Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gevraagd: Frame met S&S koppelingen - Forum Wereldfietser

Gevraagd: Frame met S&S koppelingen

Er zullen er niet zo heel veel zijn, maar ik heb er ook maar eentje nodig. :wink:

Ter vervanging van m’n Santos frame zoek ik een gebruikt frame dat deelbaar is met S&S couplers:

http://www.sandsmachine.com

De nieuwprijs vind ik wel een erg grote aanslag op het vakantiebudget, maar wie weet dat iemand gebruikt nog wat heeft staan of weet te staan.

Zelf ben ik 178cm en ik wil graag minimaal 60mm brede banden kwijt kunnen. Nog liever breder. Wielgrootte 26 inch of groter. 650B, of 28 inch is dus ook prima. Er komt een Rohloff met schrijfrem in, dus een manier om de ketting te spannen in het frame zou leuk zijn. Maar rij nu ook met een losse kettingspanner.

Thorn Nomad S&S, Surly World Troller, Shand Bahookie of iets soortgelijks dus.
Voordat dit topic naar pagina twee verdwijnt even een schop omhoog.

De eerder genoemde eventuele externe kettingspanner heeft niet meer mijn voorkeur meer na er een vakantie mee gereden te hebben, dus nu wel specifiek op zoek naar een frame met excentrisch bottom bracket of sliding dropouts.

Ook moet er een verende voorvork in kunnen.

Foto's als voorbeeld:

Afbeelding
Surly World Troller

https://www.thorncycles.co.uk/imagemana ... &h=1334&f=
Thorn Nomad mk2

https://www.flickr.com/photos/shandcycles/23840772151
Shand Bahookie S&S
Is het geen optie om het door jou gewenste frame ergens tweedehands op de kop te tikken en dan later die koppelingen erin te laten zetten? Of kan dat niet?
Travelmaster schreef:
do 02 mei, 2019 11:40
Is het geen optie om het door jou gewenste frame ergens tweedehands op de kop te tikken en dan later die koppelingen erin te laten zetten? Of kan dat niet?
Dacht ik ook. Er moeten dan wel koppelingen in de juiste maat beschikbaar zijn ivm diameter. Ovale en andere vormen buizen zal lastig worden. Het frame zal overgespoten moeten worden.
M-Gineering vraagt 719 euro meerprijs voor S&S-koppelingen op een te maken frame, dus ik zou alleen een frame gebruiken dat heel zeker zo goed als nieuw is en niet "nog best wel goed".
Travelmaster schreef:
do 02 mei, 2019 11:40
Is het geen optie om het door jou gewenste frame ergens tweedehands op de kop te tikken en dan later die koppelingen erin te laten zetten? Of kan dat niet?
Dat kan zeer zeker.

Maar prijstechnisch is het natuurlijk wel zo leuk als de koppelingen er al in zitten en die net als de rest van het frame goedkoper worden dan nieuw. Het is nogal een prijzige optie, en een aantal frames zijn er nieuw natuurlijk al gewoon nieuw mee verkocht.

Ook het maar even in de UK geprobeerd:

https://forum.cyclinguk.org/viewtopic.php?f=33&t=129691

http://thorncyclesforum.co.uk/index.php?topic=13262.0

Hoop er stiekem nog eentje te vinden alvorens ik vind dat het lang genoeg heeft geduurd en ik toch zelf wat wil laten bouwen. Dan zal het wel gelijk een frame op maat worden. SingleBe is daarin nog best te betalen bijvoorbeeld. En dan wil ik bijvoorbeeld ook 27,5x3.0 banden kwijt kunnen, zowel 203mm schijven als ook V-brakes kunnen monteren, een verende voorvork, een mogelijkheid tot riemaandrijving, etc etc ;)

En daar komt een Shand Bahookie eigenlijk het dichtste bij, alleen wil men daar niet aan de V-brake mogelijkheid. En M-gineering wil niet aan de riemaandrijving bijvoorbeeld.
Het probleem met de v-brakes is dat die gewoon niet zo lekker passen met een band van 7.5cm.
Klopt inderdaad. Dat wordt in dat geval ook niet in combinatie, maar meer om met smallere banden wel die mogelijkheid te hebben. Zoals Surly ze ook op de Ogre heeft zitten bijvoorbeeld.

Een velg om de combinatie 75mm band met V-brakes of cantilevers te maken ben ik ook nog niet tegengekomen. Weet niet of die er wel is?
Ze bestaan vast wel, maar op de site van Ryde, bijvoorbeeld, is de dikste 31mm van buiten.Ik snap dat je alles wil en alle opties wil hebben, maar de eis van velgremmen maakt het wel heel ingewikkeld.

Ik zou gewoon voor een 28" met schijfremmen gaan, dan kan je er later altijd nog 650b wielen in stoppen. Dat kan niet met velgremmen. Dus bijvoorbeeld 28" met snelle 32mm banden voor lange afstanden en dan een 650b wielset met 60mm banden voor het ruige werk.
ErikB81 schreef:
vr 03 mei, 2019 15:47
Ze bestaan vast wel, maar op de site van Ryde, bijvoorbeeld, is de dikste 31mm van buiten.
Op naar de Ryde Andra 50 ;)
ErikB81 schreef:
vr 03 mei, 2019 15:47
Ik snap dat je alles wil en alle opties wil hebben, maar de eis van velgremmen maakt het wel heel ingewikkeld.
Klopt zeer zeker, maar dat is dan weer het voordeel van een frame laten bouwen. Dan kun je een Surly kruisen met een Idworx, Santos en een stukje Avaghon ;)

Maar dat is alleen als het me niet lukt om een gebruikt frame te vinden. Zal toch wel moeten lukken denk ik :)
Ik ga aandelen WiND nemen, haha.
Ook Bart van WiND Cycleworks kan je helpen met het plaatsen van S&S koppelingen.
https://windcycleworks.nl/post/18390847 ... -couplings
Ik heb in mijn Surly Ogre Blunt velgen van Velocity zitten. Deze zijn 30 mm intern, fijn om met weinig lucht 2.3 inch (of breder) banden te gebruiken. Bij 2.3 inch kan de band net tussen de v-brake mounts door, met een beetje wrikken. Nog breder en je moet de band leeg laten lopen om het wiel te plaatsen.

En als er bij zo'n brede velg ook nog een remrand bij moet dan wordt het wel erg zwaar. De Andra is geen lichtgewicht.

Ik ben nu in de Vogezen aan het fietsen op mijn gravel bike en voor mij is het voordeel van schijfremmen maar weer eens bevestigd. Lekker hard naar beneden en vol in de ankers bij een haarspeldbocht. Ik zou niet meer terug willen.
jwkeij schreef:
vr 03 mei, 2019 18:07

Ook Bart van WiND Cycleworks kan je helpen met het plaatsen van S&S koppelingen.
Daar was ik al een tijd niet op de website geweest. Die heeft ook niet stilgezeten zeg! Die fatbike cargobike, wat een leuk ding =)

Mooi dat 'ie ook S&S couplers gebruikt tegenwoordig, zitten een paar fraaie fietsen tussen :)
Sonny schreef:
vr 03 mei, 2019 18:13
Lekker hard naar beneden en vol in de ankers bij een haarspeldbocht. Ik zou niet meer terug willen.
'k Rij al 15 jaar met schijven op m'n vakantiefiets ook ja. Even een uitstapje naar HS33 gehad, maar toch altijd die V-brake mounts op dat frame. Velgen voor velgremmen met naven voor schijfremmen, misschien moet ik ook maar eens van die flexibiliteit af. ;)
Bij ons in de winkel heb ik een Van Nicholas Pioneer staan met S&S koppelingen. En Met R&R&S.

Ooit heb ik er een laten bouwen voor een klant die de fiets in haar zeilboot in twee delen wilde vervoeren. En toen heb ik deze ook meteen laten bouwen voor onszelf. Wow, en nog wel van titanium!
Eric Schuijt schreef:
vr 03 mei, 2019 21:18
Bij ons in de winkel heb ik een Van Nicholas Pioneer staan met S&S koppelingen. En Met R&R&S.
Fraaie fiets!

Heeft een framebouwer de S&S couplers geïnstalleerd of zijn de een af fabriek optie bij Van Nicholas?
Ze zijn in de fabriek waar de Van Nicholas frames vandaan komen eraan gelast. Dat duurde even want ze moesten eerst besteld worden in de VS.
Overigens doet Van Nicholas dat niet meer. Hun kwaliteitscontrole is dermate streng omdat ze bij een dergelijke ingreep eerst een aantal frames willen testen op stijfheid, sterkte, wanneer een frame scheurt etcetera, En dat is niet meer lonend voor een fiets :D . Dit frame en die van de klant hebben ze bij wijze van uitzondering toen wel gedaan.

(De frames en voorvorken worden getest in een van de beste testcentra van fietsen ter wereld. En die staat bij Koga in Heerenveen. Zelfs bedrijven van buiten de fietsbranche komen daar wel eens kijken. Ik ben er twee keer geweest, maar mocht helaas geen foto's nemen omdat er apparatuur staat die speciaal voor Koga is ontwikkeld)