Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarschuwing!! Boek geen reis/vlucht bij Connections.be - Forum Wereldfietser

Waarschuwing!! Boek geen reis/vlucht bij Connections.be

Ik fietste gedurende een jaar van Leuven/België naar Phnom Penh/Cambodja.

Ik kocht via Connections.be een ticket van 522 euro.

Uiteindelijk kostte het me 1650 euro !!!

Dankzij Connections.be is het einde van de reis een kleine nachtmerrie geworden.

Lees het hele verhaal op mijn blog (en informeer/verwittig andere reizigers):

http://www.benfietst.be/?p=2290
Ben Albu schreef: Dankzij Connections.be is het einde van de reis een kleine nachtmerrie geworden.
De salesagent emailde me dat de fiets apart verrekend wordt en dat extra kosten ook op de luchthaven betaald moeten worden. Vermits dat ik eerder aan de telefoon vernam dat die kosten veelal niet hoog zijn (idem aan normale kosten in Europa), ging ik ervan uit dat ik een meerprijs van 100 tot 200 euro zou moeten betalen. De medewerker dacht aan een gelijkaardig bedrag.

Beetje je hand in eigen boezem steken mag ook wel hoor !! 8)
Het is wel een beetje een vreemd verhaal. Als ik de website van MAS goed begrijp, valt je fiets vanuit bestemmingen in Azië onder de standaardbagagelimiet van 20 kg. Had je dan niet je fiets en bv. één tas kunnen inchecken en de rest van je spullen zoveel mogelijk als handbagage kunnen meenemen? Of wilden ze je fiets alleen als overbagage meenemen? Wellicht heb je nog een claim bij MAS!
Het is natuurlijk kalf-verdronken-gedempte-put-praat, maar als je tevoren zelf bij MAS had geïnformeerd, was je dit niet overkomen. Dure les, maar reisbureaus weten gewoon helemaal niets van fietstransport per vliegtuig.
Een google op "malaysia airlines bicycle" levert dit:
http://www.malaysiaairlines.com/content ... mation.pdf

Op blz. 9:
Some Malaysia Airlines stations have fixed rates for bicycles especially from European airports. The carriage of bicycle will not be included in the checked baggage allowance and shall be accessed as a single item:
• One bicycle up to a maximum weight of 15 kg at a fee of EUR 70 return and EUR 35 one way ex Europe.
• One bicycle up to a maximum weight of 32 kg at a fee of EUR 150 return and EUR 75 one way ex Europe.
• One bicycle up to a maximum weight of 15 kg at a fee of GBP 70 return and GBP 35 one way ex London.
• One bicycle up to a maximum weight of 32 kg at a fee of GBP 150 return and GBP 75 one way ex London.
Dus een retour of een enkeltje vanuit Europa kost met fiets 70 of 150 euro. Bij een enkeltje naar Europa betaal je:
It will be treated as any other piece of baggage, subject to excess baggage charge if weight exceeds free baggage allowance.
Als je het zo bekijkt fiets je goedkoper van Cambodja naar Europa dan omgekeerd...

Ik zie de logica die hier (misschien) achter zit toch niet in. :roll:

Greetz,
Bram
Ik vloog van Kuala Lumpur naar Parijs met Malaysian Airlines.
Je krijgt 20 kg check-in bagage en 7 kg handbagage; daar moet je het mee doen. Geen vaste kost voor sportmateriaal dus.

Ik had 15 kg bagage en m'n fiets. Ik ging ervan uit dat m'n fiets om en bij de 15 kg woog. Dat bleek met doos echter reeds 20 kg en zo zat ik met 8 kg overgewicht wat werd aangerekend aan 50 euro/kg.

Ongelooflijk hoe die mannen achter de balie dat bedrag bloedserieus konden zeggen! Het ticket zelf kostte immers 485euro.

Ik begon echter een korte smeekbede (dat ik een jaar van huis was geweest, m'n fiets echt nodig had om thuis te geraken, nog maar student was en dat onmogelijk kon betalen). 2 mannen overlegden heel even met elkaar en zeiden dat ik 2 stukken handbagage mocht meenemen (2 maal 7 kg dus). Probleem opgelost! Even 400 euro afgedongen, beste deal van m'n jaar reisen :)
Deze "deal" werd echter niet schriftelijk neergepend ofzo en dus haastte ik me toch maar door de customs.

Ik besef wel dat ik enorm veel geluk heb gehad...

http://www.be-ride-back.webnode.com
De meeste ticketboeren weten alles over zo goedkoop mogelijke tickets, maar over het meenemen van fietsen in een vliegtuig hebben ze doorgaans géén kaas gegeten.
Mijn advies: neem voor het meenemen van een fiets altijd contact op met de luchtvaartmaatschappij zelf en vraag naar hun voorwaarden. Laat dit vastleggen, zodat je er altijd mee kunt wapperen als men bij de incheckbalie ververvelemnd denkt te moeten doen. Mijn fiets gaat nooit in zo'n onding van een doos, tenzij de maatschappij er bij herhaling echt op staat.
Beste Ben

Wij moeten je verhaal toch wat tegenspreken. Wij boekten al meermaals een reis (waarbij we onze fietsen meenamen op het vliegtuig) via Connections en wij zijn heel tevreden over de service. Wij vermelden steeds expliciet dat wij 2 fietsen bij ons hebben en vragen een schriftelijke bevestiging van de luchtvaartmaatschappij over eventuele kosten.
Toen wij in maart van Nieuw-Zeeland naar Turkije vlogen hadden wij een ervaring als die van jou in Wellington: Qatar Airlines rekende geen extra kosten aan, maar Air New Zealand voor het eerste traject wel. We moesten 1200 NZ dollar ophoesten, maar wij weigerden te betalen en zijn op een of andere manier (het is ons nog steeds niet helemaal duidelijk hoe) kunnen vertrekken zonder die extra kosten te betalen.
Onze ervaring is dat er heel wat onduidelijkheid is op de luchthaven zelf over extra bagage als fietsen. Vaak lukt het met onderhandelen om toch gratis te passeren. Jammer dat dit bij jou niet is gelukt, maar om dat nu volledig toe te schrijven aan Connections gaat wat te ver.

Groeten
Tine en Wim
www.movingaround.be
Nog iets: je schrijft dat je € 450 invoertaks moest betalen bij de douane. Maar het was toch geen nieuwe fiets, maar je eigen fiets die je in België had gekocht? Waarom dan zo'n idioot hoge invoerheffing? BTW had je ook al bij aankoop betaald... Of waren het uitsluitend inklaringskosten? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er zoveel tariefverschil is tussen je eigen fiets als bagage terug meenemen de EU in (is gratis) en je eigen fiets als postpakket invoeren in de EU.
Als goed is kan je bezwaar maken tegen de invoerrechten als je kan aantonen dat het je eigen spullen is die "nagezonden baggage" is. Je ben wel dan de administratie kosten kwijt..
Ben een aantal weken geleden ook bij connections geweest om een ticketje te boeken.
Kost voor de fiets werd inderdaad per kilo gerekend en dit aan 35 us dollar per kilo.
Uiteindelijk zou het me zo'n 800 euro kosten. Heb intussen via Joker een ticketje met Egyptair geboekt, hier kan de fiets gewoon gratis mee.
Fret schreef: (...) hier kan de fiets gewoon gratis mee.
Hoe weet je dat? Heb je zwart op wit dat een fiets (van normale afmetingen) gratis mee mag met Egyptair?

Gerd
Ik vlieg 6 januari met Egyptair naar Oeganda en de fiets gaat gratis mee, mag twee stuks bagage van elk 23 kilo (plus handbagage)
meenemen en de fiets met doos is daar één van.
Heb er over gebeld en dit werd ook bevestigd.
Hier de voorwaarden: https://www.egyptair.com/English/Pages/ ... ?OrderID=c
Peter.
Leuke geste van Egyptair; maar nu afwachten of:
1. je vlucht op tijd vertrekt
2. je bagage met je meevliegt en/of aankomt
3. je het eten aan boord overleefd (wedden dat je kleffe gele rijst, gebakken courgette en kip/lam krijgt aangeboden? Voor vegetariërs idem, maar dan zonder kip/lam, als ze tenminste niet vergeten eten voor je mee te nemen...)

Als het even kan vermijdt ik Egyptair (vanwege bovenstaande).
sonali schreef:sonali

Titel: Re: Waarschuwing!! Boek geen reis/vlucht bij Connections.be Reageer met citaat
Leuke geste van Egyptair; maar nu afwachten of:
1. je vlucht op tijd vertrekt
2. je bagage met je meevliegt en/of aankomt
3. je het eten aan boord overleefd (wedden dat je kleffe gele rijst, gebakken courgette en kip/lam krijgt aangeboden? Voor vegetariërs idem, maar dan zonder kip/lam, als ze tenminste niet vergeten eten voor je mee te nemen...)

Als het even kan vermijdt ik Egyptair (vanwege bovenstaande).
Met KLM was ik dik 300 euro duurder uit geweest, vlieg nu voor 623 euro, dus dat waag ik er maar op, ben niet zo moeilijk met eten dus dat scheelt ook weer :D
Peter
Hou ook een rekening mee dat fietsen vaak niet aankomen of (tijdelijk)verdwijnen op Entebbe :cry:

En misschien dat je hier wat aan hebt http://shanecycles.com/cycling-info/cycling/uganda-2011 :roll:
Bedankt Shane, had je blog al uitgebreid gelezen en mede daardoor voor Oeganda gekozen.
Peter.
Egyptair is inderdaad ook niet mijn eerste keuze, maar scheelt inderdaad een paar honderd euro. Vorige trip naar Bkk. is mijn bagage ook 2 dagen later pas gearriveerd met Qantas, wat toch een betere reputatie heeft. Deze keer gaat er een reserve onderbroek mee in mijn handbagage :lol: .
Petervd schreef:Ik vlieg 6 januari met Egyptair naar Oeganda en de fiets gaat gratis mee, mag twee stuks bagage van elk 23 kilo (plus handbagage)
meenemen en de fiets met doos is daar één van.
Heb er over gebeld en dit werd ook bevestigd.
Hier de voorwaarden: https://www.egyptair.com/English/Pages/ ... ?OrderID=c
Peter.
Inderdaad, je mag 2 stuks bagage meenemen van 23 kilo EN een afmeting (lengte+breedte+hoogte) van max. 158 cm. Het is al vaker gezegd op dit forum. Om een doorsnee vakantiefiets binnen deze afmetingen in te pakken, heb je een haakse slijper nodig. Past je fiets niet binnen deze afmetingen dan ben je volgens de voorwaarden "100% of the applicable excess baggage rate" verschuldigd. Vergis je niet: ik wens je het beste op 6 januari. Maar ik zou toch eens proberen de telefonische toezegging zwart op wit te krijgen.

Gerd
Inderdaad, je mag 2 stuks bagage meenemen van 23 kilo EN een afmeting (lengte+breedte+hoogte) van max. 158 cm. Het is al vaker gezegd op dit forum. Om een doorsnee vakantiefiets binnen deze afmetingen in te pakken, heb je een haakse slijper nodig. Past je fiets niet binnen deze afmetingen dan ben je volgens de voorwaarden "100% of the applicable excess baggage rate" verschuldigd. Vergis je niet: ik wens je het beste op 6 januari. Maar ik zou toch eens proberen de telefonische toezegging zwart op wit te krijgen.

Gerd
Hier de voorwaarden:
Bicycle

Should normally be sent as cargo, but they may be accepted as baggage provided the front wheel is taken off and fastened to the centre of the bicycle, tiers must be flat, pedals removed or fixed inwards all easily breakable parts must be dismounted. A charge will always apply for the transportation of bicycles.

The charge will be equal to 100 % of the applicable excess baggage rate. The charge is only assessed if the bike is not included in the normal free baggage allowance.

Bicycles should be packed in a container or box with the handlebars turned parallel to the frame, the pedals and any protruding parts removed, and the tire pressure reduced. Special boxes (177 x 23 x 102 cm).
Tandem bicycles cannot be accepted as baggage. For information on the transportation of tandem bicycles please contact EGYPTAIR Cargo.
Peter.