Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Het leven van Boeddha, de weg naar nu, tentoonstelling in de Nieuwe Kerk - Forum Wereldfietser

Het leven van Boeddha, de weg naar nu, tentoonstelling in de Nieuwe Kerk

In diverse Aziatische landen kun je niet om het boeddhisme heen fietsen.
Je hoeft de tempels niet op te zoeken, want ze komen vanzelf wel op je af. Stoepa's op markante punten domineren het landschap. Je wordt geconfronteerd met met kleurrijke boeddhistische feesten, maar ook begrafenissen zijn bijzonder. Juist het boeddhisme maakt het fietsen in diverse Aziatische landen zo bijzonder.

Voor Azië-fietsers met interesse in meer achtergronden is vanaf 16 september 2018 tot 3 februari 2019 de tentoonstelling "Het leven van Boeddha, de weg naar nu" in de Nieuwe Kerk te Amsterdam.

Lijkt een prima voorbereiding voor een fietstocht door een boeddhistische land.

De tentoonstelling wordt geopend door niemand minder dan de Dalai Lama, die enige stukken in bruikleen beschikbaar heeft gesteld.

Zie het volgende persbericht


Persoonlijke bruikleen Dalai Lama naar tentoonstelling

Het leven van Boeddha, de weg naar nu

Ruim zestig kunstwerken, eeuwenoud en modern, spectaculair bijeen in De Nieuwe Kerk


Speciaal voor de tentoonstelling Het leven van Boeddha, de weg naar nu is een bijzondere thangka, een rolschildering, beschikbaar gesteld uit de persoonlijke bezittingen van Zijne Heiligheid de Dalai Lama. De rolschildering, vervaardigd in de negentiende eeuw in Tibet, komt uit een reeks schilderingen die het levensverhaal van de Boeddha illustreren. Op zaterdag 15 september zal Zijne Heiligheid de Dalai Lama de nieuwe tentoonstelling in De Nieuwe Kerk Amsterdam officieel openen, waarbij hij deze thangka ter plekke zal bezichtigen.

Eeuwenoud en modern, Ai Weiwei en Yoko Ono

Millennia-oude objecten en hedendaagse kunst komen in de tentoonstelling bijeen. Het oudste object dateert uit de derde eeuw, het jongste uit 2018. Een van de topstukken is het ruim twee meter hoge beeld van een staande Boeddha uit de vijfde-zesde eeuw, die de bezoeker als eerste verwelkomt. Er is een schat aan bijzondere oude beelden te zien, afkomstig van leden van de jubilerende KVVAK, de Koninklijke Vereniging van Verzamelaars der Aziatische Kunst.

De moderne kunst betreft werken van de internationaal bekende kunstenaars Ai Weiwei, Yoko Ono, Tony Feher, Alicia Framis, Tatsuo Miyajima, Allan Kaprow, Rei Naito, Kohei Nawa, Michelangelo Pistoletto, Ugo Rondinone en Carolee Schneemann. Ook Nederlandse kunstenaars zijn vertegenwoordigd met werken van Salvador Breed en Koos Breukel.


Tentoonstelling

De tentoonstelling vertelt het levensverhaal van de Boeddha. Hij werd in de vijfde eeuw v.Chr. als rijke prins geboren maar koos op zijn 29ste radicaal voor een ander leven. Zijn levensfases staan symbool voor het boeddhisme en vormen het verhaal van de tentoonstelling: de geboorte, de ommekeer, de verlichting, de eerste leerrede en zijn overlijden. De essentie van het boeddhisme is de verlichting, die bereikt kan worden door de bewustwording van het hier en nu. De tentoonstellingsmakers, onder wie co-curator en vormgever Siebe Tettero, verbeelden het ‘nu’ met werken van hedendaagse kunstenaars; speciaal voor deze tentoonstelling worden ook nieuwe kunstwerken gemaakt. Het leven van Boeddha, de weg naar nu is te zien van 16 september 2018 tot en met 3 februari 2019.
bert sitters schreef:
di 14 aug, 2018 14:32
Speciaal voor de tentoonstelling Het leven van Boeddha, de weg naar nu is een bijzondere thangka, een rolschildering, beschikbaar gesteld uit de persoonlijke bezittingen van Zijne Heiligheid de Dalai Lama.
Zozo, uit de persoonlijke bezittingen. En ik altijd maar denken dat boeddhisten persoonlijk bezit afgezworen hadden:


De toetreding tot de orde staat in principe voor iedereen open, ongeacht rang en stand en kaste. Hij moet zich houden aan een eeuwenlang voorschrift: geen privé-bezit.
https://fascinerend.nl/bewustzijn/leven ... eddhhisme/

Buddha was the first among the ancient thinkers of South Asia who believed in the advantage of collective ownership of property.
He even believed that origin of private ownership was degradation and dishonest.
http://www.buddhistchannel.tv/index.php ... 3LkK4AyX3A
bert sitters schreef:
di 14 aug, 2018 14:32
Op zaterdag 15 september zal Zijne Heiligheid de Dalai Lama de nieuwe tentoonstelling in De Nieuwe Kerk Amsterdam officieel openen, waarbij hij deze thangka ter plekke zal bezichtigen.
Dus hij komt naar Amsterdam om z'n eigen persoonlijke bezit te bezichtigen. En dat doet hij ook nog eens een keertje ter plekke. Ik wordt er nu al een beetje verlicht van.

Omdat dit onderwerp toch al over religie gaat wil ik u allen even wijzen op de geweldige serie "kijken in de ziel" die elke maandag op tv is.Coen Verbraak interviewt religieuze leiders. Ook te zien op: https://www.ntr.nl/Kijken-in-de-Ziel/55.

Dit laatste natuurlijk omdat het gelijk uitgezonden wordt met "We zijn er bijna", een vakantieprogramma wat het andere uiterste van het spectrum is t.o.v. vakantiefietsers (behalve dan natuurlijk het exposure-element).
Het andere uiterste in het spectrum van vakantievieren, t.o.v. Vakantiefietsen: een all-inclusive waar je niet van het resort af komt. Ik vind “We zijn er bijna” een mooie manier om een rondreis te maken als je dat niet (meer) alleen wilt (of kunt) doen.
Ik geloof niet in de leer van Boeddha.

Boeddha heeft ooit gezegd: een mens kan alleen gelukkig worden, door te leven in het hiet en nu, net als een hond.

Ik geloof daar niet in, omdat mensen geboren worden met een innerlijke reflexie, die zich niet zo maar laat uitschakelen.

Mario
rooss schreef:
di 14 aug, 2018 16:24
Zozo, uit de persoonlijke bezittingen. En ik altijd maar denken dat boeddhisten persoonlijk bezit afgezworen hadden:
....
Ik begrijp dat een van jouw helden hiermee van zijn voetstuk gevallen is! Of wilde je met deze opmerking benadrukken hoe voos de levenswijze van deze religieuze leider is?

Ik was in 1980 een van de eerste westerlingen die toegang tot Tibet kregen. In die tijd zag je in het centrum van Peking een zwerm van in blauwe Mao-pakken geklede mensen naar hun werk fietsen over de enorm brede boulevards. In het midden werd een smalle strook vrijgehouden voor de grote limousines met gordijntjes voor de ramen waarmee de communistische machtshebbers zich lieten vervoeren. Mao was toen nog niet lang overleden (1976) en zijn rechtlijnige opvolger Hua Gofeng was door Deng Xiaoping een jaar voor ons bezoek aan de kant gemanouvreerd. Er waren wat voorzichtige liberalisaties, onder Deng's motto : het geeft niet of een kat wit of zwart is, als hij maar muizen vangt.

In Lhasa kregen wij (we waren met 2) een persoonlijke rondleiding door het Potala paleis en de Nurbulinka, het zomerpaleis van de Dalai Lama vlak buiten Lhasa. De Dalai Lama was in 1959 naar India gevlucht. In zijn persoonlijke vertrekken stond een groot Philips radiogrammofoonmeubel, het meest luxe type dat Philips in de jaren 50 maakte. Onze gids, die vooral de achterlijkheid en de horigheid in de Tibetaanse monnikenstaat wilde laten zien, vertelde dat dit meubel met een yakkaravaan vanuit India over enkele Himalayapassen was aangevoerd. Ook enkele grammofoonplaten hadden die barre tocht ongeschonden doorstaan. Voor hem was dit het bewijs van de luxe en huichelachtigheid van de boeddhistische leider. Ik moest toen aan die limousines denken.

Overigens heb ik van dat afgezworen bezit onder de boedhistische Tibetanen weinig gemerkt. Yakdrijvers hadden hun yaks in eigendom. Je kocht een schaap of geit van een herder. Ik denk dat de Dalai Lama zijn Rolex (of is het een Patek Philippe?) ook niet als persoonlijk eigendom ziet. Hij zal hem wel gekregen hebben en ook weer met veel plezier aan iemand doorgeven.
Ik denk dat onze perceptie van bezit anders is dan die van boedhistische leiders, communistische leiders of onze monarchen. Bij hun status hoort een zekere materiële welstand.
math schreef:
do 16 aug, 2018 12:03
Ik denk dat onze perceptie van bezit anders is dan die van boedhistische leiders, communistische leiders of onze monarchen. Bij hun status hoort een zekere materiële welstand.
Natuurlijk, zo had de indiase Sai Baba indertijd ook een heel andere perceptie van bezit. Hij bezat ongeveer 6 miljard euro, waarvan 100 kg goud gewoon in een kamertje gevonden werd. Na zijn dood werd een behoorlijke erfenis-oorlog in gang gezet.
http://www.indianet.nl/in-saibaba.html

of misschien toch dezelfde perceptie als de onze ?
Ik ken de naam Sai Baba niet. Is hij een boedhist? Predikte hij iets met bezitsloosheid?

Overigens heeft 100 kg goud een volume van slechts 5 liter. Het past dus desnoods in een frametas.
math schreef:
do 16 aug, 2018 13:25
Ik ken de naam Sai Baba niet. Is hij een boedhist? Predikte hij iets met bezitsloosheid?
Nee, een Hindoe

Sai Baba beweerde vrij van verlangens te zijn, hij kwam aanvankelijk niet eens in opspraak vanwege zijn hebzucht, maar door ongewenste intimiteiten.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sathya_Sai_Baba
math schreef:
do 16 aug, 2018 12:03
Ik begrijp dat een van jouw helden hiermee van zijn voetstuk gevallen is!
Nee, mijn helden zijn wereldser en meestal schrijver van beroep. Ik vond die dalai lama altijd wel een sympatieke man. Een van de bekendste uitspraken van hem is:

"Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast."

Als ik me dan ga verdiepen in wat historie blijkt:

De positie van een dalai lama bracht met zich mee dat zijn familie na zijn erkenning meteen in de hoogste adelstand van Tibet werd verheven en landerijen, veestapels en horigen kreeg toegewezen.
..
In het geval van de selectie van hoge reïncarnaties beweren verschillende tibetologen dat politieke redenen van invloed waren in de selectie van kandidaten. Zo werd in families met aanzien aanzienlijk veel vaker de reïncarnatie van een hoge lama aangetroffen dan onder de horigen of nomaden.
..
http://nl.wikisage.org/wiki/Dalai_lama

en dan denk ik: "ja, zo simpel is het allemaal toch niet". En een van mijn vaste overtuigingen is: "van het bezit van een fiets is nog nooit iemand ongelukkig geworden". :D