Additionally, paste this code immediately after the opening tag: campingkoken, variatie? - Forum Wereldfietser

campingkoken, variatie?

Vorig jaar zijn we al eens op fietsvakantie geweest en het is zo goed bevallen dat we dit jaar weer gaan, alleen één ding is wel voor verbetering vatbaar: het koken.
De afgelopen vakantie hebben we vooral variaties op macaroni en nasi in elkaar gedraait (afhankelijk van wat de supermarkt te bieden had), maar dat was voedzaam (fietsen maakt hongerig) maar ook erg eentonig.

Daarom: Wat koken jullie op fietsvakantie? Is er meer mogelijk op een gasbrandertje dan macaroni of rijst? (of is één kookstel gewoon te weinig?)

Bij mij zijn het meestal ook variaties op dat thema. De afwisseling zit dan vooral in de saus, mede afhankelijk van het aanbod in de winkels. Daarbij kost het wel eens moeite om iets anders dan tomatensaus/puree te vinden. Maar vaak vind je wel instantsauzen of -soepen, of (room)kaas. Ik neem meestal ook wel wat gemengde kruiden mee om de eerste dagen extra smaak te kunnen toevoegen. Als het lukt om eieren te scoren kun je bijvoorbeeld ook (gevulde) pannekoeken of een goed gevulde omelet (met brood en salade) maken. Soep (met brood en salade) is een optie. En als je af en toe uit eten gaat kun je ook dingen kiezen die je niet op een brander kan maken.

Mijn ervaring is dat ik bij een redelijk aanbod in de winkels met smaak 'prutjes' met pasta of rijst blijf eten. Als dat aanbod verschraalt wordt het wel minder.

Lisette

Ter variatie: Couscous ipv pasta, lekker met groente en shoarma kruiden en komijn. En rozijenen erdoor. Buiten Nederland is couscous te krijgen in Frankrijk maar in Italie was het wel weer lastig. Het is heel snel klaar. hoeft alleen maar in warm water te liggen. En goedkoop.

En polenta ipv pasta maar ik weet niet waar ze dat verkopen.

Groet Marieke
Hoi,
Ik kook op vakantie nauwelijks anders dan thuis, en gasten thuis klagen niet :D
Mijn credo's:
* eerst een flesje wijn opentrekken.
* geen spul uit zakjes, behalve gedroogde kruiden
* ca. 10 soorten gedroogde kruiden in kleine schoon- en drooggemaakte lensvloeistofflesjes, gaan samen in een plastic zak in de keukenvoortas.
* altijd een paar uitjes en knoflook bij me
* verse groenten ter plekke kopen
* vers vlees hoeft niet altijd. Nootjes of harde worst kan ook.
* rijst koken vóór de saus; gare rijst kan prima een half uur in de slaapzak.
* pasta koken ná de saus. De saus kan ook in de slaapzak (en blijft heet)
* de kookhulp maakt de salade :D
* Op een benzinebrander is het beter koken dan op gas - meer power. Bakken in RVS gaat niet zo goed als in aluminium, maar aluminium is niet verstandig voor wie heel lang op vakantie gaat.
Smakelijk!
Leon
Leon schreef:maar aluminium is niet verstandig voor wie heel lang op vakantie gaat.
en de reden? :o

Volgens mij is aluminium (schraapsel) erg slecht voor je lijf.
Is vast wel ergens op het net te vinden; zal eens een poging gaan wagen

maar RVS (schraapsel) is wel goed voor je !? :shock:

Alu is veel zachter dan RVS en resulteert dan ook in meer schraapsel :lol:

Misschien is iets (of een combi van) onderstaande een idee:


* Ook bulger is een makkelijk ingredient om bijv. bulgersalade van te maken. Het hoeft niet lang te koken en naar wens kan er dan komkommer, augurk, kaas, feta, mais, tomaat, paprika, enz. in

* Andere salades, met bijv. bakje aardappelsalade/blikje bonen als basis en dan aanvullen met beschikbare verse groentes

* Flinke omelet met ("geroosterd") brood en salade

* rijst met zoetzure saus (dus tomatensaus uitje, champignon, ui, ananas o.i.d.) ipv nasi

* maaltijdsoep met (stok)brood

* zelfs krieltjes bakken of puntjes pizza is ons gelukt en oke als afwisseling

Succes.

groet Astrid

Nog een paar tips voor gevarieerd eten:

- Ik maak vaak salades van sla, worteltjes, rozijnen, noten, blikje tonijn, komkommer, .... met evt. sla-dressing of ketshup.

- Aardappelpuree is ook makkelijk en snel. Een blik/pot groenten is overal te koop(worteltjes, bieten) Even opwarmen en een stukje vlees (hamburger of knakworstjes)erbij.

Bij ons is het meestal de ene dag rijst met iets van chicken tonight, en de andere dag pasta. En als we een dag over staan dan eten we een drie gangen menu. Eerst gebakken aardappels, dan groentemengsel en dan vlees. Wel proberen we door de pasta wel verse groenten.

Hi Rinnert & Astrid,
Jullie zijn nog iets vergeten, tijdens de Paastrektocht mocht ik namelijk mee smullen met een van jullie fantastische maaltijden en toen gebruikte jullie pindakaas verdund met water en wat sambel als sausje. ERRUG LEKKER!!!
Groet, Rena :wink:

In het fantastische blad De Wereldfietser staat iedere keer een handig recept!

nog even over dat aluminium: dat is inderdaad niet gezond voor je, en alumimiumoxide lost op in zuur. je moet dus geen zure dingen in je alu pannetjes maken want dan krijg je relatief veel binnen.
Salade (met azijn), tomaten, zuurkool, moet je eigenlijk in een RVS of plastic bak doen.

Goede recept tips: volgend weekeind wat uitproberen!
sonali schreef:
Leon schreef:maar aluminium is niet verstandig voor wie heel lang op vakantie gaat.
en de reden? :o
Heb ooit gelezen dat je er alzheimer van kunt krijgen, maar ik ben vergeten waar...



Overigens wat lekker eten betreft: Standaard heb ik altijd wel een paar uien en een blikje vis in voorraad. In WestAfrika waar ik vorig jaar fietste was dat overal te vinden. Was het aanbod verder niet zo ruim dan combineerde is dat met couscous en bananen. Beetje vreemd misschien maar toch erg lekker...en prima fietsbrandstof.
harry-fietsenaar schreef:
sonali schreef:
Leon schreef:maar aluminium is niet verstandig voor wie heel lang op vakantie gaat.
en de reden? :o
Heb ooit gelezen dat je er alzheimer van kunt krijgen, maar ik ben vergeten waar...
hier? http://www.snopes.com/movies/actors/valentin.htm
Dat van dat aluschraapsel lijkt me een te verwaarlozen factor eigenlijk: mijn oma heeft (zoals half Nederland in die tijd) haar hele leven op aluminium gekookt, en ze was tot op zeer hoge leeftijd bij de pinken, net als de meeste van haar generatiegenoten. En mijn eigen pannetjes gaan al langer mee dan ik zelf (ze lopen dus tegen de 50 jaar). Teflonschraapsel is dan weer kankerverwekkend naar het schijnt, en de benzine/gasdampen zijn ook niet gezond. Het blijft dus kiezen tussen de pest en de cholera. Ach wat, het vervelende van het leven is nu eenmaal dat je er aan dood gaat ;-).
Avanher schreef:Dat van dat aluschraapsel lijkt me een te verwaarlozen factor eigenlijk: mijn oma heeft (zoals half Nederland in die tijd) haar hele leven op aluminium gekookt, en ze was tot op zeer hoge leeftijd bij de pinken, net als de meeste van haar generatiegenoten.
Leuk altijd die redeneringen:
De generatiegenoten van míjn oma hebben waarschijnlijk ook op aluminium gekookt en zijn nu alemaal harstikke dood, dus dat spul is levensgevaarlijk! :lol:
Leon

Mijn vader is altijd bang geweest voor aluminium en kocht alles rvs, zelfs zijn italiaanse koffiezet-ding voor op de camping. Hij heeft vele fietsreizen gemaakt met RVS, anit-aanbak vertrouwde hij ook niet.

Hij lijdt al een aantal jaren aan de ziekte van Alzheimer en hij is pas 61 jaar!

Ik gebruik dus mooi aluminium want dat andere voorkomt het kennelijk niet.

Groet Marieke

renaw schreef:Hi Rinnert & Astrid,
Jullie zijn nog iets vergeten, tijdens de Paastrektocht mocht ik namelijk mee smullen met een van jullie fantastische maaltijden en toen gebruikte jullie pindakaas verdund met water en wat sambel als sausje. ERRUG LEKKER!!!
Groet, Rena :wink:
Ha Rena,
leuk te lezen dat de maaltijd nog zo in je geheugen staat. Ik had er wel aan gedacht, maar zie onze pindasaus als een soort onderdeel bij de nasi-gerechten, waar Mirna juist op "uitgekeken/uitgegeten" was, dus vandaar. Enneh, heb jij het inmiddels zelf op 1 van de weekenden ook al gemaakt?

groet
Rin en As