Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 622 x 17 x 700c achterwiel met cassette naaf. - Forum Wereldfietser

622 x 17 x 700c achterwiel met cassette naaf.

De kop zegt alles. Kleur zilver.
130 of 135 mm naaf? :wink:
Voor wat voor cassette? ;)
Enkel een tip: 622x17 is de correcte aanduiding van de velgmaat in diameter in mms en inwendige velgbreedte, ook in mms.
700C is de historische franse aanduiding van zo'n velg, eigenlijk van het het wiel (maar niet na te meten), maar zonder maat voor de velgbreedte. Kun je dus gewoon weglaten.
Hoeveel spaken?
Dank voor de oproep tot precisering.

Ik zou graag een wiel met 36 spaken willen.
De ruimte in de achtervork is 138mm, ik weet niet hoe ik tot 130 of 135 zou moeten komen, ik kan wel een foto van de achternaaf kunnen maken.
Ik heb een Shimano cassette die je er op schuift.
Hermannetje schreef:
vr 23 aug, 2019 11:40
Ik heb een Shimano cassette die je er op schuift.
Met hoeveel verzetten?
138 mm ruimte voor de naaf is prima: zo heb je bij een naaf van 135 mm breedte aan iedere kant een beetje ruimte om je wiel er in te zetten en zodra je het wiel inklemt (uitvalnaaf). je klemt je achtervorken dan ieder anderhalve mm naar elkaar toe, maar daar kan je fiets in principe gewoon tegen.
een 130 mm brede naaf gebruiken en de achtervorken twee keer vier mm naar elkaar toe buigen bij het inklemmen, dat is wt veel: ik zou ene 135 mm brede naaf gebruiken.
groet! hoogframe
Jurr schreef:
vr 23 aug, 2019 12:30
Hermannetje schreef:
vr 23 aug, 2019 11:40
Ik heb een Shimano cassette die je er op schuift.
Met hoeveel verzetten?
7
hoogframe schreef:
vr 23 aug, 2019 13:39
138 mm ruimte voor de naaf is prima: zo heb je bij een naaf van 135 mm breedte aan iedere kant een beetje ruimte om je wiel er in te zetten en zodra je het wiel inklemt (uitvalnaaf). je klemt je achtervorken dan ieder anderhalve mm naar elkaar toe, maar daar kan je fiets in principe gewoon tegen.
een 130 mm brede naaf gebruiken en de achtervorken twee keer vier mm naar elkaar toe buigen bij het inklemmen, dat is wt veel: ik zou ene 135 mm brede naaf gebruiken.
groet! hoogframe
Die 138 is met het wiel ingeklemd. Maar ik ben met je eens, het kan zo zijn dat ik op mijn manier niet helemaal tot een precies meting kan komen.
prima. haal anders het wiel er eens uit, steek de duimstok ('vouwmeter' in het Vlaams, prachtige naam) aan de ene kant in/door de pat en tegen de binnenkant van de andere pad en lees het aan de binnenkant af :D
Hermannetje schreef:
vr 23 aug, 2019 19:59
Jurr schreef:
vr 23 aug, 2019 12:30
Hermannetje schreef:
vr 23 aug, 2019 11:40
Ik heb een Shimano cassette die je er op schuift.
Met hoeveel verzetten?
7
Met een naaf geschikt voor 8,9,10v ben je ook uit de brand. Zorg voor een spacer van 4,5mm om op te vullen.
Maar heeft iemand zoiets?
De aslengte is trouwens definitief 135mm.
Het is voor een racefiets voor racefietsen of racefiets met bepakking? 17 velgbreedte is alleen voor racebanden? max 25 breed, Dat is ook de bedoeling?

Als het voor fiets met bepakking is, zou ik 19 velg kiezen, dan kun je ook (veel) bredere banden dan 25 plaatsen, indien gewenst (en mogelijk in je fietsframe) en ook een ATB naaf heb je iig ook nog in 7,8,9,10 speed LX/XT kwaliteit, 135 mm voor 23 euro bij Rose bv. (wel zwart volgens mij alleen nu verkrijgbaar) met een mavic velg bv. 50? euro en spaken aldaar op juiste lengte gekocht en 7 speed casette van alivio, minder dan 20 euro zijn er nog, kun je een mooi wiel van laten maken evt. bij Rose, of door iemand die het goed kan.
in racegroep weet ik niet, wat ik zo zie wordt het moeilijker allemaal, wel 105 groep 7speed 55 euro, maar is 130 mm.


Kortom, wat is het doel van het wiel en moet het persé die maat zijn of mag het evt. ook iets breder of robuuster, en een ATB/race wiel worden.


https://www.rosebikes.nl/mavic-open-pro ... ape=zilver
Topic kan dicht. Ik kan uitwijken naar de velgbreedte 19 wat gebruikelijk is voor een achterwiel.