Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Thailand-trektocht - Forum Wereldfietser

Thailand-trektocht

Regelmatig krijg ik de vraag: "Ga jij komend najaar weer een groepstrektocht in Thailand doen," of: "Ga jij een andere tocht in een tropisch land organiseren?"
Er zijn deelnemers aan de tocht van vorig jaar die zo weer mee willen.
Helaas is mijn antwoord: "Nee."
Ik heb de komende zomer teveel klussen om mij in de organisatie te steken. Ik kan ook dit najaar niet langer weg. Wellicht is er iemand anders binnen de vereniging die een leuk initiatief heeft. Dit hoeft natuurlijk geen Thailand, of zelfs geen Azie te zijn

Hoi Bert, ja hoor dat initiatief ligt er, zie mijn eerdere berichtje over twee fietstochten in Malawi dit najaar in dit forum.

Ander land, andere cultuur, maar net als Thailand prachtig, divers, gastvrije mensen en heerlijk weer. Het eten is wel iets minder exotisch 8)
Een mooie kans als je niet op eigen houtje wilt fietsen in Afrika, of gewoon, omdat je het gezellig vind met anderen te gaan.

Liesbeth en ik organiseren deze tochten omdat we allebei jaren in Malawi gewoond hebben, het een geweldig mooi land vinden en dat graag ook aan anderen wilden laten zien.

Kijk op www.cyclingmalawi.blogspot.com voor alle informatie. Of stuur ons even een email (cyclingmalawi@gmail.com) of een pb. Op 29 maart houden we een informatiedag in Utrecht, je kunt je daarvoor aanmelden via bovenstaand email adres.

Groetjes, Eveline

Eveline Geubbels schreef:Hoi Bert, ja hoor dat initiatief ligt er, zie mijn eerdere berichtje over twee fietstochten in Malawi dit najaar in dit forum.

Ander land, andere cultuur, maar net als Thailand prachtig, divers, gastvrije mensen en heerlijk weer. Het eten is wel iets minder exotisch 8)
Een mooie kans als je niet op eigen houtje wilt fietsen in Afrika, of gewoon, omdat je het gezellig vind met anderen te gaan.

Liesbeth en ik organiseren deze tochten omdat we allebei jaren in Malawi gewoond hebben, het een geweldig mooi land vinden en dat graag ook aan anderen wilden laten zien.

Kijk op www.cyclingmalawi.blogspot.com voor alle informatie. Of stuur ons even een email (cyclingmalawi@gmail.com) of een pb. Op 29 maart houden we een informatiedag in Utrecht, je kunt je daarvoor aanmelden via bovenstaand email adres.

Groetjes, Eveline
Is dit niet een gewone advertentie?

Jullie claimen niet commercieel te zijn, maar laten je kosten betalen door een ander om voor gids en organisator te spelen? Op jullie blog is geen transparantie in de kosten die jullie in rekening willen brengen, maar wel wordt verwezen naar boekingsvoorwaarden. Zo kan ik ook wel lekker goedkoop op vakantie :wink:

Hoi Demy,

Nou ja, "gids en organisator spelen": het is geen spelletje, er gaan heel veel uren zitten in een gedegen voorbereiding.
We maken inderdaad geen winst op deze reizen, maar de prijs dekt wel onze kosten, net zoals bijv de accomodatie en reiskosten van de lokale chauffeur die de volgauto bestuurt gedekt zijn, en bijv de accomodatie en eten van de lokale MTB gids die met ons de Viphya mountain paadjes ingaat. We zeggen dat dan ook open op de website, dan weet iedereen hoe het zit.
De meeste reacties zijn trouwens positief: mensen vinden het terecht omdat je er veel tijd en energie insteekt. Boekingsvoorwaarden zijn er ook juist om duidelijk te zijn: wat kan je wel en niet van ons verwachten en wat verwachten wij van de deelnemers.

groetjes, Eveline
Hoi,

Ik ben net een terug uit Ghana. Ik vind het zelf een mooi en avontuurlijk land en wil daarom dit jaar terug om er wat meer te fietsen dan ik nu heb gedaan. De etappe van Gushago naar Yendi was maar een voorproefje.

Ik wil dit jaar (september, oktober, november of december) een twee weekse fietstocht (drie weken zou ook kunnen) van de grens met Burkina Fasso naar het zuiden Accra. Afstand zou ongeveer 1000 km zijn. Afhankelijk van het aantal deelnemers zou de kosten voor een volgbus per persoon voor een week ongeveer € 125 bedragen. Ik wil ook een gids (Mariam) mee laten fietsen, zodat het programma een extra dimensie krijgt. Zij kan de lokale taal spreken, zodat we kunnen communiceren met de "chief", zij kan culture programma's (zang en dans) regelen, informatie geven over de streek etc. Ze wast met alle plezier je shirt en fietsbroek, zodat je die 's morgens weer schoon aan kan trekken. Let wel Mirjam krijgt voor haar diensten zo'n € 15 per dag. Dus per persoon met 6 deelnemers is dat een gering bedrag. Een reis naar Ghana hoeft verder niet veel te kosten. Je kan er naar toevliegen voor ongeveer € 500, eten voor een paar euro en overnachten rond de € 5 tot € 10 (en dat laatste is dan redelijk luxe voor Ghanese begrippen)

Ik ben niet commercieel, hoef er zelf niets aan te verdienen en ik vind het goed als je op deze manier het echte Afrika leert kennen en er een beetje geld gaat naar de mensen.

Als je wilt of foto's wilt zien, geef ik je graag meer info.

Rutger
www.rutgersreizen.nl

Eveline Geubbels schreef:Hoi Demy,

Nou ja, "gids en organisator spelen": het is geen spelletje, er gaan heel veel uren zitten in een gedegen voorbereiding.
We maken inderdaad geen winst op deze reizen, maar de prijs dekt wel onze kosten, net zoals bijv de accomodatie en reiskosten van de lokale chauffeur die de volgauto bestuurt gedekt zijn, en bijv de accomodatie en eten van de lokale MTB gids die met ons de Viphya mountain paadjes ingaat. We zeggen dat dan ook open op de website, dan weet iedereen hoe het zit.
De meeste reacties zijn trouwens positief: mensen vinden het terecht omdat je er veel tijd en energie insteekt. Boekingsvoorwaarden zijn er ook juist om duidelijk te zijn: wat kan je wel en niet van ons verwachten en wat verwachten wij van de deelnemers.

groetjes, Eveline
Ik kan me goed voorstellen dat je mijn reactie niet als positief ervaart. Als mensen beweren dat ze geen winst maken en beslist niet commercieel zijn is vaak het tegenovergestelde het geval. Ik zie het dan ook als een mooi verkooppraatje.
Door je bewering "mensen vinden het terecht omdat je er veel tijd en energie insteekt", begrijp ik dat je diensten aanbiedt tegen betaling en er dus wel degelijk financiele belangen zijn. Dit is b.v. anders dan de Paastocht die hier wordt georganiseerd die open en transparant van opzet is. Het verkopen van reizen is bovendien gebonden aan regels en dien je ingeschreven te staan bij de kamer van koophandel. Een beetje reisorganisatie is eveneens aangesloten bij de ANVR. Uiteindelijk loopt alleen diegene die bij jullie boekt een groot risico en ligt het lot van de mensen totaal in jullie handen, alsmede garanties voor vooruitbetaalde geldbedragen. Tot slot is volgens mij commercieel adverteren op dit forum in strijd met de regels. En dat ronselen gebeurt, want jullie post komt al in verschillende topics voor.

Het uitgangspunt dat de organisator vrijgesteld is van te maken kosten lijkt me een redelijk uitgangspunt. Commercieel vind ik het pas als het daadwerkelijk continuiteit in zit en broodwinning wordt voor de organiserende persoon.

Een mooi intitiatief.

Als je een meerdaagse zeiltocht wil maken oid is de schipper meestal ook vrijgesteld van kosten. Niks mis mee.

En dat is al wat ik er over kwijt wil. :D

Roald schreef:Het uitgangspunt dat de organisator vrijgesteld is van te maken kosten lijkt me een redelijk uitgangspunt. :D
Hee dan heb ik nog wat te vangen voor een aantal tochtjes. Ook van jou Roald :lol:

Met Rutgher heb ik inmiddels mailcontact.

Blanche
Eveline,

Jullie "www.cyclingmalawi.blogspot.com " ziet er prima uit en er is ongetwijfeld veel tijd in gestoken.

Door jullie openheid komen er allerlei vragen over de reizen (integeriteit) en moet je, je verdedigen.

Je had een reis aan moeten bieden tegen een "bij raming" gestelde prijs.

Succes,

Schorpioen.

Roald schreef:Het uitgangspunt dat de organisator vrijgesteld is van te maken kosten lijkt me een redelijk uitgangspunt. Commercieel vind ik het pas als het daadwerkelijk continuiteit in zit en broodwinning wordt voor de organiserende persoon.
Nee, iets is al commercieel zodra je een bepaald bedrag moet betalen waar dan bepaalde prestaties tegenover staan. En dan bedoel ik natuurlijk niet dat je een ander lid van de reisgroep een tientje geeft om een fles wijn in de supermarkt te kopen.
Dat de organisator geen winst maakt, is een kulargument want niemand kan in de boekhouding kijken en er zijn tal van organisaties die zichzelf wel commercieel noemen maar dik verlies lijden.
Het verschil tussen met een groepje op reis gaan waarbij ieder zijn eigen kosten betaalt, en een reis waarbij je een vast bedrag betaalt aan een organisator die dan van alles regelt en daar ook op aangesproken kan worden, lijkt me evident.

Hoi allemaal,

In reactie:

- de interpretatie van het begrip commercieel verschilt kennelijk tussen mensen. Toegegeven, ik heb er de Dikke van Dale niet op nagekeken, maar onder commercieel versta ik: met winstbejag, i.e. dat de opzet is dat er meer geld in je portomonnee zit na de activiteit dan daarvoor. Misschien de verkeerde woordkeuze, maar nogmaals: dat is niet de opzet.
- los van of je deze activiteit nou wel of niet commercieel vindt: het is mij niet duidelijk wat op het forum de gedragsregels zijn. Misschien kan ik ze gewoon niet vinden. Kan iemand me daarmee helpen? Ik ben al wel een tijd actief op het forum en zie regelmatig aankondigingen van activiteiten of links naar websites van boeken, winkels, fotoarchieven, mensen die reizen organiseren etc. Ik had dan ook niet verwacht dat mijn berichtjes niet toegestaan zouden zijn of niet acceptabel. In deze thread en ook de " ik ben geschrokken" thread komt uit sommige reacties het beeld naar voren dat ik -en ook anderen die de links naar boeken etc publiceren- een soort stiekemerd ben die de regels probeert te omzeilen. Dat vind ik niet terecht. Ik wil me graag houden aan eventuele regels, als ik ze maar ken.
- het idee voor de tochten kwam vanuit een enthousiasme voor Afrika en het gevoel dat te willen delen met mensen die wel graag willen fietsen in Afrika, maar niet de tijd hebben om het te organiseren of niet de zin, durf of welke andere reden dan ook om alleen te gaan. Sommige lezers van het Wereldfietsers forum dus!, dacht ik. That's all. Nee, we zijn geen reisburo en willen dat ook niet worden. We hebben allebei heel bevredigend werk dat niks met de reiswereld van doen heeft. En ja, je moet elkaar vertrouwen als je op zo'n reis gaat. En van te voren goede afspraken maken. Demy, ik vraag me af waar je achterdocht vandaan komt? Misschien ziet de website er te professioneel uit :) Als dat zo is, beschouwen we dat maar als compliment.

En nu ga ik effe fietsen! :wink:

groetjes, Eveline

Eveline Geubbels schreef:Hoi allemaal,

In reactie:

- de interpretatie van het begrip commercieel verschilt kennelijk tussen mensen. Toegegeven, ik heb er de Dikke van Dale niet op nagekeken, maar onder commercieel versta ik: met winstbejag, i.e. dat de opzet is dat er meer geld in je portomonnee zit na de activiteit dan daarvoor. Misschien de verkeerde woordkeuze, maar nogmaals: dat is niet de opzet.
Je spreekt op je website over "reissom" en "boekingsvoorwaarden" en biedt een pakket aan dat de klant als tegenprestatie voor die reissom krijgt. Het kan dan niet anders of ik moet als potentiële klant dan concluderen dat ik met een commerciële, professionele aanbieder te maken heb.
Niks op tegen natuurlijk, maar volgens mij houden jullie je zelf een beetje voor de gek door je product niet duidelijk als zodanig te communiceren; dat kan tot een hoop problemen met klanten (of zijn het "medereizigers"?) leiden. Kennelijk ben je daar zelf ook bang voor, want er moeten boekingsvoorwaarden ondertekend worden, die naar ik aanneem betrekking hebben op een aantal rechten en plichten van de reiziger en van julllie.

Nogmaals, jullie hebben waarschijnlijk een prachtproduct, maar je gaat wél een zakelijke relatie met je medereizigers aan.
En als je dan zo'n reis promoot, dan heet dat reclame, of je er nu financieel wijzer van wordt of niet. Ook prima, maar dat is in dit forum nu eenmaal niet de bedoeling, als ik het goed begrepen heb.

Beste Eveline,

Als de bedoelingen dan oprecht zijn, waarom geef je dan geen concrete prijzen zodat alles transparant is. Leg je even duidelijk uit wat de risico's zijn voor mensen die met jullie in zee gaan.Malawi is èèn van de armste landen ter wereld. Iedere vergelijking met b.v. Thailand en dan tien keer zo arm. De afwezigheid van delfstoffen, het ontbreken van een zee-haven, de traditionele gerichtheid op de verbouw van thee en tabak op plantages, samen met het lage opleidingsniveau van de bevolking maken de economische situatie dramatisch. Daaroverheen is de aids-epidemie gekomen, die een belangrijk deel van de economisch productieve middengeneratie heeft weggevaagd. Op jullie website valt dan te lezen dat indien je ziek wordt en niet meer mee kan komen met de groep, je zelf maar op moet draven voor vervoerskosten e.d. Mij lijkt met de omstandigheden daar dat je binnen no-time tegen een lekkere buikgriep oploopt. De argeloze wereldfietser die denkt door met jullie in zee te gaan en dat alles goed geregeld is komt mooi bedrogen uit. En dan nog maar niet te hopen dat één van jullie ziek kan worden tijdens de reis. Je laat vooraf mensen betalen voor een gevoel van veiligheid dat je niet kunt geven. Omtrent verblijfplaatsen tijdens overnachten is jullie website uiterst vaag en is het enkel gissen hoe dit uit zal pakken.

Duidelijk is dat jullie kosten gedekt zijn, maar hoe zit dat voor de deelnemer?

Zelf geef je aan geen reisburo te zijn. Toch lijkt me dit niet een rondje om het Ijsselmeer. Wat is het dan wel?
Of moet je stellen "Schoenmaker houd je bij je leest?"

Demy.