Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hulp bij aankoop eerste vakantiefiets - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Hulp bij aankoop eerste vakantiefiets

157 berichten
Wim schreef:
wo 04 mar, 2020 10:18
Realiseer je wel dat als je erg brede banden wilt dat niet meer lukt met normale 135 mm achternaven en dat je ook een flink hoge Q krijgt.
Met mijn 27.5x3.0 heb ik gewoon een 73mm/113mm Shimano BB-UN55 met vierkante trapas. Ook een 135mm QR achternaaf, al is er door de sliding dropouts wel de mogelijkheid om die te wisselen naar bijvoorbeeld Boost.

Pas bij een fatbike ga je naar een 100mm trapas bij de meeste merken.

Al kan een fatbike met 73mm bracket ook, kijk maar naar een Tumbleweed Prospector. Die kan ondanks het 73mm bracket toch 26x4.0 fatbike banden kwijt op 80mm velgen in combinatie met een standaard 135mm Rohloff naaf.
Dat verklaart waarom je op een fatbike wel naar een 1x-versnellingssysteem móet. Op mijn T400 3x8-trekkingfiets heb ik ook eens 55 mm Almotions gehad. Dat ging prima. De beperking voor nog dikkere zat echter niet in het frame of in de vork. Het bleek namelijk zo te zijn dat op het moment dat ik in het lichtste verzet reed de ruimte tussen ketting en achterband nog geen 2 mm meer was.
Afbeelding
Leon schreef:
wo 04 mar, 2020 10:48
Dat verklaart waarom je op een fatbike wel naar een 1x-versnellingssysteem móet.
Niet per sé moeten, je kunt ook nog offset gaan spaken bijvoorbeeld.

Kijk maar eens naar een Surly Pugsley. Daarin werden in de eerdere modeljaren 26x4.0 banden, een 135mm achternaaf en een 3x9 aandrijflijn gecombineerd. Wel met een bredere 100mm trapas, zodat daar de door Wim benoemde Q-factor weer ter sprake komt.

Wel belangrijk om de clearance in de gaten te houden met derailleurs en bredere banden inderdaad. Met een Santos Travelmaster 2.6 met derailleurs kom je in het kleinste verzet ook best krap uit met 60mm banden bijvoorbeeld.
Beste Anne,

Dit is een perfecte keus voor je denk ik. Mits hij lekker fietst. Even proberen.

Hou je nog wat over voor eventuele reparaties, eventueel nieuwe ketting etc. Gewoon onderhoudsbeurt laten doen daarna.

En je koop een paar fijne waterdichte fietstassen en er kan dan zelfs nog wel een lichtgewicht MSR tent bij en matje en slaapzak.

Als het allemaal bevalt ga je een keer over op nog mooier incl R naaf en G belt misschien. Onderhand lekker sparen en na ca 3-5 jr verkoop je hem voor € 500,-.

Ik weet niet hoe groot je precies bent maar ik heb ook nog een mooie Cannondale damesfiets vakantiefiets v mijn dochter. Zij is 173 cm nu en toen ze onder de 170 cm was was hij prima. Misschien doen we er nog een jaar mee, maar hij mag ook weg.

Succes!

Pelle
DF9EEC1E-C052-4BC1-8EBD-CDB41FB32450.jpeg
Anne80 schreef:
zo 01 mar, 2020 22:17
Dag allemaal,

Even een update. Zaterdag ben ik naar den wandel en fietsbeurs in Utrecht geweest, alle merken en kennis in een dacht ik, en ik kon meteen wat fietsen proberen. Erg leuk!
Ik ben bij Santos, Idworx en Avaghon geweest. De eerste twee indrukwekkend in hun merchandise en hoeveelheid advies en medewerkers, de laatste charmant in bescheidenheid en advies. Een ‘lief klein standje’ tussen twee grote reuzen...
Jammer was dat Idworx niet echt iets in mijn maat had staan, maar ben toch op twee fietsen gestapt, vond ze wat onrustiger sturen dan de Santos en Avaghon. Misschien de maat? Santos in twee varianten geprobeerd, fietsen fijn en stabiel. Maar op een Avaghon s0.28 dames werd ik werkelijk meteen verliefd!! Wat een heerlijke fiets!!

Weg alle voornemens van tweedehands want principes en nog amper fietservaring.

Ben nu wat aan het bekomen en bezinnen wat ik nou ga doen: toch maar wel die nieuwe Avaghon op maat of nog even marktplaats speuren...

Zag vandaag deze:
http://link.marktplaats.nl/m1520254771? ... nt=app_ios
Pel schreef:
do 05 mar, 2020 14:49
Beste Anne,

Dit is een perfecte keus voor je denk ik. Mits hij lekker fietst. Even proberen.

Hou je nog wat over voor eventuele reparaties, eventueel nieuwe ketting etc. Gewoon onderhoudsbeurt laten doen daarna.

En je koop een paar fijne waterdichte fietstassen en er kan dan zelfs nog wel een lichtgewicht MSR tent bij en matje en slaapzak.

Als het allemaal bevalt ga je een keer over op nog mooier incl R naaf en G belt misschien. Onderhand lekker sparen en na ca 3-5 jr verkoop je hem voor € 500,-.

Ik weet niet hoe groot je precies bent maar ik heb ook nog een mooie Cannondale damesfiets vakantiefiets v mijn dochter. Zij is 173 cm nu en toen ze onder de 170 cm was was hij prima. Misschien doen we er nog een jaar mee, maar hij mag ook weg.

Succes!

Pelle

DF9EEC1E-C052-4BC1-8EBD-CDB41FB32450.jpeg

Anne80 schreef:
zo 01 mar, 2020 22:17
Dag allemaal,

Even een update. Zaterdag ben ik naar den wandel en fietsbeurs in Utrecht geweest, alle merken en kennis in een dacht ik, en ik kon meteen wat fietsen proberen. Erg leuk!
Ik ben bij Santos, Idworx en Avaghon geweest. De eerste twee indrukwekkend in hun merchandise en hoeveelheid advies en medewerkers, de laatste charmant in bescheidenheid en advies. Een ‘lief klein standje’ tussen twee grote reuzen...
Jammer was dat Idworx niet echt iets in mijn maat had staan, maar ben toch op twee fietsen gestapt, vond ze wat onrustiger sturen dan de Santos en Avaghon. Misschien de maat? Santos in twee varianten geprobeerd, fietsen fijn en stabiel. Maar op een Avaghon s0.28 dames werd ik werkelijk meteen verliefd!! Wat een heerlijke fiets!!

Weg alle voornemens van tweedehands want principes en nog amper fietservaring.

Ben nu wat aan het bekomen en bezinnen wat ik nou ga doen: toch maar wel die nieuwe Avaghon op maat of nog even marktplaats speuren...

Zag vandaag deze:
http://link.marktplaats.nl/m1520254771? ... nt=app_ios
Dankjewel Pel! Weer wat dagen twijfel en dub verder (en veel inlezen) denk ik toch echt dat rohloff wel verstandig is... ik ga hem ook voor woon-werk gebruiken, met vaak in de winter strooizout over de wegen, en lees overal dat een ketting dan wel veel onderhoud vraagt...

Ik kan gebruik maken van fietsbellen en dat scheelt ook al behoorlijk...

Ideaal zou een tweedehands Avaghon 52cm dan zijn :D maar ja...
!!!!!!!!

Jullie zullen het niet raden...

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr

Heb direct gebeld en word zo terug gebeld... wie O wie wil met spoed met me mee denken??
Volgens mij bestaat een 53cm niet bij Avaghon, het zal wel een 52cm zijn.

En dit is 26inch, was je daar naar op zoek?
Ziet er puik uit. Als de maat klopt en de kleur bevalt je.... op naar Wageningen. :D
Het stuur kan uiteraard versteld ... vooral lager. De verstelbare stuurpen is misschien niet de beste maar hij houdt het vast lang genoeg om voor jezelf te bepalen wat de maat is voor een vaste pen voor jou.
Die voorstandaard kan er ook af als je hem ook zo lelijk vindt.
Er is vast nog wel iets vanaf te krijgen. Vertel maar dat 26" hopeloos ouderwets is.
Op de foto's ziet hij er echt als nieuw uit. Daar is de prijs ook naar. Hij moet dus niet overgespoten zijn.
Wat wil je nog weten?
O wat stom... heb meteen gebeld en naar de inch gevraagd, ze zei 28. Maar zie nu 26... moet veel woon-werk fietsen en denk dat 28 beter is. Wat jullie?
Trapas is vervangen, ketting ook. Vraag is of er in de toekomst nog een belt op kan. Naaf geolied.

Op de beurs 28 inch gereden, dat was echt heerlijk. Maar 26 misschien ook te klein?
Ik geloof dat de zitmaat bij deze fietsen niet afhankelijk is van de wielmaat. 26" is absoluut niet te klein voor jou en deze fiets. Dat de keuze in banden wat kleiner wordt is het enige punt, maar daar krijg je waarschijnlijk maar pas na 15000 a 20000 km weer mee te maken.
Voordeeltje van een 26 is ook dat die net iets korter zijn. Mijn fiets kan daardoor precies in mijn auto zonder moeilijk gedoe.

Nee daar kan geen belt op.
Geen belt.... wel ketting... voor jullie een groot verschil? Wat vinden jullie?
Leon schreef:
do 05 mar, 2020 19:22
Ziet er puik uit. Als de maat klopt en de kleur bevalt je.... op naar Wageningen. :D
Het stuur kan uiteraard versteld ... vooral lager. De verstelbare stuurpen is misschien niet de beste maar hij houdt het vast lang genoeg om voor jezelf te bepalen wat de maat is voor een vaste pen voor jou.
Die voorstandaard kan er ook af als je hem ook zo lelijk vindt.
Er is vast nog wel iets vanaf te krijgen. Vertel maar dat 26" hopeloos ouderwets is.
Op de foto's ziet hij er echt als nieuw uit. Daar is de prijs ook naar. Hij moet dus niet overgespoten zijn.
Wat wil je nog weten?
Leon, overgespoten? Gebeurt dat wel eens?
Zelden = wel eens ...
Volgens anderen ben ik soms té achterdochtig. Desondanks heb ik ook wel eens iets verkeerds tweedehands gekocht dat me achteraf flink leergeld kostte. Daarom moet iets tweedehands altijd stevig goedkoper zijn dan iets nieuws, ook al is het niet van elkaar te onderscheiden.
Zo moet uemand anders van dit forum misschien even bevestigen of die Magura's waar 33 op staat goede zijn, want ik heb geen verstand van Magura's omdat ik ze nooit gehad heb.
O ja: vraag om garantie. Iets van een aantal maanden. Op onzichtbare gebreken, zoals een naaf die eigenlijk slecht blijkt of schade.
Kan bouwjaar niet vinden maar gezien belettering van voor 2015. Ik heb ander lettertype.
Maar als je serie nr hebt van Rohloff dan kan je dat wel uitzoeken.
De (lelijke) lange bar ends kan kan je vervangen door kleinere bar ends.
Is de maat goed?
Ik ben 172 en heb geen lange benen. Mijn fiets maat is 57 maar dan de S28. Misschien maakt dat nog wat uit.
Geen idee of de prijs reëel is.

Kijken en passen maar.
Gr Anja
Ik heb een lijst van vragen voorgelegd waar ze me later vanavond op gaat antwoorden, zoals serienummer. Dan zet ik het meteen op het forum. Super aardig dat jullie meedenken! Die magura inderdaad goed om hier even na te checken, wie?

En het zadel? Ben benieuwd of ze wat dingen op wens willen verwisselen of als extra willen toevoegen. Daar nog tips voor? Ik ga morgen langs!
Anne80 schreef:
do 05 mar, 2020 20:13
...zoals serienummer. ...
Mocht je zoeken daar de bouwjaartabel van Rohloff. Die vind je hier. Scroll naar beneden tot de sectie 'Speedhub Miscellaneous' en klik de vraag 'Technical changes in the current series' open.
Ik meende iets van +/- 138700 te kunnen lezen op de naaf, dan zou die van het bouwjaar 2011 zijn. Normaal geen probleem voor die naaf.
Dank! Even specificaties opgezocht van s28 en s26; bovenbuislengte is resp 555 versus 545, betekent dat dat het frame ook verschilt in afstand zadel stuur? Ik heb dus heerlijk gereden met proefrit op s28, maar als verhoudingen s26 erg anders zijn...
Dag Anne,
Ik heb de luxe van twee 26" fietsen met Rohloff. Een Santos met ketting voor vakantie en een zelf opgebouwde Avaghon met belt drive voor woon-werk. Beide fietsen heerlijk. Ik durf het haast niet te vertellen, maar ik heb ook nog een 28" oude giant waar ik ook een 2e hands rohloff in heb gezet (een man heeft een hobby nodig toch? :oops: ) Eigenlijk vind ik de 26" nog lekkerder fietsen. Helemaal subjectief natuurlijk.
Naar mijn werk vind ik de beltdrive wel erg prettig, geen gedoe met onderhoud en geen risico op vet in je broek.
Ik vind de fiets van de advertentie erg mooi, maar €1650 wel behoorlijk aan de prijs. Wellicht kun je een mooi bod doen en vervolgens genieten.
Kijk uit dat fietsvakanties verslavend kunnen zijn volgens deze patient :D

Erik
Leuke fiets. De eerdere Avaghon aanbieding was fraaier, maar die stond dan ook bij een particulier en deze bij een handelaar.

De flensringen bij Rohloff gebruiken ze volgens mij nog niet zo lang. Is vast wel iemand hier die weet sinds wanneer dat is. Kan ook gewoon een vervangen velg zijn, of een kapotte flens geweest van de Rohloff naaf.

Avaghon zit alweer een tijd in Rotterdam, oudere frames staat geen Bike4Travel op. Of deze riemaandrijving geschikt is kun je zien aan de rechterkant bij de sliding dropout. Daar is het frame deelbaar gemaakt. Laatst hebben ze bij Avaghon de 26 inch frames weggedaan en voeren nu alleen nog de S28 en X27.5 / X29. Of maatframes.

Ook de Magura remmen zijn wel te dateren door de remgrepen, al kunnen die natuurlijk ook een keer vervangen zijn.

Niet dat mij de leeftijd heel veel uit zou maken, als de fiets bevalt.. prima toch?

In een categorie goedkoper kwam ik deze fiets nog tegen:

http://link.marktplaats.nl/m1521589094
Beste Anne,
Je vraagt: "Even specificaties opgezocht van s28 en s26; bovenbuislengte is resp 555 versus 545, betekent dat dat het frame ook verschilt in afstand zadel stuur? Ik heb dus heerlijk gereden met proefrit op s28, maar als verhoudingen s26 erg anders zijn..."
Zo'n verschil van één centimeter is inderdaad de afstand van zadel tot stuur, maar dan in/van het frame. Ik bedoel: zowel je zadel (in de zadelpen) als je stuur (in de stuurpen/lengte van de voorbouw) kun je zo verstellen dat je die ene centimeter verschil opvangt (en nog steeds goed zit ten opzichte van de trapas).
Zo'n ene centimeter lijkt me niet doorslaggevend.
De S26.0 frames zijn vorige jaar door Bike4Travel uitverkocht (zoals al gezegd). Ik heb er één kunnen kopen en ik rij er af en toe in het weekend op: telkens ben ik weer verbaasd hoe rustig + stabiel + vlot sturend + vlot rijdend deze fiets aanvoelt! Ongelofelijk fijn. De S28 is er nog wel nieuw en dat lijkt me ook een topfiets (die heb ik zelf niet). Het idee qua frame(bouw) achter deze beide fietsen is hetzelfde, dus...
Je kijkt nu naar een tweedehands fiets: of bij framemaat ongeveer 52 cm de wielmaat 26 of 28 inch is..., het zou mij niet uitmaken als de fiets je bevalt!
groet! hoogframe