Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga ook aan de tandriem! - Forum Wereldfietser

Koga ook aan de tandriem!

Check: http://www.sintchristophorus.nl/koga-oo ... -tandriem/

Zoals al aangekondigd komt Koga binnenkort ook met een tandriem aangedreven fiets! De Gates beltdrive is vanaf 22 augustus een nieuwe optie in Koga’s online Signature-programma.

Na goed naar Santos gekeken te hebben en na een intensief testprogramma, waar beroeps-vakantiefietser Eric Schuijt een grote bijdrage aan heeft geleverd, durft Koga het eindelijk aan. De tandriem gaat er komen!

Koga zegt in haar persbericht: http://www.koga-signature.com/nl/signat ... Id=6934464
"Een soepele, geruisloze loop en extreme duurzaamheid zijn de belangrijkste pluspunten van een riemaandrijving. Voor ons reden genoeg om dit aandrijvingsconcept in het Signature-programma op te nemen. De onderhoudsarme en slijtvaste carbon tandriem brengt de pedaalkracht van de fietser direct op de Rohloff-versnellingsnaaf over. De riemaandrijving is op het moment alleen leverbaar voor de framemodellen WorldTraveller (KS-TR 26) en Traveller (KS-TS 28) in de kleur ‘mystic black’. Andere frames en kleuren zullen volgen."
Ben benieuwd wanneer Idworx aan de tandriem gaat :o
EasyRohler schreef:Ben benieuwd wanneer Idworx aan de tandriem gaat :o

Gerrit Gaastra begint daar pas aan als er echt volledige zekerheid bestaat over de veiligheid!
bert sitters schreef:Gerrit Gaastra begint daar pas aan als er echt volledige zekerheid bestaat over de veiligheid!
Volledige zekerheid bestaat niet, ook niet voor de aloude ketting.

The only certainties in life: death and taxes. ;)
Klopt dit bericht taalkundig eigenlijk wel? :?:
tandriem aangedreven fiets
Riemaandrijving
De overbrenging is via een riem maar voor de aandrijving moet je toch nog steeds trappen volgens mij. :D
Overigens ben ik erg blij met mijn Santos Trekking Comfort met tandriem.
ik ben wel geen dealer, maar heb toch de hand weten te leggen op de folder
Afbeelding

:D
m-gineering schreef:ik ben wel geen dealer, maar heb toch de hand weten te leggen op de folder
Afbeelding

:D
Wauw, prachig; hoe oud is die folder? Als echte man hou ik het voorlopig bij een ketting :D.
Matthie9000 schreef: Wauw, prachig; hoe oud is die folder?
geen idee, er staat niks in de folder en de junk afmontage geeft ook niet veel houvast. Als u meer wil weten kun je contact opnemen met Koga, maar of ze er nog aan herinnerd willen worden? :D
m-gineering schreef:ik ben wel geen dealer, maar heb toch de hand weten te leggen op de folder
Afbeelding

:D
Wouw een Hammerschmidt met DRIE versnellingen + riem speciaal voor vrouwen, dat moet heel duur gekost hebben qua geld :). En dat zeker 15 jaar geleden, wat visionaire!!!!
Zuiz schreef:En dat zeker 15 jaar geleden, wat visionaire!!!!
Gezien de druk en het taalgebruik schat ik eerder zo'n 25-35 jaar geleden. Kevlar is van na 1972.
Leon
De Koga met riem wordt € 300,- duurder (Santos is € 500,- duurder) en hij is nu ook al bij ons te bestellen.

Aan het begin van het filmpje op mijn site kun je zien hoe ik hem heb getest:-)
http://www.vakantiefietser.nl/200912/ko ... ndrijving/
Eric Schuijt schreef:De Koga met riem wordt € 300,- duurder (Santos is € 500,- duurder) en hij is nu ook al bij ons te bestellen.

Aan het begin van het filmpje op mijn site kun je zien hoe ik hem heb getest:-)
http://www.vakantiefietser.nl/200912/ko ... ndrijving/
300EURO zijn zo'n 10 kettingen...... laat een riem 2x zo lang mee gaan, dan is een riem 5 kettingen duurder, zo'n 150 euro. En dan zijn nog steeds je remblokjes, wielnaven, bracketlagers, balhoofdlagers, banden, en ook je riembladen voor en achter aan slijtage onderhevig. Kortom, voor een behoorlijke (voor een ieder voor zijn eigen beurs te bepalen) te betalen meerprijs hoef je niet meer je piepende ketting te poetsen en te smeren (en zo hou je mooie schone broekspijpen)..... maar al het overige onderhoud aan je fiets gaat gewoon door (ook het zo nu en dan opspannen van de riem, neem ik aan).

Een ketting schoonmaken en smeren op een singlespeed (of rohloff/alfine) is zo'n beetje het meest simpele en eenvoudige schoonmaakwerkje wat er is (en met chirurgenhandschoenen krijg je niet eens smerige handen).

Kortom, wat is nou het werkelijke voordeel van een riem? Loopt het stiller? Is de krachtsoverdracht efficienter? is het lichter? of staat het gewoon heerlijk 2012?
AB schreef:300EURO zijn zo'n 10 kettingen...... laat een riem 2x zo lang mee gaan, dan is een riem 5 kettingen duurder, zo'n 150 euro. En dan zijn nog steeds je remblokjes, wielnaven, bracketlagers, balhoofdlagers, banden, en ook je riembladen voor en achter aan slijtage onderhevig. Kortom, voor een behoorlijke (voor een ieder voor zijn eigen beurs te bepalen) te betalen meerprijs hoef je niet meer je piepende ketting te poetsen en te smeren (en zo hou je mooie schone broekspijpen)..... maar al het overige onderhoud aan je fiets gaat gewoon door (ook het zo nu en dan opspannen van de riem, neem ik aan).

Kortom, wat is nou het werkelijke voordeel van een riem? Loopt het stiller? Is de krachtsoverdracht efficienter? is het lichter? of staat het gewoon heerlijk 2012?
Een tandriem gaat zo'n 4 tot 5 keer langer mee dan een ketting.

Hij loopt stiller en hoeft niet gesmeerd te worden en trekt dus minder vuil aan. Hij loopt net zo licht als een ketting. Meerdere keren niet schoonmaken kan nauwelijks kwaad. Aanspannen hoeft minder vaak. Gewichtsvoordeel is verwaarloosbaar.

Het staat inderdaad lekker 2012, maar ook 2013,2014,2015,2016,2017, enz, enz.
Christophorus schreef:
AB schreef:300EURO zijn zo'n 10 kettingen...... laat een riem 2x zo lang mee gaan, dan is een riem 5 kettingen duurder, zo'n 150 euro. En dan zijn nog steeds je remblokjes, wielnaven, bracketlagers, balhoofdlagers, banden, en ook je riembladen voor en achter aan slijtage onderhevig. Kortom, voor een behoorlijke (voor een ieder voor zijn eigen beurs te bepalen) te betalen meerprijs hoef je niet meer je piepende ketting te poetsen en te smeren (en zo hou je mooie schone broekspijpen)..... maar al het overige onderhoud aan je fiets gaat gewoon door (ook het zo nu en dan opspannen van de riem, neem ik aan).

Kortom, wat is nou het werkelijke voordeel van een riem? Loopt het stiller? Is de krachtsoverdracht efficienter? is het lichter? of staat het gewoon heerlijk 2012?
Een tandriem gaat zo'n 4 tot 5 keer langer mee dan een ketting.

Hij loopt stiller en hoeft niet gesmeerd te worden en trekt dus minder vuil aan. Hij loopt net zo licht als een ketting. Meerdere keren niet schoonmaken kan nauwelijks kwaad. Aanspannen hoeft minder vaak. Gewichtsvoordeel is verwaarloosbaar.

Het staat inderdaad lekker 2012, maar ook 2013,2014,2015,2016,2017, enz, enz.
4x tot 5x? Serieus? Da's best lang..... ik ga ongeveer 7000km met 1 ketting, (kmc x1)..... kun je met een riem tot 30.000km gaan? Komen er dan niet allemaal kleine microscheurtjes in onder invloed van de zon, weer en wind? Tijdens een lange fietsvakantie lijkt het me niet smeren van de ketting wel een leuke bijkomstigheid (je hoeft dan ook geen potje olie mee te nemen, scheelt weer 200gram)..... Maar tijdens je fietsreis voor de zekerheid een extra riem meenemen in vergelijking met een paar tussenschakels en een kettingpons voor een traditionele ketting lijkt me een behoorlijk nadeel. Of is het compact reservemateriaal, zo'n gatesbelt?
Wat een leuke technologische hype die tandriem; hoe zit het met de verkrijgbaarheid in Afrika? Zijn er nog speciale eisen aan het frame?
Kettingen vervang ik altijd vrij snel. Maar ik kan er heel wat kopen voor de prijs van een riem: ik koop voor 10 euro een Wippermann Connex ketting voor de Rohloff Naaf. Af en toe een drupje olie is het enige onderhoud.
Wim
Nou ja, 10 speed kettingen zul je in Afrika ook niet makkelijk kunnen krijgen. Het frame moet open kunnen aan de achterkant, en het moet achter zo stijf zijn dat de riem niet van de rol afloopt omdat de achtervork buigt. Dat betekent dus ook een stug en lomp frame. Niet voor mij dus. Geef mij voor dat geld maar een mooiere dunwandige buizenset of zoiets.
Wim
AB schreef:4x tot 5x? Serieus? Da's best lang..... ik ga ongeveer 7000km met 1 ketting, (kmc x1)..... kun je met een riem tot 30.000km gaan? Komen er dan niet allemaal kleine microscheurtjes in onder invloed van de zon, weer en wind?
De meeste toer- / trekkingfietser doen zo'n 5000 km met een ketting. Op dit forum zijn er ongetwijfeld een heleboel mensen die meer kilometers halen, maar die houden dan wel van goed onderhoud.

Ja, er zijn al mensen die ongeveer 30.000 km met een tandriem hebben gedaan. Microscheurtjes zijn geen probleem. Eric schuijt heeft zelfs een snede van 5mm in zijn tandriem gemaakt en kon daar gewoon mee doorrijden.

James Bowthorpe heeft er de wereld mee rond gefietst: http://www.sintchristophorus.nl/de-fiet ... gersbikes/

Mountainbikers doen met een tandriem overigens 'slechts' 2 tot 3 x langer dan met een ketting, wat door de agressievere rijstijl en ruige omstandigheden veel minder is dan toer- en trekkingfietsers.
AB schreef:Tijdens een lange fietsvakantie lijkt het me niet smeren van de ketting wel een leuke bijkomstigheid (je hoeft dan ook geen potje olie mee te nemen, scheelt weer 200gram)..... Maar tijdens je fietsreis voor de zekerheid een extra riem meenemen in vergelijking met een paar tussenschakels en een kettingpons voor een traditionele ketting lijkt me een behoorlijk nadeel. Of is het compact reservemateriaal, zo'n gatesbelt?
Het is wel verstandig om een reserveriem mee te nemen, maar deze weegt slechts 85 gram en is eenvoudig te vervangen met een inbussleuteltje. Je bespaart dus gewicht, omdat je geen stukjes reserveketting en een kettingpons mee hoeft te nemen.
Bij goed onderhoud en/of gebruik van kettingkast is de levensduur hoger; daarnaast is de tandriem/ketting niet het enige wat slijt; wat kost zo'n tandriem tandwiel in vergelijking met normale tandwielen? Ga maar eens de kosten op een rij zetten voor 100.000km.
Wim schreef:Kettingen vervang ik altijd vrij snel. Maar ik kan er heel wat kopen voor de prijs van een riem: ik koop voor 10 euro een Wippermann Connex ketting voor de Rohloff Naaf. Af en toe een drupje olie is het enige onderhoud.
Wim
En dan moet je ook nog een speciaal frame kopen wil je de riem kunnen gebruiken :)
Geen wonder dat vooral fietsenverkopers zo'n riem propageren :)..... voor en achterbladen zullen ook wel wat duurder zijn.

Maar het is een leuke ontwikkeling hoor, niet te stoppen. Ik zie de marginale voordelen ook wel, maar het lijkt me vooral leuk voor een stadsfiets, strandfiets of een winterfiets.... scheelt je weer wat roest op ketting en kettingbladen als je er mee door de pekel fietst. Aan de andere kant, zout, vuil en zand in al je lagers voorkom je niet met een riem, regulier onderhoud bij een fiets blijft ook met een riem een noodzakelijk kwaad....., zoiets als afwassen :)

Zodra er een echt niet meer te onderhouden fiets wordt uitgevonden, inclusief alle lagers en andere eventueel weg te roesten onderdelen, (grote keramische kogels in alle draaiende delen met supergoede lagerafdichting) dan zal een riemaandrijving daar zonder meer bijhoren.