Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga World Traveller 29er - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Koga World Traveller 29er

iRoel schreef:Santos trekking comfort. 28".
Is het mogelijk om bij Santos (betaalbaar) een los frame te kopen? En zonder de 'standaard' geveerde voorvork of met niet-geveerde voorvork?
Ja hoor, maar ik zou nog maar even wachten tot na Bike Motion. Er zitten interessante fietsen aan te komen.
Of de Travelmaster zonder spatborden :P

En Santos frames zijn los te koop. Maar weet wel wat je doet!
Veel mensen denken dat de spullen die ze nog hebben dat dat allemaal past, dat ze de kennis in huis om alles goed te monteren en dat ze het juiste gereedschap hebben :roll:
Je kan de Fahrradmanufaktur frames ook los bestellen. De TX-1000 heeft een excentrische trapas en de complete fiets wordt standaard geleverd met Schwalbe Marathon Dureme 50-622 banden. Geen idee of er veel breder in kan, maar dat is dus ook een (goedkope?) optie.
Matthie9000 schreef:
iRoel schreef:Santos trekking comfort. 28".
Is het mogelijk om bij Santos (betaalbaar) een los frame te kopen? En zonder de 'standaard' geveerde voorvork of met niet-geveerde voorvork?
Vanwaar de focus op 28" wielen?

Wat denk je wat het voordeel is van een 28'er met dikke sloffen tov een 26'er met dikke sloffen, als je gemiddelde snelheid maar zo'n 15-20km/h is? Daar proef je toch niets van? Plus theoretisch gezien sterkere wielen bij 26" (kortere spaken) vooral wanneer fully loaded.

Als snelheid een issue is dan ga je niet fully loaded, dan zou ik gewoon een goedkope 29'er kopen (canyon komt vast wel met een betaalbare grand canyon) en deze middels custom made frame- stuur en zadeltassen (bikepacking) ipv ortliebs volhangen. Ga je wel fully loaded, dus nog lagere snelheden, dan zouden 26"ers wel eens een groter voordeel geven dan 28"ers....
Daarnaast ook op een 26" wielen kun je smalle snelle slicks monteren..... fiets je zo die racefietsers eruit als je een beetje getraind bent.
AB schreef:Daarnaast ook op een 26" wielen kun je smalle snelle slicks monteren.....
Mountainbike-achtige fietsen met smalle snelle slicks voor boven de 25 kmh: dat gaan ze 25-ers noemen. :D
Deze post is het bewijs dat ik het uitgevonden heb!
Leon
AB schreef:Vanwaar de focus op 28" wielen?
- Comfort
- Lagere rolweerstand
- Groter contactoppervlak en dus meer grip

Of deze voordelen voor iedereen en in de meest voorkomende omstandigheden merkbaar zijn en opwegen tegen de voordelen die jij voor 26" noemt is natuurlijk de vraag en een heel persoonlijke afweging. De 29er is gewoon een derde concept welke door de heren en dames fabrikanten aangeboden wordt. Daarnaast houden ze allemaal nog gewoon vast aan de diverse 26" en 28" concepten en zo is er voor iedereen wat wils. :)
Christophorus schreef:
AB schreef:Vanwaar de focus op 28" wielen?
- Comfort
- Lagere rolweerstand
- Groter contactoppervlak en dus meer grip

Of deze voordelen voor iedereen en in de meest voorkomende omstandigheden merkbaar zijn en opwegen tegen de voordelen die jij voor 26" noemt is natuurlijk de vraag en een heel persoonlijke afweging. De 29er is gewoon een derde concept welke door de heren en dames fabrikanten aangeboden wordt. Daarnaast houden ze allemaal nog gewoon vast aan de diverse 26" en 28" concepten en zo is er voor iedereen wat wils. :)
In theorie heb je in absolute/natuurkundige zin gelijk. De vraag is natuurlijk of deze "voordelen" bij lage snelheden en volle bagage enig gewicht in de weegschaal leggen en hoeveel dat absolute voordeel (uitgedrukt in wattages of kmh, of comfort/grip) in werkelijkheid is. Mijn inschatting is dat we om marginaal kleine verschillen spreken die nauwelijks voelbaar zijn.

Heb vanavond nog een rondje getraind op 2,35" big apples (26" wielen, rohloff, geen bagage)..... rondje van 44km met kruissnelheid tussen de 28-30kmh. Op smallere slicks zou ik wellicht 32-34kmh halen..... en op mijn racefietsje (met smalle bandjes om 28" wielen) wellicht 35-36kmh. Als ik met bagage fiets haal ik hoogstens 24-25kmh (en dan moet ik ook nog mijn best doen). Wellicht dat ik met grotere 28" wielen en dezelfde breedtemaat banden 24,1-25,1kmh haal..... kortom, het voordeel weegt niet op tegen het gevoel van zekerheid (ook subjectief, I know) dat sterke 26" wielen bieden. Voor mij niet de moeite waard om een 26" fiets voor in te ruilen..... iets anders wordt het als je op zoek bent naar een nieuwe fiets en je het beste van alle werelden wilt hebben. Ongetwijfeld dat dan de ultieme fiets een 29'er met gates-riem wordt, opdat je 0,1kmh sneller zult fietsen en geen vieze vingers meer krijgt. Desondanks moet ik bij dit soort innovaties altijd aan de film rocky 4 denken waar low-tech het uiteindelijk toch won van high-tec :). Maar je hebt gelijk hoor, mooi dat er keuze is en dat er producenten zijn die innoveren.

Matthie900, zoals hier al gezegd.... de easy rohler is al jaren lang een echte 29'er, misschien kun je een frame bij idworx lospeuteren. Of anders maar een surly karate monkey, of NIEUWE surly ogre of singular new swift opbouwen. Echter wel treffend dat er maar weinig 28" frames worden aangeboden waar je echt dikke banden onder kunt monteren.
Koga's WT29 heeft een Eurobike Award gekregen: http://www.sintchristophorus.nl/eurobik ... ller-29er/
Sorry, maar de award zegt in dit geval meer over het model of nieuwste hype de 29'er, als koga de award in de wacht sleept zou eigenlijk elke fietsenbouwer die moeten krijgen die een 29'er in zijn programma heeft. Voor 2000 euro zou je toch wel een betere afmontage verwachtten: SLX en HS11 in combi met een 40 gaats naaf en velg is wel erg aan de magere kant.
Wel fenomenaal dat je een award kunt krijgen op iets wat een merk als Avaghon eind vorige eeuw al maakte. En ze waren er bekend mee want ze stonden in de Op Pad, en eentje in mijn schuurtje. :D
Leon
Leon schreef:Wel fenomenaal dat je een award kunt krijgen op iets wat een merk als Avaghon eind vorige eeuw al maakte. En ze waren er bekend mee want ze stonden in de Op Pad, en eentje in mijn schuurtje. :D
Leon
+1

echt lachwekkend dit awardje..... er passen niet eens brede banden om en voor de rest ook niets maar dan helemaal niets vernieuwends (oja, wacht een sloping frame). Als het nou een mooie fiets was, maar zelfs dat niet, en dan ook nog eens meer dan 16kg. Misschien dat ze de award kregen vanwege die prachtige marketing toevoeging: "29". Heeft Koga deze award gekocht ofzo?
Pman schreef:Sorry, maar de award zegt in dit geval meer over het model of nieuwste hype de 29'er, als koga de award in de wacht sleept zou eigenlijk elke fietsenbouwer die moeten krijgen die een 29'er in zijn programma heeft.
Soms kan je een award zien als wederzijdse zelfbevlekking voor zowel de award-verstrekker als de deelnemers. Het is in ieder geval wel slimme marketing om als merk een nieuw model deel te laten nemen waar andere merken dat niet doen. Dat levert direct een stapje voor op de concurrentie in de slag om de gunst van de consument. Wat overigens niet wil zeggen dat de concurrentie die award niet verdiend zou hebben. Moeten ze maar meedoen. ;)
Die hogere prijs voor een Koga zit inderdaad ergens is: de kosten van de marketing.
Wim
AB schreef:Heeft Koga deze award gekocht ofzo?
Het enige instituut die ik er serieus van verdenk tests en awards te verkopen is de consumentenbond.
Misschien ben ik niet helemaal van deze wereld, maar ik vind de Koga 29er niet mooi en dat is een understatement.
Als ik de foto's bekijk, dan zie ik een gedrongen fiets, wellicht veroorzaakt door het slooping frame en de in verhouding grotere wielen.
De painting vind ik weer wel zeer gedurfd, mat brons met de werelddelen in lagen op het frame.
Het zwarte exemplaar met de werelddelen in diverse kleuren, vind ik persoonlijk niet zo mooi, doet mij denken aan een kinderfiets.

Overigens heeft Idworx mij in positieve zin verbaasd met het nieuws voor 2012. De Easy Rohler X ziet er in de kleur wit met blauwe onderdelen gelikt uit. De één zal hem mooi vinden en de ander afschuwelijk, smaken verschillen.
Ook komt er een titanium Off Rohler (zier er mooi en strak uit!) en een titanium MTB uit (invloed van Lynskey?).
Prijzen zijn nog niet bekend, maar zullen ongetwijfeld in het hogere segment vallen.
Ook Van Nicholas komt met twee nieuwe titaniums op de markt. Ben benieuwd of Santos ook nog met een titanium versie komt.
Blijkbaar zien de fabrikanten toch wel brood in de samenwerking titanium / vakantiefiets, maar waarop dat gebaseerd is, is mij niet duidelijk.
Wellicht aanvulling op hun assortiment naar boven toe.
Ik hoop dat de concurrentie prijsverlagend zal werken, maar ik heb er een hard hoofd in.
Groet,
Frits
Nou nou. Het is duidelijk dat dingen als fiets van het jaar doorgestoken kaart zijn. Hoe dat hier zit weet ik niet, maar de keus voor deze fiets doet het ergste vermoeden.
Wim
Wim schreef:Nou nou. Het is duidelijk dat dingen als fiets van het jaar doorgestoken kaart zijn. Hoe dat hier zit weet ik niet, maar de keus voor deze fiets doet het ergste vermoeden.
Wim
Hoe het met de eurobike awards zit kun je netjes nalezen op de site van de beursorganisator. Volgens mij heeft Koga de 100 euro plus transportkosten er al uit ;)
En dan hier de nominaties van Bikemotion..... alwaar overal wel wat electriciteit in verwerkt zit, maar niet opgewekt kan worden door een naafdynamo. En wat die electrofiets op een bikemotion doet: atb'en voor 50+'ers?, het wordt nog druk in de bossen met ambulances :)
Ter informatie: de WT29er kost € 1.999,- en zal eind november leverbaar.

In weerwil van de veelvuldig in dit forum gebruikte negatieve intonaties zal hij in juli 2012 helemaal uitverkocht zijn :wink:

Daarnaast mogen we trots erop zijn dat een Nederlandse fabrikant die al zo lang reisfietsen maakt en daadwerkelijk aan het reizen per fiets is toegewijd, zo'n prijs wint.

Een van de ontwerpers (Marc Dorlandt, ooit geïnterviewd in ons tijdschrift) heeft zelf ooit een wereldreis gemaakt van Nederland naar Australië dus hij weet wel degelijk waar hij het over heeft.

Daarnaast heeft Koga iemand die hun reisfietsen test, zoals ondergetekende.
(En nee, ik heb geen aandelen in de Accel groep :D )

Hoe ver ik ga met testen kun je op deze pagina zien in het begin van het filmpje:
http://www.vakantiefietser.nl/onderdele ... elt-drive/