Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets meenemen bij WIZZAIR - Forum Wereldfietser

fiets meenemen bij WIZZAIR

We hebben onze vlucht geboekt met Wizzair ( vanuit Charleroi ) naar Budapest, van daaruit willen de limesroute fietsen in Roemenië. Nu weten we niet hoe we onze fietsen als bagage kunnen reserveren. Op de site van Wizzair vinden we hier niks over terug.Heeft iemand ervaring met fietsvervoer bij Wizzair :?: Alle tips zijn welkom.

Alvast bedankt !
Ik zou ze gewoon bellen, maar vaak weten ze het aan de telefoon zelf ook niet ,dus je moet gewoon tijdig inchecken ,dat voorkomt een hoop gedoe en gestress
succes

http://wizzair.com/gcc.shtml#15

• other special items such as ski, snowboard, golf, diving and surf equipments, horns, antlers and trophies, bicycles, vaulting poles, musical instruments, etc. Should you wish to carry any special baggage (other than normal baggage) not listed hereabove, you shall contact our Call Centre for information on conditions of carriage.

Ff goed quoten Jaap:
15.4.1 Should you wish to carry any of the items listed below, you are required to inform us about your intention at the time of reservation, through our Call Centre. You are entitled to carry them only with our consent.

• fragile and perishable items,

• materials of unpleasant nature;

• guide dogs;

• dry cell non spillable battery operated wheelchair;

• other special items such as ski, snowboard, golf, diving and surf equipments, horns, antlers and trophies, bicycles, vaulting poles, musical instruments, etc.

Should you wish to carry any special baggage (other than normal baggage) not listed hereabove, you shall contact our Call Centre for information on conditions of carriage.
Je mag een fiets dus alleen meenemen als je er van te voren toestemming voor hebt gekregen.

Wat valt er trouwens onder "materials of unpleasant nature" ?

Ik ga er van uit dat men zelf de voorwaarden zal (gaan) lezen, vandaar de link èn de zin waarin het woord 'bicycle' stond.....
Zonet via het call center onze fietsen gereserveerd adhv onze vluchtcodes, het ging vlotjes en de betaling gebeurde eveneens (master card). Bedankt voor de tips :)
Christelle

Goeie reis!!!

groet,
Jaap
Heeft er iemand nog recente ervaring met fietstransport via Wizzair vanuit Charleroi?

Op de website vind ik terug dat: Een fiets kan alleen worden vervoerd als deze is verpakt in een nylon zak, de wielen en pedalen zijn verwijderd en het stuur parallel is gedraaid. Een fiets kan ook worden vervoerd als deze in een kartonnen doos is verpakt en de banden geen lucht bevatten.
Ik heb hem ingepakt in plastic zeil en de kwetsbare delen met karton beschermd en veel ducktape gebruikt.
Het gaat erom, dat andere bagage niet door jouw fiets beschadigd word. :wink:
Ik ben in mei 2012 met Wizzair vanuit Belgrado teruggevlogen met de fiets in een fietspyjama van Halfords. Dat was geen probleem. Je kunt als je online boekt de fiets trouwens gewoon meeboeken met je ticket (onder bagage), toestemming of bellen is niet nodig. Wizzair heeft tegenwoordig wel een mallotige handbagageregel: je mag maar een heel klein tasje gratis de cabine in meenemen, handbagage van normale omvang kost centjes.
En heeft zo'n fietszak de voorkeur op een kartonnen fietsdoos? Je kan zo'n zak natuurlijk wel makkelijk herbruiken, maar het voordeel van zo'n doos lijkt me dat je er ook je fietstassen en dergelijke kan bijsteken? Zeker gezien de strenge bagageregels zou dat wel wat kunnen helpen..
ThomasM schreef:En heeft zo'n fietszak de voorkeur op een kartonnen fietsdoos? Je kan zo'n zak natuurlijk wel makkelijk herbruiken, maar het voordeel van zo'n doos lijkt me dat je er ook je fietstassen en dergelijke kan bijsteken? Zeker gezien de strenge bagageregels zou dat wel wat kunnen helpen..
Een doos weegt 5 kilo. Tikt flink aan.
Dozen worden vaak geopend om te kijken wat er in zit. Alles wat los kan, dat kan verdwijnen. Of je een fietstas nu met je fiets of samen met andere tassen in een Turkentas incheckt, het totale gewicht blijft hetzelfde. Het is wel een doos die het verschil van 5 kilo kan maken. Houd er ook rekening mee dat in veel scanners van buitenlandse luchthavens geen dozen passen.
Afgelopen juli met WizzAir van Cluj (Roemenië) naar Eindhoven gevlogen met de fiets. De fiets moet volgens de website zijn verpakt in een speciale fietsreistas, nylon zak of doos. Een doos leek me het makkelijkst lokaal te organiseren. Via een warmshowers-lid bij UMI Bike & Snow terechtgekomen die nog wel een doos hadden waar een 29'er in was aangeleverd en waar mijn toerfiets met 28" wielen ook wel in gewerkt kon worden.

Ik had bij WizzAir via de website aangevinkt dat ik "sportuitrusting" ging meenemen. Volgens de website is dat de juiste manier om een fiets aan te melden, maar ik verwachtte dat mensen op het vliegveld toch wel verbaasd zouden zijn over mijn giga-doos. Dat was echter niet zo, ze namen de doos zonder blikken of blozen aan en een paar uur later fietste ik vrolijk verder in Eindhoven. Mijn complimenten voor WizzAir, zo zouden meer maatschappijen dat moeten doen!

Prijs los ticket (incl. administratiekosten e.d.): 60 euro
Prijs 1 stuk ruimbagage: 30 euro
Prijs fiets: 40 euro

WizzAir wil je ook nog extra laten betalen voor "grote handbagage" maar een goed gevulde Ortlieb Back Roller Classic blijkt precies binnen de maten van de gratis "kleine handbagage" te vallen.
Volgens mij mag je bij vluchten van Wizzair 32 kg meenemen. In een stuk verpakt dan wel. Dus dan heeft fietsdoos incl. fiets en bagage de voorkeur qua kosten boven een fietspyjama lijkt me. Gewoon volproppen die doos. Dan moet je er wel een kunnen vinden natuurlijk. Als je alleen vanaf de luchthaven terug vliegt.
Rutger schreef:Volgens mij mag je bij vluchten van Wizzair 32 kg meenemen. In een stuk verpakt dan wel. Dus dan heeft fietsdoos incl. fiets en bagage de voorkeur qua kosten boven een fietspyjama lijkt me. Gewoon volproppen die doos. Dan moet je er wel een kunnen vinden natuurlijk. Als je alleen vanaf de luchthaven terug vliegt.
Ha die Rutger,

Wanneer heb jij voor het laatst met een fiets gevlogen?


Groetjes,

Bert
Bert... wat maakt dat nu uit voor de vraag?
Geef gewoon info over Wizzair. :D :D
Rutger schreef:Bert... wat maakt dat nu uit voor de vraag?
Geef gewoon info over Wizzair. :D :D
"......volgens mij......,"in jouw reactie komt voor mij niet erg sluitend over.
Verder veranderen luchtvaartmaatschappijen hun regels nog wel eens, dus maakt het zeker uit of jouw ervaring vrij recent was.
Kan dat volproppen nog steeds?
Loop je verder geen risico dat je fiets uit de doos moet, omdat het pakket niet door de scanner kan? Wat doe je dan met al die spullen?
Je hebt zelf ook ervaring met een beschadigde fiets door een te kleine scanner. In veel scanners past gewoonweg géén fietsdoos.
Afgelopen juli nog mocht je idd 32 kilo meenemen. Hoewel de doos met alleen de fiets al goed vol was, kun je er qua gewicht dus wel wat bij proppen.
ReinierLamers schreef:Afgelopen juli nog mocht je idd 32 kilo meenemen. Hoewel de doos met alleen de fiets al goed vol was, kun je er qua gewicht dus wel wat bij proppen.
Er vanuit gaand dat een doos ongeveer 3 kg weegt en een fiets rond de 15 kg (die van mij wel :D ) heb je dus genoeg bagagelimiet over voor kampeeruitrusting etc. En dat voor 30 euro bij betalen. En Wizzair is al goedkoop vliegen.