Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GEZOCHT: FIETS & UITRUSTING VOOR TOCHT NAAR ZWEDEN - Forum Wereldfietser

GEZOCHT: FIETS & UITRUSTING VOOR TOCHT NAAR ZWEDEN

Zomer 2018 gaat het gebeuren, mijn 1e (hopelijk mooie) solo fietstocht met als eindbestemming Stockholm. Geplande reisduur 14 dagen en ben inmiddels begonnen met de voorbereidingen zoals trainen, orienteren in het benodigde materiaal etc. Maar ben dus eigenlijk op zoek naar alles wat ik tijdens die toch nodig heb: fiets, tassen, tent, en ga zo maar door. Natuurlijk kan ik alles nieuw gaan aanschaffen maar wellicht zijn er mensen die van plan zijn hun nog zeer goede toerfiets op te bergen, een 1 persoons tentje niet meer willen gaan gebruiken etc. Waarom alles nieuw kopen terwijl er wellicht prima spullen via deze weg te verkrijgen zijn? In het kader van "durf te vragen"... Mbt de fiets, ik ben 1m83, schijnt wel belangrijk te zijn :) Suggesties zijn meer dan welkom. Alvast dank! Mvrdl. groeten, Gerard Paul Haga / 06-52488332
dit is een openbaar forum , het is misschien niet zo handig je mob.nr de wereld in te slingeren. :)
Ik vind 14 dagen nogal kort om van Nederland (hangt ervan vanaf welke plaats: Cadzand, Maastricht of Winschoten) naar Stockholm te fietsen. Ik heb in 1975 vanuit mijn toenmalige woonplaats Hilversum naar Oslo in Noorwegen gefietst, daar deed ik, inclusief twee rustdagen in København en één rustdag in Göteborg, ruim drie weken over. Totale afstand 1629 km. Wel inclusief Amsterdam (waar ik met de ferry uit Kristiansand aankwam) naar Hilversum om thuis te komen. Prachtige zomerse fietstocht met slechts één dag regen. Mijn fiets was een Raleigh met een Sturmey Archer 3-versnellingsnaaf. Er waren flink wat etappes bij van over de honderd kilometer per dag: de langste was 136 km! Overnacht in zeventien jeugdherbergen. Van Olso naar Kristiansand ging de reis per trein. Waar de campings zijn, kan ik geen antwoord geven, maar in het midden van Zweden liggen die vaak bij meren en rivieren. En probeer de Sverigeleden, het Zweedse netwerk van fietsroutes: http://www.svenska-cykelsallskapet.se/p ... 08156.html of https://swedenbybike.com/cykelleder/sverigeleden/
Vanuit Helsingborg (waar men met de veerboot uit het Deense Helsingør komt) is de route naar Stockholm iets langer dan naar Oslo. Vanuit Duitsland heb ik via Puttgarden-Rødby Denemarken bereikt. In 1975 kostte het kaartje 10 Deutsche Marken en die van Helsingør–Helsingborg 3,25 Deense kronen. Een groot verschil met de 279 euro voor een auto met twee personen bij beide veerponten samen (retour op combiticket) nog geen week geleden.

Afbeelding
Aankomst bij het beroemde stadhuis van Oslo.
Mooi verhaal Martin, bedankt voor je reactie! Ik ga vanuit Haarlem en dan lees ik dat het 1500 km is. Laten we dan maar hopen dat dat daadwerkelijk ook zo is. En haal ik het niet in de 15 of 16 dagen, tsja, dan heb ik het in ieder geval geprobeerd. 100 km per dag + nog iets als het erg lekker gaat is wel mijn streven. Beetje compensatie opbouwen voor een slechte dag is wel handig. Ik ga het allemaal zien en meemaken. Idee is via Puttgarden-Rodby te gaan, dan omhoog naar K'hagen, de trein naar Malmo (brug is niet toegankelijk voor fietsers) en dan dwars door Zweden naar Stockholm. 7 dagen om in K'hagen te komen en dan nog eens 7 dagen om Stockholm te bereiken. Wordt een spannende tocht!
Haga schreef:Mooi verhaal Martin, bedankt voor je reactie! Ik ga vanuit Haarlem en dan lees ik dat het 1500 km is. Laten we dan maar hopen dat dat daadwerkelijk ook zo is. En haal ik het niet in de 15 of 16 dagen, tsja, dan heb ik het in ieder geval geprobeerd. 100 km per dag + nog iets als het erg lekker gaat is wel mijn streven. Beetje compensatie opbouwen voor een slechte dag is wel handig. Ik ga het allemaal zien en meemaken. Idee is via Puttgarden-Rodby te gaan, dan omhoog naar K'hagen, de trein naar Malmo (brug is niet toegankelijk voor fietsers) en dan dwars door Zweden naar Stockholm. 7 dagen om in K'hagen te komen en dan nog eens 7 dagen om Stockholm te bereiken. Wordt een spannende tocht!
Vergeet vooral niet om ook rustdagen in te lassen. Het kostte mij 9 dagen fietsen om tot København te geraken en ik was erg moe, ook mede door de hete zomer van 1975. Ik bleef hier twee dagen om de Deense hoofdstad rustig te bekijken. Een bezoek aan Tivoli en een klassieke concert bijwonen hebben me goed gedaan! Goed voorbereid is het halve werk. Ik heb niet eens lekke banden gehad, alleen een kapotte versnellingsnaaf in Worpswede, die ik helemaal uit elkaar heb gehaald en weer gerepareerd.
Er is inderdaad fietsvervoer per trein mogelijk over de Øresundbron, maar verder mag je fiets niet mee in de Zweedse treinen (Statens Järnvägar). Trein heet daar tåg. Ik heb vier jaar Zweeds gestudeerd.
En Gerard, hoe denk je terug van Stockholm naar huis te gaan? Per vliegtuig, fiets mee? De afstand van Stockholm naar Arlanda Airport is 44 km. Kijk op: https://www.viamichelin.nl/web/Routes?d ... &corridor= Eerlijk toegegeven heb ik Stockholm nog nooit gezien.... Gelukkig ligt Schiphol vlakbij Haarlem....

Hier een lijst van afstanden (overnachtingen in jeugdherbergen):
Hilversum-Nijverdal 107 km
Nijverdal-Lingen (D) 71 km
Lingen-Wildeshausen 99 km
Wildeshausen-Worpswede 65 km
Worpswede-Hamburg 110 km
Hamburg-Lübeck 71 km
Lübeck-Maribo (DK) 120 km
Maribo-Køge 98 km
Køge-København 53 kmgelegenheid genoeg om met twee mooie Deense meiden 8) naar het strand te gaan en zwemmen. In København twee rustdagen
København-Margaretetorp (S) 99 km
Margaretetorp-Falkenberg 98 km
Falkenberg-Göteborg 116 km1 rustdag in Göteborg
Göteborg-Trollhättan 79 kmstromende regen
Trollhättan-Strömstad 136 kmondanks harde tegenwind!
Strömstad-Moss (N) 96 km
Moss-Oslo 75 kmin Oslo bleef ik drie nachten
Hierna per trein naar Kristiansand, overnacht en dan met de boot van Fred. Olsen Lines naar Amsterdam (bestaat nu niet meer). De ferry kreeg daar midden op zee ook nog motorpech en met 11 uur vertraging in Amsterdam aangekomen. Om kwart voor 4 's nachts thuis gekomen en om kwart voor 8 's morgens weer op mijn werk in Bussum verschijnen!
En dan tel ik de overige afstanden nog bij voor ter plaatse rondfietsen (bijv. musea bezoeken of naar een winkel voor wat proviand) en de terugreis.

Het is nu al 42 jaar geleden, maar mijn fotoverslag staat nog steeds op MyAlbum: https://myalbum.com/album/754cgJYdJx2Q
Haha Martin, mooi hoor! 1975, je beschrijft het alsof het vorige week was, mooie herinneringen dus!
Ik ben al een paar keer in Kopenhagen en Stockholm geweest met vakantie met gezin, dus weet al een klein beetje waar ik naar toe ga. K'hagen wordt voor mij dus alleen maar een bestemming om de trein te pakken naar Malmo en vandaar verder te gaan. Die rustdagen wordt misschien wel een dingetje, maar de reis is het doel, niet de eindbestemming dus ik zie wel hoe dingen gaan lopen. Ik prik wel een date of arrival ivm vlucht terug naar huis of voortzetting vakantie met gezin. Ik moet wel een einddatum hebben, anders wordt het te veel freewheelend, letterlijk en figuurlijk.
Ik heb nog een zo goed als nieuw (nog geen jaar oud ) Santos traveller lite Pinion/riem maat 61 met voor en achter tassen etc... klaar voor het grote werk,
Komen kijken en testen mag gerust , Belgié
Ik heb nog een terra nova voyager XL liggen (2 persoons) die maximaal 4 nachten is gebruikt. met footprint die zelfs nooit gebruikt is geweest

Nieuwprijs is 400 euro + 50 euro footprint, indien interesse doe maar een bod.

Ik doe ook mijn koga randonneur van de hand, maat 54 is misschien aan de lage kant voor je maar indien het je wat zegt mag je gerust komen testrijden.

https://link.marktplaats.nl/m1208848136

Locatie is brasschaat ten noorden van antwerpen, 40 min rijden van breda.
Hoi Haga,

Mooi plan!

Ik heb een Vaude Power Lizard sul 1-2p voor je liggen. Ik heb net een ander tentje gekocht en wou deze tzt op Marktplaats zetten. Maar nu je specifiek om een 1-persoonstent vraagt, reageer ik toch maar even.

Hij is maar 1.160 gram!

Hij is in totaal ongeveer 6 weken gebruikt. Niet alle haringen zijn origineel, maar voor de rest is ie helemaal goed.

Voor 200 euro mag je hem hebben.
Ik woon in Utrecht.

Groetjes,
Zonne

Van de Vaude site:

Extreem gewichtsoptimale tent voor bergbeklimmers en trekkers
Stormvaste eenboogsconstructie
Zeer kleine pakmaat
Milieuvriendelijk gefabriceerd
Weinig gewicht - veel comfort: ultralight, stormvaste en dubbelwandige 2-persoons tent. Comfortabel dankzij de zeer goede ventilatie en de grote vestibule voor het opbergen van materiaal. Snel en gemakkelijk op gebouwd en zeer klein te verpakken. Deze tent in enkelboogconstructie werd reeds meerdere malen bekroond. Voor lange trekkingtochten onze top-favoriet.

Milieu-informatie

Wij zetten ons in voor goede arbeidsomstandigheden en eerlijke lonen voor iedereen. We zijn lid van de Fair Wear Foundation (FWF) en verplichten ons er zo toe om de arbeidsomstandigheden in alle productiefaciliteiten continu te verbeteren. Deze worden regelmatig gecontroleerd. VAUDE heeft met de leader status de hoogste status als FWF-lid verkregen.

Producteigenschappen
1 ingang
1 vestibule
buitentent verstelbaar t.b.v. ventilatie
verstelbare topventilatie
uitstekende luchtcirculatie door meshramen en ventilatiedak
enkelboogconstructie
zeer lichte constructie
Ontworpen voor
Wandelen ambitioniert,Rugzakwandelen
Materiaal
Buitenzeil: 100% Polyamide ; 20 D Ripstop both sides Silicone coated 3.000 mm;
Binnenzeil: 100% Polyamide ; 15 D Micro Ripstop;
Grondzeil: 100% Polyamide ; 30 D Ripstop Polyurethane coated 3.000 mm.

Details
Aantal personen: 1-2 P.
Pakvolume: 40 x 14 cm
Tentoppervlak: 3,6 m²
Binnententoppervlak: 2,3 m²
Koppelingen: NFL featherlight 8,7 mm
Totaalgewicht: 1160,00 g

Modell: 12680182



Voor de overige specificaties en foto's:
https://www.vaude.com/nl-NL/detail/index/sArticle/6241
ik heb goede 2e hands trekking bikes tussen de € 300 en € 600 in vele soorten en maten. https://www.marktplaats.nl/mymp/verkopen/index.html Groet Albert Pijnappels
Martin E. van Doornik schreef: Het is nu al 42 jaar geleden, maar mijn fotoverslag staat nog steeds op MyAlbum: https://myalbum.com/album/754cgJYdJx2Q
Erg leuk om dat te zien uit die tijd Martin, veel herkenbare plekken waar ik diverse keren ook gefietst heb. Fehmarnbrücke is nog hetzelfde, net als Storstrømsbroen. Zelf ook aantal keer die contreien aangedaan met vergelijkbare fiets: Gazelle Primeur met ook 3 versnellingen Sturmey Archer. En die analoge kilometerteller met dat wieltje tegen de band heb ik vroeger ook nog gehad..
Afbeelding
Afbeelding
Na 45 jaar kamperen heb ik nog 11 tenten en die gaan in mijn leven niet meer op, dus wil je er 1 uitzoeken ; Feel Free... Dan staat hier nog een Giant expedition van 1 van de kinderen; weinig imago maar na 361000 km fietservaring blijkt dit de beste prijs -kwaliteit te hebben opgeleverd ; Neem Mee....
Brander ? Wat zoek je .. alkohol/spiritus of benzine . Mijn Trangia mag je lenen maar mijn Coleman mag je houden; Haal Op. Slaapzakken ? van warm tot koud maar nog goed voor zeker nog 15 jaren. Fietstassen ? zoek wat leuke kleuren bij elkaar...
Nog meer wensen, dan loop maar door naar de zolder.
Groeten van Pier. [ ja ,inderdaad Frieseland.]
Goedenavond Pier, hoe kan ik met je in contact komen? Met vriendelijke groeten, Gerar Paul Haga
piviets schreef:Na 45 jaar kamperen heb ik nog 11 tenten en die gaan in mijn leven niet meer op, dus wil je er 1 uitzoeken ; Feel Free... Dan staat hier nog een Giant expedition van 1 van de kinderen; weinig imago maar na 361000 km fietservaring blijkt dit de beste prijs -kwaliteit te hebben opgeleverd ; Neem Mee....
Brander ? Wat zoek je .. alkohol/spiritus of benzine . Mijn Trangia mag je lenen maar mijn Coleman mag je houden; Haal Op. Slaapzakken ? van warm tot koud maar nog goed voor zeker nog 15 jaren. Fietstassen ? zoek wat leuke kleuren bij elkaar...
Nog meer wensen, dan loop maar door naar de zolder.
Groeten van Pier. [ ja ,inderdaad Frieseland.]
Haga schreef:Goedenavond Pier, hoe kan ik met je in contact komen?
Door rechts van zijn bericht in de profielinformatie op het tekstballonnetje naast 'contacteer' te klikken.

Carl
Gerard,
Ik heb in 2016 de zweeds westkust gefietst. Het plan was door te fietsen naar Oslo en over te steken naar DK. Maar vanwege het weer -regen en kou- ben ik vanuit Goteborg naar DK overgevaren. Ik heb Zweeds fietskaarten te koop voor je en uit twee delen bestaand Cykelguide van Sverige deel 3A en deel 3B.
De volgende kaarten heb ik: Cyclekartan 1, 3,6,12, 17 en 20 de gehele westkust tot de Noorse grens.
Ik hoor wel of je ze wil overnemen.
PS check zelf even de nieuwprijs svp.