Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trekkingfiets 1,96m - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Trekkingfiets 1,96m

Er gaat niets fout behalve dat het tijdens de fabricage van de band al niet helemaal goed is gegaan, je moet je niet op de refelectiestrip blindstaren, kans dat die er netjes op zit is vrij klein. Als je de band van wat meer lucht voorziet zal die naar alle waarschijnlijkheid een keer ploppen, of op zijn plaats schieten. Als je het wiel daarna in je fiets monteert en hij hoobelt alle kantne op is er wat anders aan de hand.
Voor wat betreft de binnenbanden, die zijn er net als buitenbanden in verschillende breedte maten, je hebt er het liefst 1 die past bij jouw buitenband, van Schwalbe is dat voor een 47mm brede band in jouw geval nummer 17. Het liefst ook niet kleiner omdat je daar het rubber verder mee oprekt waardoor je eerder kans hebt op lekrijden.
mocht je buitenband niet bij (erg) hard oppompen de plop geven, doe dan wat groene zeep net langs de wang/buitenrand van de band, daar waar 'ie op z'n plek moet ploppen, en pomp hem opnieuw hard op. dan zou de band zich toch goed moeten 'zetten'. dan paar dagen zo laten staan en dan de spanning wat aflaten tot de druk waarmee jij wilt rijden.
Beste Wereldfietsers,

Intussen zijn de onderdelen gearriveerd en zijn we aan de slag gegaan met het monteren van deze onderdelen. Momenteel lopen we vast op de voorderailleur installeren. Dit is een Shimano Deore XT, ouder model. Wanneer de voorderailleur gemonteerd wordt, zonder dat er spanning op staat, staat deze boven het kleinste tandwiel. Het probleem is dat de voorderailleur niet het grote tandwiel kan bereiken. Als ik met de hand de voorderailleur duw (kost veel kracht) dan kan die deze reach wel halen. Dus de voorderailleur is wel in staat om de afstand te overbruggen. Echter, staat de kabel op een gegeven moment zo gespannen dat de shifters niet meer te bewegen zijn. Wanneer we de kabel minder strak monteren dan kunnen de shifters wel bediend worden maar dan kan de afstand niet behaald worden. We hebben ook al met de limit schroefjes gespeeld en ze al helemaal eruit gehaald maar ook dat bood geen inzicht in het probleem. Ik zelf dacht nog dat het anker punt van de kabel mogelijk verkeerd gemonteerd was (had ik op diverse fora gelezen) maar bij deze derailleur zit een mooie gleuf waar je de kabel in kunt leggen dus dat lijkt me ook het meest logisch.

Ziet iemand wat er mogelijk mis kan gaan?

Foto 7.jpg
Foto 8.jpg
Zo maar een paar dingen die me te binnen schieten:
Zit er onder de bracket (waar de trapas ingaat) een plastic stuk met sleuven en een schroef en loopt de kabel daar door?
Heb je nieuwe binnen en buitenkabels gebruikt en zit er niet ergens een korte bocht?
Op het kleinste tandwiel moet de kabel gewoon strak staan. de limiet schroeven bepalen hoever die terug kan in de rust positie.
Is de trapas van de juiste lengte? Als die te lang is komt de crank ook verder naar buiten en moet je derailleur dus extra afstand overbruggen.
Zoek op si.shimano.com eens naar de diverse installatiehandleidingen bij de onderdeelnummers die op je fiets zitten, daar staat ook in hoe je de boel moet monteren.
_Peter_ schreef:
zo 16 aug, 2020 19:13
Zo maar een paar dingen die me te binnen schieten:
Zit er onder de bracket (waar de trapas ingaat) een plastic stuk met sleuven en een schroef en loopt de kabel daar door?
Heb je nieuwe binnen en buitenkabels gebruikt en zit er niet ergens een korte bocht?
Op het kleinste tandwiel moet de kabel gewoon strak staan. de limiet schroeven bepalen hoever die terug kan in de rust positie.
Is de trapas van de juiste lengte? Als die te lang is komt de crank ook verder naar buiten en moet je derailleur dus extra afstand overbruggen.
Zoek op si.shimano.com eens naar de diverse installatiehandleidingen bij de onderdeelnummers die op je fiets zitten, daar staat ook in hoe je de boel moet monteren.
Er zit inderdaad een plastic stuk in waar de kabels langs worden geleid. Ik heb nieuwe kabels gebruikt. De enige bocht die erin zit is de bocht om de stuurpen. Er zit inderdaad een nieuwe trapas is maar deze heeft precies dezelfde lengte als de oude dus dat kan het toch bijna niet zijn lijkt me. Ik had al eens gekeken naar de shimano handleiding maar het onderdeelnummer kan ik niet meer terugvinden aangezien het tweedehands is en de tekentjes vervaagt zijn. Het werkte nog wel toen we de fietst hebben getest dus ik zou zeggen dat het wel moet werken.

Nu komt de vraag in me op, moet ik de kabel monteren wanneer de derailleur in zijn uiterste stand staat en dus op het grootste tandwiel? De aanpak die we nu hebben gedaan is als volgt: Versnelling op zijn kleinst zetten, de kabel strak trekken en monteren aan de voorderailleur. Op een gegeven moment staat de kabel dan zo strak dan er zoveel kracht gezet moet worden dat de shifter dit niet meer aan kan.
Je trapas is te lang voor dit crankstel, zie op je foto je klein blad erg ver staan van je botom bracket en je liggende achtervork.
Jos89 schreef: Beste Wereldfietsers,

Ziet iemand wat er mogelijk mis kan gaan?


Foto 8.jpg
je ziet hoe je te lange trapas dit alles veroorzaakt, als je recht van voren en recht van onderen een foto van je trapas/bracket maakt (bracket of bottom bracket = frameonderdeel waar je je trapas in geschroefd hebt) (vandaar ook de letters BB in de aanduiding van een Shimano-trapas)
De kettinglijn moet iets van 55 mm zijn.
Kun je nameten, hart trapas tot hart middelste tandwiel van jouw crankstel.
Zie ook http://www.m-gineering.nl/kettinglijn.htm
Bedankt voor de reacties. Wat ik niet snap is dan de bemating van een trapas. Ik heb een shimano UN55 trapas erin gezet. Ik heb de oude trapas opgemeten. Deze was 113mm. Heb dus ook deze shimano UN55 met maat 113mm besteld. Blijkbaar is het dan zo dat hetgeen waar de crank aan gemonteerd moet worden te lang is en waardoor de voorderailleur er niet meer bij kan.

Ik snap nu niet meer zo goed welke trapas dan wel compatibel is. Ik heb nu de oude trapas er weer opnieuw ingedraaid. Wanneer ik de low limiet schroef helemaal aandraai staat de voorderailleur bijna gelijk met het grootste tandwiel, wat volgens deze guide moet: https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-FD0003-06-ENG.pdf. Krijg het nu ook niet werkend.

Het kan toch niet zo moeilijk zijn om een voorderailleur te installeren.
Het probleem is hoogstwaarschijnlijk opgelost. Het was niet de breedte van de bracket dat het probleem vormde. Tijdens het testen van de voorderailleur bleek de ketting telkens te klemmen waardoor de derailleur niet meer verder naar buiten kon bewegen. Daar kwamen we vanavond eindelijk achter na vanalles geprobeerd te hebben. Heel erg simpel, maar we hebben het over het hoofd gezien.

We kunnen weer verder met bouwen. Foto's zullen nog volgen.
Goed bezig, leuk om te volgen :D
Jos89 schreef:
ma 17 aug, 2020 21:48
Tijdens het testen van de voorderailleur bleek de ketting telkens te klemmen waardoor de derailleur niet meer verder naar buiten kon bewegen. Daar kwamen we vanavond eindelijk achter na vanalles geprobeerd te hebben. Heel erg simpel, maar we hebben het over het hoofd gezien.
De ketting bleek te klemmen waardoor de derailleur niet meer kon bewegen...? Was de ketting zo oud dat 'ie geen zin meer had? Of wat was er aan de hand? En vooral, wat was de oplossing? ;)
Jurr schreef:
ma 17 aug, 2020 21:58
Jos89 schreef:
ma 17 aug, 2020 21:48
Tijdens het testen van de voorderailleur bleek de ketting telkens te klemmen waardoor de derailleur niet meer verder naar buiten kon bewegen. Daar kwamen we vanavond eindelijk achter na vanalles geprobeerd te hebben. Heel erg simpel, maar we hebben het over het hoofd gezien.
De ketting bleek te klemmen waardoor de derailleur niet meer kon bewegen...? Was de ketting zo oud dat 'ie geen zin meer had? Of wat was er aan de hand? En vooral, wat was de oplossing? ;)
Bij het schakelen (zonder te trappen, ketting die alleen ligt op het eerste blad) van klein naar groot kon de voorderailleur niet naar het grootste blad bewegen. We wilde alleen zien wat de beweging van de voorderailleur was. Dus wanneer we toen schakelde naar het 3 tandwiel werd de beweging gehinderd doordat de ketting nog op het eerste tandwiel lag. De oplossing was om te testen zonder ketting haha. Toen werkte het en werd het duidelijk dat de ketting, die nog op het eerste tandwiel lag, de beweging van de voorderailleur hinderde. Heel sullig foutje.
Jos89 schreef:
ma 17 aug, 2020 22:20
Heel sullig foutje.
Ach, je bent heus niet de enige die sleutelfoutjes maakt hoor. Zeker in het begin hoort het erbij om het te leren begrijpen.

Ik vind het vooral leuk dat je het gelijk zo aanpakt. Prima uitgangspunt om aan te sleutelen, dat maakt de fiets het ook wel weer waard om er wat liefde in te stoppen.
Even een update plaatsen. Godzijdank zijn we het euvel van de voorderailleur voorbij. De laatste dagen bezig geweest met het afstellen van de voorderailleur en achterderailleur. Kabelspanning (lang leve de stelschroefjes), limiet schroefjes, kettinglengte etc. Momenteel ziet de fiets met framemaat 64 er als volgt uit:
Foto 13.jpg
De andere fiets wordt ook al opgebouwd. Het voordeel is dat je nu precies weet wat je de vorige keer fout hebt gedaan, dat maakt het proces een stuk sneller.

Bij de fiets met framemaat 64 zie ik dat mijn wiel niet precies in het midden van het frame staat. Zie de foto hieronder. Is dit acceptabel of gaat dat problemen opleveren?
Foto 12.jpg
Bij de fiets met framemaat 58 hebben we bij de achterderailleur bij het kleinste tandwiel de volgende situatie. Deze zit heel dicht tegen het frame aan wat er voor zorgt dat de ketting tegen het frame wrijft. Hoort er tussen het kleinste tandwiel en het frame een spacer te zitten?
Foto 11.jpg
Nogmaals, bedankt voor de behulpzame reacties.
Wat je kan doen is op zoek naar een cassette met een groter kleinste kransje (of een losse sluitkrans die groter is dan 11 of 12 (de meest voorkomende), verder zou ik me er niet druk over maken aangezien je die kleine bijna nooit gebruikt. Een spacer hoort er niet tussen. Hooguit aan de kant van de spaken, maar daar los je dit niet mee op.

Bij de fiets met framemaat 64 zie ik dat mijn wiel niet precies in het midden van het frame staat. Zie de foto hieronder. Is dit acceptabel of gaat dat problemen opleveren?
Kijk even bij Marten Gerritsen http://www.m-gineering.nl/techdex.htm onder oude tips en dan net onder centreerboog hoe je eenvoudig kan checken of je wiel even wat aandacht van een goede fietsenmaker nodig heeft of niet. (of die netjes gelijk is links en rechts). Het kan ook zijn dat je ze zelf met conussleutels tot een beter resultaat kan komen door de as naar links of rechts te verplaatsen, aan het draaien aan nippels om zo het wiel te centreren zou ik me nu nog niet wagen.
Vast ten overvloede, maar zit het wiel wel goed in het frame?
Jurr schreef:
vr 21 aug, 2020 16:46
Vast ten overvloede, maar zit het wiel wel goed in het frame?
Je zal de eerste zeer zeker niet zijn. :oops:
_Peter_ schreef:
vr 21 aug, 2020 18:56
Jurr schreef:
vr 21 aug, 2020 16:46
Vast ten overvloede, maar zit het wiel wel goed in het frame?
Je zal de eerste zeer zeker niet zijn. :oops:
Nog eens nagelopen, zo simpel kan het zijn. Het zat inderdaad niet goed in het frame. Opgelost.
Er heeft even wat tijd tussen gezeten maar de fiets is nu zo goed als af. Al enkele km mee gefietst en dan kom je nog wel wat euvels tegen. Zo kwam ik er al snel achter dat nieuwe versnellingskabels "ingewerkt" moesten worden. De dag nadat ik ze had gemonteerd was het schakelen een ramp waar het de dag ervoor nog goed stond. Na een tijdje dit eruit gekregen. De ketting is een keer geknapt, ik denk dat dit komt omdat ik de ketting heb ingekort, het pinnetje er helemaal uit heb geduwd en vervolgens weer hergebruikt heb. Daarnaast nog wat schroefjes die hier en daar missen (geen belangrijke).

Ook moeten we nog een bijltje hakken met de magura HS11 hydraulische remmen. Bij de achterrem wordt maar 1 blokje naar binnen geduwd tijdens het remmen. Het andere blokje heeft haast geen beweging. Er heeft geen remvloeistof gelekt dus ik moet nu nog achterhalen wat het probleem is. Mogelijk opnieuw vullen??

Misschien is het ook wel leuk om te kijken naar de totale kosten. De aanschaf van de fiets was 350 euro. Hiervoor kregen we 2 frames en allerlei onderdelen. Het was bijna voldoende om 2 fietsen in elkaar te zetten. Enkele onderdelen waren niet meer in orde en deze hebben we vervangen. De kosten die erbij zijn gekomen zitten rond de 250 euro. Als we dan terugkomen op mijn vraag uit de openingspost dan moet ik zeggen dat het niet tegenvalt en dat we nu per fiets zo rond de 300 euro zitten. Er zullen nog wel enkele kostenposten bij gaan komen. Zo moeten we nog bij beide fietsen lampen kopen en installeren, spatborden aanschaffen voor één fiets en nog wat kleine zaken. Hopelijk hoeven we geen nieuwe remmen te kopen maar dat moet ik dus nog uitzoeken. Wanneer heel het projectje klaar is denk ik dat de kosten 350 euro per fiets bedragen + onbetaalbare fietsenkennis (haha)