Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent voor fietskampeertocht - Forum Wereldfietser

Tent voor fietskampeertocht

Binnenkort start ik een solofietskampeertocht (o.a. Alpen) waarvoor ik een 2-persoonstent wil aanschaffen.

Moet ik een tent met bergplaats voor de fiets aanschaffen of is dergelijke tent te zwaar?

Welke tent is best geschikt voor dergelijke fietstocht waar de tent veel in- en uitgepakt zal worden? Aan welke voorwaarden moet ze beantwoorden? Welk model van welk merk wordt aanbevolen als 'fietstent'?

Wie adviseert mij?

Dank voor de reactie.

Raymond,

een tent waarin je je fiets kunt zetten, lijkt erg handig maar is het niet altijd. Om je tent binnen te komen moet je je langs de fiets wurmen
Een beetje fiets kun je gewoon buiten laten staan, inclusief je waterdichte tassen Maar dan moet het wel veilig zijn (wat de tassen betreft)

Tenten waarin je je fiets kunt parkeren zijn er van Vaude (Monolith) en MSR (Velo) Ze wegen iets meer dan 4 kilo, wat veel is als je in je uppie fietst.

Kies een donker tentje, dat valt minder snel op als je vrijkampeert. Kunststof vind ik prettiger dan katoen. Als een kunststoftentdoek nat is, klopt je hem uit en ben je al veel water kwijt. Katoen is -zeker als het nat is- zwaar. (Ik ben benieud naar ervaringen van anderen hiermee.) Als je veel kampeert neem dan een tentje waarin je ook je kostje kunt koken EN naar buiten kunt kijken als het regent. Kleine lichtgewicht tentjes bieden dat gemak meestal niet.

Eric Schuijt
Zelf gebruik ik meer plezier een Hilleberg Nallo. Een tunneltentje, ruim, licht en snel op te zetten, wel duur:450 Euro. Te koop bij Bever.

Beste Raymond,

Ik heb jarenlang in m'n eentje met een katoenen eenstokker te hebben rondgefietst (intersport), een jaartje met een grote goedkope supermarktkoepel voor drie personen (omdat de OAD bus een deel van mijn tent verloor...), vervolgens een paar jaar met een nylon driestokker waar wel twee fietsen in pasten.... en nu met een Jack Wolfskin Weightwatcher tunneltje dat nog net mijn eigen persoontje kan bevatten.

Ik ben tot de conclusie gekomen: dé ideale tent bestaat niet:

-In al die jaren heb ik misschien twee nachtjes mijn fiets in de tent te slapen gelegd... het extra gewicht van de ruimte loont dus niet.
-In tegenstelling tot wat algemeen verklaard wordt, droogt een lichtgewicht katoenen tent 's ochtends sneller op (en hij heeft als bijkomend voordeel dat je 's ochtends geen ongewilde douche krijgt van de condens)
-Na drie weken Engeland (met bijbehorend weer) heb ik heilig verklaard NOOIT meer een tent te zullen kopen waarvan je als eerste de binnentent moet opzetten (die in een regenbui meteen veranderde in een privé-zwembad)
-Na drie weken Kroatië/Slovenië besloot ik NOOIT meer een tent te kopen waarvoor je meer dan 8 haringen de grond in moet meppen. Het opbouwen van mijn 'huisje' kostte me dagelijks een half uur...

Op basis van die ervaringen kocht ik dus mijn veredelde body-bag, zijnde de Wolfskin weight-watcher van compleet amper 2 kilo. Tentje uit de zak, stokjes erin, 4 haringen en klaar is As.

Dat beviel uitstekend in de zomerse Pyreneeën vorig jaar , maar ik kan me zo voorstellen dat ik tijdens een paar weekjes Scandinavië of een winderig/regenachtig gebied met weemoed terug zou denken aan mijn katoenen Intersportje van 4.5 kilo en 25 haringen, met ingebouwde huiskamer en keuken...

Met andere woorden... bedenk goed voor jezelf wat je nog zoals wil gaan doen met je tent (een goede tent gaat immers een jaar of tien mee), en vergelijk dan de tenten die zoal op de markt zijn.

Veel fietsplezier in de Alpen!

Astrid

Beste Raymond,

ik gebruik zelf al weer een aantal jaren een Lowland Trailrunner 3, deze tent is er in twee varianten:
Trailrunner 2: krappe 2 persoons, riante 1 persoons, ca 2.5 kilo
Trailrunner 3: ruime 2 persoons, (zeer) krappe 3 persoons, ca 3 kilo
Beide tenten zijn met 5 haringen op te zetten en de binnen- en buitenttent zet je gelijktijdig op, vooral handig in de regen, het is een 3 seizoenen tent.
De Trailrunner 3 past (excl. stokken) makkelijk in een standaard Ortlieb (LowRider) voortas.
Deze tent is niet goedkoop, maar het is verreweg de beste tent die ik ooit heb gehad.
Inmiddels is de tent op de fiets meegeweest in Frankrijk, Zweden, Duitsland, Schotland, Engeland en Denemarken en heeft inmiddels ruim 12 weken gestaan (zonder signifikante veroudering).
Ik heb zelf nog nooit de 'drang' gevoeld om mijn fiets in mijn tent te laten overnachten. Een goed fietsslot met eventueel aanvullend een bewegingsmelder voldoet.

Voor de website zie: http://www.lowlandtents.com/

groet.Liz

Ja, de Lowland is inderdaad een prachtige tent.

Maar er is een wel heel groot verschil in prijs... mijn Weightwatcher heb ik voor nog geen 100 euro gekocht... de Lowland kost iets van 599 euro.

De Weightwatcher is overigens vervangen door de Pocket Hotel, en nu wel echt 2-persoons.

De levensduur en blijvende waterdichtheid van een tent hangen in grote mate af van de goede/slechte verzorging die je hem geeft. Als je hem telkens maar een paar weekjes per jaar gebruikt, en goed droog en schoon opbergt, kun je jaren plezier hebben van het goedkoopste Perry-sport tentje. Het enige dat echt snel kapot gaat (en onnodig zwaar is), zijn glasfiber stokken.

Dus opnieuw de wijze raad van tante Kaat: weeg voor jezelf af wat je het meest belangrijk vindt: comfort, prijs, duurzaamheid, gewicht, ...

Nog even dit... met het lichtere tentje (en het overboord gooien van wat andere overbodige ballast) verbeterde ik vorig jaar mijn gemiddelde klimsnelheid op de Pyreneeën-cols met een dikke kilometer....

Astrid

Kijk ook nog ff naar de BirdLand Elips 392 / 492.

Tent van het Jaar en decenium bij Op Pad, en onverwoestbaar gebleken na al mijn tochten.

In de de 492 heb je genoeg ruimte voor een fiets. Ik zet zelf als ik met mijn MountainBike + fietskar op stap ga mijn fiets altijd vast aan mijn fietskar. Op de Randoneur gebruik ik altijd een extra lang kabelslot. Die slinger je met gemak om de dikste boom :)

De MSR Velo is te ruim en te zwaar voor 1 persoon naar mijn mening. Daarom heb ik vorig jaar de MSR Zoid 2 aangeschaft. Die 2 staat voor 2 personen, maar je moet wel héééél verliefd zijn wil je daar met z'n twee in kamperen! Alleen, en met bagage is ie met z'n 2,1 kilo erg lekker. Zij ingangen, muskietengaas en goed waterdicht. Stevig grondzeil ook, niks op aan te merken. Je kan rechtop zitten, dat in tegenstelling tot de Zoid 1,5 (die overigens maar 400 gram lichter is maar m.i. claustrofobisch...). Enige nadeel is het ontbreken van een voortent achtig iets. Er is door de zij-ingangen wel ruimte voor bagage enzo (maar die kan ook prima binnen staan). Door de schuine constructie is de voortent/bagageruimte bij regen niet echt handig. Als je de buitentent open hebt staan, regent het meteen naar binnen. En aangezien de deur van de binnentent van muskieten gaas is... Niet zo handig bedacht dus van MSR. Onderweg heb ik wel een constructie bedacht met een extra stuk tentzeil en een extra stok (tak of gewoon je fiets), maar ideaal is dit niet. Ook hier geld dus ook weer; de ideale tent bestaat niet, maar deze doet het aardig voor een aardige prijs (rond de 200 euro if I remember right).
Succes met je keuze, ben benieuwd wat 't gaat worden!
Ciao,
Paula

Ik probeerde hier een hele mooie link naar een andere thread te maken, maar dat lukt me niet. Waarschijnlijk had je die ook al gezien.
Ik heb net een eenpersoons tent gekocht, maar kan daar nog niet veel over zeggen omdat ik hem nog in gebruik moet nemen. Het is in ieder geval de Terra Nova Solar. Een soortgelijke tent is er ook voor twee personen.
Binnenkort is er op drie plaatsen in NL ook nog een tententoonstelling (wat een woord), op de sites van Bever of demmenie kun je hier denk ik wel meer over vinden.

Zoals dit bedoel je ... Klik Hier