Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pak-af-tassen - Forum Wereldfietser

Pak-af-tassen

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met pak-af-tassen.

Ik heb nu gefietst met pak-af-tassen van Karrimor (met elastiekjes) en AGU (klick-fix systeem), maar eigenlijk ben ik over beide niet helemaal tevreden omdat ik van beide merken onderweg wel eens de tassen verloren ben. (Deze zomer een AGU tas in de tunnel van Bielsa met vaartje van 50 km/uur, lekker 8O ).

Mijn allereerste fietsvakanties maakte ik met een fietstas van de ALDI (fl 15,-), die met 6 riempjes vast gezet moest worden. Die heb ik nooit verloren onderweg. Ik ga voortaan mijn pak-af-tassen met een riempje verzekeren, zodat ze niet meer los kunnen.

Ik snap het idee van de pak-af-tas eigenlijk ook niet zo heel goed. Alsof je hele dag maar "afpakt". Ik doe dat alleen maar aan het einde van de dag 1x. Leve het pak-af-systeem?
Peter Rodenburg schreef:Ik snap het idee van de pak-af-tas eigenlijk ook niet zo heel goed. Alsof je hele dag maar "afpakt". Ik doe dat alleen maar aan het einde van de dag 1x. Leve het pak-af-systeem?
Als je af en toe met de fiets in de trein moet en ook moet overstappen snap je het weer :)
Mijn Ortliebs zijn er nog nooit afgevallen, ook niet toen van de overbeladen achtertas de zwaarstbelaste klinkverbinding uitbrak. Die verbinding kon ik daarna met een M5-boutje en moertje perfect repareren.
Groetjes, Leon

Ik heb agu tassen met klikfix en deze zijn er tot nu toe ook nog nooit afgekomen. Wellicht staan ze niet strak genoeg afgesteld.
Ook breken is nog niet voorgekomen bij, gelukkig.

En ik heb al wel over tereinen gereden met snelheden dat tassen goed een andere richting in konden gaan dan de fiets.

peter,

ook ik had negatieve ervaringen met eerst ortlieb in Roemenie, daarna heb ik deze ik kunnen ruilen tegen VAUDE klik tassen . Ook deze vielen de eerste dagen in Cambodja regelmatig van de fiets. Het zijn mijns inziens de zijwaartse bewegingen die de klik spontaan openen. Met de klik open, is het wachten op de volgende hobbel en ze vallen eraf. Ik heb dit tijdens de vakantie opgelost door met twee extra spinnen de tassen tegen de fiets aan te drukken. Geen zijwaartse beweging meer. daarna zijn ze er niet meer afgevallen, maar een echte klik fix heb ik ook niet meer. Toen ik hierover met een vertegenwoordiger van VAUDE sprak, zei " De meeste mensen gebruiken deze tassen maar voor 60-70 % jij (ik dus) gebruikt ze voor 120 %". Wat deze meneer dus bedoelde is, dat ze eigenlijk niet geschikt zijn voor het echte ruwe werk. Echter nu met extra spinnen ben ik zeer tevreden.
Vriendelijke groet,
Wim Leeuw

De Bielsa-tunnel is ook zonder tassen levensgevaarlijk. Is die tunnel tegenwoordig verlicht?
Ik fiets tegenwoordig met Vaude-tassen. Een goed systeem. Ook op de ruige ripio-wegen in Chili.

leeuw schreef:peter,

ook ik had negatieve ervaringen met eerst ortlieb in Roemenie, daarna heb ik deze ik kunnen ruilen tegen VAUDE klik tassen . Ook deze vielen de eerste dagen in Cambodja regelmatig van de fiets. Het zijn mijns inziens de zijwaartse bewegingen die de klik spontaan openen. Met de klik open, is het wachten op de volgende hobbel en ze vallen eraf. Ik heb dit tijdens de vakantie opgelost door met twee extra spinnen de tassen tegen de fiets aan te drukken.
Ik zou het interessant vinden om het spontaan openen van een ortliebtas eens te zien; ik heb geen idee hoe je het flikt; ga je mee met de trektocht?
Pas overigens op met de ouderwetse bindspinnen. In het verleden werden die veel gebruikt en er zijn heel wat mensen een oog mee kwijtgeraakt. de "knoop" in de elastiek kan door het gedraaide oog heen, en natuurlijk precies als je je hooft er boven hebt omdat je de spin aan het spannen bent. De discussie hierover is inmiddels verstomd omdat de spinnen in NL nauwelijks meer gebruikt worden. Ik gebruik liever een helmnet. Dat heeft meerdere haken, maar die vliegen niet zo ver terug als ze los zouden schieten. Te koop bij elke motorzaak; slechts een type en goedkoop.
Enne, Bert, dat jij met Vaude tassen fietst weten we inmiddels wel :D
Groetjes, Leon
Dag allemaal,

Ik ben deze zomer wel op twee minpuntjes van de Ortlieb classic gekomen bij het fietsen over ruwe wegen op Cuba: de onderkant van de lowriders schuurt stuk door het schuiven over stoeprandjes en asfaltbobbels, en de onderste haakjes schieten regelmatig los door het schudden en het zachter worden van de kunststof in de hitte. Maar de complete klauwhaakjes die er af schieten???? Ik weet niet wat mensen uitvoeren op de weg om dat voor elkaar te krijgen. Ik heb dat probleem wel gehad met click-fix van Agu, vooral doordat het veertje dat de boel op zijn plaats moet houden nogal slapjes is uitgevallen.

Natuurlijk kun je een oog verliezen met een snelbinder, je haar in de fik steken met het aansteken van een campingbrander, je botten breken als je blijft steken in een klikpedaal, en zelf ben ik al eens zeer onzacht neergekomen doordat mijn dynamo tussen mijn spaken schoot tijdens een afdaling, maar het is toch allemaal een kwestie van met een beetje moed, beleid en trouw te werk te gaan, niet?? Nog altijd gebeuren de meeste ongevallen thuis op het keukentrapje....

Groetjes,

Astrid
Avanher schreef: Ik ben deze zomer wel op twee minpuntjes van de Ortlieb classic gekomen bij het fietsen over ruwe wegen op Cuba: de onderkant van de lowriders schuurt stuk door het schuiven over stoeprandjes en asfaltbobbels, en de onderste haakjes schieten regelmatig los door het schudden en het zachter worden van de kunststof in de hitte. Maar de complete klauwhaakjes die er af schieten???? Ik weet niet wat mensen uitvoeren op de weg om dat voor elkaar te krijgen. Ik heb dat probleem wel gehad met click-fix van Agu, vooral doordat het veertje dat de boel op zijn plaats moet houden nogal slapjes is uitgevallen.

... Nog altijd gebeuren de meeste ongevallen thuis op het keukentrapje....
Hoi Astrid,
Jouw lowriders zijn wel heel laag of de stoepranden op Cuba heel hoog! Maar ligt dat aan de tassen?
Het haakje van mijn tas (versie ca. 1994) was geknapt doordat het haakje vaak erg asymmetrich belast wordt. Ik heb inmiddels in mijn onderdelenkelder een reserveversie gevonden. Destijds waren die dingen los te koop, wat al aangeeft dat het vaker voorkwam dat ze stuk gingen.
Het oogletsel door spin (niet een gewone snelbinder!) was destijds een typisch gewone-mensen-ongeval waar je door voorzichtigheid niet veel aan kon doen maar wat juist te vermijden was door dit type spin niet te gebruiken, er zijn immers alternatieven.
Bij gasbranders zijn er niet zo veel alternatieven, daar zul je het met een goede instructie moeten doen.
In de veiligheidswereld, waar ik beroepsmatig mee te maken heb, heeft voorkómen van ongelukken door het gebruik van spullen waar je geen ongelukken mee kúnt krijgen veruit de voorkeur boven het voorzichtig moeten zijn met spullen waar je wel ongelukken mee kunt krijgen.
Groetjes en fiets ze, Leon
Dag Leon,

Het schuren van de Ortliebs komt vooral doordat de voortassen behoorlijk groot (en lang) zijn. De kunststof van de Ortliebs vind ik nogal kras- en schuurgevoelig.

En wat die spinnen betreft: ik vind ze nog altijd het meest fantastische bindmateriaal dat er is. De knoop waar jij het over hebt is in de moderne versie overigens al lang vervangen door een bindijzertje: je moet al van goede huize komen om dat van het haakje te laten schieten. Lang leve de productnormen!

Er zijn dus wel alternatieven voor gasbranders: benzinebranders. Beter geschikt voor wereldgebruik, maar zeker niet veiliger. Vorige week werd ik midden in de nacht wakker van een zware benzinelucht: bij check bleek het tankje van mijn Colemanbrander lek: er stond een heel plasje benzine onder. Gewoon doorgeroest van binnenuit, en de brander was pas een drietal jaren oud.

Groetjes,

Astrid

Jow,

het begint leuk te worden.
Maar, wat is het belangrijkste, Ik (wij) denken met ORTLIEB en/of VAUDE een wereldmerk gekocht te hebben. Het kost iets, maar daar heb je dan ook wat voor. Mis poes. Door een goed meewerkende fietshandelaar, Stappenbelt in Apeldoorn, ben ik met de vertegenwoordigers van beide merken in aanraking gekomen. Ortlieb was een misere. Vaude, gaf toe, zie mijn vorige opmerking, dat de tas niet echt geschikt was voor een wereldfietser. En met de (gevaarlijke) spinnen zijn het nu toch goede tassen geworden. Maar geen echte snelle klik-fix meer. Bestaan die nog wel voor een wereldfietser. Ook ik heb beide merken in Nederland geprobeert, totaal geen problemen. Totdat je een beetje zwaarder bepakt in Roemenie Cuba en Cambodja gaat fietsen. Nogmaals een misere. Het meest verschrikkelijke vind ik nog dat je zelf geen kosten wilt besparen door goedkope (minderwaardige) zaken te kopen. En dan betaal je wat meer voor degelijk (?!) materiaal, wat achteraf toch van je fiets dondert.
Groetjes Wim Leeuw

Ha, wat een leuke discussie. Laat ik dan ook eens mijn duit in het zakje doen. Ik fiets al jaren met Karrimor, ik heb ze nog, helaas niet meer te verkrijgen. Ze zijn nog nooit van m’n fietsie gedonderd. Niet op IJsland, niet in Roemenie en zelfs niet op de keienpaden bovenin op de Monti Peloritani (Sicilië). Heel simpel, beide achtertassen zijn verbonden door een bandje. Breekt er eens een haak of schiet deze los, blijf alles tenminste wel hangen. Goed ideetje misschien voor meneer Ordlieb en eh.... hoe heet dat merk ook alweer...? Verder zijn er al diverse gaten in de tassen geschuurd, stoepranden, vangrails, ruwe bomen, een valpartijtje helaas en een enkel scherp voorwerp van onbekende herkomst. Toch blijft alles prima waterdicht verpakt, nee niet met vuilniszakken maar wel in zakken van een soort regenpakkenmateriaal, waterdicht getaped, goedkoop en gaan al jaren mee en alles wat nat mag worden of het al is, gaat ernaast.
Dan zijn er nog de spinnen en andere elastische drama dingen, ik moet wel heel ver in mijn geheugen terug gaan om te bedenken wanneer ik die voor het laatst gebruikt heb. Mijn voorkeur hebben spanriemen. Alles krijg je er schokbestendig mee vast. Na het fietsen doen ze aan elkaar gekoppeld dienst als waslijn. En breekt mijn fietstas straks toch los dan sjor ik ook die er mee vast.

Groetjes Harry

leeuw schreef:Maar, wat is het belangrijkste, Ik (wij) denken met ORTLIEB en/of VAUDE een wereldmerk gekocht te hebben. Het kost iets, maar daar heb je dan ook wat voor. Mis poes. [knip] Ortlieb was een misere. Vaude, gaf toe, zie mijn vorige opmerking, dat de tas niet echt geschikt was voor een wereldfietser.
Ik vind dit toch wel kort door de bocht. In deze vereniging zijn vele vele wereldfietsers die bij elkaar wel heel erg veel ortlieb- en vaudekolometers hebben gemaakt over bijna alle continenten, en ik heb nog niemand dit horen vertellen. Verder heb ik tientallen van die luitjes over de meest hobbelige paden in België gejaagd, maar de enige tas die er af viel was die van Marco die wilde proberen of zijn fiets ook als ligfiets functioneerde :lol: En hij had geen Ortliebtassen.
Dus wat jij met je tassen doet weet ik niet maar het moet wel heftig zijn dat ze daar niet tegenkunnen. Een zwaluw maakt nog geen zomer en een klacht geen slecht merk. Groetjes, Leon

ik heb het probleem met de losschietende ortliebs opgelost door een extra stel haakjes te monteren aan de onderkant, de tegengestelde richting op als het oorspronkelijke haakje. zo kan de tas niet meer naar voor of achter 'draaien'. hmm, is dit wel duidelijk? whatever.
Hmmm,

Misschien toch iets om te proberen, de lowriders verbinden met een bandje. Klein technisch detail is dat het voorwiel er tussen zit, toch wel een essentieel onderdeel voor een rijdende fiets :lol:

Groetjes,

Astrid

Ik heb al jarenlang plezier van mijn Giant tassenset. Lowriders. Toendertijd heb ik de gehele set, voor-, achter- en stuurtas voor nog geen f200,- gekocht. De ophanging is d.m.v. stalen haken. Aan de onderkant van de tas zit een riempje waarmee je de tas vast kan zetten aan het frame zodat deze niet eraf kan schieten. Heel simpel maar ideaal. Ik heb ermee over de Belgische kasseien gereden, de slechte wegen in Portugal en de gravelroads in Australie. De tassen zijn er nog nooit afgevallen. Nu heb ik dan ook altijd mijn tent bovenop de bagagedrager die dit natuurlijk ook voorkomt. De tassen zijn niet waterdicht maar ik verpak mijn spullen altijd in plastic tasjes dus dat is ook niet nodig. Inmiddels zijn de tassen vaal geworden en er zitten een aantal gaten in maar ik kan ze niet weg doen. Weet iemand toevallig waar je deze Giant-tassen nog kan kopen?
ik rij altijd zonder voorwiel! maar mijn tassen blijven zitten..
Avanher schreef:Hmmm,

Misschien toch iets om te proberen, de lowriders verbinden met een bandje. Klein technisch detail is dat het voorwiel er tussen zit, toch wel een essentieel onderdeel voor een rijdende fiets :lol:

Groetjes,

Astrid

Zelfs Ortlieb levert sjorbandjes (met een haakje) waarmee je de tassen aan je drager kunt zekeren .De tubusdragers (lowriders) worden bij Koga zelfs voorzien van
oogjes waar je het haakje kunt in vasthaken!
De kunststof haken onderaan mijn Classic backroller kwamen ook open door de warmte(denk ik toch) en toen ben ik toch eens op mijn stappen moeten terugkeren .

Ik heb met de agu stuurtas in Sudan over onverharde wegen; wasborden en keien wegen geraced. Hobbelde vreselijk maar de stuurtas bleef keurig zitten.
leeuw schreef:peter,

ook ik had negatieve ervaringen met eerst ortlieb in Roemenie, daarna heb ik deze ik kunnen ruilen tegen VAUDE klik tassen . Ook deze vielen de eerste dagen in Cambodja regelmatig van de fiets. Het zijn mijns inziens de zijwaartse bewegingen die de klik spontaan openen. Met de klik open, is het wachten op de volgende hobbel en ze vallen eraf. Ik heb dit tijdens de vakantie opgelost door met twee extra spinnen de tassen tegen de fiets aan te drukken. Geen zijwaartse beweging meer. daarna zijn ze er niet meer afgevallen, maar een echte klik fix heb ik ook niet meer. Toen ik hierover met een vertegenwoordiger van VAUDE sprak, zei " De meeste mensen gebruiken deze tassen maar voor 60-70 % jij (ik dus) gebruikt ze voor 120 %". Wat deze meneer dus bedoelde is, dat ze eigenlijk niet geschikt zijn voor het echte ruwe werk. Echter nu met extra spinnen ben ik zeer tevreden.
Vriendelijke groet,
Wim Leeuw

Hoi,

Wij hebben pak-af tassen van Ortlieb, nooit problemen mee gehad!

Groetjes,
El & El

Fiets al jaren steeds mooier wordende groengrijze Ortliebs.
Met het oude ophangsysteem. dwz twee kleine zwarte metalen haakjes, een dik zwart soort elastiekie met een haakje om de zaak onder vast te maken en twee spanbandjes om de tassen onderling te koppelen.
Onverwoestbaar
Dus nix 'pakaf' of 'clickfix.'
Dus ook niet 'jataf' want het laden en afladen van mijn fiets doe je niet een twee drie. Dat geeft niet.
Bovendien zet ik mijn tassen ook nog vast met een extra spanbandje.
Achter de staanders van mijn drager langs om de tassen heen.
Het zit muurvast. Dus ook geen taszwabber en met hoge snelheden geen shimmy.
Als ik het nieuwe ophangsysteem van die Ortliebs zie lijkt het niet meer simpel.
Heb geen ervaring met het nieuwe.
Maar zo op het gezicht gaat mijn voorkeur uit naar primitief.
niko