Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga World Traveller 29er - Forum Wereldfietser

Koga World Traveller 29er

Koga komt voor 2012 met een grote-wielen-versie van de World Traveller. Dit wordt echter een standaard-collectie model en geen Signature.

Check: http://www.sintchristophorus.nl/koga-wo ... ntienainer
O help.... marketing.
Ik zal het één keer uitleggen en daarna nooit meer: een 29 is een 28 met dikke banden.
Leon
Precies.

Zoals ik in het artikel al schreef:
“Twentienainers” zijn in feite 28-inch fietsen met extra dikke banden. Dat is op trekkinggebied op zich niets nieuws, want het is al heel lang mogelijk om de reguliere 28-inch Traveller in het Signature-programma met extra dikke banden uit te rusten. Echter, marketingtechnisch is de toevoeging “29er” erg belangrijk voor een nog sportiever imago.
En hoe dik kun je dan gaan met deze 29'er? Kun je er dan ook echt 60 mm sloffen in gooien of zijn het inderdaad alleen marketingpraatjes?
Vind het niet zo'n verkeerde ontwikkeling; ik baal van de beperkte mogelijkheid om op mijn (oude) koga traveller dikke banden te zetten (42mm max denk ik); veel 28" frames hebben dat. (Matthie heeft nog geen betaalbaar vervangend stalen 28" travelframe met excentrische bracket en mogelijkheid voor monteren van 50mm banden gevonden, tips welkom).
Is zeker geen marketing:
Een 29er is een serieuze offroad fiets, waar dus ook bvb een paar 2.35 mountainbike banden in passen, met eventueel de geometrie voor een 80/100/120 mm geveerde voorvork en dat is zeker een nieuw concept.
Ik weet wat een 29er is, maar dat Koga dat predikaat op een fiets plakt wil niet zeggen dat het ook een 29er IS. Als er wordt gezegd dat in de 28" World Traveller altijd al 'dikkere' banden pasten en Koga vooral 'marketingtechnisch' de toevoeging '29er' in de naam stopt, krijg ik de indruk dat er niet zoveel nieuws onder de zon is. Dan ga ik er even vanuit dat in de bestaande 28" World Traveller geen 2.35 inch banden passen.
Pedalero schreef:Ik weet wat een 29er is, maar dat Koga dat predikaat op een fiets plakt wil niet zeggen dat het ook een 29er IS. Als er wordt gezegd dat in de 28" World Traveller altijd al 'dikkere' banden pasten en Koga vooral 'marketingtechnisch' de toevoeging '29er' in de naam stopt, krijg ik de indruk dat er niet zoveel nieuws onder de zon is. Dan ga ik er even vanuit dat in de bestaande 28" World Traveller geen 2.35 inch banden passen.
Ik weet niet wat er in de tussentijd veranderd is; maar op een (oude) 28" koga traveller passen geen banden groter dan +/- 42mm.
Leon schreef:O help.... marketing.
Ik zal het één keer uitleggen en daarna nooit meer: een 29 is een 28 met dikke banden.
Leon
Yes, de Nieuwste trend, de 27er, een 26" met dikke sloffen...... :idea: Patend aanvragen en wel heel snel. http://www.kvk.nl/ondernemen/intellectu ... eschermen/ http://www.kvk.nl/download/BBIE%20I-Dep ... 177234.pdf
Dat is niet vergelijkbaar; op 26" frames passen dikke banden vaak al wel; op de meeste 28" frames niet. Het is inderdaad niet revolutionair; maar ik ben nog steeds op zoek naar een betaalbaar 28" travelframe waar +50mm banden onder passen (en een excentrische bb icm vertikale dropouts achter), anyone?
Matthie9000 schreef: Ik weet niet wat er in de tussentijd veranderd is; maar op een (oude) 28" koga traveller passen geen banden groter dan +/- 42mm.
Tja, 42 mm vind ik geen 'dikkere' banden.
Pedalero schreef:
Matthie9000 schreef: Ik weet niet wat er in de tussentijd veranderd is; maar op een (oude) 28" koga traveller passen geen banden groter dan +/- 42mm.
Tja, 42 mm vind ik geen 'dikkere' banden.
ik ook niet
Die fietsen met brede etrto 622 banden (want dat is de echte naam) hebben ook wel nadelen. Zulke sloffen zijn zwaar en sturen log. In de tweede plaats komen de liggende achtervorken nogal breed te staan, en dat betekent dat je geen slanke cranks met een lage Q kunt gebruiken. Tot slot kun je er geen kleine mensen mee bedienen.
In de laatste Bicycle Quarterly staat een leuk stuk over de vermeende voordelen van grotere wielen: die bleken in tegenstelling tot bredere banden statistisch niet aantoonbaar te zijn.
Wim
Gek genoeg sturen niet alle brede 622 banden zwaar. Mijn 50-622 Supremes (in de praktijk 47 mm breed) sturen inderdaad zwaar, maar met bagage merk ik dat niet meer. Met de Bontrager Jones XR 29er atb-banden die er nu om liggen voor het crossseizoen (in de praktijk ook 47 mm) merk ik niets van zwaar sturen. Overigens wegen die 50-622 Supremes 645 gram. Dat is ook weer niet loeizwaar.
Wim schreef: In de laatste Bicycle Quarterly staat een leuk stuk over de vermeende voordelen van grotere wielen: die bleken in tegenstelling tot bredere banden statistisch niet aantoonbaar te zijn.
Wim
Jan reed alleen op harde ondergrond, op een typisch Hollands parcours (zand, strand, gras) was de conclusie wel anders geweest
Is het niet erg merkwaardig dat een "29-er"/"brede-banden-op-een-28- fiets" getest wordt op harde ondergrond?

Reden voor mij (en ik neem aan dat dit ook voor anderen geldt), om brede banden te overwegen is juist het extra comfort bij offroad; om op deze wijze vering op te vangen (zeg maar; goed gejat van idworx).

Kent iemand nog een 28" frame waar brede banden onder passen én een excentrische bb in zit? of kom ik dan bij maatbouw uit.
De test ging niet over de voordelen van brede banden (die zijn evident) maar over de voordelen van een grotere diameter. Die bleken althans in die test op zowel glad als heel ruw asfalt niet echt aantoonbaar. Off road op een zachte ondergrond is inderdaad niet getest.
Wim
28" frame met dikke banden en een excenter? De 'good old' idworx Easy Rohler.

Wat trouwens een erg leuk detail is aan de Koga WT 29-er, is dat de wereldkaart op het frame staat.

Ik snap het geklaag niet over het begrip '29er'. Ja, een 29er is niets anders dan 28 inch met brede banden. En het duidt erop dat er in het frame voldoende ruimte is voor de brede banden.

Dus laten we eens blij zijn dat we dit in twee cijfers en twee letters helder kunnen maken in plaats van een hele zin.
Tenzij je sociale leven zich afspeelt op dit forum en je niets ander te doen hebt. :P
Klopt; er zijn uiteraard wel fietsen te vinden die daaraan voldoen; maar los (bestelbare) frame's heb ik nog niet kunnen vinden! Dacht in eerste instantie aan Surly bijvoorbeeld, maar die hebben nog geen 29 travelframe met excenter en verticale padden.
Santos trekking comfort. 28".