Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verpakking fiets in vliegtuig??? - Forum Wereldfietser

Verpakking fiets in vliegtuig???

Hallo,

wij fietsen deze zomer naar Rome en vliegen met Virgin terug naar Nederland. We horen verhalen over een minder zachtaardige behandeling van de ingepakte fiets op het vliegveld.

We zijn van plan om de fietsen niet in te pakken in een doos maar met bubbeltjesplastic (en de tere delen met karton te verstevigen). Dit lijkt ons verstandiger doordat het vliegveldpersoneel ziet dat het fietsen zijn en daarom wat voorzichtiger zijn..

Heeft iemand hier ervaring mee of nog bepaalde tips????

Groetn Sander

Heb je al gevraagd of plastic als verpakking geaccepteerd wordt? Sommige maatschappijen willen dat de fiets in een doos wordt verpakt.
Meestal, nou ja die paar keer dan, gebruik ik de fietshoes van de Fietsvakantiewinkel met wat schuim of bolletjesplastic om de kwetsbare delen.
Tot nu toe met beide verpakkingen geen problemen gehad.

Mijn ervaring bij luchttransport is dat juist een doos om mijn fiets aanleiding geeft om er onzachtzinnig mee om te gaan. Informeer wel altijd bij de maatschappij. Zorg verder dat geregistreerd staat dat je een fiets bij je hebt, zodat je niet in discussie hoeft met een arrogante grondstewardes.

Ik heb al zoveel verhalen gehoord over beschadigde fietsen dat ik zelf niet meer weet welke verpakking nu het beste is. Hoe dan ook, volgens mij kan je fiets in iedere verpakking beschadigen. Dit lijkt net zo'n discussie te worden als over "het beste zadel". Iedereen heeft zijn eigen voorkeur en iedere keer moet je maar weer afwachten of je fiets heel aankomt.

Ik vertrek over anderhalve week naar Australië en mijn fiets gaat in een KLM doos. De gevoelige delen van de fiets zal ik extra stevig inpakken en ook de doos op die plekken verstevigen. Verder hoop ik gewoon maar dat alles goed aankomt.
Dit is het enigste deel van de reis waar ik mij zorgen over maak, omdat ik dit niet geheel zelf in de hand heb.

Het voordeel van een doos is natuurlijk wel dat je er nog wat bagage bij in kunt pakken, en dat zal ik ook zeker doen.

Groetjes,
Martin 8)

Een ander voordeel van de KLM doos is dat er 3 daklozen onder kunnen slapen als ze open gesneden wordt :wink:

De "Bert" methode lijkt mij het beste.

MV rekum heeft ook gelijk, zelfs in een harde fietskoffer loopt het soms zelfs mis, zie de uitleg van Bert.

Als perse je fiets in een doos wenst te stoppen, hetgeen ik iedereen ten sterkste afraad, gebruik dan geen KLM-doos, maar een fietsendoos die je ophaalt bij de fietsenmaker. Die zijn stukken steviger. Helaas is bij de KLM een doos verplicht. Weegt ook mee bij de kosten voor overgewicht. Ook alles wat je bij een KLM-vlucht in die doos stopt. De enige truc is als je met z'n tweetjes bent een doos ( zonder extra spullen) te laten wegen en de andere (met alle spullen) vast op de kar te zetten. Laat wel de baliedame de stickers erop plakken.
Gelukkig kan de fiets bij het overgrote deel van de maatschappijen in plastic mee.
Nogmaals het oude liedje: fietsdozen worden in de regel plat neergelegd. Soms op een stapel koffers. Vervolgens worden er loodzware Samsonites bovenop gekwakt. Tijdens transport op de luchthavens maar ook tijdens de vlucht gaat dat zaakje wrikken. Bepaald niet goed voor je frame. Zie mijn boek "FIETSERSLEED".
Zit je fiets in plastic, dan wordt je fiets in de regel apart geladen. Zonder de druk van Samsonites. Maak gewoon je eigen keuze.

Bedankt voor de goede tips, tof forum zo met al die ervaring.

Ik neem aan dat de fietsen goed geregistreerd zijn, ik heb bij Virgin los van de tickets de fietsen gereserveerd. Ze zeiden dat de fietsen moesten worden ingepakt, maar niet op welke manier. Ik ga maar voor de "bubbeltjesplastic"-methode zodat ze inderdaad een idee hebben wat ze aan het verslepen zijn..

Het is inderdaad het ene deeltje van de reis die je zelf niet in de hand hebt, al hoor ik over het Italiaans rijgedrag ook niet veel van wat me een rustig gevoel geeft. :!: :!: Ik zal op mn hoede zijn.

Is iemand trouwens op de hoogte van eventuele helmplicht in Duitsland, Zwitserland en Italie???

Sander

Over de helmplicht weet ik in ieder geval dat ik in Italie vorig jaar gewoon zonder helm kon fietsen.Mijn vakanties in zwitserland en duitsland zijn al wat jaren geleden, toen kon het gewoon zonder, maar wellicht is de wet aangepast.

patrick

Duitsland, Italie en Zwitserland kennen geen fietshelmplicht. Binnen de E.U. heeft alleen Spanje een wet aangenomen die het dragen van een fietshelm buiten de bebouwde kom verplicht. Engeland schijnt een helmplicht te hebben voor kinderen onder de 12 jaar. De Spaanse helm-wet wordt echter in de praktijk niet gehandhaafd en ook niet gecontroleerd. Ik heb in Spanje, overigens een schitterend fietsland, regelmatig helmloos op de fiets naar politiemensen gezwaaid. Zij zwaaiden met een glimlach terug.

Voor diegenen die nog wat meer ervaringen van fietsreizigers willen lezen m.b.t. het inpakken van fietsen, neem dan hier eens een kijkje:
http://www.bikeaccess.net/bikeboxs_db.cfm

Hier nog een leuke link voor het inpakken van een fiets in een doos, met verstevigingen:

http://www.adv-cycling.org/howto/boxbike.cfm

Overigens gebruik ik iets ander materiaal voor de kokers die ze hier beschrijven, nl. op maat gezaagde stukken van 36"papierrol houders (voor plotterpapier). Ook karton en licht, maar zo sterk dat je er zelfs een auto op zou kunnen parkeren zonder dat ze in elkaar klappen.

Verder moet je er ook rekening mee houden dat er sinds 11/9 een heleboel verandert is. Alles wat b.v. niet herkenbaar is en te groot is om door een röntgen machine te halen wordt opengemaakt en met de hand gekontroleerd. Hoe je bubbeltjes plastic er daarna uitziet weet ik niet.
Het is ook een reden om je doos niet dicht te plakken maar er een paar shorbanden om te doen. Pak ook de kleine onderdelen goed in en leg ze niet los in de doos anders heb je kans dat ze weg zijn bij aankomst.

Groetjes,
Martin (M v Rekum) 8)
Hoi,

net terug van een vakantie in Spanje.
Ook de fietsen meegenomen. We hebben ze alleen ingewikkeld in een stuk zeil wat je ook gebruikt voor het afdekken van anhangwagentjes.
Niet duur, niet zwaar en ideaal te gebruiken als extra onderzeil voor je tent.

Wat ik nog heb teruggezien in deze discussie is het goed 'afstellen' van je fiets.
Het stuur moet recht maar zorg bijvoorbeeld dat je barends dusdanig staan afgesteld dat je een redelijk vlak geheel hebt maar ook dat als er een koffer op valt die niet gelijk op het frame komt.
Hetzelfde geldt voor de achterderailleur. Voor op het kleinste en achter op het kleinste tandwiel levert een hele vlakke stand op van de derailleur zodat deze minder kwetsbaar is. (eventueel de derailleur eraf halen en in een bidon stoppen waar je de bovenkant vanaf gesneden hebt en die in je bidonhouder plaatsen)

Met dit soort trucjes zorg je er eigenlijk voor dat je de fiets met inpakken alleen nog moet beschermen tegen lakschade.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Hoi,

net terug van een vakantie in Spanje.
Ook de fietsen meegenomen. We hebben ze alleen ingewikkeld in een stuk zeil wat je ook gebruikt voor het afdekken van aanhangwagentjes.
Niet duur, niet zwaar en ideaal te gebruiken als extra onderzeil voor je tent.

Wat ik nog niet heb teruggezien in deze discussie is het goed 'afstellen' van je fiets.
Het stuur moet recht maar zorg bijvoorbeeld dat je barends dusdanig staan afgesteld dat je een redelijk vlak geheel hebt maar ook dat als er een koffer op valt die niet gelijk op het frame komt.
Hetzelfde geldt voor de achterderailleur. Voor op het kleinste en achter op het kleinste tandwiel levert een hele vlakke stand op van de derailleur zodat deze minder kwetsbaar is. (eventueel de derailleur eraf halen en in een bidon stoppen waar je de bovenkant vanaf gesneden hebt en die in je bidonhouder plaatsen)

Met dit soort trucjes zorg je er eigenlijk voor dat je de fiets met inpakken alleen nog moet beschermen tegen lakschade.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Hoi,
Ik ben vorig jaar met Virgin terug gevlogen uit Rome. Fiets gewoon heel simpel in plastic hoes van de Fietsvakantiewinkel gestopt, vast getaped, lucht uit de banden, zadel naar beneden, stuur dwars, pedalen eraf, sleutel gewoon in het slot laten zitten en de meneer van Virgin kwam mijn geliefde fietsje ophalen en in het special luggage gedeelte van het vliegtuig zetten. Aankomst in Brussel; fietsje werd netjes met een karretje en onbeschadigd naar de bagageband gebracht. Kortom; geen enkel probleem! Niet teveel zorgen maken zou ik zeggen. Zelfs bubbeltjes plastic lijkt me overbodig...
Succes en veel plezier!
Paula

Geef er de voorkeur aan mijn fiets volkomen onbeschermd te versturen. Dan ziet het luchthaven personeel ten minste dat het een fiets is. Ik heb mijn fiets ook ooit in een doos vertikaal rechtop (op de kopsekant) in een baggagewagentje naar het vliegtuig gereden zien worden.

Fietsverpakking
Indien je de fiets niet in een doos verpakt maar in hoes en/of bubbeltjesplastic zorg dan dat je fiets nog kan 'rijden' want anders wordt er alsnog mee gesmeten. Succes!
Hallo,

Wij zijn het vorige jaar met Singapore Airlines naar Chicago gevlogen.

De fietsen hadden we alleen de trappers eraf gehaald en de sturen gedraaid, evnewijdig met de frames en de tere onderdelen ingepakt met bubbeltjes platic/ karton. We extra aandacht aan de kabels besteed, plactic eromheen getaped zodat ze nergens achter konden haken.De banden gewoon op spanning Op deze wijze was het hanteerbaar voor de bagemedewerkers. We hadden zicht op het in en uitladen in het vliegtuig en men ging er zorgvuldig mee om. Men ziet wat men in handen heeft

Het nadeel van een doos (hoe doe je dat bij de terugreis?) is dat onhandelbaar wordt en gebruikt gaat worden als pallet.

mvg

Gerke Mekkes
Wie kan mij helpen?
Ik ga in september coast to coast in USA fietsen. Ik wil mijn fiets graag in een Elite fietskoffer meenemen. Ik heb daar nu de afmetingen en het gewicht voor nodig, voor op het vliegticket. De koffer is nergens op voorraad, mijn importeur kan er niet achterkomen en op de site van Elite staat het ook niet. Is er iemand die een Elite fietskoffer heeft en even voor mij de afmetingen en het gewicht wil doorgeven?

Alvast bedankt!
Peter
Hallo,

Ik nog een vraag over de fietsverpakking en dat is de volgende: Wanneer je een fiets verpakt met bubbeltjesplastic en een fietshoes, moet je de wielen dan vastzetten of niet? ik hoor er verschillende verhalen over.

Overigens gaan we fietsen in Thailand, en we vliegen met Singapore Airlines. Nog tips betreffende bovenstaande?

Groet,

Jan