Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 10 dagen Pyreneeën in september - Forum Wereldfietser

10 dagen Pyreneeën in september

Zin om de Pyreneeën ook eens te gaan bedwingen?
Tiendaagse fietskampeertrektocht van 12 tot en met 21 september

Tom Huizenga en Jim van den Berg hebben het initiatief genomen om de Pyreneeën per fiets te gaan verkennen. Te beginnen vanaf Spanje. Om vanaf Girona, dat noordelijk ligt van de bekende voetbalstad Barcelona, richting de bergketen te trekken. Dat betekent dat vanaf de Spaanse kant deze oude bergketen wordt verkend. Een gebergte dat in eerste instantie toppen kent van 1000 meter en geleidelijk oploopt tot ruim 2000 meter. Zo zal op die hoogte de Tourmalet, een bekende top van de Tour de France, aangedaan worden. Hoger dan dat, 2110 meter, kom je niet. Die twee kilometer kom je pas tegen aan het eind van de week, als de beenspieren al fiks getraind zijn. Daarna daal je af naar Pau, ook bekend van de Tour de France. En de bekende gebedsplaats Lourdes ligt er vlakbij.
Afbeelding
Col d'Aubisque

Fietsplezier staat voorop
Maar waar gaat het om? Niet om Lourdes. Niet om Pau. Niet om de Tour de France. Zelfs niet om de Tourmalet. Het gaat erom dat jij zin hebt om in de Pyreneeën te gaan fietsen! Om de ervaring. Om te fietsen in de bergen. Oftewel: niet gaan om de eer om als eerste aan de komen. Maar vooral om met de eer te strijken dat jij de etappe met het meeste plezier hebt ervaren. Want Jim & Tom trekken er vooral per fiets op uit om te genieten. Genieten van het fietsen. Genieten van de natuur. Bovenal genieten van het gezelschap. Fiets jij ook liever samen met een groep? En gaat het jou, met inachtneming van het feit dat iedereen in zijn eigen tandje omhoog klimt, ook om gezelligheid? Sluit je dan bij ons aan om op die basis de magistrale bergketens van de Pyreneeën te verkennen.

Boeken doe je gewoon zelf
Eigenlijk is het vrij eenvoudig. Kijk of je mee kunt gaan en regel zelf je (goedkoopste) vliegtuigboeking. Jim en Tom hebben op dat gebied alles al uitgezocht. Zie hieronder voor alle gegevens. Een plan de campagne voor de tocht, inclusief campings, ligt er ook al om de circa zeshonderd kilometer vanaf het Spaanse Girona tot aan het Franse Pau af te leggen. IJs en weder dienende passen we dit desnoods in onderling overleg aan. Ons uitgangspunt is: wie meegaat schaart zich in principe in het fietsplan Girona-Pau. Voel jij ervoor? Beschik je over een goede conditie voor deze zware fietstocht? Laat het ons dan weten en boek snel! Want voor de geplande vliegreis heeft Transavia slechts zes fietsplekken beschikbaar. RyanAir heeft 15 fietsplekken, dan vlieg je bijvoorbeeld via Eindhoven of Charleroi.

Pyreneeëntocht in een notendop
* Start vanaf Spaanse kust Girona (start)
* Omhoog trekken naar Pyreneeën
* Op een gegeven moment Franse grens oversteken
* Na een week afdalen naar Pau (aankomst)
* Totale afstand circa 650 kilometer

Beoogde route
12 sep Girona-Banyoles 34km, camping El Lac aan het water. Gastankjes kunnen we in Girona kopen bij de winkel El Corte Ingles.
13 september naar Ripoll 75km, camping Moli Serradell. Eerst door natuurpark Volcanica Garrotxa, vervolgens via Olot naar Ripoll.
14 september naar Fornols 74km, camping Moli Fornols. De hele dag over heel kleine bergweggetjes door het Natuurpark de Cadi-Moixero.
15 sep naar Sort 89km, camping Noguira Palleresa. Onder meer over de Col de Canto 1725m naar het buitensportplaatsje Sort.
16 sep rustdag in Sort, waar alle buitensporten kunnen worden beoefend.
17 sep naar Arties 71km, camping Era Yerla. Deze dag staat in het teken van een megaklim naar de Bonaigua 2072m.
18 sep naar Arreau 76km, camping Le Refuge. We gaan de grens van Frankrijk over bij de Col du Portillon en fietsen door Bagneres-de-Luchon over de Col de Peyresourde naar het plaatsje Arreau
19 sep naar Gavarnie 82km, camping La Bergerie. De koninginnerit begint meteen met een stevige klim naar de Aspin waarna het hoogtepunt volgt, de Tourmalet 2115m. Aan het einde van de dag volgt als toetje nog de klim naar de schitterende Gavarnie. Minder zware alternatieven zijn voorhanden, door bijv. niet naar Gavarnie te fietsen.
20 sep naar Lasseube 113km, camping Municipal. De langste etappe met de laatste beroemde klim, de Aubisque 1709m, waarna het louter afdalen is naar de laatste camping.
21 sep naar Pau 27km. Via rustige landelijke weggetjes langs de stad Pau komen we aan bij de luchthaven, waar ons vliegtuig om 16.25u vertrekt naar Schiphol.

Klik hier of op het kaartje voor de route op Google Maps.
Afbeelding
What’s in it for you?
* Laagste tarief voor vervoer circa € 350,00 retour (inclusief je fiets!)
* Routebeschrijving van dag tot dag
* Gezelligheid met soortgenoten

Wat verwachten we van jou?
* Een goede conditie want het is veel en zwaar klimmen!
* Gezelschapszin
* Fietskamperen (dus fietsen met alle bagage om te kunnen overnachten, koken en eten)

Vertrekdata & terugkomst (10 dagen)
* vertrek: vrijdag 12 september
* terug: zondag 21 september
* je kan hier eventueel van afwijken door eerder aan te komen of later te vertrekken

Heenreis
Tom & Jim hebben geboekt voor de heenreis: vrijdag 12 september met Transavia (Rotterdam-Girona 10.45 – 12.40). Prijs inclusief fiets & toeters + bellen € 190,00. Het beste is telefonisch boeken 0900-0737 ivm de fietsplek in het vliegtuig.
Alternatieven: - RyanAir vliegt naar Girona, je kan kiezen uit vertrek Eindhoven, Düsseldorf/Weeze of Charleroi. Ook vanuit Maastricht, maar dan een dag eerder.
- RyanAir vliegt ook naar Perpignan, wel een dag eerder vertrekken om aan te sluiten met de groep.
- AirBerlin vliegt Bremen-Girona, maar met overstap op Mallorca.
- Je kan ook naar Barcelona vliegen (met Clickair, AirBerlin, Vueling of Arkefly), maar dan wel een dag eerder vertrekken om aan te sluiten.

Terugreis
Tom & Jim hebben geboekt voor de terugreis: zondag 21 september Transavia (Pau-Amsterdam 16.25 – 18.15). Prijs € 150,00.
Alternatieven: - RyanAir vliegt vanuit Pau naar Charleroi, niet elke dag, maar bijvoorbeeld dinsdag 23 september.
- Brussels Airlines vliegt Toulouse-Brussel (neem eerst de trein Pau-Toulouse of 175km fietsen).
- KLM vliegt Toulouse-Amsterdam.

Eigen risico
Wie meedoet aan deze fietstocht, doet dat geheel voor eigen risico. Jim en Tom kunnen op geen enkele manier aansprakelijk worden gesteld voor onvoorziene omstandigheden of ongevallen. Wie meedoet aan deze fietstocht, aanvaardt dat zonder dat één en ander schriftelijk is vastgelegd.

Meld je aan bij jimvandenberg@jimvandenberg.nl
Afbeelding
jimvdberg schreef: 15 sep naar Sort 89km, camping Noguira Palleresa. Onder meer over de Col de Canto 1725m naar het buitensportplaatsje Sort.
16 sep rustdag in Sort, waar alle buitensporten kunnen worden beoefend.
17 sep naar Arties 71km, camping Era Yerla. Deze dag staat in het teken van een megaklim naar de Bonaigua 2072m.
Een week eerder rijdt de Vuelta over dezelfde route:
http://www.lavuelta.com/08/ingles/recorrido/etp8.asp

Kan je je dus een beetje voorbereiden op wat je te wachten staat ;-)
De Ronde van Spanje start in 2009 dichter bij huis, nl in Assen :lol:

We hebben inmiddels 4 deelnemers, Tom, Edwin, Roel en ik.
jim

Jim,

Dat wordt echt een SUPER tocht!
Helaas kan ik er niet bij zijn - dan ben ik de Duchenne Heroes MTB tocht aan't rijden namelijk.

Heel veel plezier gewenst en ik zie de fotos en verhalen graag!

Groetjes,

James

P.S. De Camping in Ripoll is super mooi! Geniet ervan!

Wat een prachttocht. Ik ben dan echter net de eerste fietsverkenningen uit aan het voeren in Israel.
Wim

Dit is inderdaad een prachtige tocht. Er zijn ook nachttreinen vanuit Metz naar Portbou, voor wie niet graag het vliegtuig neemt. Als je de trein op tijd boekt, kost die je slechts 52 euro vanuit Metz. Dan moet je wel nog een stuk fietsen om aan te sluiten. Tot Figueres kun je ook nog een trein pakken (die kost je 2 euro!). Ik heb een groot stuk van de tocht al 2 maal gedaan. Als je wat foto's wil bekijken dan kun je terecht op mijn picasa. Dit jaar heb ik geasfalteerde wegen gekozen, vorig jaar was het veel meer overhard. http://picasaweb.google.com/hendrickx.maarten/

Hallo Jim (en medefietsers)

een aanvullende tip op jullie route:
Op 15 september trappen jullie de Puerto el Cantó op en dalen daarna af naar Sort.
Sterkte!
Ik heb 'm twee keer gereden vanaf die kant en in mijn ervaring is dit, van alle Spaanse Pyreneëncols, de gemeenste. Veel lastiger dan de Bonaigua.
Laat je niet misleiden door het gemiddeld stijgingspercentage... er zitten twee lange stukken vals plat in.
Die rustdag in Sort zul je hard nodig hebben (en het lijkt me sterk dat je die dag nog zin hebt om iets actiefs te gaan doen).

Daarom een tip:

Sla onderaan de afdaling in Sort meteen links af en daal verder af, over de 260, richting La Pobla de Segur. Dat ligt op 560m.

Je komt door het oude zoutplaatsje Geri de la Sal en ook door de adembenemende kloof Collegats. Er zijn vier tunnels. Vlak voor elk van die tunnels kun je links de oude weg nemen, langs de rivier. Deze weg is afgesloten met een hek maar je kunt je fiets er langs manouvreren.
Doen!
En onderweg omhoog kijken!
Krijg je ab-so-luut geen spijt van.

Twee kilometer ten noorden van La Pobla de Segur ligt, aan de Riu Noguera Pallaresa, de camping Collegats. Die wordt gerund door Jordi en Montsé en is veel aangenamer dan de camping in Sort(!). Er staat een biertje voor jullie koud.
Wij zijn er dan (helaas) al weer vertrokken.

veel plezier

Dick

Dick en Els schreef: Je komt door het oude zoutplaatsje Geri de la Sal en ook door de adembenemende kloof Collegats. Er zijn vier tunnels. Vlak voor elk van die tunnels kun je links de oude weg nemen, langs de rivier. Deze weg is afgesloten met een hek maar je kunt je fiets er langs manouvreren.
Doen!
En onderweg omhoog kijken!
Krijg je ab-so-luut geen spijt van.

Vooral het eerste stuk van de Canto vond ik lastig, het is ook een lange col en onderweg zijn er geen voorzieningen tot aan Sort.

De tunnels bij de Collegats zijn zelfs verboden voor fietsers, die de oude weg door de kloof moeten nemen :D Filmpje!

Dick en Els schreef:Hallo Jim (en medefietsers)

een aanvullende tip op jullie route:
Op 15 september trappen jullie de Puerto el Cantó op en dalen daarna af naar Sort.
Sterkte!
Ik heb 'm twee keer gereden vanaf die kant en in mijn ervaring is dit, van alle Spaanse Pyreneëncols, de gemeenste. Veel lastiger dan de Bonaigua.
Laat je niet misleiden door het gemiddeld stijgingspercentage... er zitten twee lange stukken vals plat in.
Die rustdag in Sort zul je hard nodig hebben (en het lijkt me sterk dat je die dag nog zin hebt om iets actiefs te gaan doen).

Daarom een tip:

Sla onderaan de afdaling in Sort meteen links af en daal verder af, over de 260, richting La Pobla de Segur. Dat ligt op 560m.

Je komt door het oude zoutplaatsje Geri de la Sal en ook door de adembenemende kloof Collegats. Er zijn vier tunnels. Vlak voor elk van die tunnels kun je links de oude weg nemen, langs de rivier. Deze weg is afgesloten met een hek maar je kunt je fiets er langs manouvreren.
Doen!
En onderweg omhoog kijken!
Krijg je ab-so-luut geen spijt van.

Twee kilometer ten noorden van La Pobla de Segur ligt, aan de Riu Noguera Pallaresa, de camping Collegats. Die wordt gerund door Jordi en Montsé en is veel aangenamer dan de camping in Sort(!). Er staat een biertje voor jullie koud.
Wij zijn er dan (helaas) al weer vertrokken.

veel plezier

Dick
Ik ga helemaal akkoord met die camping, daar vraagt men ook geen geld voor je fiets! Ik ben de dag erop richting Bretui, Montcortes en Pobletta de Belvei gereden en dan via Senterada. Ik vond de Canto ook heel lastig. Vorige zomer ben ik de dag na de Canto (rustdag) toch maar richting Rialp gefietst, ik kon niet stilzitten en dan onverhard gestegen tot 2300m richting Llessui. Toen ik terug naar de camping reed, toen verbleef ik op de camping in Sort waar wel een heel behulpzame eigenaar was die me hielp zoeken na een nieuw achterwiel dat tijdens de onverharde afdaling brak :).

Willem Jongman schreef:Wat een prachttocht. Ik ben dan echter net de eerste fietsverkenningen uit aan het voeren in Israel.
Wim
Ja ik kan er ook niet bij zijn in september. Ben vanaf 4 tot 23 september toevallig ook fietsen in Israel. Willem wat ben je van plan? Misschien kunnen we een even een pb sturen.

Groeten,

Rutger
www.rutgersreizen.nl

Ook leuk is het zij weggetje naar de Aigües Tortes via Espot naar het stuwmeertje van Sant Maurici. Erg steil, misschien iets voor de rustdag :lol:

Je kan in plaats van Sort ook op de camping in Llavorsi staan. Is ook een aardig bergdorpje. Mijn ervaring dateert nog van 2001 dus mogelijk is het een en ander veranderd.

Veel plezier.

groet

Luddo

luddo schreef:Ook leuk is het zij weggetje naar de Aigües Tortes via Espot naar het stuwmeertje van Sant Maurici. Erg steil, misschien iets voor de rustdag :lol:

Je kan in plaats van Sort ook op de camping in Llavorsi staan. Is ook een aardig bergdorpje. Mijn ervaring dateert nog van 2001 dus mogelijk is het een en ander veranderd.

Veel plezier.

groet

Luddo
Hey Dick en Els, Solar en Luddo, bedankt voor alle tips, ik ga er zeker gebruik van maken en de route in detail nog verder verbeteren. We starten nu eerst met een fietsroute van Girona naar Olot, die gaat over een oud spoor. Verderop willen we vanaf La Seu d'Urgell meteen omhoog via Castellbo naar de berghut Sant Joan d l'Erm, vandaar 10km onverhard, waarna het afdalen is naar Rialp en kamperen in Llavorsi (dan staan we dus niet op die camping in Sort). Dan zijn we wel toe aan een rustdag.
jim

Voor de mensen die goedkoop tot spanje willen is er goed nieuws.
Momenteel kun je nachttreinen nemen op 10 of 11 september van Metz tot Portbou voor 40 euro. Via Luxemburg geraak je in Metz. Terug op 22 september kan via Parijs, ritje Pau-Parijs met eveneens de nachttrein kost 73,50 euro. Ik kan misschien toch mee, ik laat het een dezer dagen nog weten. Vermoedelijk zal ik dan aansluiten in Banyoles.

s0lar schreef:Voor de mensen die goedkoop tot spanje willen is er goed nieuws.
Momenteel kun je nachttreinen nemen op 10 of 11 september van Metz tot Portbou voor 40 euro. Via Luxemburg geraak je in Metz. Terug op 22 september kan via Parijs, ritje Pau-Parijs met eveneens de nachttrein kost 73,50 euro. Ik kan misschien toch mee, ik laat het een dezer dagen nog weten. Vermoedelijk zal ik dan aansluiten in Banyoles.
Hoi Solar (wat is je naam eigenlijk), we zijn nu met 6 man: Tom, Jim, Roel, Johnny, Edwin en Raymon. De route is iets gewijzigd met name bij de start, we fietsen meteen naar Les Preses vlak voor Olot, dus niet via Banyoles. Zie mijn website voor alle actuele info.
jim

We zijn nu met 7 deelnemers, Solar (Maarten) heeft zich definitief bij ons gezelschap gevoegd, hij neemt de trein vanuit Parijs tot aan de grens bij Latour-de-Carol.

jim

Vandaag wordt een deel van jullie tocht in de Vuelta verreden met de Coll del Canto, Bonaigua eindigend in Pla de Beret. Het wordt rechtstreeks op de TV uitgezonden.

http://www.lavuelta.com/08/ingles/recor ... 8.html?e=8

Laten we hopen dat jullie wat beter weer hebben.

Baal dat ik niet mee kan, ondanks het feit dat ik nog genoeg verlof heb staan.
Alles voor mijn aankomende nieuwe aanstelling he. Heel veel plezier allemaal, ik reis wel in gedachte mee!

Veel plezier heren. Ik had het ook graag gedaan, maar je kunt niet alles willen. Vanmorgen met een busje over enkele fraaie wegen ten westen van Jeruzalem gereden. Zo steil heb ik het niet vaak gezien (en het is nu ook nog erg warm). Even wachten dus maar totdat ik weer een beetje klimbenen heb.
Veel genoegen,
Wiilem

Het was super. Leuke en zware cols erin. Bovendien was het mijn eerste gezamelijke tocht met een groepje andere wereldfietsers.

Hieronder de deelnemers:
Raymon, Edwin, Roel, Jim,
Tom, Johnny, Maarten
[img]http://jimvdberg.brinkster.net/pyreneee ... pForum.jpg[/img]