Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Foto opslag onderweg op grote hoogte - Forum Wereldfietser

Foto opslag onderweg op grote hoogte

Hoi allemaal!

Ik ben flink opgeschoten met mijn fietsplan naar Kathmandu en ben nu nog opzoek naar een manier om al de foto's (meestal TIFF of RAW) die ik onderweg maak op te slaan voor wanneer er geen Internet voorhanden is of de verbinding te traag is om de foto's te uploaden.

Hoe doen jullie dat? Een berg geheugen kaartjes en een cardreader meenemen?
Ik zat zelf eerst aan een Ipod of iets dergelijks te denken met een 20GB HDD maar die schijnen het op grote hoogte (3000m+) vanwege de geringe luchtdruk niet te doen en de HDD kan daardoor zelfs beschadigen. Best lastig in de Pamir en onderweg op de hoogvlakte naar Tibet :-)

Ik zoek dus een apparaat dat:

SD kaarten leest of aangesloten kan worden op een camera via USB (2.0) of USB On-the-go (OTG).
8GB of meer geheugen heeft (geen harde schijf).
MP3's kan afspelen
Een voicerecorder heeft (heb 's avonds geen zin om nog te schrijven)
Op AA batterijen loopt
(Radio is leuke luxe)

Iedereen alvast heel erg bedankt!

Fiets de wereld (nog zonder foto opslag),
Whisky

Ik denk dat je dat niet gaat lukken.

Ik heb zelf net uitgebreid gezocht naar zoiets als jij, voor dezelfde redenen. Ik ben uiteindelijk uitgekomen op een Samsung YH-J70. Komt behoorlijk dicht in de buurt van wat jij (en ik) er allemaal mee wil. Èrg veelzijdig apparaat!
Alleen: geen AA batterijen en wèl een harde schijf (van 20 Gb). Voor de rest doet ie alles wat je wil, en meer, voor €200 !

Als je alleen vast geheugen wilt is er geloof ik op dit moment net ééntje aangekondigd met 8 Gb, maar die is nog niet in de handel. De rest is kleiner. Bovendien is één van de voordelen van vast geheugen dat het klein is. Die vaste geheugenspelers zijn dus allemaal erg mini. Heel fijn, maar er passen dus ècht geen AA's in...
Bovendien zit je vast aan een apparaat met USB-Host , waarmee je via een cardreader je foto's kunt uploaden. En dat zijn er niet zoveel die dat doen. Die mini apparaten kunnen alleen foto's laten zien die je er via je computer op hebt gezet. Heb je dus niets aan.

Dus neem een stel 2Gb kaartjes mee (via Ebay toch een stel echte SanDisk Ultra II voor €40 gevonden), of zoek toch eens uit in hoeverre dat HDD verhaal op grote hoogte klopt. Het lijkt me raar namelijk, het zou betekenen dat je zo'n apparaat niet eens in het vliegtuig kan gebruiken (daar is de druk gelijk aan.....4-5km hoogte??). De batterij zou je dan op kunnen laden met een zonnepaneel.

Succes er mee!

Oh ja: voor wat het waard is: die Samsung is net als beste getest in de Consumentengids. Ik heb niet veel op met de Consumentenbond, maar goed. Het apparaat heeft ook de EISA-award gekregen, is al beter...:-)
Overigens zijn er ook al weer berichten dat die Samsung er al weer uit gaat, dus wacht niet te lang, als je 'em zou willen.

Hi,

klinkt idd als een ipod/ mp3 speler achtig ding. Maar wel eens aan een goede PDA gedacht? Een aantal typesch zijn redelijk geschikt voor dit type werk, alleen werken pda's standaard niet op AA, das het nare. Maar het zijn (vaak) kleine computertjes waarmee je idd je fotokes kunt kopieren van een sd slot naar bv een grotere gigadrive en je kunt er meestal media mee afspelen. Voor de stabiliteit denk ik gelijk aan Palm, maar een PPC hoef je niet uit te sluiten (hmm wat zeg ik nu als hardcore s60 gebruiker..)

Dit is misschien niet iets waar je al aan gedacht had maar denk ik toch een aardige oplossing?

Bij Palm denk ik dan aan bv de lifedrive
En PPC, tja.... iets als de hx2190 of gelijk een Mio p550
Of je gaat oldscool met een oude hp handheld op AA of een goede Psion 5MX of 7 series...

Is een heel andere weg dan dat je nu voorstelt maar misschien eens wat in rond neuzen?

Bas

- die erg blij is zijn E61 , yep symbian to go -

Ik gebruik zelf een iPod 60GB om foto's op te slaan, om als memorecorder te gebruiken en als opslag van documenten (kopie van paspoort etc.).

Weet je zeker dat het klopt dat het boven de 3000 meter niet goed fuinctioneert? Daar schrik ik een beejte van. Of is het een broodje aap verhaal? De harddisk in een iPod is van Toshiba en Toshiba maakt over het algemeen zeer degelijke harddisks.
Mocht je een pc onderweg tegenkomen (ik kan het me niet voorstellen dat die het daar niet doen vanwege de ijle lucht) kan je natuurlijk ook een CD of DVD-R branden en daar je foto's op opslaan. Ben je niet zo afhankelijk van de internetverbinding.

Mocht een harddisk het niet doen op die hoogte, dan doet een PC om DVD's te branden het natuurlijk ook niet. Sterker nog, dan zouden er overal ter wereld hoger de aangegeven 3000 meter geen computers kunnen draaien met een harddisk (een van de essentiele onderdelen). Dus in Lhasa zouden dan geen computers staan en geen internet cafe's zijn. Het klinkt alsof er weinig waarheid in het verhaal zit, waar heb je het gelezen?

groet,
Peter.

Ik gebruik een Vosonic 8630 voor de opslag van mijn foto's onderweg.

In mijn 8630 zit een 80GB harddisk (met gewoon geheugen zul je ze niet vinden), kan MP3's spelen (je kunt er wel een paar duizend op kwijt), je foto's tonen op het beeldscherm, heeft een voicerecorder, FM radio, kan video afspelen en van tv/camera opnemen (met AV uitgang). En voor de vervelende uurtjes kun je er ook nog Tetris op spelen.

Batterij gaat lang mee (ca. 11 uur) en dat is meer dan genoeg als je niet de hele dag naar de mp3'tjes luistert. Overigens geen AA, maar accu. (heb er gratis een reserve accu bij gekregen).

http://www.vosonic.nl/NL/Producten/VP8360.htm

http://www.d95.nl/Vosonic.htm

Martin

Peter Klomp schreef:Mocht een harddisk het niet doen op die hoogte, dan ...
... zou die wel eens stuk kunnen raken.
Wikipedia meldt het volgende:

Drives have a mostly sealed enclosure that protects the drive internals from dust, condensation, and other sources of contamination. The hard disk's read-write heads fly on an air bearing which is a cushion of air only nanometers above the disk surface. The disk surface and the drive's internal environment must therefore be kept immaculate to prevent damage from fingerprints, hair, dust, smoke particles, etc., given the submicroscopic gap between the heads and disk.

The system relies on air pressure inside the drive to support the heads at their proper flying height while the disk is in motion. A hard disk drive requires a certain range of air pressures in order to operate properly. The connection to the external environment and pressure occur through a small hole in the enclosure (about 1/2 mm in diameter), usually with a carbon filter on the inside (the breather filter, see below). If the air pressure is too low, there will not be enough lift for the flying head, the head will not be at the proper height, and there is a risk of head crashes and data loss. Specially manufactured sealed and pressurized drives are needed for reliable high-altitude operation, above about 10,000 feet (3,000 m). This does not apply to pressurized enclosures, like an airplane pressurized cabin. Modern drives include temperature sensors and adjust their operation to the operating environment.


Vrij vertaald: de koppen van een HD "waterskieën" op het luchtkussentje tussen kop en schijf. Als de luchtdruk laag is (bijv.>3000m)kan dit fout gaan. In vliegtuigen wordt de druk kunstmatig voldoende hoog gehouden.

Hoi!

Het is inderdaad helaas geen broodje aap verhaal, sorry Eric :-(
Alle apparaten met een HDD zijn volgens de fabrikant tot 10.000 ft te gebruiken (3000m). Met kwaliteit heeft dit niks te doen, wel helaas met natuurkunde en de constuctie van HDD's.

Van Apple Ipod:
Environmental Specifications:
- Operating temperature: 32 to 104°F (0 to 40° C)
- Storage temperature: 14 to 158°F (-10 to 70°C)
- Operating humidity: 90% maximum relative humidity, non-condensing
- Storage humidity: 95% maximum relative humidity, non-condensing
- Operating altitude: 10,000 ft (3,000 m) maximum
- Storage altitude: 10,000 ft (3,000 m) maximum

In een vliegtuig is de barometische druk op de hoogte van 2500m ingesteld, daar doen Ipods en consorten het zonder problemen.

In HDD disks 'zweven' de magnetische koppen van de lezer vlak boven de harde schijf op een miniscuul dun laagje lucht. Bij toenemende hoogte en afnemende druk) en ook bij lage temperaturen (want P*V = n*R*T) landen die koppen dan op de plaat en dat kan krassen of storingen opleveren bij gebruik. Gebruik je hem niet is er niks aan de hand.
Maar er is ook iemand geweest die de Ipod op de top van de kilimanjaro (5896M) nog kon gebruiken mits de speler horizontaal en op een stabiele ondergrond lag. Dit hangt natuurlijk ook nog af van hoge en lage druk gebieden. In het algemeen stopt de Ipod ergens tussen 3000 en 4000m te werken als ik de ervaringsberichten lees met soms defekten aan de HDD na gebruik op grote hoogte. Dit is ook bij andere andere merken het geval. Wordt hij niet gebruikt dan doet he het op 3000 meter weer zonder problemen

Computerharddisks hebben dit probleem niet omdat die anders geconstrueerd zijn.
Voor de techniekfreaks:
http://www.pcguide.com/ref/hdd/op/heads/op_Height.htm

Een oplossing: een Flashspeler, een draagbare DVD speler of geheugenkaarten voor de tijd boven 3000m en regelmatig CD's branden op PC's. Of pas op je Ipod copieeren wanneer je ergens tussen 3000 en 4000m bent (lastig in Tibet).

Waar je als wereldfietser al niet aan moet denken....

Fiets de wereld (nog steeds opslagloos),
Whisky

Om dit soort redenen, heb ik ook niet zo'n ding... ik neem wel genoeg kaarten mee (zijn ook steeds goedkoper geworden) en denk wel dat we voldoende mogelijkheden hebben om onderweg bij een internetcafe de hele boel op cd te branden. Nu gaan we natuurlijk niet superlang onderweg, maar toch zou ik niet vertrouwen op die apparaten.

We hebben trouwens geboekt naar Santiago de Chili, dus we zullen ook hoog genoeg fietsen door het Andes gebergte. We gaan 3,5 week... dus heb wel genoeg kaartjes daarvoor.

Succes!

Sjonge, dat wordt dus tijdig de geheugenkaartjes legen (lees, voor >3000m). Zijn USB harddisks ook 'gewone' PC harddisks? M.a.w. treedt daar het probleem niet op ?

Hoi!

Ik ben er nog niet uit of ik een Ipod achtige koop met een HDD of een Flashspeler.

Voordeel flashspeler: storingsvrij op grote hoogte, klein, licht. Nadeel: maximaal 8Gb groot en relatief duur..

Misschien is het daarom handig om voor een lange reis een Ipod achtige te kopen en voor op grote hoogte 4x 2 GB geheugenkaarten te kopen. Veel goedloper dan een Flashspeler.
Of zouden meerdere kleine (512 MB) beter zijn?

Een USB HD? Is het zo een ding?
Afbeelding
Een USB HD is een geheugenkaart (Flash) die je via USB aan kunt sluiten op allerlei apparaten, geen harde schijf dus en die heeft geen hoogtelimiet. Helaas past er erg weinig op aan gegevens hoewel je bij sommige ook geheugenkaarten kunt aansluiten. Dus als je muziek wil luisteren onderweg moet je thuis een paar geheugenkaartjes met muziek vullen.
Dan is het misschien handiger een goede flash speler (van Sandisk of zo) te kopen, die spelen mp3's en hebben vaak ook een voicerecorder. Erg handig voor een gesproken logboek.

Fiets de wereld,
Whisky

Wat solidstate disks betreft, sandisk maakt helemooie Ultra 2 Compact Flash schijfjes die ze momenteel tot 8 gig leveren. Deze kun je vrij simpel (met een soort riser board) op iedere IDE bus aansluiten. Als er in ej Ipodje een 1,8"of 2,5" IDE HDD draait zou je deze met een beetje knutselen kunnen vervangen door een snelle CF. Dit leverd dan denk ik het beste van twee werelden. Geen iedee of er momenteel nog spelers worden geleverd waar je standaard een CFII kaart in kunt steken. Maar dit lijkt mij de makkelijkste oplossing.

Er zijn thans ook mini pc's die geheel van een dergelijke hdd draaien. Bij de ipod zzou je dan wel de originele hdd moeten klonen, geen iedee hoe en wat heb daar nog nooit naar gekeken.


Bas

whisky schreef:Misschien is het daarom handig om voor een lange reis een Ipod achtige te kopen en voor op grote hoogte 4x 2 GB geheugenkaarten te kopen. Of zouden meerdere kleine (512 MB) beter zijn?
Hoi, Relatief grote geheugenkaarten geven wel eens problemen op computers en camera's die niet state of the art zijn. Bovendien heb je extra pech als een grote kaart stuk gaat. Als laatste zijn extra grote kaarten relatief duur. E.e.a. spreekt er op dit moment voor om kaarten van 1 GB te kopen.
Leon

B@se schreef:Wat solidstate disks betreft, sandisk maakt helemooie Ultra 2 Compact Flash schijfjes die ze momenteel tot 8 gig leveren. Deze kun je vrij simpel (met een soort riser board) op iedere IDE bus aansluiten. Als er in ej Ipodje een 1,8"of 2,5" IDE HDD draait zou je deze met een beetje knutselen kunnen vervangen door een snelle CF. Dit leverd dan denk ik het beste van twee werelden. Geen iedee of er momenteel nog spelers worden geleverd waar je standaard een CFII kaart in kunt steken. Maar dit lijkt mij de makkelijkste oplossing.

Er zijn thans ook mini pc's die geheel van een dergelijke hdd draaien. Bij de ipod zzou je dan wel de originele hdd moeten klonen, geen iedee hoe en wat heb daar nog nooit naar gekeken.


Bas

Je bedoeld dat Sandisk hele mooie Ultra II SD kaartjes maakt, geen CF kaarten.
Ze hebben recent ook een Extreme III serie op SD formaat uitgebracht, deze zijn momenteel tot 2Gb leverbaar.
Andere merken hebben SD kaartjes tot maximaal 4Gb maar die werken lang niet in iedere camera!
Zelf ondervonden, een 4Gb ADATA SD kaart werkt niet in een Nikon D50.
Ook niet in een Pentax Optio en ook niet in een Qtek S100 smartphone.
Volgens Nikon moet je camera moet SDHC ondersteunen willen 4Gb kaartjes werken, want deze hebben een ander voltage en werken niet in alles behalve de allernieuwste devices!
Probeer dus eerst voor je een 4Gb koopt!

Ik werk nu zelf met 1x 2Gb Sandisk Ultra II, 1x ADATA 2GB, 1x Sandisk 1Gb SD en 3x ADATA 1Gb 50x SD kaartjes.
Werkt prima en voor mij meer dan genoeg geheugen.

Cubeman schreef:
Je bedoeld dat Sandisk hele mooie Ultra II SD kaartjes maakt, geen CF kaarten.
Ze hebben recent ook een Extreme III serie op SD formaat uitgebracht, deze zijn momenteel tot 2Gb leverbaar.
Martijn, kijk eens eventjes hier daar staat het hele gamma aan ultra II Cf kaarten, van 512Mo tot 8Gig.

Bas

copy/ pasta vanaf hun site:
"SanDisk Ultra® II CompactFlash®

When the shooting turns fast and furious, serious photographers turn to SanDisk Ultra II CompactFlash. So fast, you’re always ready for the next shot. So rugged, environmental conditions are never a problem. So well built that it’s backed by SanDisk’s lifetime limited warranty. When every shot counts, choose SanDisk Ultra II CompactFlash."


Misschien een goede combi met de photo album waarmee je via een TV (das idd naar) je gegevens kunt delen tussen verschillende media. is maar een iedee (had em nog niet eerder gezien...)

B@se schreef:
Cubeman schreef:
Je bedoeld dat Sandisk hele mooie Ultra II SD kaartjes maakt, geen CF kaarten.
Ze hebben recent ook een Extreme III serie op SD formaat uitgebracht, deze zijn momenteel tot 2Gb leverbaar.
Martijn, kijk eens eventjes hier daar staat het hele gamma aan ultra II Cf kaarten, van 512Mo tot 8Gig.

Bas

copy/ pasta vanaf hun site:
"SanDisk Ultra® II CompactFlash®

When the shooting turns fast and furious, serious photographers turn to SanDisk Ultra II CompactFlash. So fast, you’re always ready for the next shot. So rugged, environmental conditions are never a problem. So well built that it’s backed by SanDisk’s lifetime limited warranty. When every shot counts, choose SanDisk Ultra II CompactFlash."


Misschien een goede combi met de photo album waarmee je via een TV (das idd naar) je gegevens kunt delen tussen verschillende media. is maar een iedee (had em nog niet eerder gezien...)
Raar dat je die nooit ziet in Nederland, eigenlijk alleen de Extreme III en tegenwooridig Extreme IV modellen!
Aan de ene kant wel nuttig, ze zijn goedkoper en aan meer dan 10Mb/sec schrijven heb je toch niks in je camera.

Een USB HD is een geheugenkaart (Flash) die je via USB aan kunt sluiten op allerlei apparaten, geen harde schijf dus en die heeft geen hoogtelimiet.
Ehmm, niet helemaal. Wat ik bedoel is een externe HD die (meestal) een USB aansluiting heeft. Sommige hebben (ook) een firewire aansluiting. Het betreft dus wel degelijk een HD. B.v. de LaCie Rugged, speciaal voor the great outdoors (wat betreft stuitervastheid dan): de twee met een oranje rubber rand.

Hoi,
hmm, niet helemaal. Wat ik bedoel is een externe HD die (meestal) een USB aansluiting heeft. Sommige hebben (ook) een firewire aansluiting. Het betreft dus wel degelijk een HD. B.v. de LaCie Rugged, speciaal voor the great outdoors (wat betreft stuitervastheid dan): de twee met een oranje rubber rand.
Dus een hardisk met een stevig kasje die je aan een computer kunt hangen toch? Maar je moet dan ook nog een computer meeslepen om je fotos op deze te kunnen zetten toch? Of kan je daar je camera of kaartlezer via de usb op aansluiten en je plaatjes zo naar de HD sturen zonder computer?
Ik heb Lucie gemaild met de vraag of die ook als standalone te gebruiken is en op grote hoogte...

Afwachten maar.

Fiets de wereld,
Whisky

Die Lacie schijven werken gewoon als standaard hdd's, je zou er een mobiele datacopier bij nodig hebben. Bv de on the go copy box maar die is EOL... das weer naar.

Bas