Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gemiddelde snelheden - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Gemiddelde snelheden

Netjes. Was het vlak, of ook bergachtig?
Zodra het gebied echt heuvelachtig wordt zal je zonder bepakking en met een goede conditie misschien de 20 km nog wel halen. Met bepakking mag je blij zijn als je tussen 16 /18 km p.u. uitkomt. Zodra de heuvels bergen worden zal het gemiddelde zakken naar 15 km p.u.

Fred
Ik heb begrepen dat het bergachtig kan zijn in Thailand. Vandaar inderdaad de vraag.

In de bergen kun je ook hebben dat je een uur ;ang je fiets omhoog aan het duwen bent, het beu wordt, en met letterlijk 3 minuten (geklokt, was nieuwsgierig) weer terug beneden staat waar je een uur daarvoor begonnen bent met duwen... :roll: :wink: Op asfalt zal het echter zo'n vaart niet lopen.
Dat gevoel heb ik meestal de eerste fietsdag.

ottovds schreef
als het warm is is het zo heerlijk van tot het donker te fietsen. Dan maak ik ook de meeste kilometers. Er is vanaf 18u ook heel wat minder verkeer op de weg. Als er een mooie zonsondergang is, durf ik wel eens op een mooie plek te wachten tot die onder is, om er dan een foto van te nemen, en vervolgens verder te rijden tot de eerste kampeergelegenheid.
Zit dan zo vol adrenaline dat ik wel de hele nacht wil doorfietsen. Lijkt me mooi...ik flik 't toch een keer. Gewoon de eerste geplande camping overslaan en in het donker om 05:00uur bij de volgende onder de poort doorkruipen, tent maken, in coma tot 15:00uur, en dan doodleuk aanmelden hihi.
dat heb ik 1x gedaan: etappe Gent-Womenswold (Calais-Dover ferry 5.00u sochtends). In Gent zaten we in een hotelletje omdat we de dag ervoor gingen schuilen voor stortregen die aanhield tot savonds laat, bij dat hotel kwamen we rond middernacht helemaal doorweekt aan.
De dag erna eerst lekker uitgeslapen en uiteindelijk aangefietst. Toen we de Franse grens over waren (voorbij de panne) hebben we eerst een tijdje in een cafe gezeten en zijn daarna maar doorgefietst. Toen was het dus al donker. Rond 3.00u kwamen we aan in Calais (waar we een groep afrikanen de weg over zagen rennen, en enkele langs de weg in een greppel zagen:O). De ferry kregen we gelukkig eenvoudig geregeld voor anderhalf uur later. Het is wel grappig om sochtends op zon belachelijk tijdstip met je fiets in de rij te staan voor de ferry tussen de vrachtwagens en auto's/campers die natuurlijk niet begrijpen wat ons bezielt.
In Dover wilden we niets anders dan een camping, maar eerst nog een klim de stad uit en het was al bijna middag toen we eindelijk op een camping lagen (het viel niet mee om die camping te vinden..)
Geslapen van 12-19u en van 23 tot de volgende ochtend. Dus het heeft natuurlijk weinig nut een nacht overslaan en dan een rustdag, behalve misschien dat je maar 1nacht camping hebt betaald en geslapen hebt voor 2;)
Drie vragen:
1. Hoort dit niet thuis bij Kletspraat?
2. Is er al een wiki over dit onderwerp?
3. Misschien een conclusie nodig?

W.b. vraag 3.:

De gemiddelde fietssnelheid neemt over algemeen af naarmate:
- het stijgingspercentage omhoog gaat;
- men vermoeider is
- de kwaliteit van het wegdek slechter is
- het vochtiger is
- de temperatuur stijgt
- men zich hoger bevindt
- er meer tegenwind is (cq de wind mee afneemt)
- er meer gestopt wordt
- er meer stoplichten of andere obstakels zijn
- het doorzettingsvermogen c.q. de motivatie afneemt
- de rolweerstand van de fiets groter is
- de luchtweerstand van de fiets groter is
- de omtrek van de band kleiner in de fietscomputer is ingevoerd 8) [snelheid neemt dan alleen virtueel af]

Kortom:
- fiets
- gedrag
- omstandigheden

Sommige personen halen meer dan 25 km/u onder gunstige condities, andere nog geen 10 km/u.

Nieuwe vraag:
4. Wie bouwt een simulatiemodel waarin we bovenstaande en andere factoren kunnen invoeren en e.e.a. wetenschappelijk kunnen onderbouwen.
willem.megens schreef: Sommige personen halen meer dan 25 km/u onder gunstige condities, andere nog geen 10 km/u.
Het zal misschien al wel ergens gezegd zijn, maar de invoering van de omtrek van je band is mede bepalend voor je uiteindelijke gemiddelde snelheid. :wink:
... en dan wel dagelijks heel precies meten en opnieuw ingeven in je computertje. Dit uiteraard in verband met de slijtage van je band....
Reuze belangrijk allemaal. :wink:
Dick Schuurman schreef:... en dan wel dagelijks heel precies meten en opnieuw ingeven in je computertje. Dit uiteraard in verband met de slijtage van je band....
Reuze belangrijk allemaal. :wink:
Zoetermeer is het hier weer helemaal mee eens, Dick :wink:

Voordat we gingen fietsen hadden we al heel veel gereisd naar alle uithoeken van de aarde, met een rugzak en met het openbaar vervoer. Grote frustratie hierbij was dat we van vieze stad naar vieze stad reden. Onderweg de prachtigste landschappen maar wij zaten in de bus :( . Wij zijn gaan fietsen om de landschappen en de landen beter in ons op te nemen. Kunnen stoppen waar je wilt, afstappen om een praatje te maken, die bloem te bekijken, een lekker hapje te eten, een mooie foto te nemen en nog veel meer. Lekker de tijd nemen, want dat doe je thuis in Nederland vaak niet. Onderweg zijn we dus absoluut niet bezig met de gemiddelde snelheid. Das meer voor een trainingsrit thuis maar dan nog vind ik de hartslagmeting belangrijker.

Gemiddelde snelheid? Lekker belangrijk!
Maar goed dat is onze persoonlijke mening. :wink:
Robertjan schreef:Netjes. Was het vlak, of ook bergachtig?
Eerste 800 km waren mooi vlak daarna veel klimmen maar ja wat je klimt krijg je weer terug, ik heb voor het eerst mijn eigen max. snelheid verhoogd naar iets onder de 80, kon helaas de auto voor me niet veilig inhalen hiermee trek je het verlies van je klimmen ook weer omhoog.
gemiddelde snelheid over de afgelopen 32 maanden:
(Europa, Azië en Noord-Amerika)

31185 kilometer en 890 meter gedeeld door 2024 uur 39 minuten en 59 seconden = circa 15,4 km/uur

:D