Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe Almotion - nieuwe lichtlopende trekkingband - Forum Wereldfietser

Schwalbe Almotion - nieuwe lichtlopende trekkingband

Gerrit Gaastra heeft voor Schwalbe een nieuwe trekkingband ontworpen. De Marathon Almotion.

Volgens GG is dit de lichtstlopende trekkingband die Schwalbe tot nu toe gemaakt heeft. Lichter dan de Supreme, Big Apple, etc.

Check: http://www.sintchristophorus.nl/almotio ... kkingband/
Of de band op de lange duur ook goede resultaten laat zien moet natuurlijk nog blijken maar enthousiast kan ik wel worden van dit soort ontwikkelingen. Ziet er in ieder geval goed uit.
De ambitie is prachtig. Op dit moment is er eigenlijk maar een echt heel mooie snelle 26 inch band, de Compass 26x1.75, en die is behalve duur ook relatief kwetsbaar en met 42 echte mm wat smal. Interessant is dat het profiel van deze nieuwe Schwalbe erg veel lijkt op dat van de Panaracer Pasela en de qua profiel (niet qua opbouw) identieke Compass. Verontrustend is wat mij betreft het gebruik van die Greenguard laag. Ik heb dat geprobeerd op de nieuwe Marathon, en het beviel me totaal niet (stug en zwaar). Wat mij betreft is het weinig consistent om een soepel karkas te ontwerpen en er dan zo'n dikke stugge laag op te plakken. Met 780 gram is deze nieuwe Schwalbe evenmin een lichtgewicht (ter vergelijking: die Compass weegt 440 gram). Ik had deze band liever gehad zonder antilek, of hoogstens een dun laagje vectran. Kortom, wat mij betreft een mooie ambitie, maar ik heb mijn twijfels.
Wim
Er is al de Supermoto, die is heel (heel heel) snel en ook breed. Deze Almotion band is dus bedoeld om te gebruiken op een tubeless velg? Bestaan die wel in uitvoering van voldoende degelijkheid om voor de vakantiefiets te gebruiken?
Iedere velg is tubeless te maken met een speciaal velglint en ventiel. En nu komt Idworx natuurlijk met eigen design tubeless velgen.
Hoi,

De ontwikkeling is zeker interessant maar is de nodig? Moet het lichter en sneller?

Wat met de duurzaamheid van banden , wat met productie methodes om minder impact op het milieu te hebben?

Ik ben zelf bezig met fietsen en plannen voor de grote reis waar jullie wel meer over komen te horen en de vragen dat ik boven hebben zijn ook voor mij zelf omdat je heel snel in het "lightweight" en "New technology" wereld komen en misschien de echte reden van fietsen kwijt raken.

Wat zijn jullie gedachten hier over?
"De Al(e)motion loopt maar liefst 30% lichter!"
Ten opzicht van wat? Ten opzichte van een Marathon Plus rolt mijn stadsbandje van de Hema ook ca. 30% lichter. :wink:



Oww, ik moet beter lezen zie ik.. :) :oops:


Maaar.. dan nog blijf ik sceptisch, een band met lekbescherming rolt in principe altijd zwaarder.
Zolang je als fietser maar fietst en niet vliegt zit het met je ecologische footprint al gauw wel snor. Zelf hou ik van lichtgewicht en snel fietsen, maar mij zie je geen ultralight materiaal kiezen dat na een kort gebruik al afgedankt moet worden.
Wim
Schwalbe beweert ook dat de Marathon Plus net zo vlot rolt als andere banden. Ik vrees dat dat door hun meetmethode komt op een gladde rol. Praktijktests met een powertap vermogensmeter in de naaf en op echt wegdek laten heel andere resultaten zien. Maar nogmaals het principe van een dergelijk profiel gecombineerd met een flexibel karkas is prima en heeft zich al bewezen in de Pasela en de Compass.
Wim
Ik krijg een setje toegestuurd om uit te proberen en zal jullie op de hoogte houden.
Mooi want we zijn wel benieuwd.
Wim
Ik ben benieuwd. (wel zeker 5000 km mee fietsen om er iets serieus over kunnen zeggen)

Inderdaad Wim, sinds Schwalbe de Plus lichtlopend noemt neem ik alles wat in de folder staat voor kennisgeving aan.

Leon (die sinds 1994 op Schwalbe banden fietst, daar niet van)
Leon schreef:Ik ben benieuwd. (wel zeker 5000 km mee fietsen om er iets serieus over kunnen zeggen
Leon, mocht ik door tijdgebrek niet aan de 5000 km komen, dan wil ik de banden wel een tijdje onder jouw fiets leggen. 50mm past dat?
Christophorus schreef:
Leon schreef:Ik ben benieuwd. (wel zeker 5000 km mee fietsen om er iets serieus over kunnen zeggen
Leon, mocht ik door tijdgebrek niet aan de 5000 km komen, dan wil ik de banden wel een tijdje onder jouw fiets leggen. 50mm past dat?
Ja dat past. Ik ben voorlopig niet in de gelegenheid om er mee opvakantie te gaan, dat weer niet. 5000 km duurt bij mij ook best lang, o.a. ook omdat ik meerdere fietsen door elkaar gebruik.
Groet,
Leon
Hij doet mij erg denken aan de Little Big Ben die ik om mijn banden heb liggen.
Wim schreef:.....Verontrustend is wat mij betreft het gebruik van die Greenguard laag. Ik heb dat geprobeerd op de nieuwe Marathon, en het beviel me totaal niet (stug en zwaar). Wat mij betreft is het weinig consistent om een soepel karkas te ontwerpen en er dan zo'n dikke stugge laag op te plakken. Met 780 gram is deze nieuwe Schwalbe .....
die Greenguard-laag is maar 2mm dik, dat is bijna niets voor een acacia doorn, zelfs voor een meidoorn nog te doordringen (vandaag wel 7mm door de Marathon buitenband heen).
sjefke schreef:die Greenguard-laag is maar 2mm dik, dat is bijna niets voor een acacia doorn, zelfs voor een meidoorn nog te doordringen (vandaag wel 7mm door de Marathon buitenband heen).
Weet je zeker dat de meidoorn door de antileklaag ging? Die laag is zoms niet zo breed als je zou denken.
Met Marathon bedoel je waarschijnlijk Marathon Plus?
Leon
Leon schreef:
sjefke schreef:die Greenguard-laag is maar 2mm dik, dat is bijna niets voor een acacia doorn, zelfs voor een meidoorn nog te doordringen (vandaag wel 7mm door de Marathon buitenband heen).
Weet je zeker dat de meidoorn door de antileklaag ging? Die laag is zoms niet zo breed als je zou denken.
Met Marathon bedoel je waarschijnlijk Marathon Plus?
Leon
Precies midden op de band, in gewone Marathon.
Hoe zou deze band zich verhouden tot een 26' Schwalbe Kojak? Ik gebuik deze nu op onze tandem en heb het gevoel dat deze erg goed lopen...
wel duur 50 euro

mario