Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gezocht: Frame(set) voor dames - Forum Wereldfietser

Gezocht: Frame(set) voor dames

Goedenavond,

Ik ben op zoek naar een frame, liefst met vork en eventueel balhoofd.
Geschikt om te reizen, voor dames, ongeveer maat 52, geschikt voor 28" wielen, een rohloffnaaf (horizontale padden, of excentrische as, ...) en nokken voor V-Brakes/Magura HS33 remmen.

Er zit een gekraak in het frame van mijn vriendin en ik zou iets op de kop willen tikken om alle onderdelen over te zetten.

Alvast bedankt!

Michiel
misschien bij meilenweit een frame kopen (dit schiet me zo te binnen): https://www.meilenweit.net/shop/product ... s_id=25012 en dan met nokken voor cantilever voor je magura-remmen
Ik zou eerst naar het gekraak zoeken want de kans dat het puur uit het frame komt is meestal bijzonder klein. Of je moet goede redenen kennen zoals een dikke barst in het metaal in de buurt van de bracketpot of zo.
Gekraak kan gekmakend zijn, dat is bekend. Het kan ook veroorzaakt worden op plekken waar het niet vandaan lijkt te komen.
Bedankt voor het voorstel.

Het zou inderdaad het meest logische zijn om de oorzaak van het kraken te zoeken en vinden. Ik vind het echter niet. Misschien moet ik in een ander gedeelte een topic openen, maar zal hier al even kort schetsen wat ik al getest heb.

Het gekraak lijkt afkomstig te zijn van het balhoofd. Het is niet gerelateerd aan remmen. Zelfs als er vooraan op de bovenbuis krachtig naar beneden geduwd wordt, dan hoor je het gekraak. Een vriend suggereerde dat de snelspanner niet goed zou zitten, maar dat lijkt er niets mee te maken te hebben.

Dit weekend heb ik dan het balhoofd gedemonteerd en opnieuw ingevet. Er was nog veel vet aanwezig en heb het nog riant verder ingevet. Dit bracht geen verbetering. Het was ook nog zeer proper. Zelfs wanneer het balhoofd volledig los staat, is het mogelijk het frame/balhoofd te doen kraken door krachtig op de bovenbuis vooraan naar beneden te drukken. Hoe vast of los ik het balhoofd ook aandraai, het lost niets op of brengt geen verbetering.

Foto's van de fiets (sorry voor de vreselijke slechte foto's). Indien nodig trek ik er nog wel duidelijkere.

Alvast bedankt voor de hulp
sorry, maar dat zijn onmogelijke fotoos. Al zullen anders genomen fotoos niet meer vertellen. Lees je meer in, dan weet je waar je over praat. Er kan een speling zijn, omdat er een spacer te weinig is geplaatst.
Ik kan detail foto's nemen indien dat helpt. Moet je maar zeggen van wat precies.

Ik ben serieus ingelezen en heb een degelijke basiskennis. Waar leid je uit af dat ik niet weet waarover ik praat?

Er is geen spacer te weinig. De "top cap" spant op een spacer en niet op de vorkbuis. De "star nut" zit ook recht in de vorkbuis, alleszins niet zichtbaar scheef. Zelfs als het balhoofd volledig los staat is er gekraak, dus aan bovenstaande kan het ook niet liggen denk ik.
Je zult deductief volgens strenge logica moeten werken. Als iets kraakt kan elk onderdeel tussen de punten waarop kracht wordt uitgeoefende de oorzaak zijn. Soms zelfs meer, ik had ooit een kraakje in de trapas maar het bleek uit de drager te komen die door de minimale torsie van het frame bewoog.
Ken je deze: http://www.m-gineering.nl/bijgeluid.htm
Wat Leon zegt.

Je kan ook eens alle boutjes nalopen en kijken of ze vast zitten. Of alles wat niet nodig is eraf halen en kijken of het gekraak weg is. Het is een kwestie van eliminatie.
Misschien lastig uit te testen
Maar als het wiel verwijderd is kraakt hij dan ook al je op de bovenbuis drukt?
Bedankt voor de info en hulp! Ik denk dat ik het probleem gevonden heb. Het kraken zit in de voorvork, in de vorkkroon. Ik ben nog niet helemaal zeker, dit weekend demonteer ik de vork helemaal om volledig zeker te zijn.
M276 schreef:
wo 20 mar, 2019 11:05
Misschien lastig uit te testen
Maar als het wiel verwijderd is kraakt hij dan ook al je op de bovenbuis drukt?
Kraakt nog steeds.


Als ik een nieuwe vork koop, waar moet ik dan op letten?
De diameter van de vorkbuis is vanzelfsprekend, maar de rake is toch zeer moeilijk te bepalen?
Ik ga proberen om aan de originele vork te geraken, maar aangezien het een gekend probleem is bij gudereit, wil ik misschien liever gewoon een andere vork.
Lijkt me niet lekker, een vork die kraakt in de kroon.
Hoe oud is die fiets? Garantie? In NL/B gekocht?
Waar lees je dat het een bekend probleem is? Wat is daar mee aan de hand?
Met een echt andere vork is de fiets tweedehands nauwelijks meer iets waard, bij mij toch niet.
Ik denk dat mensen het niet eens op valt als je een normale zwarte trekking vork terug plaatst.
Een fiets is ook niet zoveel waard als hij kraakt. Dus als je de kraak niet uit de standaard voorvork kan halen. Dan is een zwarte niet verende voorvork wel een goed idee.

Zorg wel dat de voorvork dezelfde inbouwhoogte heeft. Anders krijgt de fiets een andere zit positie.
Een kleine update voor de geïnteresseerden: Het bleek dus effectief de voorvork te zijn. Bedankt EnriceV voor de hulp! Ik heb bij Gudereit een nieuwe vork gekocht en dit weekend gemonteerd. Het kraken is weg :)