Additionally, paste this code immediately after the opening tag: geld en andere zaken afrika - Forum Wereldfietser

geld en andere zaken afrika

beste mensen

eindelijk gaat het gebeuren 3 maanden fietsen van Tanzania naar Zuid-afrika
ik heb nog wel een paar kleine vraagjes
wat is in die regio het beste om te doen mbt geld? pinnen(ik heb een postbank basis pas) creditcard (ik heb een euro/mastercard) of travel cheque ?
wie heeft ervaring met de DOG chaser of andere anti dog apperaat in Afrika?
wie weet of de brug in noord Mozambique(villa de sena) toegankelijk is voor fietsers?

bvd bert

Een deel van de info vind je hier:
Tanzania: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 9310#19310
Malawi: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 8890#18890
Mozambique: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 9851#29851
Zuid Afrika: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 6786#16786
Niet alles, voor aanvullingen houdt de landenifo zich aanbevolen! Daarom: Lezers van dit forum, voeg ook eens wat toe!

Voor wat betreft honden hoef je je naar mijn weten in het overgrote deel van Afrika weinig zorgen te maken. Ze zijn er niet of zijn niet agressief.

Groet,
Harry (landeninfo Afrika / Midden-Oosten)

Hoi Bert,

net als Harry heeft ook Flip van Dyke een lezenswaardig boek geschreven. Toch is vooral het boek van Flip goed voor jou om te lezen, omdat hij precies door die landen is gefietst waar jij doorheen wilt.

http://www.uitgeverijholland.nl/schrijv ... asp?id=445

Hoi Wij komen net uit Afrika, Malawi en Zambia.
Wij hebben ook heel veel gesproken met andere reizigers, en misschien kan ik je dus een beetje op weg helpen.
Honden hoef je je geen zorgen over te maken. Stenengooiende kinderen ook niet, tenzij je in ethiopie komt.
Er zijn momenteel veel reizigers die op de fiets hetzelfde traject doen als jullie gaan doen. Veel fietsreizigers die van Egypte naar Kaapstad of omgekeerd fietsen en ook Een fietser die bezig is van Nederland naar Kaapstad te fietsen.
Wat betreft geld schijnt Zambia het enige land te zijn waar je echt een creditcard nodig hebt. In Malawi kan je overal pinnen. In Zambia is een creditcard handig. Visa is het handigst, maar als je mastercard hebt gewoon een barclays bank opzoeken. Uit de automaten kan je in Zambia in elk geval ook met een creditcard meestal geen geld halen. Je moet echt de bank in.
Denk eraan dat in de meeste afrikaanse landen de banken rond 14:00-15:00 uur dicht gaan.
Probeer zimbabwe over te slaan. Zeer slechte wisselkoers. Wij hebben mensen gesproken die daar vrijwilligers werk deden en via via op straat 1000X!!!! zoveel kregen voor hun dollars als bij de bank. Tevens kan een brood in zimbabwe 's ochtends 50 cent zijn en 's middags 10 dollar.
In Botswana, Mozambique en Zuidafrika kan je met een gewone pin pas pinnen.
van de reizigers die wij hebben gesproken blijk Zambia het enige land te zijn waar je niet met pin pas kan pinnen. (Er is 1 bank in heel zambia in Lusaka waar je wel met pinpas kan pinnen).
Travel cheque is veilig omdat deze verzekerd zijn, deze zijn vaak ook bij hostels om te wisselen mits deze van Europeanen zijn. Echter reizen met pin en creditcard is voldoende.

anouk schreef: Denk eraan dat in de meeste afrikaanse landen de banken rond 14:00-15:00 uur dicht gaan.
Dit geldt zeker voor Malawi en Zambia? Weet je specifieker om welke landen nog meer? Dan kan ik het bij de info van het betreffende land vermelden.
anouk schreef:In Botswana, Mozambique en Zuidafrika kan je met een gewone pin pas pinnen.
Geldt dit voor zowel pinpassen met Visa als Mastercard logo?
anouk schreef:Travel cheque is veilig omdat deze verzekerd zijn, deze zijn vaak ook bij hostels om te wisselen mits deze van Europeanen zijn. Echter reizen met pin en creditcard is voldoende.
In west Afrika had ik grote moeite om Travellercheques in te wisselen. Er werd grote hoeveelheden commissie berekend en niet iedere bank was happig op die dingen. Verder krijg ik van mensen die ik spreek regelmatig te horen dat ze er ook elder moeite mee hadden en Travellercheques op hun retour zijn. Dat gaat wat jou betreft niet op? En in welke landen vooral niet?

Dank alvast voor de antwoorden.

Mijn ervaring met geld in Tanzania, Malawi, Zambia: neem contant geld mee. Pinnen is lastiger, zeker mastercard is niet makkelijk. Visa is iets beter. In Dar Es Salaam heb ik wel met Mastercard kunnen pinnen.

Hallo,

Van Malawi en Zambia weet ik in elk geval zeker dat alle banken tussen 14:0 en 15:00 uur sluiten en tussen 8"00 en 8:30 uur opengaan.

Pinnen in Malawi kan zelfs met een gewone bankpas met een "'maestro' logo. Je hebt hier geen visa/mastercard nodig.
In Zambia heb je wel een creditcard nodig, visa is meest geaccepteerd, maar wij hebben geen problemen gehad met mastercard.

Van andere reizigers vernomen dat je in bijna alle afrikaanse landen met een normale bankpas (dus geen visa/master) kunt pinnen. Zeker te weten in Botswana, Mozambique en Zuid-Afrika. In Zambia hoorden we van veel reizigers dat dat het enige land was waar het lastig was geld te krijgen.

Wij hadden zelf geen travel cheques mee, maar we zagen bij de meeste hostels / campings dat je ze wel kon inwisselen. Bij de banken heb ik geen ervaring.

Geld krijgen binnen bij de bank: In Lusaka stonden we binnen 5 minuten buiten met geld, in Livingstone duurde dit een uur.

quote]

Geldt dit voor zowel pinpassen met Visa als Mastercard logo?

[quote="anouk"]

Harry, de meeste pinpasjes (bank- en giropasjes) zijn aangesloten op Cirrus en Mastercard. Visa zit in de regel alleen op credit cards van of via Visa.
In Kaapverdie kon je bij de geldautomaten alleen pinnen met Visa, maar let op: als je geld uit die automaat haalt met een credit card betaal je een stevige som aan transactie-kosten, tenzij je vooraf voldoende geld op een speciale Visa-rekening hebt gestort.

Verder heb je in landen als Belgie, Frankrijk en Denemarken in steeds meer winkels, hotels, campings en restaurants een pincode nodig als je met een credit card betaald. Vraag dus een pincode aan op je credit card als je die nog niet hebt. Voor deze betalingen worden door de banken bij jou geen transactie-kosten in rekening gebracht. Wel wordt in diverse landen door verscheidende campings, hotels of winkels enkele procenten extra in rekening gebracht als je met een credit card betaalt. In Kaapverdie was dat met een Visa minder dan bij een Master Card.


Reischeques raken er inderdaad steeds meer uit.
In Nederland zijn ze steeds moeilijker verkrijgbaar. Verder betaal je kosten bij aankoop en bij verkoop.

Wat mee te nemen hangt per land af.
Standaard-advies is diverse kaarten, waaronder een credit card. Kaarten op diverse plaatsen opbergen. Zorg dat je de blokkeer-telefoonnummers altijd bij de hand hebt. Indien nodig onmiddellijk met je mobieltje bellen.
Contant geld in Euro's, of dollars voor dollar-landen en lokaal geld verdeeld over diverse plaatsen.

Onderweg betalen vanuit een kleine portemonnee. Hoe kleiner en dunner het beursje, des te minder kapitaalkrachtig wordt je ingeschat.