Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw binnen: De Santos Travel Lite Rohloff - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Nieuw binnen: De Santos Travel Lite Rohloff

Er zijn wel degelijk een aantal in het oog springende details waarop de door jou genoemde Avaghon en Santos verschillen. Bijvoorbeeld de V-brakes t.o.v. de Magura Firm-tech remmen, de mogelijkheid om de fiets in één kleur te krijgen of in alle kleuren van de regenboog, riemaandrijving t.o.v. aandrijving met ketting enz. In hoeverre die verschillen optellen tot een bedrag van tweeduizend euro weet ik niet.

Verder zit er in de Avaghon fietsen voor zover ik weet weinig ontwikkeling de laatste jaren. Terwijl Santos duidelijk wel veel aandacht besteed aan R&D. Of ze daarbij vooruitgang boeken of steeds opnieuw het wiel uitvinden, dat mag jezelf beslissen. Bij kleine oplages, welbeschouwd zijn de Santossen ook kleine oplages hoewel Avaghon er nog wat minder per jaar produceert, weegt ontwikkeling altijd zwaarder door op de verkoopprijs dan bij massaproducten.

En wat natuurlijk ook fijn is dat je gewoon de fiets kan kopen die jouw het beste past. ;)
.
En als we dan toch iets moeten vergelijken, dan moeten we wel praten over een Avaghon met tandriem, niet met ketting.

Ik zou zelf nooit een Avaghon met tandriem kopen om het simpele feit dat ze geen gebruik maken van een excentrische trapas, maar werken met verstelbare achterpadden. De Avaghon heeft zelfs geen stelboutjes aan de achterpadden, waardoor perfect recht uitlijnen zonder speciaal gereedschap absoluut onmogelijk is.

Ik citeer uit mijn artikel:
"Om de tandriem te kunnen spannen en uit te lijnen is het frame voorzien van een excentrische trapas; een grote draaibare bus waarin de trapas uit het midden zit. Je brengt de riem op spanning door twee bouten onder het bracket los te draaien en de bus iets te verdraaien en dan beweegt de trapas een paar millimeter naar voren. Dit is bij de Santos een fluitje van een cent.

De uitlijning van de riem corrigeer je door de bus iets naar links of rechts te schuiven, waarbij een halve of een hele millimeter al voldoende is om de tandriem vrij van de opstaande rand aan het tandwiel te laten lopen. Ook minder technisch onderlegde mensen kunnen vlot leren dit foutloos te doen. Je hebt slechts een 6mm inbussleutel nodig.

Het achterwiel zit gestoken in vaste, verticale uitvalpadden, waardoor een correcte positie en uitlijning van het achterwiel altijd gegarandeerd is en het uitnemen van het achterwiel in geval van een lekke band ook voor mensen met twee linker handen gewoon goed te doen is. De uitlijning van de tandriem is eenvoudig te controleren door tijdens het fietsen tussen je benen omlaag te kijken.

Santos weigert principieel met verstelbare achterpadden te werken, omdat dit geen perfect recht geplaatst achterwiel garandeert, wat bij een tandriem een absolute vereiste is. Daarnaast kunnen de bouten van verstelbare achterpadden sneller in het frame vast corroderen, terwijl de excentrische trapas hier nauwelijks tot geen last van heeft.

Na meerdere jaren ervaring met veel tandriemfietsen opgedaan te hebben, ben ik het volledig met Santos eens. De excentrische trapas is gewoon de beste, duurzaamste en meest gebruikszekere oplossing voor het spannen van de ketting of tandriem bij fietsen met een versnellingsnaaf. Punt."

Dit heeft overigens niets met de prijs van doen, want zelfs VSF maakt gebruik van een excenter, maar die frames zijn dan weer niet stijf genoeg om een tandriem met Rohloff te mogen combineren.
Ik was ook even benieuwd.
Uitgangspunt is een Santos travel Lite Special. Prijs 4299 euro.
Zoveel mogelijk dezelfde opties aangeklikt bij de configurator op de Avaghon-site
Zilveren Rohloff naaf
Riem
Magura
Brooks zadel
Schwalbe Marathon
Son
etc
etc

Prijs Avaghon 3449 euro

Wanneer je een fiets wenst met deze optie-lijst , zou ik ondanks de hogere prijs, toch voor een Santos kiezen ( vanwege afwerking , keuze kleur, excenter, firmtech, alu frame )
Gewicht van de Santos: 15kg.

Gewicht van de Avaghon???
jumbo schreef:Ik was ook even benieuwd.
Uitgangspunt is een Santos travel Lite Special. Prijs 4299 euro.
Zoveel mogelijk dezelfde opties aangeklikt bij de configurator op de Avaghon-site
Zilveren Rohloff naaf
Riem
Magura
Brooks zadel
Schwalbe Marathon
Son
etc
etc

Prijs Avaghon 3449 euro

Wanneer je een fiets wenst met deze optie-lijst , zou ik ondanks de hogere prijs, toch voor een Santos kiezen ( vanwege afwerking , keuze kleur, excenter, firmtech, alu frame )

Prima
Dat is appels met appels vergelijken. behalve de prijs.
Mijn avaghon staal: 17 kg (geen riem, geen standaard, met voorrek, met bel)
Robw
Christophorus schreef:
Ik zou zelf nooit een Avaghon met tandriem kopen om het simpele feit dat ze geen gebruik maken van een excentrische trapas, maar werken met verstelbare achterpadden. De Avaghon heeft zelfs geen stelboutjes aan de achterpadden, waardoor perfect recht uitlijnen zonder speciaal gereedschap absoluut onmogelijk is.
Hier ga je de fout in Christophorus. De Avaghon heeft wel degelijk stelboutjes op de achterpatten. En voor het uitlijnen van het voor-en achtertandwiel is precies hetzelfde gereedschap nodig als voor het uitlijnen van een Santos met excenter. Werk bij Bike4travel en sleutel aan beide type fietsen.
Zijn er hier niet stiekem een pak jaloers?

Het is inderdaad veel geld voor een Santos of Idworx.
Mijn standaard fiets kost ook een pak minder, en her en der heb ik upgrades laten uitvoeren die ook geld kosten.
Maar als ik de afwerkingsgraad vergelijk dan moet ik ook toegeven dan de Santos Travel Lite en Idworx netter afgewerkt zijn, met meer oog voor detail, betere wielen, duurdere naafdynamo, etc. Het verschil zit hem in details. En het is net door die details dat je ook een hogere prijs betaalt.
Ik begrijp die heisa over de prijs van een Santos niet. Van een wagen vind iedereen het doodnormaal dat een Mercedes het dubbele kost van pakweg een Peugeot.
Van een fiets blijkt het niet te kunnen :roll:
alma schreef:Hier ga je de fout in Christophorus. De Avaghon heeft wel degelijk stelboutjes op de achterpatten. En voor het uitlijnen is precies hetzelfde gereedschap nodig als voor het uitlijnen van een Santos met excenter. (Bij de Santos kan namelijk de excenter van links naar rechts schuiven). Werk bij Bike4travel en sleutel aan beide type fietsen.
Ok, correctie wat betreft de stelboutjes. Gelukkig maar!

Toch is het onmogelijk om onderweg zelf de uitlijning van het achterwiel te beoordelen en te corrigeren, want je kan het gewoon nooit zien. Het wiel recht zetten met de velg of band als referentie tot de achtervork is niet nauwkeurig genoeg. Om daar helemaal zeker van te zijn, zijn vaste achterpadden het best.

De schuifbare excenter is wel nuttig om tijdens het rijden de uitlijning van de riem te beoordelen. Je weet dat bij vaste achterpadden je achterwiel recht staat en je hoeft dan alleen nog maar te kijken of de riem links en rechts mooi vrij loopt. En indien nodig is het met de excenter zo gecorrigeerd. Dat is bij een vaste trapas niet mogelijk.
Een fiets is een frame plus spullen uit de bak waar iedereen uit kan putten. Een fiets is dus licht omdat het frame licht is, of omdat de bouwer lichtere onderdelen heeft gekozen. Die laatste kunnen lichter zijn omdat ze meer geoptimaliseerd ontworpen en gemaakt zijn, of gewoon omdat ze minder sterk zijn. Zodra het budget voldoende is gaat het er in de praktijk om welke keuze op het spectrum zwaar en degelijk vs licht en minder degelijk de bouwer maakt. Kortom, veel magie is niet mogelijk.
Mijn stalen m-gineering weegt met een licht zadel en zonder slot ook iets van 15 kg. En dat is een heel degelijke fiets, met een heus maatframe en met prachtige afmontage van een nog weer heel andere klasse dan bij Santos. De prijs is vergelijkbaar met een Santos, en dat is dan met alle respect toch echt nog steeds een alu confectiefiets. Santos is gewoon heel duur, en niet beter dan andere aanbieders van goede vakantiefietsen.
Wim
Ik haakte vanochtend in op het vrijwel alleen positieve bericht over de Santos. Zoiets wekt bij mij argwaan op, net als al die berichten die het Kieskeurig.nl hebben overspoeld waarbij de fabrikant consumenten een product laat uitproberen - zij zijn bijna altijd positief.

Ik betwijfel niet de kwaliteit van een Santos of een ID Works. Over een topmodel Mercedes zal ik ook alleen maar lyrisch zijn over bouwkwaliteit en techniek (over stijl valt te twisten). En ja: een Avaghon frame is al heel lang hetzelfde dus als anderen daar wel ontwikkeltijd in steken dan mag dat natuurlijk ook terugkomen in de prijs. Maar enige nuance vond ik wel op zijn plaats.

Voor veel mensen speelt prijs (dus ook de meerprijs voor de extra aandacht voor details) namelijk wel degelijk een rol. Een Santos of ID Works (om van maatfietsen zoals door Wim genoemd maar te zwijgen) kunnen dan wel als "Beste Kwaliteit" uit bus komen, maar het is met zulke prijzen niet per se de "Beste Koop".
alma schreef:Hier ga je de fout in Christophorus. De Avaghon heeft wel degelijk stelboutjes op de achterpatten.
Ik zit de grote foto van de Avaghon S26 Rohloff Beltdrive nog eens goed te bestuderen, maar ik zie alleen maar twee bouten waarmee het achterpad vast zit en geen boutje in lengterichting waarmee je het wiel slagje voor slagje naar achter kan stellen, zoals je bijvoorbeeld op een Koga Signature ziet. Of zie ik iets over het hoofd?
k_a_r_e_l schreef:Zijn er hier niet stiekem een pak jaloers?

Het is inderdaad veel geld voor een Santos of Idworx.
Mijn standaard fiets kost ook een pak minder, en her en der heb ik upgrades laten uitvoeren die ook geld kosten.
Maar als ik de afwerkingsgraad vergelijk dan moet ik ook toegeven dan de Santos Travel Lite en Idworx netter afgewerkt zijn, met meer oog voor detail, betere wielen, duurdere naafdynamo, etc. Het verschil zit hem in details. En het is net door die details dat je ook een hogere prijs betaalt.
Ik begrijp die heisa over de prijs van een Santos niet. Van een wagen vind iedereen het doodnormaal dat een Mercedes het dubbele kost van pakweg een Peugeot.
Van een fiets blijkt het niet te kunnen :roll:

hangt af van welke fiets voor de Peugeot staat.
Robw
alime schreef:
k_a_r_e_l schreef:Zijn er hier niet stiekem een pak jaloers?

Het is inderdaad veel geld voor een Santos of Idworx.
Mijn standaard fiets kost ook een pak minder, en her en der heb ik upgrades laten uitvoeren die ook geld kosten.
Maar als ik de afwerkingsgraad vergelijk dan moet ik ook toegeven dan de Santos Travel Lite en Idworx netter afgewerkt zijn, met meer oog voor detail, betere wielen, duurdere naafdynamo, etc. Het verschil zit hem in details. En het is net door die details dat je ook een hogere prijs betaalt.
Ik begrijp die heisa over de prijs van een Santos niet. Van een wagen vind iedereen het doodnormaal dat een Mercedes het dubbele kost van pakweg een Peugeot.
Van een fiets blijkt het niet te kunnen :roll:

hangt af van welke fiets voor de Peugeot staat.
Robw
P.S. "iedereen" ? vreemde aanname
Christophorus schreef:
alma schreef:Ik zit de grote foto van de Avaghon S26 Rohloff Beltdrive nog eens goed te bestuderen, maar ik zie alleen maar twee bouten waarmee het achterpad vast zit en geen boutje in lengterichting waarmee je het wiel slagje voor slagje naar achter kan stellen, zoals je bijvoorbeeld op een Koga Signature ziet. Of zie ik iets over het hoofd?
Je wilt toch niet zeggen dat je je oordeel over een fiets geeft op basis van een foto!

Boutjes zijn klein en worden aan het oog onttrokken door de achtervork.
willem.m schreef:Voor veel mensen speelt prijs (dus ook de meerprijs voor de extra aandacht voor details) namelijk wel degelijk een rol. Een Santos of ID Works (om van maatfietsen zoals door Wim genoemd maar te zwijgen) kunnen dan wel als "Beste Kwaliteit" uit bus komen, maar het is met zulke prijzen niet per se de "Beste Koop".
Ik wil de Santos absoluut niet als "Beste Koop" betitelen, want er is niets zo persoonlijks als een fiets. Ik schaal bijvoorbeeld de Idworx net zo hoog in, maar deze rijdt toch heel anders. Dat ik de Santos fijner vind fietsen zit 'm in een paar kleinde details die voor mij belangrijk zijn, maar die door een ander weer heel anders ervaren worden. Zelf proefrijden is dus altijd noodzakelijk.

Naast de VSF die ik nu aan het uitproberen ben hoop ik ooit nog eens een Avaghon te mogen testen om tot een duidelijker beeld te kunnen komen.
Christophorus schreef: Het wiel recht zetten met de velg of band als referentie tot de achtervork is niet nauwkeurig genoeg. Om daar helemaal zeker van te zijn, zijn vaste achterpadden het best.

De schuifbare excenter is wel nuttig om tijdens het rijden de uitlijning van de riem te beoordelen. Je weet dat bij vaste achterpadden je achterwiel recht staat en je hoeft dan alleen nog maar te kijken of de riem links en rechts mooi vrij loopt. En indien nodig is het met de excenter zo gecorrigeerd. Dat is bij een vaste trapas niet mogelijk.
Wanneer moet je het wiel rechtzetten dan? Niet na demontage van het wiel, want de stelboutjes en schuifpatten blijven gewoon op hun plek. Hoogstens na het monteren van een nieuwe belt. Kwestie van de stelboutjes er aan beide kanten evenveel in en/of uitdraaien. Niet echt moeilijk.
alma schreef:Je wilt toch niet zeggen dat je je oordeel over een fiets geeft op basis van een foto!

Boutjes zijn klein en worden aan het oog onttrokken door de achtervork.
Bij alle Avaghon's die ik tot nu toe in de werkplaats heb gehad of ingeruild heb, heb ik zo'n stelboutje nog niet aangetroffen. Daar zagen de achterpadden er hetzelfde uit als op de foto.
alma schreef:Wanneer moet je het wiel rechtzetten dan? Niet na demontage van het wiel, want de stelboutjes en schuifpatten blijven gewoon op hun plek. Hoogstens na het monteren van een nieuwe belt. Kwestie van de stelboutjes er aan beide kanten evenveel in en/of uitdraaien. Niet echt moeilijk.
Bij het spannen van de tandriem. Of wanneer een niet zo handige eigenaar er aan heeft lopen prutsen.

Sommige fietsers denken nog wel eens dat wielen nog met vleugelmoeren vastzitten en hebben nog nooit van een quickrelease gehoord. En een enkeling presteert het zelfs om bij een lekke band het frame open te buigen om, met het wiel nog half in de achtervork, langs de rechterkant van de naaf de band te vervangen...

Als ik dat soort technische natuurtalenten een basis workshop fietstechniek voor onderweg geef, adviseer ik ze altijd een fiets met excenter te kopen, want ze zijn veel te deskundig in het slopen van de verstelbare achterpadden.
Christophorus schreef:
alma schreef:Je wilt toch niet zeggen dat je je oordeel over een fiets geeft op basis van een foto!

Boutjes zijn klein en worden aan het oog onttrokken door de achtervork.
Bij alle Avaghon's die ik tot nu toe in de werkplaats heb gehad of ingeruild heb, heb ik zo'n stelboutje nog niet aangetroffen. Daar zagen de achterpadden er hetzelfde uit als op de foto.
Geloof me, ze zitten er echt. Er zijn nooit Avaghons met riem geleverd zonder stelboutjes. Dan zou een goede uitlijning onmogelijk zijn. Zoals gezegd, ik werk bij Bike4travel en sleutel dagelijks aan Avaghons en Santossen met beltdrive.