Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zoektocht tweedehands fiets - Forum Wereldfietser

Zoektocht tweedehands fiets

Besten mensen,

Komende januari gaan mijn vriendin en ik voor een half jaar door oostelijk Afrika te fietsen (waarschijnlijk van Kenia naar Zuid Afrika via Namibië). Nu ontbreekt het ons helaas nog wel aan een goede fiets als ook aan veel verstand van vakantiefietsen.

Als arme studenten denken we al snel aan een tweedehands fiets. Op de wiki van de vakantiefietser vonden we al een goede lijst met tips, waaronder natuurlijk de hulp van de forumexperts inroepen, dus bij deze :wink:
Verder lijkt ons een fietsenmaker of dealer een goede optie voor een tweedehands fiets maar lees ik ook wisselende verhalen over dealers (Jan Hoedje in Haarlem bijvoorbeeld), over dat ze de fietsen vaak te duur verkopen en niet eerlijk zijn over het bouwjaar. Daarom mijn eerste vraag: Heeft iemand ervaring met deze of een andere dealer waar wij wel of juist niet zouden moeten gaan kijken voor een fiets?

Ook een fiets kopen via marktplaats zou natuurlijk een goede mogelijkheid zijn, behalve dat ik dat lastig vind met de geringe kennis die we hebben. Wij zijn voor een goede tweedehands fiets wel bereid rond de 800 euro uit te geven, maar als het natuurlijk goedkoper kan staan we daar ook helemaal voor open. Mocht dus iemand een suggestie hebben voor een fiets zijn wij daar natuurlijk enorm mee geholpen.

Verder zijn onze maten (uitgerekend mbv de site van de vakantiefietser) 50 cm en 57 cm. We hebben ook gelezen en gehoord dat 26 inch wielen misschien handiger zijn ivm verkrijgbaarheid van banden in het buitenland.

Alvast zeer veel dank voor de hulp,
Jan Dirk
Ik zocht met verschillende zoeknamen op marktplaats, bv randonneur, trekking, tourfiets, toerfiets, vakantiefiets. Je zoeknaam kun je in marktplaats bewaren en zodra er een wordt geplaatst krijg je bericht.
Zoek vrnl. naar topmerken. Hou er rekening mee dat kopen van particulier extra kosten met zich mee kan brengen ivm achterstallig onderhoud of omdat de fiets niet compleet is. Soms missen onderdelen zoals, bidonhouders, fietspomp, standaard, verlichting, slot ed.
Ik vond bv deze Advertentie m964440291
Gewoon om je een idee te geven. Natuurlijk altijd onderhandelen, wat met bedrijven niet gauw zal lukken. Maar dan behoor je ook een fiets mee te krijgen die een volledige onderhousbeurt heeft gehad en met garantie.
Voor vertrek zorgen dat je dan je fiets uit elkaar kunt halen en weer in elkaar kunt zetten. In oostelijk afrika zijn veel fietsenmakers die alleen hun eigen methodes hanteren, niet die uit het boekje, want dat hebben ze nooit gezien. (geldt ook voor auto's.. :? )Zorg dat je ze niet voor simpele dingen nodig hebt.
622 maat banden en andere wielspullen zijn in Afrika onbekend, misschien bij een MTN Quebeka renner als je die tegenkomt. Aanschaf in Kenya, is dat een optie?
Inspiratie: Per Kwantum fiets de Himalaya in.

Mijn gedachte zou zijn om een eenvoudige MTB te kopen, als er dan wat stuk gaat is het te vervangen (28 inch is lastig buiten Europa).
Ik heb afgelopen winter deze fiets in elkaar gezet (mijn zoontje wilde een MTB naast zijn gewone fiets):
Afbeelding
https://www.margewebshop.nl/producten/f ... 6inch/1869
Degelijk chinees staal zonder verende voorvork en andere poespas. Niet sophisticated maar wel functioneel. De fiets draait verassend licht en zit eigenlijk gewoon goed in elkaar. En alles wat er aan stuk gaat kun je ter plaatse vervangen.

Een drager, bar-ends, misschien spartbordjes en andere banden er op en voor 250 heb je een vakantiefiets.

Succes!
Bedankt. Ik ga de alert op marktplaats aanzetten, dat is wel een goede.
Verder is zo'n mountainbike kopen inderdaad ook nog wel een idee, maar ik vind het toch prettiger om iets rechter op te zitten dan op een mountainbike, dus heb bij voorkeur wel een vakantiefiets.

Niemand ervaring met dealers? Ik ga proberen komende week even langs te gaan bij Jan Hoedje in Haarlem, zodat ik even kan zien wat die heeft en even een rondje te fietsen op een van die fietsen. Ik zag op zijn site deze twee fietsen die me wel wat leken:

http://www.janhoedje-haarlem.nl/?wpsc-p ... ets-nr-644

http://www.janhoedje-haarlem.nl/?wpsc-p ... t-nr-634-2

Koga Randonneur staat wel bekend als goede fiets toch? Ik las alleen dat een Koga met een zilveren bagagedrager van voor 2003 is, is dit een probleem als de fiets al minstens 12 jaar oud is?

Die Focus Thron had ik nog niks over gehoord en kon ik ook weinig over vinden, iemand daar ervaringen mee?

Wederom bij voorbaat dank :wink:
Jandirk schreef:Koga Randonneur staat wel bekend als goede fiets toch? Ik las alleen dat een Koga met een zilveren bagagedrager van voor 2003 is, is dit een probleem als de fiets al minstens 12 jaar oud is?
Dat kan een flink voordeel zijn. Sommige onderdelen die 12 jaar geleden op fietsen zaten waren een stuk beter dan wat er nu op zit. De trapaslagers en waarschijnlijk ook de achternaaf van de geneomde Focus zijn daar een voorbeeld van.
De achterdrager van de Focus ken ik niet.

Over de Koga: Ik weet niet of het cranckstel het originele is en zo niet, wat daarvan de oorzaak is. Heel veel kilometers?
De pedalen van die fiets zijn vermoedelijk van baggerkwaliteit, die zijn ook zeker niet origineel. Dat is uiteraard een kleinigheid. De rest van de fiets kan best heel goed zijn, maar je kunt dat via een beeldscherm nu eenmaal absoluut niet beoordelen.

Je kunt bij elke fietsenmaker aanlopen tegen een fiets die geschikt voor je is. Juist eenvoudig uitziende en wat oudere fietsen liggen in Nederland nu eenmaal erg slecht in de markt en hoeven maar weinig te kosten.

Voor de slijtagen is leeftijd niet elevant. Ik heb liever een fiets van 15 jaar oud die ongebruikt is (<1000km naar de tennisbaan) dan een van twee jaar waarmee naar Mongolië is gefietst. (Yep, dat kan op dit forum)
Je zegt Namibië en Zuid-Afrika: dat wil zeggen dat je ofwel altijd verhard moet rijden en stukken misschien overslaan, ofwel voorzien moet zijn op wasbordjes.

Dus ik zou zeggen: 26 inch is wat je moet hebben, en een goede verende voorvork hoeft geen probleem te zijn. Je wil brede banden die zoveel mogelijk van het slechte wegdek wegfilteren. Een koga randonneur is typisch een fiets om in europa op rond te toeren, de fiets is stevig genoeg om dagenlang te rammelen op wasbordjes, maar jij niet. (waarmee ik niet wil zeggen dat je er niet tegen kan, maar je gaat het wel moe worden :-))

Misschien wat buiten budget, maar prijs is voor de onderdelen erg scherp:
klik of
http://link.marktplaats.nl/m963311000

Zorg vooral voor een goede pomp zodat je geen probleem hebt met je bandendruk telkens opnieuw aan te passen aan de wisselende ondergrond. EN hoe minder een fiets en de bagage weegt hoe makkelijker dat ie achterin laadbakken gaat, op bootjes, of op je schouder.