Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fototoestel onderweg - Forum Wereldfietser

Fototoestel onderweg

Hallo medereizigers,

Ik heb besloten om een nieuwe fotocamera te gaan kopen voor de komende vakantie. Het wordt een spiegelreflex camera met eventueel een extra lens. (Waarschijnlijk Canon EOS 300V)
Nou maak ik me een beetje zorgen over het meenemen van deze apparatuur in onze fietstassen.
Ik lees veel verhalen over het niet zo schokbestendig zijn van fotoapparatuur.

Heeft iemand ervaring met het meenemen van dergelijke spullen op de fiets ? tips & trucks ?

Alvast bedankt !

Hoi Martijn,

Tijdens onze reizen neem ik altijd "redelijk" veel fotoapparatuur mee.
Fotoapparatuur is in principe niet gemaakt om schuddend en bonkend in fietstassen te worden meegenomen. Met name lenzen hebben hier onder te lijden. Speling in de lenselementen is hierbij een veel voorkomend probleem.
Maar gelukkig is het ook weer niet zo dat het helemaal niet kan.
Op onze tocht van Nederland naar Nieuw-Zeeland heb ik oa gebruik gemaakt van een Canon EOS 300 met twee aparte lenzen (28-80mm en 80-200 mm). Al tijdens het eerste gedeelte van de tocht (woestijn in bijvoorbeeld Pakistan) kreeg ik problemen met stof en zand. Omdat ik regelmatig van lens wisselde, en dat niet altijd beschut op een rustig plekje kon doen, beschadigde mijn lenzen en body door het krassen van zandkorrels. Tenslotte is en mooie zandstorm spectaculair om te fotograveren, maar is tevens niet erg goed voor je camera.
Ik heb toen in Nepal een Tamron lens gekocht (28-200mm). Dit soort lezen zijn altijd een compromis. Het bereik is groot maar je moet wel kleine vertekingen en een wat mindere lichtgevoeligheid voor lief nemen.

De body van de Canon Eos 300 is gelast. Bij een hoge luchtvochtigheid en hoge temperaturen bestaat de kans dat die lassen los raken. Met een beetje geluk "klik" je de camera weer in elkaar maar het zal altijd een zwak punt blijven. Gelukkig heb ik ook voldoende mensen gesproken die jarenlang met dit soort bodies rond fietsen zonder problemen.
Om zeker te zijn heb ik toen voor mijn reizen een Canon Eos 50 gekocht. Deze body is voor een groot gedeeltje met schroefjes in elkaar gezet en een gedeelte van de body is van aluminium.

Wat betreft het trillen:
Mijn camera-uitrusting ligt altijd bovenop wat kledng. Dat dempt de trillingen al voor een groot gedeelte. daar omheen zit foam. Meer doe ik er niet aan Meer beschermingmateriaal zou het pakket wel erg groot maken.
Omdat ik geen stuurtas heb zit mijn cameria in één van mijn voortassen.
Het grote voordeel van een stuurtas voor een camera is, naast de snelle bereikbaarheid, vooral dat de stuurtas enigszins "verend" ten opzichte van je stuur hangt. Dat dempt de boel nog meer.

Verder accepteer ik dat na een lange reis mijn lenzen niet meer betrouwbaar zijn. Dat wordt gewoon een onkostenpost van mijn reizen.

Hopelijk heb je wat aan deze informatie.
Veel succes.

Groetjes,
Marco
Beste Martijn,

Ik heb jarenlang rondgefietst met een fototas op de voordrager, vastgemaakt met zelf aangenaaide pakbandjes. Dat ging wel goed, maar ook ik had de problemen van Marco: losrammelende objectieven, spiegel ontregeld, ... Bovendien sleep je je een breuk aan die hele handel, ondanks het feit dat ik één van de kleinste spiegelreflexen had (Pentax ME).

Daarop heb ik besloten om voortaan die zware spiegelreflex+toebehoren maar thuis te laten, en ben overgeschakeld op een eenvoudige Canon compactcamera met zoom. En dat voldoet eigenlijk veel beter. Veel compactjes zijn tegenwoordig van een voortreffelijke kwaliteit.

Het heeft natuurlijk zijn beperkingen, maar tenzij je tijdens de vakantie echt aan serieuze (semi-)professionele natuurfotografie wilt doen, zijn die meer dan overkomelijk. Bovendien merk ik dat je met zo'n compactje tijdens het fietsen veel gemakkelijker tot fotograferen komt.

Sinds kort beschik ik ook over een digitaal compact-toestel... dat levert weer nieuwe mogelijkheden op (ook voor het kapot gaan vrees ik).

Groetjes,

Astrid
Ha,

Bedankt voor de tips ! Veel dingen om aan te denken !

Ik beschik over een stuurtas dus die zal daar wel voor gebruikt gaan worden. Verder heb ik nog gelezen dat je simpele filters op je lenzen kunt zetten die weinig tot geen invloed hebben op het licht maar wel degelijk beschermen voor het krassen.
Filters zijn nu eenmaal makkelijker (lees: goedkoper) te vervangen.

Thanx
Dag Martijn,

Het is inderdaad onder zowat alle omstandigheden (ook tijdens een fotosessie in de achtertuin) aan te raden om je objectieven te beschermen met een filter, zoals een eenvoudig UV filter. Daarmee los je echter het probleem van het fietstransport niet op: langdurig hobbelen over 's werelds wegen, in hitte en kou, vochtigheid en droogte.

Het probleem zit hem namelijk IN je foto-apparatuur: dat is een complex samenspel van lensjes, veertjes, contactjes, schroefdraadjes, boutjes en kabeltjes. Als één van die elementen een milimeter verschuift, kan het hele mechanisme ontregeld zijn....

Maar ik wil je absoluut niet ontmoedigen hoor: tenslotten worden camera's niet gemaakt om op een fluwelen kussentje te liggen, maar om ze daadwerkelijk te gebruiken. Ik heb in mijn tienertijd nog zo'n heerlijk degelijke Oostblok Praktica gehad. In geval van nood kon je daarmee je haringen in de grond slaan :lol:

Groetjes,

Astrid
Haha..

Jammer dat het oostblok niet meer bestaat; ik heb nu een simpele hamer gekocht voor mijn haringen :-)

Bij Bever Sport hadden ze een neopreen "sok" voor om de camera + lens en dat in een camera-tas en dan in mij stuurtas.
Hopelijk is dat voldoende voor onze reizen.

Bedankt voor de tips !!

Hallo Martijn,

Fotoapparatuur kan inderdaad niet erg goed tegen schokken, ze kunnen wel wat hebben, maar echt niet veel.
Op mijn komende trip in Australie neem ik ook heel wat apparatuur mee en dit gaat allemaal in een "Adventure 8" rugzak (http://www.tamrac.com/). Je lichaam kan de schokken prima opvangen, je fiets doet dat echt niet. Al met al draag ik ongeveer 5 kilo op mijn rug en ik moet eerlijk zegen dat ik dat tijdens het fietsen niet tot nauwelijks merk. Vervelend is het zeker niet.

Groetjes,
Martin 8)

Er is een Tamron lens 28-300. Vrij compact. Handig voor fietsers onderweg. De gier hoog op de rotswand en de kolosale kathedraal op het kleine pleintje schieten met een lens.
Hoi Bert,

Ik heb lang getwijfeld over alles-in-een of twee lenzen.
De voor- en nadelen:

Voor alles-in-een:
- minder gewicht
- minder gedoe met wisselen van lenzen

Voor twee lenzen:
- betere kwaliteit foto's (hoewel dit altijd subjectief blijft; wat is aanvaardbaar ?)
- minder risico's als een lens kapot gaat; je kunt met de andere nog foto's maken.

Uiteindelijk kies ik voor kwaliteit en ga ik eerst voor een 28-90 lens.
Daarna eventueel een 80-300 telelens erbij.
(mocht ik tegen die tijd een keer in Azie geweest zijn, is het prijs-technisch ook nog eens heel interessant)
Overigens zeggen de ' experts' in de nieuwsgroepen dat je beter een 80-200 telelens kunt nemen. Het kwaliteitsverlies is minder dan bij een 28-300 en in de praktijk is het zoom-bereik van een 300 vs. 200 nauwelijks een meerwaarde.
Slechts van horen zeggen...

Martijn

Martijn,

Het blijft altijd behelpen, een camera mee op de fiets. Het heeft me eens een dure reparatie aan m'n Pentax ME gekost en toen ben ik overgestapt op die wegwerpcameraatjes. Maar da's ook niks. Vorig jaar - schoorvoetend - een digitale camera gekocht, de Olympus Camedia C2040 Zoom. En nog schoorvoetender meegenomen naar de Noordkaap. Zonder enig probleem. Camera bleef prima functioneren en alles bleef heel en op z'n plaats. Ik had de camera tussen kleding gestopt, om schokken te absorberen. Dit jaar gaat -ie mee de andere kant op, niet naar het noordelijkste maar naar het zuidelijkste puntje van Europa, Cabo de Sao Vicente, zuid-west Portugal. Naar ik hoop/verwacht andermaal zonder problemen. Overigens: Vorig jaar trilde er wel een spiegel los van m'n Vanguard UB-8250 verrekijker. Prijzige reparatie.

Nog een idee als je toch de voorkeur geeft aan een spiegelreflex: probeer een tweedehands "fotojournalistencamera" (leuk scrabblewoord...) op de kop te tikken.
Ik gebruik al zeker 15 jaar een Nikon FE met een Tokina ATX 28-85 zoom en een Sigma 80-200 zoom.
De Nikon en de Tokina: oerdegelijk, onverslijtbaar en uitstekende kwaliteit. de Sigma iets minder, maar goedkoper.

Nadeel: ZWAAR!!! en mogelijk lastig te vinden voor een redelijke prijs.

Voordeel: Wat een mooie plaatjes vergeleken met een compactcamera! :cry: :cry: :cry:

Dick Schuurman schreef:probeer een tweedehands "fotojournalistencamera" (leuk scrabblewoord...) op de kop te tikken.
Ik gebruik al zeker 15 jaar een Nikon FE
Hoi,
Ik kan die Nikon-ervaringen beamen. Ik heb mijn F-801 en mijn FG-20 al vele jaren bijzonder grondig getest. De FG-20 (met 35-135AF) heeft o.a. 500 km in de achtertas door de Marokkaanse woestijn overleefd. De F-801 tienduizenden andere km in de stuurtas. De lens beide. Functioneert nog allemaal als nieuw. De F-801 met de zoomlens is inderdaad wel anderhalve kilo slagwapen :lol:
Leon
Hoi,

door de reacties van Dick en Leon ben ik toch geneigd om voor Nikon te kiezen. Op allerhande sites kom ik Nikon tegen als zijnde robuuster dan Canon. Misschien toch gaan kiezen voor de nieuwe F75 !?!?
Liever 1 Kg camera meer als een kapotte camera !
(overigens is de F75 nog geen 50 gram zwaarder dan de Canon EOS 300V)

Martijn

Heb voordat ik weg ging een ander, 2ehands, toestel gekocht want m'n oude vertrouwde ik niet meer zo. Via marktplaats een Canon Eos600 met 28-80 USM lens gevonden. Voor weinig en was inderdaad van een prof fotograaf geweest. Is een vrij zware body van metaal, die latere Eos camera's van plastic vond hij maar rommel.
Is misschien 2 jaar nieuwer dan mijn oude toestel maar maakt scherpere foto's en die 175 euro zijn een goede investering geweest, zeker met USM lens.
Neem liever een goed toestel mee dat iets zwaarder is en vind een spiegelreflex prettig om mee te werken. Komt wellicht ooit zo'n mooi klein 4 megapixel cameraatje bij of ze moeten met betaalbare digitale reflexcamera's komen.


NU (9 mei) op Marktplaats: Canon EOS 650 met 35-105mm zoomlens voor 150 euro in Enschede

De Tamron lens 28-300 is gezien de mogelijkheden licht in vergelijking met andere lenzen. Toen ik in Afrika zebra's tegen kwam was ik erg blij met m'n 300 mogelijkheid, anders had ik die beesten nooit goed vast kunnen leggen. Als je eerst de juiste lens op je body moet zetten zijn deze beesten al verdwenen. Verder heb ik altijd een compact-cameraatje van een 38-135 zoom als reserve. Zo heb ik veel mogelijkheden, maar is het volume en gewicht toch beperkt.
Er komen nog al wat reacties op het onderwerp FIETSEN EN FOTOGRAFEREN. Wellicht een idee voor onze activiteitencomissie om dat op te pakken. Bijvoorbeeeld een weekend FIETSEN EN FOTOGRAFEREN. Op vrijdagavond een inleiding en een worksshop. Op zaterdag het veld in en zaterdag avond weer plenair bij elkaar.
Graag reacties.
bert sitters schreef:... FIETSEN EN FOTOGRAFEREN. Wellicht een idee voor onze activiteitencomissie .... en zaterdag avond weer plenair bij elkaar.
Graag reacties.
Euh 8O , plenair is dat ongeveer hetzelfde als multilateraal? :wink:
Het lijkt me overigens best een goed idee.
Groetjes, Leon

bert sitters schreef:Toen ik in Afrika zebra's tegen kwam was ik erg blij met m'n 300 mogelijkheid, anders had ik die beesten nooit goed vast kunnen leggen. Als je eerst de juiste lens op je body moet zetten zijn deze beesten al verdwenen.
Had je dan ook een statief bij je? Het is knap lastig om met 300mm uit de hand te fotograferen, of je moet echt een stralende zon hebben om een snelle sluitertijd in te kunnen stellen.

Zijn er trouwens mensen die een statief meenemen om b.v. een foto van jezelf met fiets te maken? En zo ja, welk merk?

Groetjes,
Martin 8)
Lijkt me een geweldig plan. Voor zover ik inmiddels wijzer ben geworden door lezen zijn bij reisfotografie andere zaken van belang dan bij 'normale' fotografie. Hoe kunnen we zoiets opzetten ?

Overigens, ik heb dit weekend de aankopen gedaan:
Nikon F75 met 28-80 en 70-300 objectieven.
Daarnaast direct twee UV-filters op de objectieven gezet zodat
ik bij krassen niet de lens maar alleen de filter hoef te vervangen.

Verder een uurtje bij Bever Eindhoven op de grond gezeten en alle mogelijkheden qua tassen bekeken en gepast. (ik had de camera meegenomen)
Uiteindelijk is de keus gevallen op mijn Ortlieb stuurtas en de fotocamera insert die Ortlieb speciaal voor die stuurtassen maakt. Nu zelf een extra laag schuimrubber aangebracht in de deksel van de stuurtas zodat de camera van boven ook beschermd is en niet gaat schudden als ik een hobbelig pad tegenkom. De extra lens pak ik nog eens extra in in bubbeltjesplastic.
Lijkt me hopelijk voldoende.

Mocht je even niets horen, ik ben de gebruiksaanwijzing aan het lezen :-)
groetjes,

Martijn

Beste Fotograverende Wereldfietsers,

De Activiteitencommissie heeft op het forum een oproep gedaan voor ideeen voor Thema-avonden/dagen/weekenden.
Drie thema's zijn daar al uit voortgekomen. Het thema "fotograveren op Reis" lijkt me eveneens een heel goed thema om op te pakken.
In het verleden heb ik zelf workshops over dit thema gegeven maar door mijn drukke agenda .............
Ik ga het met de Activiteitencommissie bespreken wie zin/tijd heeft om dit thema op te pakken.
Maar....binnen de Activiteitencommissie hebben we nog steeds ruimte voor actieve leden. Kijk dus ook even op de vacaturepagina van deze website om je als lid van de activiteitencommissie aan te melden. Kun je wellicht gelijk aan de slag om een fotografieworkshop te organiseren......

Marco Meijerink
voorzitter Activiteitencommissie.

Fotograferen met een 300. Het aardige van een Tamron 28-300 is dat hij vrij licht is ten opzichte van andere. Ik heb nooit een statief bij mij, maar gebruik mijn fiets als steunpunt.