Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 165mm Crankset - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

165mm Crankset

Houd er rekening mee, dat je zadel 20mm omhoog moet bij een crank van 155mm in plaats van 175mm.
Waarom moet je zadel omhoog?

Ik zou eerst de kortere cranks er op zetten en bekijken hoe dat bevalt. In een later stadium kan je altijd nog gaan spelen met de zadelpen hoogte. De “voorgeschreven” optimale afstand zadel tot hart crank is mijn inziens niet meer dan een gevonden of gewogen gemiddelde om je kracht maximaal over te brengen. En geen 2 mensen zijn hetzelfde.
Senior2 schreef:
do 28 feb, 2019 14:12
Waarom moet je zadel omhoog?
Omdat in de meest gebruikte methode voor het afstellen van de zadelhoogte uitgegaan wordt van een bjina gestrekt been in de onderste pedaalstand. Het handige van die methode is dat hij onafhankelijk is van lichaams- en cranklengtes.
Senior2 schreef:
do 28 feb, 2019 14:12
Waarom moet je zadel omhoog?
Omdat je anders te laag komt te zitten ten opzichte van het pedaal. En hier gaat het om een en dezelfde persoon....
Ik geloof dat ik mijn opmerking niet goed geformuleerd heb. Ik ken de door jullie genoemde theoretische benadering en ik bedoel ook niet te zeggen dat je daar geen rekening mee moet houden. Maar omdat het verschil niet groot is, zou ik er zelf de voorkeur aangeven om stap voor stap te doen. Eerst even de nieuwe kortere cranks monteren, daar een paar dagen mee rijden, en pas daarna, wanneer gewenst, aan te gaan passen. Maar je hebt gelijk, je kan ook beginnnen met kortere cranks monteren en het zadel hoger zetten als eerste stap.
Houd er evenzo rekening mee dat je een lichter verzet (en ws dus kleinere voorbladen) nodig hebt voor dezelfde pedaalsnelheid en kniebelasting (en dus hogere toerental voor dezelfde pedaalsnelheid en kniebelasting)
bast1aan schreef: Houd er evenzo rekening mee dat je een lichter verzet (en ws dus kleinere voorbladen) nodig hebt voor dezelfde pedaalsnelheid en kniebelasting (en dus hogere toerental voor dezelfde pedaalsnelheid en kniebelasting)
De crankset die ik heb besteld komt met een 42,34, 24, icm een 11-28 casette zou dit voor onze doeleinden genoeg moeten zijn.

Crankset is overigens binnen, moet nu nog een oplossing vinden voor een verloren millimeter. Door het verwijderen van de kettingscherm bevestiging komt het kleinste kettingblad tegen de achtervork..
Spacer ringetje tussen de trapas in de dikte van de bracket van het kettingscherm?
De spacer die met 10v cassettes worden meegeleverd zijn 1mm en passen achter de kraag van de trapas rechts. Zijn los te koop. Mijn idee: gebruik er twee.
Ik zie dat je al wat gevonden hebt, ik wou de Thorn cranks aanraden die bij SJS Cycles te krijgen zijn, passen 4x64/4x104 steek bladen van Shimano op.

https://www.sjscycles.co.uk/cranks/150- ... mk2-black/

Ik gebruik de 185mm versie op m’n Big Dummy.
sjefke schreef: De spacer die met 10v cassettes worden meegeleverd zijn 1mm en passen achter de kraag van de trapas rechts. Zijn los te koop. Mijn idee: gebruik er twee.
Top :D
Off-topic misschien, maar wilde het toch nog even delen.

Fiets is inmiddels klaar en heeft een 150mm shimano fc-ty301 triple crankset gekregen. Nadat het zadel goed was ingesteld was de kleinere crankset een aanzienlijke verbetering. Ze kon makkelijker "rondjes draaien" en ipv meer spanning op haar knieën, voelde ze meer druk in de bovenbeenspieren. Als het weer wat beter wordt gaan we dus maar eens aan die bovenbeenspieren werken :D .
jan6ma schreef:
ma 11 mar, 2019 08:25
Fiets is inmiddels klaar en heeft een 150mm shimano fc-ty301 triple crankset gekregen. Nadat het zadel goed was ingesteld [...] ipv meer spanning op haar knieën, voelde ze meer druk in de bovenbeenspieren. Als het weer wat beter wordt gaan we dus maar eens aan die bovenbeenspieren werken :D .
Het hangt er een beetje van af wat ze precies bedoelt met druk in de bovenbeenspieren; voor spiervermoeidheid vind ik het een wat eigenaardige omschrijving. Als ik op een fiets rijd waarvan het zadel te laag voor me staat, ervaar ik ook een gevoel dat je zou kunnen omschrijven als 'druk' in de quadriceps. Misschien dus toch nog even goed kijken naar die zadelhoogte. Maar goed, ieder mens ervaart en omschrijft een gevoel anders natuurlijk.

Groetjes,

Carl
jan6ma schreef:
ma 11 mar, 2019 08:25
Fiets is inmiddels klaar en heeft een 150mm shimano fc-ty301 triple crankset gekregen. Nadat het zadel goed was ingesteld was de kleinere crankset een aanzienlijke verbetering.
Dat is wel een heel grote verandering. Maar ja, we weten ook niet hóé kort de benen van je vriendin zijn. Veel fietsplezier.
Mijn vrouw heeft ook tamelijk korte benen en al weer een aantal jaren 160 mm cranks. Daarmee is haar natuurlijke trapfrequentie vanzelf hoger geworden, en dat is zeker minder belastend. Bovendien kun je voor iedere centimeter dat de cranks korter zijn het zadel inderdaad een centimeter hoger zetten. Aan de bovenkant van de omwenteling scheelt het zo twee centimeter, en hoeft de knie dus veel minder gebogen te worden.