Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kan ik de warmte wel aan? - Forum Wereldfietser

kan ik de warmte wel aan?

Hallo,
Ben al enige maanden aan het trainen voor een fietstocht naar Frankrijk. Inmiddels ben ik in goede fietsconditie. Vandaag echter merkte ik dat ik nog steeds niet goed tegen warmte kan. Wat doen jullie om jezelf te beschermen tegen de zon/hitte? Bedek je jezelf helemaal (t-shirt met lange mouwen) of draag je zo min mogelijk en smeer je je helemaal in met zonnebrand? Doe je iets op je hoofd of juist niet? Ik had een pet opgezet maar al gauw vond ik dit ook te warm. Ik kan natuurlijk ook naar het noorden fietsen :wink:

tja..... ik kan dan weer niet zonder die warmte. Ik begin nu net een beetje op temperatuur te raken. Maar enorm belangenrijk is dat je heel heel goed drinkt, zo wie zo, maar zeker als je niet goed tegen de warmte kan.
Iets op je hoofd (helm!) en smeren altijd nuttig. En in het midden-oosten ook erg warm zeggen ze, heb ik in het 'lang' gefietst en niet het gevoel gehad dat ik het daar extra warm door had.

Ach en doe het rustig aan, frankrijk is niet zo heftig, geen reden om te 'moeten' doorfietsen omdat je nergens terecht kan.

en goed drinken dus!

p.s. wat heb je gefietst vandaag en hoeveel heb je gedronken?

Bedankt voor je reactie!
Wij hebben vandaag 3,5 uur gefietst, 65 km en 1,5 liter water gedronken. Nu ik het zo opschrijf, denk ik dat dat een beetje te weinig vocht is :oops:
Is er een formule voor?

Beetje flauw, maar als je veel naar de wc moet zit je volgens mij wel goed... Ik drink ook altijd te weinig, heb daarom nu een minoura petfleshouder en volgens mij scheelt dat wel (moet nog uittesten op vakantie). Veel succes!
Groet,
Maurits

Hoi!

Wij hebben de afgelopen twee jaar twee "zomer-extremen" meegemaakt: de hete zomer in het Italiaanse binnenland en de koele zomer in (het hoge noorden van) Noorwegen.

In Italië werd het makkelijk 35 graden, in Noorwegen vaak niet meer dan 15.

Zelf houd ik wel van die hitte, je moet alleen wel goed op een aantal dingen letten:
  • VOCHT VOCHT VOCHT; het is al gezegd: drinken is héél belangrijk (wanneer het echt heet is drinken wij op een fietsdag zo 5 liter water per persoon). Kijk eens hier voor wat meer informatie over vochtverlies, compensatie en invloed op lichamelijke inspanning
  • BESCHERMING tegen de (hete middag-)zon! Bruin worden is leuk maar tegen een felle zomerzon kun je volgens mij nauwelijks zonnebrandcrème smeren. Het is slecht voor je huid om te lang in de (felle) zon te zijn. Ik fiets vooral 's middags vaak met een luchtige tuniek, de wind kan er wel door maar de zon wordt goed tegen gehouden.
  • VROEG BEGINNEN met fietsen en tussen de middag eventueel een lange pauze houden. 's Ochtends is het nog relatief 'koel'. Een ander voordeel van vroeg op de fiets stappen is dat als het ware 'met de hitte meefietst', dat wil zeggen: terwijl je fietst wordt het langzaam warmer zonder dat je daar echt iets van merkt (tot je gaat pauzeren :wink: ). Als je begint met fietsen als het al echt warm is, is het stukken zwaarder
En tsja, wat betreft iets op je hoofd: tegen een zonnesteek is het sowieso wel verstandig iets op je hoofd te zetten. Op vlak terrein is dat voor mij een hoofddoek, op geaccidenteerd terrein m'n helm (voor de veiligheid, niet omdat'ie zo lekker zit :wink: ).

Als ik jou was zou ik me niet teveel zorgen maken. Het duurt altijd een paar dagen voordat de mens gewend is aan 'hitte'. Als het warm blijft moet je over een paar dagen nog maar eens een eind fietsen, waarschijnlijk valt het dan een stuk minder tegen!

Veel plezier en succes in Frankrijk!
Gudrun

carolien schreef:En in het midden-oosten ook erg warm zeggen ze, heb ik in het 'lang' gefietst en niet het gevoel gehad dat ik het daar extra warm door had.
Het schijnt inderdaad juist beter te zijn om meerdere lagen lange kleding te dragen wanneer het warm is, dat schijnt beter te werken tegen de hitte dan bijan bloot rondlopen...(maar of het klopt weet ik niet, m'n oma zei dat vroeger altijd tegen mij en gaf als voorbeeld mensen in kymono's :wink: )

Gudrun

Ik ben ook niet erg hittebestendig.
Het eerste wat ik doe bij hoge temperaturen, is heel vroeg vertrekken, zodat ik begin van de middag reeds kan stoppen.
Ik heb het nooit geprobeerd, maar ik geloof niet dat lange kleren een oplossing zijn. Integendeel. ik krijg het al extra warm bij het idee in een lange broek te moeten fietsen.
Ik smeer mij in met factor 30 á 40. Mijn benen, mijn gezicht en mijn hoofd (want daar zit ook niet zoveel haar meer op). Als het echt zonnig wordt ook mijn armen. Verder draag ik een helm.
Ik probeer erop te letten dat ik zo mogelijk altijd in de schaduw stop. Mijn ervaring is dat de hitte best meevalt als je fietst, maar op het moment dat je even stil staat in de volle zon, is het of je een klap in je gezicht krijgt.
Daarnaast moet je inderdaad drinken. Ik weet niet of er een richtlijn voor bestaat. Ik las toevallig net op de site van Dick en Els dat zij in Australië 1 liter per uur drinken. Dat lijkt mij heel veel. Ik drink normaal ongeveer 2 liter tijdens een dag fietsen en als het echt warm is het dubbele (de pils 's avonds tel ik daarbij niet mee).
Gerd

Het voordeel van fietsen met warmte is, dat je altijd een windje vangt! :D

Ik ben ook niet echt dol op hitte, maar je zou, net zoals de meeste mensen die in een warm land wonen, op het heetst van de dag een siësta kunnen houden.

Bedek je hoofd, draag een zonnebril, smeer je goed in, drink veel en stop gewoon wanneer het niet meer gaat (liefst in de schaduw).

Het is toch ook vaak een kwestie van gewenning hoor.

Heel veel plezier in ieder geval!

El & El

Hallo,

Ik hoor hier dat vocht heel erg belangrijk is. Dat is absoluut zo, maar wat ook heel erg belangrijk is is ZOUT.
Drink een bouillon voor je eten en gooi overal een flinke lading zout door.
Ik heb meegemaakt dat mijn vriend heel erg ziek is geweest van het eten van te weinig zout. Dus vergeet naast heel veel water drinken niet je zout voorraad aan te vullen. Ook als je normaal bijna geen zout eet (zoals ikzelf) is het heel belangrijk om voldoende zout binnen te krijgen.

Anouk

Ik begin wel te begrijpen waarom enkelen van jullie last hebben van de warmte!
Ik drink normaal ongeveer 2 liter tijdens een dag fietsen en als het echt warm is het dubbele (de pils 's avonds tel ik daarbij niet mee).
Gerd
2 liter! en dan s'avonds bier! a.veel te weinig vocht en dan b. van bier (alcohol) droog je nog meer uit. kortom ik vind het niet raar dat gerd niet tegen de warmte kan.

Anouk heeft naar mijn mening helemaal gelijk met haar 'ZOUT'. Het lijkt overdreven voor wereldfietsers maar is swweeerr bij isotone sport drank. Ik heb geen last van de warmte. In isotone sport drank zitten weer de juiste hoeveelheden mineralen (niet alleen keuken zout). Maar om nou voor een maand sportdrank mee te zeulen das ook weer zo wat, dat doe zelfs ik niet.
In het midden-oosten....... (ik had niet zo'n last van de warmte: 'Freek, ik begin het nu toch ook wel een beetje warm te krijgen' (42 graden op de termometer in de woestijn in jordanie om 4 uur s'middags in de felle zon) ).... heb ik elke dag in mijn bidon ors van careplus gestopt, hele kleine zakje die naar citroen schijnen te smaken. Beetje limonade of limonade poeder met een smaakje erdoor en gaan met die banaan!
Je kan ook van die ors lepeltjes krijgen, met de ene kant schepje zout met de ander suiker, maar dan heb je dus alleen keukenzout binnen. Wel heel licht gewicht!
Ors is niet alleen voor diarree. Ors zorgt ervoor dat je niet zo snel uitdroogt, zoals bij diarree. Maar ook als je door de warmte fietst droog je makkelijk uit en ook al heb je dan geen diarree dan is ors of sportdrank een uitkomst en ga je zoals ik genieten van de warmte.

p.s. als je alcohol drinkt in warme omstandigheden, drink dan voor elk glas ook een glas water, dan ben je weer level.

Hoi,

Hoeveel liter je verbruikt verschilt van persoon tot persoon maar bij zware inspanning bij 30 graden verbruik ik zo'n 8 liter per dag (inclusief koken en wassen). Niet echt zuinig dus, haast 1 liter per uur, haast de aanbevolen hoeveelheid.
In Frankrijk kan je overal water kopen dus dat is geen probleem.
Tip van mijn bergsport 'piskijkers': De urine moet helder van kleur zijn (waterachtig). Is deze donkerder (geel of zelfs oranje) heb je te weinig gedronken.

Tegen zoutverlies mix ik altijd wat zout en suiker door het water. Ik maak er een ORS van.

Voor 1 liter ORS: 1 afgestreken teelepel zout, 8 afgestreken teelepels suiker.

Dit is niet het ideale ORS want het bevat alleen Natrium en Cloride en geen andere ionen zoals Kalium. Maar dat krijg je dan via het eten wel weer binnen. Je kan het natuurlijk ook op basis van sinasappelsap maken en de suiker weglaten... Wijn als basis is niet zo een goed idee misschien :-)
En 's avonds zoals eerder gezegt iets met boullion drinken en het eten ietsje extra zouten.

Ik fiets meestal met lange mouwen en broek maar dat is omdat ik anders levend verbrand (factor 60 is nog te weinig). Als je tot de gelukkigen hoort die wel gewoon bruin worden ipv rood kan je gewoon in korte mouwen/broek fietsen.
Verder ALTIJD het hoofd koelhouden (petje) en bij grote hitte ook de nek beschermen (zonnesteek). Ik fiets altijd zonder helm en met pet met een nekflap. Wat tegen het broeierige gevoel helpt is om een lekker dun en kort kapsel te nemen (spaart ook weer een kwartier haarkammen).

Lekker vroeg beginnen met fietsen en 's middags in de schaduw (als die er is) niksen en dan aan het eind van de dag (vanf 16:00) tot zonsondergang weer verder fietsen.

Zo kom je er wel :-)

Fiets de wereld (Met alles lang, factor 60 en pet),
whisky

nou ik kan heel goed zonder kamp ook al heb ik lang haar :lol: stiekie erin en klaar! :lol:
orelia schreef:Hallo,
Ben al enige maanden aan het trainen voor een fietstocht naar Frankrijk. Inmiddels ben ik in goede fietsconditie. Vandaag echter merkte ik dat ik nog steeds niet goed tegen warmte kan. Wat doen jullie om jezelf te beschermen tegen de zon/hitte? Bedek je jezelf helemaal (t-shirt met lange mouwen) of draag je zo min mogelijk en smeer je je helemaal in met zonnebrand? Doe je iets op je hoofd of juist niet? Ik had een pet opgezet maar al gauw vond ik dit ook te warm. Ik kan natuurlijk ook naar het noorden fietsen :wink:
Het toverwoord blijf toch vroeg starten en regelmatig drinken.Heb zelf veel in Frankrijk gefietst , en je kan weer stoppen wanneer je wilt , ik stopte al rond een uur of 1
Oja een colaatje onderweg doet wonderen , maar water gemengt met wat jus de orange gebruik ik het meest.
Hoi,
Ik ben ook niet erg hittebestendig. vanaf 30 graden wordt het wat minder.
Mijn pet en shirt zijn altijd licht van kleur. Het shirt is ruim zodat het tegelijk de zon tegenhoudt en lekker doorwaait.
Vanaf 33 graden krijg ik de neiging om mijn pet drijfnat te maken als ik de kans krijg, en op de dagen dat het boven 35 graden is gaat soms het hele t-shirt in de bak bij de dorpspomp, dan kan ik er weer een half uur tegenaan. En verder wordt er uiteraard in de stand low-energy gefietst...
Groetjes,
Leon

Hallo,

Koop een goed net hepje BV brynje uit Noorwegen. Houdt in de zomer de koelte vast en in de winter de warmte vast. Ben net terug van een fietstocht van 120 km. Heerlijk gefiets. Probeer zwarte kleren te vermijden, zwart houd jiust de warmte vast.

Voor dat je gaat fietsen, drink alvast 0,5 liter water met een beetje suiker. Suiker zorgt ervoor dat het vocht langer in je lichaam, tijdens inspanning, wordt vastgehouden. Neem iedere 15 min een klein slokje water. Hoe kan je weten dat je voldoende vocht in je lichaam hebt? Als je plast en je plas is gelig dan heb je te weinig water in je lichaam, als je plas helder van kleur is dan heb je voldoende water in je lichaam.

Mario

Wow! Wat een hoop tips! Bedankt! Gudrun, ik kwam niet helemaal uit jouw link. Ik vond wel een andere site met veel informatie over drinken tijdens het sporten.
http://users.pandora.be/recreazw/sportdranken.htm

Gegroet, O.

Wij hebben door veel gebieden gefietst met extreme hitte die kon oplopen tot ver boven de 40 graden (in de zon, maar dat is ook altijd de plek waar je fietst). Veel fietsers kiezen ervoor om 's ochtends vroeg te vertrekken, een siesta te nemen en laat in de middag weer door te gaan. Voor ons werkt dat niet.

Of het nu 35 graden of 40 graden is, dat maakt voor mij niet verschrikkelijk veel uit. In beide situaties verlies je enorm veel vocht. Drinken dus. Die paar liter die Gerd drinkt lijkt me veel te laag. Maar goed, wellicht dat het voor hem wel werkt. Wij drinken niet in grote hoeveelheden in een keer maar eigenlijk om de 10 minuten een paar slokken.
's Avonds moet je " bijdrinken". Oftewel: wat je overdag aan vocht te weinig hebt gehad drinken we 's avondes bij. Je lichaam geeft dat over het algemeen zelf aan.

Nee, door de hitte fietsen gaat wel. Wat ons nekt is het gebrek aan slaap. In warme gebieden is het 's nachts vaak bijzonder warm en vochtig. Dat zorgt ervoor dat je veel minder goed slaapt. En dat zorgt er weer voor dat je overdag minder goed reageert op de wamte. Daarom kiezen we er ook voor om 's ochtends, wanneer het koel is, goed te slapen. Dat is het enige moment van de dag waarop dat kan.

Na verloop van tijd wen je overigens aan de hitte.

Overigens: is het nu niet HEERLIJK warm in NL??!! Eindelijk de 30 graden. Kan me niet lang genoeg duren.

Veel fietsplezier.

Groet,
Marco

Marco Meijerink schreef: Wij drinken niet in grote hoeveelheden in een keer maar eigenlijk om de 10 minuten een paar slokken.
Even na mijn onzin opmerking eerst, dit is idd een hele goede. Dan loopt niet al het water direct door naar de blaas (zou het zoiets zijn? Denk ik dan maar...).
Wat misschien ook wel handig is, als je ijskoud water drinkt dan gaat je lichaam werken om dat vocht op lichaamstemperatuur te krijgen. Daar krijg je het dus ook warm van (hoewel je dat niet direct merkt). Verder schijnt iets lauwig water beter te zijn voor je darmen, maar dat weet ik niet.
Marco Meijerink schreef:
Overigens: is het nu niet HEERLIJK warm in NL??!! Eindelijk de 30 graden. Kan me niet lang genoeg duren.
Helemaal mee eens!

Groet,
Maurits

Les een van het fietsen: drinken, drinken, drinken, drinken!!!!!
Les twee: eten, eten, eten, eten!!!!!!
Les drie: genieten, genieten, genieten, genieten!!!!!

Bij warm weer heb ik een lichtgekleurd dun overhemd met lange mouwen aan. Voordeel 1. de kraag zorgt ervoor dat je niet in je nek verbrandt. Voordeel 2: idem voor mouwen en armen. Voordeel 3. je zweet trekt in het hemd en verdampt daar ipv dat het in straaltjes van je afloopt waardoor het feitelijk nutteloos is. Je krijgt meer koeling uit je water dan zonder. Echt dodelijk is het als het warm en erg vochtig is. Dan blijf je transpireren doordat het niet verdampt. Zuipen en zout eten!

Benen heb ik altijd gewoon in een fietsbroek. Die zweten toch al minder, en de zonnebrand (factor 30 of meer) blijft goed zitten. Nooit problemen mee.

Overigens ben ik wel eens door het textiel van zo'n hemd heen licht verbrand op mijn rug.