Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hulp bij aankoop eerste vakantiefiets - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Hulp bij aankoop eerste vakantiefiets

157 berichten
Anne, wil je een fiets waar je verliefd op bent en die het lekkerst fietst? Of wil je gewoon een fiets, tweedehands en maakt niet uit hoe of wat?

Er komen nu zoveel merken en types voorbij, zo zie je door de bomen het bos niet meer. ;) Als je geduld hebt, wacht je op ‘de’ fiets of koop een nieuwe, dan heb je alles zelf in de hand.
Anne80 schreef:
zo 08 mar, 2020 18:30
Helaas helaas is het hem niet geworden... we zijn vandaag gaan kijken en zagen een in eerste instantie perfect uitziende fiets, alles, ook het frame als nieuw! Maar... toen we de bovenbuis gingen voelen, voelden we onder de zwarte strip een flinke deuk bovenop... de fiets moet een flinke klap hebben gehad.
Dus kunnen we phelocycle.com bij de lijst zetten van minder te vertrouwen tweedehands reisfietsdealers zoals Jan Hoedje in Haarlem of go-cycle.nl in Beek.

Ik vind die Idworx nog altijd het beste dat hier passeerde en vraag me af of je niet een beetje teveel onder de invloed van de zogenaamde Rohloff maffia verkeert. Natuurlijk heb je wat meer onderhoud met een derailleurfiets maar voor die 1000€ minder dan een tweedehandse Rohloff of Pinion kan je de aandrijflijn ettelijke keren vernieuwen.

Als ik het goed begrijp heb je weinig ervaring met fietsvakanties. Is het dan geen idee om eerst met een redelijke tweedehandsfiets te ondervinden of het iets voor je is alvorens de "perfecte" fiets te kopen, als die al zou bestaan? Misschien rij je wel graag sportief of liever onverhard, heb je liever een lichte randonneur of een MTB met bikepacking setup?
Goede spot met die deuk, fraai! Ik had ook lekker even verder gekeken, hoewel het als het mijn fiets was geweest ik er zelf wel gewoon mee had door gefietst. Eventueel na het polsen van Avaghon zelf.

Anne80 schreef:
zo 08 mar, 2020 20:10
Ik ken het merk niet btw! Goede ervaringen hier?
Fietsen worden verkocht in Apeldoorn. Frames komen uit Duitsland, bij Mi-Tech dacht ik. Of ze daar zelf gemaakt worden of naar Duitse specificaties in het oosten of verre oosten weet ik dan weer niet, vast wel iemand die dat wel weet.

Leuke fiets trouwens! Zeker voor die prijs met een P1.18, dure optie bij Santos en idworx...
Jurr schreef:
zo 08 mar, 2020 21:16
Leuke fiets trouwens! Zeker voor die prijs met een P1.18, dure optie bij Santos en idworx...
Ook met die twee deuken die Leon ontwaarde? Volgens mij is er iets tegen deze fiets aangereden, deuken zijn zijwaarts. Zeker de liggende achtervork zwaar geraakt.
bdr schreef:
zo 08 mar, 2020 21:21

Ook met die twee deuken die Leon ontwaarde? Volgens mij is er iets tegen deze fiets aangereden, deuken zijn zijwaarts. Zeker de liggende achtervork zwaar geraakt.
Scherp gespot! Die posting had ik nog niet gelezen.

Omgevallen op iets of tegen iets aan kan ook nog. Misschien een sticker met carbon print er overheen plakken? ;)
Anne80 schreef:
zo 08 mar, 2020 19:23

Zal te groot zijn... merkte al met proeffietsen dat veel 52 mamnenfietsen toch boven te lang voelden...
De ene 52 is de andere niet. Lees dit maar eens:

http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/

Of was die link hier al eens voorbij gekomen...?
bdr schreef:
zo 08 mar, 2020 21:03
Anne80 schreef:
zo 08 mar, 2020 18:30
Helaas helaas is het hem niet geworden... we zijn vandaag gaan kijken en zagen een in eerste instantie perfect uitziende fiets, alles, ook het frame als nieuw! Maar... toen we de bovenbuis gingen voelen, voelden we onder de zwarte strip een flinke deuk bovenop... de fiets moet een flinke klap hebben gehad.
Dus kunnen we phelocycle.com bij de lijst zetten van minder te vertrouwen tweedehands reisfietsdealers zoals Jan Hoedje in Haarlem of go-cycle.nl in Beek.

Ik vind die Idworx nog altijd het beste dat hier passeerde en vraag me af of je niet een beetje teveel onder de invloed van de zogenaamde Rohloff maffia verkeert. Natuurlijk heb je wat meer onderhoud met een derailleurfiets maar voor die 1000€ minder dan een tweedehandse Rohloff of Pinion kan je de aandrijflijn ettelijke keren vernieuwen.

Als ik het goed begrijp heb je weinig ervaring met fietsvakanties. Is het dan geen idee om eerst met een redelijke tweedehandsfiets te ondervinden of het iets voor je is alvorens de "perfecte" fiets te kopen, als die al zou bestaan? Misschien rij je wel graag sportief of liever onverhard, heb je liever een lichte randonneur of een MTB met bikepacking setup?
Dat is ook de reden dat ik een tweedehands zoek inderdaad!
ik moet veel woon-werkverkeer fietsen en ook vaak door pekel in de winter. Dat was de reden van Rohloff, maar misschien idealiseer ik het en moet ik dat idd loslaten.
Jurr schreef:
zo 08 mar, 2020 21:31
bdr schreef:
zo 08 mar, 2020 21:21

Ook met die twee deuken die Leon ontwaarde? Volgens mij is er iets tegen deze fiets aangereden, deuken zijn zijwaarts. Zeker de liggende achtervork zwaar geraakt.
Scherp gespot! Die posting had ik nog niet gelezen.

Omgevallen op iets of tegen iets aan kan ook nog. Misschien een sticker met carbon print er overheen plakken? ;)
Anne80 schreef:
zo 08 mar, 2020 19:23

Zal te groot zijn... merkte al met proeffietsen dat veel 52 mamnenfietsen toch boven te lang voelden...
De ene 52 is de andere niet. Lees dit maar eens:

http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/

Of was die link hier al eens voorbij gekomen...?
Helemaal doorgespit inderdaad dat artikel!! Inderdaad veel uitproberen, maar ja hoe... je moet vaak ook meteen dan daar kopen, wil je een beetje advies krijgen (merkte ik bij Santosdealer). De fietsbeurs hielp inderdaad wel. Moet niet een te groot frame. De mannen 52 van idworx en santos voelden te groot (zeg lange bovenbuis), de Avaghon idem. Avaghon mixed frame 52 was perfect.
Je moet dat getal 52 gewoon vergeten. Ik had een Avaghon van maat 61 en heb een VSF van maat 52 en het enige echte verschil in de vormgeving was dat bij de VSF de bovenbuis er schuin in was gezet. De lengte en de zit zijn vrijwel identiek. Ik ben 1,85 m lang.
Afbeelding
Anne80 schreef:
zo 08 mar, 2020 21:36
ik moet veel woon-werkverkeer fietsen en ook vaak door pekel in de winter. Dat was de reden van Rohloff, maar misschien idealiseer ik het en moet ik dat idd loslaten.
Ik heb niets tegen Rohloff, fantastische techniek, maar heb in deze twee bezwaren:

Zoals je merkt zijn deze fietsen gegeerd en wordt de prijs sterk de hoogte in geduwd door bovengenoemde drie handelaren die vrijwel alles van Santos, Koga en Idworx dat op de tweedehandsmarkt komt opkopen.

Ten tweede vind ik een Rohloff overkill voor woon-werk verkeer in de lage landen. Ik rij voor woon-werk verkeer liefst met een zogenaamde poldercassette zodat de stappen tussen versnellingen veel kleiner zijn dan die van een Rohloff. Van de Rohloff zul je misschien 2 of 3 van de 14 versnellingen gebruiken, dan volstaat een Nexus 5, 7 of 8 ook. (In mijn link zie je bovenaan een 2x10 derailleur fiets, onderaan een Rohloff-naaf)
bdr schreef:
zo 08 mar, 2020 21:03


Ik vind die Idworx nog altijd het beste dat hier passeerde en vraag me af of je niet een beetje teveel onder de invloed van de zogenaamde Rohloff maffia verkeert.
Heb er ook nog wat derailleur fietsen tussendoor geplaatst. Vind dat bieden vanaf 200 euro voor een Snel Savanne ook best een hoop fiets voor je geld kan zijn, al zal die misschien beter passen zonder vlinderstuur.
Anne80 schreef:
zo 08 mar, 2020 21:41
Inderdaad veel uitproberen, maar ja hoe...
Als je een fiets toch tweedehands wil kopen dan zou ik vooral die per stuk beoordelen. Zoals je gemerkt hebt zie je dan de details nog net wat beter dan op wat foto's.
Anne80 schreef:
zo 08 mar, 2020 21:41

je moet vaak ook meteen dan daar kopen, wil je een beetje advies krijgen (merkte ik bij Santosdealer).
Ach, als je weet dat je er toch geen fiets gaat kopen is dat misschien ergens ook wel weer logisch. Men doet een hoop moeite voor een nieuwe fiets terwijl je toch een gebruikte gaat kopen. Als die er nog in onderhoud gaat heb je misschien nog wel een mooi compromis :)
Ik geloof dat ik bij mijn advies blijf om een Koga met derailleur te zoeken bij een fietsenmaker in een dure buurt. Daar worden er veel ingeruild met weinig kilometers omdat de eigenaren overstappen op een Ebike. Merken als Santos of Idworx zijn veel vaker ook echt gebruikt.
Zelf kocht ik zo een paar jaar terug voor 50 euro een vrijwel ongebruikte Koga stadsfiets uit 1988. De voorband was nog origineel. Ik heb er wel wat aan moeten verspijkeren maar het is een heel chique lichte stadsfiets.
Wim schreef:
ma 09 mar, 2020 09:13
Ik geloof dat ik bij mijn advies blijf om een Koga met derailleur te zoeken bij een fietsenmaker in een dure buurt. Daar worden er veel ingeruild met weinig kilometers omdat de eigenaren overstappen op een Ebike. Merken als Santos of Idworx zijn veel vaker ook echt gebruikt.
Zelf kocht ik zo een paar jaar terug voor 50 euro een vrijwel ongebruikte Koga stadsfiets uit 1988. De voorband was nog origineel. Ik heb er wel wat aan moeten verspijkeren maar het is een heel chique lichte stadsfiets.
En ... je zoekt het best ook nog eens buiten de randstad.
Idd 2 deuken in het frame. Dit is de uitleg

Quote:
Ja . Klopt . 1 door vervoer vliegtuig en 1 door lostikken trapper uitgeschoten met hamer. Volgens servicebeurt medewerker Bongers Bike Apeldoorn geen consequenties stevigheid
M276 schreef:
ma 09 mar, 2020 12:11
Volgens servicebeurt medewerker Bongers Bike Apeldoorn geen consequenties stevigheid
Zelfs als dat waar is moet je eens een luxe tweedehande auto proberen te verkopen met een paar deuken die geen consequenties hebben voor de veiligheid. :lol:
Echt, als ik zo'n chique fiets koop moeten daar geen deuken in zitten. En zeker geen lasfout.
Ik denk wel dat de prijs netjes is ook al zitten de deuken erin
Er zit ook een SON dynamo op. Maar ik kan begrijpen dat je geen 1500 euro
neerlegt voor iets met deuken.
Fiets blijkt te klein...
sjefke schreef:
ma 24 feb, 2020 06:02
De good old chain, zou ik kiezen.
[....]
Indien je in Europa blijft dan kun je de wielmaat nemen die bij je passende fiets zit. Buiten Europa: 559mm banden.
+1 voor ketting. Onderhoudsarm en overal ter wereld in een oogwenk te repareren.

Qua wielmaat: in Zuid-Amerika zag ik enorm veel goedkope Chines 29" mountainbikejes rondrijden, dus over de verkrijgbaarheid van 29" banden zou ik me niet heel veel zorgen maken.

650B, al dan niet in gekke breedtes, is nog flink lastige te vinden.
Anne80 schreef:
za 14 mar, 2020 20:32
Fiets blijkt te klein...
Een passend frame kopen en 'm opbouwen met (deels) gebruikte onderdelen zou ook nog kunnen.

Deze fiets zou wel een geschikte donor kunnen zijn voor een hoop onderdelen.

Of dat voordeliger is hangt natuurlijk onder andere af van de inkoopprijs van de gebruikte onderdelen, de kwaliteit daarvan en of je dat zelf kunt of tegen arbeidsloon uit moet besteden.

En natuurlijk ook de prijs van het frame in de door jou gewenste maat en wat je zoal aan onderdelen zou willen of moeten vernieuwen.

Bij deze laatste genoemde fiets vraag ik me dan wel af of dit een fiets is met 26 inch wielen zoals in de advertentie staat. Of zoals op het frame staat C28.0, wat zou kunnen duiden op 28 inch wielen. Makkelijk te controleren door de tekst die op de banden staat uiteraard.
Al voorzien? Anders heb ik een goede koga ladytraveller frame maat 54.voor € 500. Mss ook nog andere opties. Groet Albert