Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw: Santos met Rohloff, maar zonder ketting - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nieuw: Santos met Rohloff, maar zonder ketting

Er waren op de fiets en wandelbeurs ook veel vragen over. Ik kan voorlopig niet anders denken dan dat dit een oplossing is voor een probleem dat we niet hadden. Kettingen zijn al vele jaren een prima overbrenging. Ik zou me kunnen voorstellen dat dit net zo goed werkt (beter is moeilijk voorstelbaar), maar je maakt jezelf ook sterk afhankelijk. Je hebt een echt ander frame nodig, en als dit bedrijf belly up gaat zit jij met de gebakken peren. Dit is geen ideale tijd voor zulke bedrijven. Het probleem is pas voorbij als er een de facto standaard ontstaat, en meerdere aanbieders van zulke riemen.
Wim
Geen ideale tijd? Wanneer is de tijd wel ideaal? Wanneer de economie aantrekt en mensen misschien snel geneigd zijn eerder aan de auto te denken?
Had de FietsenWandelbeurs niet een record aantal bezoekers? En als ik de cijfers goed heb gelezen gaat het met de fietsenbranche helemaal niet zo slecht.

Kettingen zijn inderdaad al jaren lang een prima overbrenging. Klopt helemaal. Maar zijn wel smerig, vergen onderhoud en gaan (zeker de laatste jaren) niet zo heel erg lang mee. Natuurlijk is dit geen "probleem" maar als het beter kan dan vind ik het wel prettig als daar naar wordt gekeken.

Even voor de goede orde: je maakt je met de keuze voor riemaandrijving niet afhankelijk voor een leverancier. Er zijn er nu al meerdere. Maar het klopt wel dat de keuze nog klein is.

Met de gebakken peren zit je niet zo snel. Mocht er plotsklaps nergens meer een riem te krijgen zijn dan is het alleen een kwestie van het monteren van conventionele tandwielen en een ketting en je kan gewoon weer vooruit.

Ik weet nog heel goed toen we jaren geleden licht huiverend overstapten op hydraulische remmen. "Iedereen" verklaarde ons voor gek om als rasechte wereldfietsers de wereld te ontdekken met die "niet te repareren" remmen. Naast dat de stelling al niet klopte bleek al snel dat er hordes mensen zijn die toendertijd ook geen probleem hadden maar nu massaal kiezen voor het remgemak van de bekende HS33 remmen. Het kon dus toch wel beter.
Ik denk dat we fietsenbedrijven juist moeten motiveren om verder te kijken. Want het blijft voor mij nog steeds een raadsel waarom een tandwielenset met ketting al naar een paar duizend km vervangen moet worden terwijl ik met een auto een veelvoud aan km kan rijden. Kom op: dat moet echt beter kunnen!
Wim schreef:Er waren op de fiets en wandelbeurs ook veel vragen over. Ik kan voorlopig niet anders denken dan dat dit een oplossing is voor een probleem dat we niet hadden. Kettingen zijn al vele jaren een prima overbrenging. Ik zou me kunnen voorstellen dat dit net zo goed werkt (beter is moeilijk voorstelbaar), maar je maakt jezelf ook sterk afhankelijk. Je hebt een echt ander frame nodig, en als dit bedrijf belly up gaat zit jij met de gebakken peren. Dit is geen ideale tijd voor zulke bedrijven. Het probleem is pas voorbij als er een de facto standaard ontstaat, en meerdere aanbieders van zulke riemen.
Wim
Als de riem niet bevalt zet je er een ketting op. Andersom is lastiger ;)
Ach, met een zaag kom je een heel eind........(of toch niet 8) )
Wim schreef:Er waren op de fiets en wandelbeurs ook veel vragen over. Ik kan voorlopig niet anders denken dan dat dit een oplossing is voor een probleem dat we niet hadden.
Dat ben ik niet met je eens. De meesten op dit forum weten hoe je een ketting moet onderhouden, maar daarbuiten heb je in NL nog 16 miljoen fietsers en die bakken er maar al te vaak niets van. Als die riem zo'n 5000 km meegaat is dat een aanwinst. Zeker in combinatie met Rohloff ideaal om te introduceren, want velen kopen een Rohlofffiets immers vanwege het (al dan niet daadwerkelijke) gemak.
Het ding fietste op de RAI in ieder geval lekker; het voelde absoluut niet zompig aan.
Leon (wiens ideale stadsfiets er nu een is met een SA3-naaf en zo'n nieuwe riem. Nu nog onderhoudsloze remmen)
Marco Meijerink schreef:Ach, met een zaag kom je een heel eind........(of toch niet 8) )
en met een hamer.....
en met heel veel tussenringen....

Afbeelding
:wink:
is dat echt een deuk in het frame? hmmm, ok, het past nu wel 8)
Ach ja, ieder innoverend product roept in het begin wel scepsis op!
bert sitters schreef:Ach ja, ieder innoverend product roept in het begin wel scepsis op!
....en heel vaak terecht ... :? Probeer maar eens op te tellen hoeveel "(ver)nieuwe(nde)" producten er de laatste 10 jaar op de markt kwamen en geruisloos weer verdwenen... :shock:

Waarmee ik uiteraard niet wil ontkennen dat er natuurlijk ook veel goede ontwikkelingen zijn... 8)
m-gineering schreef:[
en met een hamer.....
en met heel veel tussenringen....

Afbeelding
:wink:[/quote]

Marten, Begrijp ik het goed dat die ringen nodig zijn omdat het tandriem "ketting" blad zo breed is?
Is die fiets rond het cranck stel nu assymetrisch en heb je O-benen nodig???

John.
Dick Schuurman schreef:....en heel vaak terecht ... :? Probeer maar eens op te tellen hoeveel "(ver)nieuwe(nde)" producten er de laatste 10 jaar op de markt kwamen en geruisloos weer verdwenen... :shock:
Waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat er natuurlijk ook veel goede ontwikkelingen zijn... 8)
Maar gelukkig ben je helemaal vrij om al die vernieuwingen wel of niet te kopen!!! :)
Marianne schreef:Maar gelukkig ben je helemaal vrij om al die vernieuwingen wel of niet te kopen!!!
Natuurlijk! Ik wacht toch maar even tot deze riemaandrijving zich bewezen heeft in de praktijk... kan te zijnertijd dan mooi in combinatie met een Rohloff. Ik doe het nog steeds met een aandrijving uit het stenen tijdperk: derailleur, weet je nog? :wink:
johntelleman schreef:
m-gineering schreef:
en met een hamer.....
en met heel veel tussenringen....

Afbeelding
:wink:
Marten, Begrijp ik het goed dat die ringen nodig zijn omdat het tandriem "ketting" blad zo breed is?
Is die fiets rond het cranck stel nu assymetrisch en heb je O-benen nodig???

John.
Dit is een mooi voorbeeld van een beursspecial waarbij ze bij het afmonteren (typisch om 23:00 u de dag voor de beurs open gaat, been there, etc :D ) ) er pas achter komen dat er nog een cruciaal foutje in het ontwerp zit.

Omdat het tandwiel daar zo dik is moet je de achtervork op die plek dus extra slank maken. Dan past het crankstel opeens ook weer normaal.
John, dit soort acties zijn niet nodig wanneer je gewoon een goed ontwerp hebt.
Hoi Eric en Marco,

Ik volg de riemontwikkeling op de voet omdat mijn volgende reis extreem zandig wordt en ik bang ben dat de ketting het dan te zwaar te verduren krijgt. Hoe zwaar kan de riem belast worden en hoe "strak" is die ivm klapperen? Dus bij fietsen met 30kg bagage, staan in de pedalen, hobbelige downhill etc? En is die inderdaad zo slijtvast als ze zeggen?
Ik zou er graag eerst eentje testen maar ik heb helaas een Rohloff met kettingspanner :cry:

Fiets de Wereld,
Whisky
Hi,

Vanmiddag mijn ultieme vakantiefiets bij Eric besteld...... Santos dus....met belt drive....
Kan bijna niet meer wachten tot ie is afgeleverd..... nog 6 weekjes wachten

Gerard
Hoi Whisky,
Net terug van weer een paar daagjes fietsen. Ik zal vanavond proberen mijn ervaringen met de riem op het forum te zetten. Daarin zal ik ook je vragen verwerken.
Groetjes,
Marco
whisky schreef: Ik volg de riemontwikkeling op de voet omdat mijn volgende reis extreem
Hoi Marc,

Volgende reis? Wat zijn je plannen?

John.
Hallo allemaal,

Ook hier een toekomstig eigenaar "early adopter" van een Travelmaster met riemaandrijving. Nabije toekomt zelfs, nog een weekje.
Ik heb er het volste vertrouwen in en zie er erg naar uit.
mories schreef:riemaandrijving.
Het zoiets niet riemoverbrenging ipv aandrijving?
Anders is het een variant op de Spartamet en elektrische fiets.

John.