Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gemiddelde snelheden - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Gemiddelde snelheden

Vincent, gebruik je nu wel weer een km-teller?

De mijne geeft alleen nog maar de helft van mijn snelheid en afstand aan... Daarom staar ik niet meer naar dat ding, het valt mij nu pas op hoe vaak ik eigenlijk naar dat ding zat te staren...
Maar ja het ding is mijn munitie om te kunne opscheppen tegen andere fietsers. Stel je voor dat ik nooit mijn hoogste snelheid had kunnen klokken (en op de foto zetten) wat een leegte... :D

Ik vind het ding wel handig voor orientatie maar zonder lijkt mij ook wel lekker. Nu ergert het mij als ik te langzaam of te weinig rijd..

Er was hier ook eens iemand op t forum die de teller onderaan het stuur had, dus niet in t zicht. Ook een idee.

Groet Marieke

Spinnetje schreef:Stel je voor dat ik nooit mijn hoogste snelheid had kunnen klokken (en op de foto zetten) wat een leegte... :D
Ik was toch echt met andere dingen bezig dan met foto's maken, toen ik zo rap naar beneden reed op topsnelheid... (bochten, auto's, wind).
En soms rijd ik wat minder rap naar beneden (>40 km/u) en heb het dan ook druk met andere dingen (opeens een hond die het wel 300 m volhoudt om je achterna te zitten, i.p.v. 100 m :shock:!)...
Spinnetje schreef: Nu ergert het mij als ik te langzaam of te weinig rijd..
Moet zeggen dat ik me niet ergerde toen ik met 2,8 km/u omhoog fietste. Want: IK FIETSTE!!!! Joepie! Wat was ik blij! :lol:
En die 12 km in 3 uur op een hoogte van 4000 á 4500 meter, met de hele dag verder regen en een temperatuur van rond de 5˚ ? Ach laten we het daar maar niet meer over hebben :oops:... Ik had toen vast nog wel een uurtje of 2 door kunnen fietsen :roll: .

Oftewel: snelheden en afstanden zeggen me eigenlijk weinig. Zijn er alleen om anderen een idee te geven hoe "heftig" het geweest is. Helaas denken velen al gauw dat ik overdrijf als ik de cijfertjes opnoem... :roll: :(
Het gaat meer om het gevoel: dat die hond het zo lang vol kan houden, terwijl de voorgaande honden het een stuk korter uithielden; dat ik mezelf misschien wel een klein beetje een watje vind om na 3 uur in de (stromende) regen op bijna 4500 meter hoogte al op te geven in de modder; dat ik zo heen-en-weer moest slingeren met die vreselijk lage "snel"heid (ik viel bekant om!); de wind langs je schedel door de hoge snelheid, en de auto's die soms even achter me moesten blijven daarbij.

Nja, of zoiets.
pfffffffffffffff gemiddelde snelheid!

Ik fiets om het landschap volledige in me op te kunnen nemen, om een praatje te maken, om eens lekker te eten, om een foto te maken, om die mooie bloem te bekijken en eraan te ruiken.

Ik heb een km teller maar met gemiddelde snelheid daar ben ik dan niet zo mee bezig. Moet gedurende de dagelijkse werkdag al zoveel en zo snel..... :wink:

Relaxxx Maennn!! 8)


Blanche

Robert Jan; ik heb de foto van deze snelheid genomen toen ik weer stilstond. De computer onthoudt de hoogste snelheid tot aan reset!

Tsja onder zulke stoere omstandigheden fietst een teer popje als ik natuurlijk nooit... Bij mijn reisjes langs de Rijn ben ik trots op mijn cruise-snelheid van 5 km per uur met een hoogste van 10 km per uur...Noiu en dan lig op mijn stuur hoor!

Dat stoere werk, nee ik zou niet durven... Oh bah nee toch geen hondjes he die vind ik zo akelig. Nee naar zulke woeste gebieden nee dat zou ik niet kunnen, hoor. Laat mij maar lekker met mijn computertjes spelen in de Flevopolder. En zo hoog, oh nee dan krijg ik hoogtevrees..Ik vond de Utrechtse Heuvelrug al hoog.

Stoer hoor dat jullie dit allemaal kunnen. Ik ben al bang als ik 30 km buiten Almere ben.

:lol: :lol: :lol:

Ik denk dat het niet helemaal goed opgevat wordt... :wink:
Het kan ook aan jezelf liggen. Als ik in een onbekende omgeving fiets, stijgt de spanning in je fietsgenot. Al gauw rijd ik in een goede bui dan met gemak 30 km per uur (14 kg bagage). Heb je een sjagrijnige rothumeur, dan kan je vaak langzamer fietsen....
Andere kwesties zijn de windrichting, kwaliteit in het wegdek, land- of stadsverkeer, hellingen, teveel om op te noemen.
Op een avond een hele mooie vrouw ontmoet :lol: ; lekker uit geweest en daarna gerotzooid, de volgende dag 180 km afstand aan één stuk door gefietst 8) !
Gedurende mijn 38 jaar ervaring als wereldfietser kan ik over het algemeen wel zeggen dat mijn gemiddelde snelheid 14 km per uur is. Want je wilt ook wel eens stoppen om foto's te maken, een molen of kerk bezoeken, iets kopen, eten, pauzeren, je behoefte doen, enzovoorts. Als je haast hebt om een boot of vliegtuig te halen is het natuurlijk anders.

Op mijn vorige reis was een daggemiddelde van iets boven de 16 km/u in jura/vogezen/Alpen niet slecht. In terugweg via Bourgogne/champagne waar het plat tot heuvelachtig is, trok ik mijn gemiddelde op naar 18 à 20 km/u. De laatste dagen van mijn reis waar het bijna volledig plat was ging het dan weer een paar kilometers sneller. Daggemiddelde over de hele reis was zo'n 90km.

Dit allemaal met rond de 35 kg bagage + fiets... Ik weet dat ik eigenlijk sneller zou kunnen, maar ik ben iemand die wel eens van een foto/drink/plas stopje houd, of eens extra traag fiets om van een mooi stukje landschap te genieten.

Op fietsreis mag er geen haast bij zijn. Met de fiets reizen is onthaasten! :wink:

Op gewonde fietstocht doe ik altijd een gemiddelde van 22 à 23 km/u, van huis naar kot doe ik weer een pak sneller (zo'n 27km/u gemiddeld over 22km, omdat het een saai traject is)

Spinnetje schreef:Vincent, gebruik je nu wel weer een km-teller?

De mijne geeft alleen nog maar de helft van mijn snelheid en afstand aan... Daarom staar ik niet meer naar dat ding, het valt mij nu pas op hoe vaak ik eigenlijk naar dat ding zat te staren...
Maar ja het ding is mijn munitie om te kunne opscheppen tegen andere fietsers. Stel je voor dat ik nooit mijn hoogste snelheid had kunnen klokken (en op de foto zetten) wat een leegte... :D

Ik vind het ding wel handig voor orientatie maar zonder lijkt mij ook wel lekker. Nu ergert het mij als ik te langzaam of te weinig rijd..

Er was hier ook eens iemand op t forum die de teller onderaan het stuur had, dus niet in t zicht. Ook een idee.

Groet Marieke
Volgens mij staat je computertje ingesteld op mijlen inplaats van kilometers. Dit kan komen nadat deze is gereset na het vernieuwen of verwijderen van de batterijen.

Eergisteren een ritje gaan maken en met de wind in de rug ging het al snel richting 27km/u. Toen ik wind tegen had was dit nog maar 15km/u en toen moest ik meer kracht zetten. Volgende week ga ik een weekje fietsen en zal eens de gemiddelde snelheden bij houden. Mijn fietsgezel heeft een kmteller en ik een gps, de snelheid die ik aflees op de gps is altijd lager en als de ontvangst wat aan de lage kant is, dan kan dit soms 5km/u verschillen.

Hoezo gemiddelden.............

Zaterdag van Groningen naar Lauwersmeer ( Wintertrektocht) soms maar net aan de 10 km per uur.
Zondag van Lauwersmeer terug soms wel 30 kmh. Probeer dan maar je gemiddelde te bepalen.

Wat is nou een gemiddelde, gewoon doorfietsen en aan het eind van de dag tevreden zijn met waar je bent gekomen.

Groet

Jans, die gemiddeld heel graag fietst.

Hey,
Na meer dan 20 jaar fietstochten weet ik één ding: gemiddelde snelheden zijn afhankelijk van zoveel parameters dat het geen zin heeft om er veel woorden aan te besteden. Immers, op een zelfde terrein fiets je met rugwind wel 24 km/u, maar met tegenwind soms minder dan 14km/u.
Veel belangrijker lijkt het mij om goed te weten waar je bent, en wat je die dag nog te wachten staat: voor mij is dat nog steeds een goede kaart en een juist (!) afgestelde fietscomputer. Ik heb zelfs lange (>200km) dagtochten gehad waar ik berekende hoeveel km/u ik moest rijden om op een bepaald uur aan te komen. Ik liet de computer dan ook bij rustpauzes doorlopen, en zorgde ervoor dat ik nooit onder het berekende gemiddelde zat. Dit werkt perfect en laat je toe om je krachten voor lange ritten goed te doseren op voorwaarde dat het terrein overal ongeveer hetzelfde is.
Groetjes,
Mark

Ik woonde voorheen in ijsselstein.
Als ik met de trein ergens naartoe ging, en ik nam mijn fiets mee, dan moest ik altijd naar Utrecht met de fiets, aangezien die niet is toegestaan in de tram.
Dat was ongeveer 15 km. Daarbij ging ik uit van 20 km/u (gem.) en vertrok dan ongeveer een uur van tevoren (aangezien ik natuurlijk ook nog kaartjes moest kopen).
Ook met bepakking (als ik op vakantie ging) en tegenwind, haalde ik dat altijd (zelfs als ik dacht het niet te redden.)

Sindsdien ging ik uit van 20 km/u op vlak terrein (NL dus bv), ook met bepakking en tegenwind. Dit is natuurlijk wel een gemiddelde, soms fietste ik minder, soms meer.

Op wandelvakanties ga ik in NL uit van ongeveer 5 km/u en soms 3/4 km/u (afhankelijk van waar ik loop). En die 3/4 km/u is dan met rustpauzes!!

Die 20 km/u is bij mij zonder rustpauzes! Wat ik met fiets: geen idee.
En in bergachtig gebied fiets ik natuurlijk ook minder.

Bovendien: zelf heb ik geen fietscomputertje en zou die ook absoluut niet graag willen. Het psychische effect bij mij is, dat ik voortdurend op dat ding kijk hoe snel ik fiets en daarover ga nadenken. Vind ik het te weinig en denk ik een bepaalde doelstelling (of bv trein :p) niet te halen, dan MOET ik meer fietsen van mijzelf, ook al kan ik eigenlijk niet veel sneller. En de andere kant op: fiets ik 23 km/u, dan denk ik: 'ooh, gaat prima zo, is niet erg als ik wat langzamer fiets'. Terwijl dat tempo op dat moment dusdanig lekker fietst dat ik dat prima lang kan volhouden.
Voor mij werkt een fietscomputer dus alleen maar averechts en ik zou er absoluut niet graag een op mijn fiets willen (ik heb er dus ook geen :p)

Op reis dient mijn fietscomputer eigenlijk enkel maar voor de afstanden bij te houden hoor. Gewoon niet naar kijken...

ottovds schreef:Op reis dient mijn fietscomputer eigenlijk enkel maar voor de afstanden bij te houden hoor. Gewoon niet naar kijken...
Ook handig is dat er een klokje in de fietscomputer zit. In Italië liep mijn horloge niet meer, batterij leeg.... Juist op de dag dat ik van Castelfiorentino naar het vliegveld van Pisa fietste (62 km) en daar het vliegtuig naar huis gelukkig niet gemist.

het enige wat ik kan doen is weer herhalen wat hiervoor is gezegt: gemiddeld fiets ik idd 20-25km/u met bepakking. Dingen die dit veranderen:
- pauze (foto, uithijgen, omkleden/insmeren, uitgebreid eten, sanitaire stop)
- wind: tegen/van opzij/mee. vind persoonlijk zijwind irritanter dan tegenwind
- berg: op/af
- terrein: onverhard/verhard
- omgeving & weer: in een mooie zonnige omgeving kijk ik meer om me heen. In een saaie omgeving met regen is het puur bikkelen.

Gemiddeld heb ik per 2 uur 15-30 minuten pauze en 2 grote tussenpauzes van 30min per fietsdag. Ik fiets liever 8 uur rustig dan 5 uur snel. meestal van 9.00-10.00 vertrek en 16.00-17.00 aankomst, maar dat kan ook in extremen, om 8.00 uit je tent branden in de zomer of pas om 21.00 aankomen op de camping

Maar dat is het leuke van een fietsvakantie, niks is vast, niks is zeker.. :D

Die snelheidsfunctie op een fietscomputer is idd relatief op vakantie, gaat meer om dag en totaalafstanden. Dagafstand gebruik ik ook vaak om bij te houden wanneer ik weer op de kaart moet kijken om een andere weg in te slaan (fietst relaxter), dagafstand reken ik vaak uit door begin en eindstand van totaal te nemen.
Alhoewel het wel leuk is om je wind-mee en afdaal snelheidsrecord proberen te breken. Alleen die trage vrachtwagens bergaf willen nog wel eens roet in het eten gooien.

Deimor schreef:Alleen die trage vrachtwagens bergaf willen nog wel eens roet in het eten gooien.
Personenauto's ook trouwens. Bij afdalingen met veel haarspelden ga ik op de fiets sneller door de bochten heen. Zeker als er geen opkomend verkeer is, waardoor je de bocht ruin kunt aansnijden.

Peter
Het kan inderdaad raar lopen, mijn langste etappe met bepakte fiets (198km) was op de dag dat we de avond ervoor uit zijn geweest (1.45u in de tent) en pas tegen 11u sochtends op de fiets zaten.

Ook zaten we er ooit doorheen en vreesden we dat we Bonn niet meer gingen halen, na wat geminigolfd :shock: en rustig aan een goede maaltijd te hebben gegeten haalden we Bonn met gemak en fietsten we door tot in Keulen. (bij ons nu bekend als het Bonn-Keulen-effect)

Een fietscomputer/km-teller neem ik ook niet meer mee op mijn volgende tocht. Ik was alleen nieuwsgierig naar de maximum snelheid bij een afdaling omdat ik geen flauw idee had wat je daar bereikt op een (bepakte!) fiets. Nu ik dat weet heb ik dat ding niet meer nodig.
Bij mijn komende tocht is mijn uitgangspunt om rond de middag halverwege te zijn (of verder natuurlijk). Bij een lange afstand of moeilijk terrein zal ik dus vroeger aanfietsen.
Ja, inderdaad. Mijn laatste grote reis deed ik 130 km op de eerste dag. Vanuit Virton (Ardennen) tot al een flink eind voorbij de Maasvallei op de Benjaminse Route naar Spanje. Toegegeven, het was een bergaf-dag. Ik was die dag maar vertrokken rond 13u aangezien ik er al een hele treinreis* op had zitten. Voor de rest van de reis heb ik ongeveer zoveel kilometer per dag gereden. Ik had er blijkbaar zin in!

:idea: Misschien hebben factoren als een brandwonde (2de graad) aan de voet die ik heb opgelopen op diezelfde avond er ook wel mee te maken dat ik de volgende dagen wat minder deed. Die brandwonde is namelijk beginnen ontsteken en heeft denk ik echt weerslag gehad op de rest van mijn lichaam. Braakneigingen en misselijkheid incluis :?

Het is me nog niet vaak gebeurd dat ik tegen de middag al aan de helft was. Ik wens altijd uit te slapen, en als het warm is is het zo heerlijk van tot het donker te fietsen. Dan maak ik ook de meeste kilometers. Er is vanaf 18u ook heel wat minder verkeer op de weg. Als er een mooie zonsondergang is, durf ik wel eens op een mooie plek te wachten tot die onder is, om er dan een foto van te nemen, en vervolgens verder te rijden tot de eerste kampeergelegenheid.

off-topic:
*Een treinreis die ik nooit zal vergeten omdat ik er mijn huidige liefde er voor de eerste keer op heb ontmoet.
Mijn reisje door thailand heb ik een totaal bewegend gemiddelde van 19,3 kmh volgens garmin,