogelijk te vervoeren, echter op uw eigen risico voor wat betreft schade of vertraging.

Het kost dus nog steeds 25 euro, mijn broer heeft veel met ryanair gevlogen en goede ervaringen met fietsvervoer.

Fiets meenemen bij Ryanair is geen enkel probleem. Eerst even bellen of er plaats is op die vlucht. Dan de vlucht boeken. Als je geboekt hebt even het callcenter bellen, je vluchtgegevens doorgeven en dan heb je daar ook voor geboekt. Kosten altijd 25 euro per vlucht.
Zo heb ik al heel vaak gevlogen met Ryanair vanaf/naar Weeze, Eindhoven, Brussel-Charleroi en Frakfurt-Hahn. Geen enkel probleem. Ze zijn heel soepel met verpakken. Gewoon hoes erover. de pedalen hoefden er soms niet eens vanaf. Op een enkel krasje na geen schade. Ze gaan redelijk goed met je fiets om.

Mijn goed verpakte en als breekbaar gelabelde Brompton is een keer onderop terecht gekomen, en dat was niet zo leuk.
Wim

Hoi,

Ik ben in 2005 met Ryanair van Gerona (Spanje) naar Eindhoven gevlogen.
Door omstandigheden heb ik de fiets niet kunnen inpakken, die ging dus compleet onbeschermd het ruim in.
Bleek achteraf allemaal mee te vallen, de fiets ging als laatste het ruim in en kwam er als eerst weer uit, geen krasje op de lak.

Wat de kosten betreft, die waren toen 25 euro per enkele reis en worden bij het boeken gelijk bij het totaal opgeteld.

Kunno

Ik denk dat hoe een fiets behandeld wordt ligt meer aan de baggage mensen op de desbetreffende vliegveld dan aan de maatschappij zelf maar het is wel goed te weten dat over het algemeen alles goed gaat.

Euro 25.00 per fiets per enkel reis is ook niet al te gek - Transavia worden idd steeds duurder (Euro 40.00 per fiets per enkel reis).

Ik voel me nu een stuk beter over een vlucht boeken met Ryanair - bedankt allemaal! :D

Groetjes en 'ride on' :arrow:

Frog

In 2004 vanaf Eindhoven naar Londen Stansted gevlogen met Ryanair. Om daarna met Iceland Express vanaf Stansted naar Kevlavik te vliegen. Als je ze belt vertellen ze je dat het meenemen van een fiets 25 euro per vlucht kost, maar die kon ik toen niet bij het boeken al betalen. Dat moest in Eindhoven en op de terugreis in Londen aan de balie gebeuren.

In Eindhoven was de ervaring helaas niet zo geweldig. Het werd pijnlijk duidelijk waarom je met een fiets zo vroeg moet inchecken: anders kunnen ze je fiets niet als eerste op de wagen leggen en daarna alle andere bagage er bovenop stapelen :-( Volgens mij heeft me dat uiteindelijk mijn achtervelg gekost.

Fiets in het vliegtuig is altijd een gok!
In Liverpool (Engeland) heb ik mijn fiets van het dak van een baggagekar zien vallen en over de landingsbaan glijden! :twisted:
In Faro (Portugal) werd er met een mooi Koga racefiets (niet in een doos) gegooied tot dat de wielen eraf viel en kadels kapot ging.
:twisted: :evil:
Maja, dat zijn de slechte ervaringen - over het algemeen gaat het goed. En toen het wel fout ging (achter mech afgebroken) werd een claim ingediend bij de verzekering (Euro 10.00 voor 7 dagen fietsdeking) en alles terug betaald. :) Gelukkig was dat in Engeland, waar ik een nieuwe mech kon kopen redelijk makkelijk.
heej allemaal.
ik lees veel lof en klachten over het vervoer van de fiets in het vliegtuig!!
ik heb zelf nog niet met het vliegtuig m`n fiets vervoerd..omdat ik niet durfde te vliegen :oops: en omdat ik bang was dat m`n fiets stuk zou gaan...
ben dus met de bus gegaan van eindhoven naar vicenza. ik had net een nieuwe fiets(2wk oud) met leuke nieuwe spulletjes erop. ik hoorde in de bus toen we aant rijden waren een bons.
haha het zou toch niet mijn fiets wezen he haha!!WEL DUS!!! :x
m`n lamp lag eraf, m`n kilometer teller stuk, stuur een deuk?!?, krassen(en groot) op m`n freame.
nou ik kon er wel om lachen omdat ik in de bus al zoiets had gezecht maar eigenlijk baalde ik wel super!!
nu ben je in de bus wel voor bepaalde beschadegingen verzekerd!! maar moet je niet vergeten een formulier in te vullen en na je vakantie op te sturen. ik ben dat dus wel vergeten.
wat ik eigenlijk wil zeggen is dat als je je fiets niet zelf mee neemd is er altijd de kans dat het beschadigt terug komt!!
dat is het risico maar het is wel fijn dat de fiets mee kan toch?? :wink:

oja en dit jaar ga ik dus met het vliegtuig terug!! ryan air!!

Balen zeg! :cry:

Goed opletten als er een deuk in je stuur zit!
Er komt best veel kracht op je stuur tijdens een klim/afdaling - een breuk wil je absoluut niet meemaken!

If in doubt - chuck it out! :P

gelukkig heb ik geen brokken gehad met het stuur :wink:
hebben in die vakantie veel bergpassen beklommen en afgedaald.
maar bedankt voor de tiP!!ik ben m`n fietsje nu inorde aant maken toevallig :D
heb er zin in!!!!
succes he!!

MiaV schreef:Fiets meenemen bij Ryanair is geen enkel probleem. Eerst even bellen of er plaats is op die vlucht. Dan de vlucht boeken. Als je geboekt hebt even het callcenter bellen, je vluchtgegevens doorgeven en dan heb je daar ook voor geboekt. Kosten altijd 25 euro per vlucht.
Zo heb ik al heel vaak gevlogen met Ryanair vanaf/naar Weeze, Eindhoven, Brussel-Charleroi en Frakfurt-Hahn. Geen enkel probleem. Ze zijn heel soepel met verpakken. Gewoon hoes erover. de pedalen hoefden er soms niet eens vanaf. Op een enkel krasje na geen schade. Ze gaan redelijk goed met je fiets om.
Op de internetpagina van Ryanair zag ik dat je de fiets ook via internet kunt boeken ad. Euro 45,-- voor een retourtje.
Dien je dan toch nog vantevoren en na de boeking te bellen met het callcenter van Ryanair?

Nee, wij hebben dit niet gedaan toen we naar MALAGA vlogen afgelopen. Gewoon geboekt via de website, niet gebeld en alles ging prima!
Op de internetpagina van Ryanair zag ik dat je de fiets ook via internet kunt boeken ad. Euro 45,-- voor een retourtje.
Dien je dan toch nog vantevoren en na de boeking te bellen met het callcenter van Ryanair?

Eigenlijk een goede plaats om nog een vraag te stellen. Ik vlieg eind juni met Ryanair naar Dublin, om in Ierland 2 weken te gaan rondfietsen. Ik sluit af op de bruiloft van mijn neef in Belfast, en de volgende dag vlieg ik weer vanuit Dublin naar Charleroi.
Uiteraard heb ik mijn fiets meegeboekt, maar het is niet erg duidelijk hoe het zit met bagage. Ik ging ervan uit dat de fiets apart gerekend wordt van de rest van de bagage (heb dus geboekt voor fiets en 1 stuks bagage). Ik ging mijn fietstassen in een grote sporttas of zo steken om kosten te sparen op de vlucht. Het is echter op de bevestiging niet helemaal duidelijk of het nu "1 stuk bagage + fiets" is of "1 stuk bagage, nl. fiets".
Natuurlijk als fiets gerekend wordt bij de 15 kg bagage die je mee mag nemen wordt het helemaal moeilijk...

Hoi,

Je fiets betaal je apart.

DAARNAAST betaal je per 'extra' stuk bagage iets van €4,50.

Voorbeeld
Ik neem mee:
1 fiets = €22,50 per enkele reis
2 fietstassen = €4,50 x 2 = €9,- (in totaal maximaal 15 kg)
1 stuk handbagage = € 0,- (maximaal 7,5 kg)

Appeltje eitje toch?!?!

Veel fietsplezier!
Gudrun
Ik plakte altijd grote stickers A 5 formaat in twee soorten op de fietsdoos of op de fietshoes van de Fietsvakantiewinkel: één afgebeeld met een bagagekar met fiets onder de koffers met daaronder de rode tekst NEE - NO - NON! :x En de tweede sticker afgebeeld met de fiets bovenop de koffers met daaronder de groene tekst: JA - YES - OUI! :D
En het heeft altijd geholpen! Ik werk op een drukkerij, dus het is zo gepiept. En extra stickers bewaren voor de terugweg. Aan elke kant twee stickers in rood en groen.
Ik heb sinds 1973 al 57 vluchten gehad met fiets mee, maar twee keer schade gehad: een lichte deuk in het voorblad van de ketting (Washington National Airport). En later een losse voorspatbord samen met een afgebroken fietsbel (op Schiphol vanuit Pisa).
Martin E. van Doornik schreef:Ik plakte altijd grote stickers A 5 formaat in twee soorten op de fietsdoos of op de fietshoes van de Fietsvakantiewinkel: één afgebeeld met een bagagekar met fiets onder de koffers met daaronder de rode tekst NEE - NO - NON! :x En de tweede sticker afgebeeld met de fiets bovenop de koffers met daaronder de groene tekst: JA - YES - OUI! :D
En het heeft altijd geholpen! Ik werk op een drukkerij, dus het is zo gepiept. En extra stickers bewaren voor de terugweg. Aan elke kant twee stickers in rood en groen.
Ik heb sinds 1973 al 57 vluchten gehad met fiets mee, maar twee keer schade gehad: een lichte deuk in het voorblad van de ketting (Washington National Airport). En later een losse voorspatbord samen met een afgebroken fietsbel (op Schiphol vanuit Pisa).
Martin,

Dat niemand anders daar nog ooit aan heeft gedacht!!!!
Kun jij een hele partij van die stickers laten maken en meenemen op het kampeerweekend op de Harskamperdennnen: 31 augustus- 2 september a.s.
Ik schat in dat de belangstelling groot zal zijn.