Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gezocht: afgeschreven slaapzak met ganzendons - Forum Wereldfietser

Gezocht: afgeschreven slaapzak met ganzendons

Hallo allemaal,

Ik wil graag mijn met ganzendons gevulde slaapzak opwaarderen door hem bij te vullen.
Nu zou ik niet weten waar ik in mijn omgeving een mooie kwaliteit ganzendons zou kunnen kopen.
Nu ben ik op het idee gekomen om op zoek te gaan naar een gebruikte slaapzak waarvan de tijk kapot of versleten is, maar het dons nog goed bruikbaar is. Heb jij zo een slaapzak? Dan wil ik hem graag van je overnemen! Ik woon in Rotterdam.
Ook tips met betrekking tot de aankoop van nieuw ganzendons zijn welkom.
Spullen afgeven kan ook in Veenendaal of Den Bosch.

Met vriendelijke groeten,

Adriaan van der Kooij
Dons is nieuw te koop bij extremtextil. En je zou kunnen overwegen om op marktplaats een tweedehands donzen dekbed te kopen. Dat zal wel goedkoper dons (minder vulkracht per gewicht) zijn dan in een lichtgewicht slaapzak wordt gebruikt.
Bedankt Peter voor de link. 250 gram 95% ganzendons is eigenlijk precies wat ik zoek. En de prijs van € 69,90,- ex verzend is eigenlijk ook prima. Omdat het geen grote haast heeft wacht ik even met bestellen. Ik ben toch ook heel benieuwd of er iemand is die een afdankertje heeft, dus kom er maar in! En gebruikt dons is ook diervriendelijker dan nieuw dons.
Ik houd ook marktplaats in de gaten. Daar wordt wel het een en ander aangeboden maar die zijn allemaal net te goed voor de sloop.
Houd ervrekening mee dat je met gebruikt dons wel meer nodig hebt omdat die flink wat isolatievermogen kwijt kan zijn. Maar misschien is een iets zwaardere slaapzak geen probleem.
Bij bever en lowlands kan je ook de zak laten op vullen.

Mario
Adriaan v.d. Kooij schreef:
do 02 apr, 2020 17:03
Ook tips met betrekking tot de aankoop van nieuw ganzendons zijn welkom.
Ook Tatteljee vult (sommige zakken) bij: https://www.tatteljee.nl/nl/slapen/reparatie-onderhoud

Carl
Leon schreef:
do 02 apr, 2020 19:05
Houd er rekening mee dat je met gebruikt dons wel meer nodig hebt omdat die flink wat isolatievermogen kwijt kan zijn. Maar misschien is een iets zwaardere slaapzak geen probleem.
De slaapzak is al wat ouder dus met iets minder vulkracht zou ik kunnen leven. Maar het liefste scoor ik natuurlijk een vrijwel nieuwe slaapzak die iets te dicht bij het kampvuur heeft gelegen :D
Bever, Lowland en Tatteljee staan ook op mijn lijstje. Maar online bestellen bij extremtextil is misschien wel zo makkelijk. Mooie webshop trouwens. Ze verkopen daar nog meer handige spullen, zoals reserve ritslopers van YKK voor mijn tent. Maar ik kijk het nog eventjes aan via marktplaats en dit forum voordat ik iets ga bestellen.
Uiteindelijk heb ik 250 gram 95% ganzendons besteld bij extremtextil.de
De kwaliteit van het dons is fantastisch goed. Ik heb het oude dons uit de slaapzak gehaald, daar zat totaal geen leven meer in, ondanks drie keer wassen en een uur in de droger met vijf tennisballen. Het opnieuw vullen van de slaapzak was een enorm tijdrovend proces. Drie minuten stiksel loshalen, vijf minuten oud dons verwijderen,vijf minuten nieuw dons afwegen, tien minuten vullen met nieuw dons, en dan 20 minuten dichtnaaien van het stiksel. Zo'n drie kwartier werk, per donsbaan. Mijn slaapzak heeft 19 donsbanen...Het vullen heb ik overigens gedaan met een 1,5 liter petfles waar ik de bodem uit gesneden heb. Dons er in, en dan met mijn gezicht er achter het dons de slaapzak in geblazen. Uiteindelijk ben ik wel heel erg tevreden met het resultaat. Mijn slaapzak is nu beter dan nieuw. Het dons wat uit de slaapzak kwam woog 180 gram. Nu zit er 250 gram dons in en de slaapzak is nu dikker dan toen ie nieuw was. Hartelijk dank aan alle mensen die gereageerd hebben op dit draadje.
Mochten er mensen zijn die zich afvragen of het nou een goed plan is om je slaapzak te pimpen: Wat mij betreft een goed idee, maar houd er rekening mee dat er erg veel tijd in gaat zitten!
Bedankt voor het verslag. Wat een werk! Zit nu niet overal dons in je huis?
Ik snap dat de meeste mensen dit toch maar niet doen of op zijn minst laten doen.
Vooral het met de hand dichtnaaien van de stiksels heeft veel tijd gekost. Misschien dat mensen die een naaimachine hebben en daar erg handig mee zijn dat sneller kunnen doen.
Verdwaalde donsvlokken waren er ook, maar na tien minuten stofzuigen was het huis weer helemaal netjes.