Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alfine 8 lager-cone (Y31L98040) - Forum Wereldfietser

Alfine 8 lager-cone (Y31L98040)

Helaas heb ik mijn lager-cone aan de niet-versnellingskant gebarsten. Tot overmaat van ramp geven alle fietsenmakers in de stad aan dat de levertijd van het onderdeel 4 weken is. Tot die tijd kan ik mijn fiets niet gebruiken, dus hoop ik hier iemand te treffen die wellicht dat onderdeel op voorraad weet, of iemand die er een te koop heeft (nieuw of gebruikt).

Oorzaak is waarschijnlijk roest op mijn 2,5 jaar oude fiets. Toen ik dat aantrof, heb ik nieuwe lagers gekocht. Bij het monteren bleek de cone echter gebarsten (wellicht door eigen schuld), mede als gevolg van "pitting" van de lagercone.

De naaf is een Shimano Alfine SG-7001-8

Ik woon in de regio Purmerend.

Bij voorbaat dank!

Bijlagen

Online zou je het onderdeel binnen een week in huis kunnen hebben, je weet het artikelnummer dus even in je zoekmachine gooien en kijken wie het online beschikbaar heeft, je zal niet veel duurder uitzijn dan dat je bij de fietsenmaker zal zijn.
Ik ben een paar jaar geleden eens met een versleten conus bij Snel fietsen in Utrecht terechtgekomen. Het exacte typenummer wist ik niet, maar er gingen een paar lades met conussen open en daar kwam het juiste type uit tevoorschijn.

Moet je alleen wel naar Utrecht (en ik weet natuurlijk niet hoe de voorraad er nu is).
Dank allen voor de reacties. Vorig weekend heb ik het onderdeel besteld in het buitenland, nadat ik in Nederland geen aanknopingspunten vond. Als het goed is, is het onderdeel per post onderweg, en kan ik ergens volgende week mijn fiets weer maken.

Ik blijf het toch bijzonder vinden dat met de (tien)duizenden SG-S7001-8 naven die in omloop zijn in Nederland, de onderdelenstroom blijkbaar soms niet zo efficiënt loopt als ik dacht.

Je kunt het overigens ook omdraaien, want als het 4 weken levertijd heeft, zal het bij anderen vast zelden of nooit kapot gaan :wink:
Of jij fietst te veel, of andere mensen weten niet dat ze een kapot onderdeel hebben en zijn te lui om naar de fietsenmaker gaan, wie zal het zeggen. Het is overigens heel goed mogelijk dat een conus met een ander typenummer gelijk is aan deze, zonder dat te testen kom je daar alleen niet achter.