Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Routeboekjes fietsroute naar Rome - Forum Wereldfietser

Routeboekjes fietsroute naar Rome

Ik ben op zoek naar de fietsrouteboekjes naar Rome van Benjaminse of Reitsma, de keuze Oost of West is nog niet bepaald.
Wellicht zijn er boeiende reisverslagen die iemand kan aanbevelen van één van beide routes om de keuze van de route te vergemakkelijken.
schooten schreef:Wellicht zijn er boeiende reisverslagen die iemand kan aanbevelen van één van beide routes om de keuze van de route te vergemakkelijken.
Dit is een verslag van onze reis van Florence naar huis via Reitsma. Je mag zelf bepalen of hij boeiend is :-)
Op de site van Reitsma staan veel reisverslagen. Veel uitgebreide verhalen en foto's
Ik heb deel 1 en 2 (3e druk) in gebruikte toestand samen voor 15 euro.
Hoi Schooten,

Tip: wanneer je bij 'Zoeken' de juiste woorden typt zie je een waslijst van vergelijkingen en informatie. Probeer bijvoorbeeld eens 'reitsma (of) benjaminse' of 'boekjes naar Rome'.

Belangrijk fietstechnisch verschil tussen oost of west (althans bij Reitsma) is dat de westelijke route, door Toscane, aanzienlijk zwaarder is dan de oostelijke via Venetië. En zeker bij warmte kan het doorlopende stijgen en dalen wel eens tegenvallen. In ieder geval heb ik de Alpen als veel lichter ervaren dan Toscane en omstreken.

Heb er trouwens wel erg in dat deze twee makers blijkbaar concurrenten van elkaar zijn. En dat er op dit forum een hele strijd door hen/hun achterbannen/fans gestreden wordt.

Zelf kwam ik er mede door deze vertroebelende factoren niet meer uit en heb tenslotte voor Reitsma gekozen. Waarom? Tenslotte maar gekeken naar de prijs en vooral naar het formaat: Reitsma paste in mijn Ortlieb stuurtas-kaarthoes.
Er is nog een andere route naar Rome (al veel ouder).

De routebeschrijving:
http://www.geschiedenisbeleven.nl/Rubri ... n_abt_Emo/

De tracks:
http://www.voorheen-de-boswachter.nl/Em ... nload.html
Arno,

Leuk dat je mijn Emo-site promoot!
Je vergeet er echter bij te vertellen dat het geen van de 2 genoemde varianten is.
Maar daarom wellicht niet minder interessant. Maar een klein beetje geschiedenisfreak moet je misschien wel zijn. :)

Peter
Even off-topic, mijn excuses.
@Peter: Ik was verrukt van het boek en vond ik tracks op jouw site, waarvoor dank. Dat droomt zo lekker weg! Ik neem aan dat mensen die je site bekijken het niet bij de tracks laten en dan zien ze je opmerking over je eigen variant vanzelf. Ik ben nog steeds van plan een van de komende jaren je route te befietsen (maar ik heb zoveel plannen ...).
Controleer je even je link naar het boek? :wink:
Whow, ik heb even niet gekeken omdat er een luwte was opgetreden in de reacties!
Goed toch om te merken dat er alsnog gereageerd wordt, ik heb mijn keuze bepaald het wordt de Reitsma route.
Ik reageer nog naar de aanbieders van de routeboekjes!

Groeten
Daan
[moderator]
Niet relevante (en respectloze) reactie verwijderd.
Dit is ook gedaan in de discussie die hierop volgde.
[/moderator]
Bert bedankt voor je prikkelende reactie, ongenuanceerd weliswaar omdat je de beweegredenen niet kent.
Als senioren vorig jaar voor het eerst een lange fietstocht gemaakt namelijk de Groene Weg en het smaakt naar meer. Dit jaar willen wij naar Rome niet de zwaarste route fietsen en vooral genieten van de tocht!
Authenciteit is in ons geval minder van belang, net zo min als een concurrentie strijd tussen de routes creëren.

Daan
arnob schreef:Controleer je even je link naar het boek?
Dank voor de melding!
De boekhandel had de adressering gewijzigd. :?

Maar het is aangepast.

Peter
bert sitters schreef:Voor mij gaat de echte route naar Rome over de Splugenpas
is er niet een gezegde: Alle wegen leiden naar Rome.

Peter
Spuit elf hier, maar had me altijd al voorgenomen mijn ervaringen met Benjaminse op dit forum te delen. Ik ben afgelopen oktober dus de Benjaminse-route naar Rome gefietst, via Tirano, Mantova, Florence en Siena. Paar opmerkingen:

Benjaminse houdt erg van onverhard en erg weinig van drukke wegen. Ga je op dunne bandjes (ik had een racefiets) dan zul je onderweg een aantal keren mopperen, om het erg mild uit te drukken.. Hij stuurde me aan de oever van de Po zonder waarschuwing over een genadeloos kiezelpad waar ik in 200 meter 2 keer lek reed, terwijl 200 meter verderop een keurig asfaltweggetje bleek te liggen. Rij je met dikkere banden, dan zul je daar minder last van hebben.

Aanduidingen zijn niet altijd even duidelijk. Het komt vaak voor dat hij aanwijzingen geeft die overbodig zijn, maar aanwijzingen verzuimt wanneer ze wél nodig zijn. Hij haalt bovendien een paar keer links en rechts door elkaar. Ik had gelukkig de GPS-tracks gedownload, anders was het een puinhoop geworden.

Zijn afstanden vind ik opmerkelijk positief ingeschat. Als hij van A naar B 70 kilometer klokte, was het mij bij steevast iets van 85 km, gemeten met mijn Cateye teller (die ik later nog heb gecontroleerd met een GPS-app, die gaf inderdaad de correcte afstand aan).

Mijn totale afstand was 2513 km. Let wel: daar zit 100km bij omdat ik via Tirano ben gefietst. Ik heb met tranen in mjin ogen moeten besluiten de Splugenpas niet te doen. Het weer sloeg om op de dag dat ik eroverheen wilde en het was niet verantwoord. Bovendien korte dagen in oktober en ik wilde niet riskeren vast te zitten op een kale bergtop. Ik ben daarom vanuit Splugen teruggefietst naar Thusis, ben met de trein naar de Berninapas gegaan en van daaruit afgedaald naar Tirano. Daarnaast heb ik soms wat moeten zoeken naar campings omdat ik in het naseizoen zat.

De route is in zijn geheel niet al te zwaar. Ik had het zwaarder verwacht althans, al heb ik dus de Splugenpas niet gedaan. Het stuk bij bij Thusis/Andeer is wel erg pittig, al had ik in de twee dagen daarvoor 270 km gereden naar Chur om te proberen voor de weeromslag bij de pas te zijn. Ik weet niet hoeveel die inspanning meetelde. Ik ben het met mikefiets eens dat de Alpen niet zwaarder zijn dan Toscane.

Benjaminse zit herhaaldelijk af te geven op andere fietsrouteschrijvers. Zijn gejammer liet bij mij een nare nasmaak achter en ik heb me er echt aan gestoord. Hij kan dan wel gefrustreerd zijn, maar zadel mij er als klant er niet mee op. Ik heb door zijn gehuiliehuilie juist eerder behoefte de volgende keer Reitsma te gaan fietsen.

De route is mooi, en ook al kiest ie wat te vaak onverhard, je merkt wel dat ie echt moeite heeft gestoken in het vinden van mooie, rustige routes die ik in mijn eentje nooit had gevonden.

Groot nadeel van Benjaminse: het gewicht. De drie delen wegen bij elkaar een kleine kilo. Voor een fietssreis vind ik dat een onbegrijpelijk zwaar gewicht. Ja, het papier is zware kwaliteit en ze zitten kwalitatief goed in elkaar, maar ik ben iemand die netjes met z'n spullen omgaat en dan lichter papier ook prima gekund.