Additionally, paste this code immediately after the opening tag: goedkoop stoeltje - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

goedkoop stoeltje

Waar denk je dat het Helinox-stoeltje wordt gemaakt? Het is allang niet meer zo dat als je een bv Duitse auto koopt alle onderdelen in Duitsland gemaakt worden. Het zou goed zijn als de transportkosten een factor 10 omhoog zouden gaan.
@Bert, kijk de documentaire eens. :wink:
Frans & Dieuwertje schreef:
wo 08 mei, 2019 08:47
Zo zie je maar weer goedkoop blijkt uiteindelijk duurkoop. Dit keer op korte termijn maar ook op langere termijn. Kijk de VPRO doc 'Kopen we ons Arm" maar eens even over hoe goedkope namaak uiteindelijk het leven in het Westen omhoog drijven (...)
Ik hoef de documentaire niet te zien om mijn mening te veranderen: ik koop geen namaak.

Ik koop niet veel (itt veel AliExpress-kopers ;)) maar als ik wat koop dan moet het wel origineel zijn. Als iedereen namaak zou kopen is het snel over met nieuwe ontwikkelingen e.d. Geen enkele fabrikant is dan nog bereid te investeren in research.
Maar het is ook een principe-zaak.
Fedor schreef:
wo 08 mei, 2019 10:10
Frans & Dieuwertje schreef:
wo 08 mei, 2019 08:47
Zo zie je maar weer goedkoop blijkt uiteindelijk duurkoop. Dit keer op korte termijn maar ook op langere termijn. Kijk de VPRO doc 'Kopen we ons Arm" maar eens even over hoe goedkope namaak uiteindelijk het leven in het Westen omhoog drijven (...)
Ik hoef de documentaire niet te zien om mijn mening te veranderen: ik koop geen namaak.

Ik koop niet veel (itt veel AliExpress-kopers ;)) maar als ik wat koop dan moet het wel origineel zijn. Als iedereen namaak zou kopen is het snel over met nieuwe ontwikkelingen e.d. Geen enkele fabrikant is dan nog bereid te investeren in research.
Maar het is ook een principe-zaak.
Yup, precies dezelfde mening al voor het zien van die documentaire. Wat betreft slechts heel weinig kopen en als dan kwalitatief en geen namaak. (Voor spullen en voor eten, want ook goedkope kilo knaller en varianten daarvan naar binnen werken is uiteindelijk duurkoop. Uiteindelijk zul je de prijs betalen, one way or the other ... KARMA RULES :wink: ) Maar ik dacht goh misschien helpt het om anderen ook zover te krijgen. Jatten blijft jatten!
Als je geen producten zou mogen kopen van fabrikanten die de kunst ergens anders hebben afgekeken, zouden autofabrikanten als Toyota, Honda, Mazda, Mitsubishi nooit zo groot zijn geworden. Het is juist fijn dat er meer fabrikanten zijn die goed waterdichte tassen verkopen. Of kopen jullie ook geen Vaude-tassen, want die heeft de kunst van Ortlieb afgekeken?
Namaken is niet zo erg, maar wanneer het namaken gepaard gaat met een mindere of inferieure kwaliteit, dan mag je je wel afvragen of je dat moet doen.
Senior2 schreef:
wo 08 mei, 2019 10:53
Namaken is niet zo erg,
Wel eens van patent of octrooi gehoord?
Dat gaat over het subtiele verschil, de dunne lijn, tussen enerzijds iets zelf opnieuw maken, anders, misschien beter, misschien goedkoper, en anderzijds ronduit kopiëren. Grote bedrijven hebben er continu rechtszaken over lopen. Duizenden rechtszaken als ik het even zonder bron ruw inschat.
Natuurlijk mag je geen patent of octrooi naast je neer leggen, maar er blijven genoeg mogelijkheden over voor namaken waarmee je binnen de wet blijft.
Een patent of octrooi verloopt op enig moment en lang niet iedere goede vernieuwing wordt afgedekt door een patent of octrooi
Leon schreef:
wo 08 mei, 2019 10:54
anderzijds ronduit kopiëren
En dit is wat er in China gebeurt. Bij bijv. heel veel technische apparatuur is het slechts een kwestie van tijd voordat er een inferieure Chinese kopie (die wel een stuk goedkoper is) van komt. Eén keer leveren aan een Chinese klant en er komt al snel een kopie van.

En bij de "echte" namaak (van bijv. horloges/merkartikelen) is al lang aangetoond dat de georganiseerde misdaad hier een grote rol bij speelt en dat (illegale) kinderarbeid hier nog veelvuldig wordt toegepast.
Senior2 schreef:
wo 08 mei, 2019 10:53
Namaken is niet zo erg, maar wanneer het namaken gepaard gaat met een mindere of inferieure kwaliteit, dan mag je je wel afvragen of je dat moet doen.
Blijkbaar is er een markt voor inferieure kwaliteit, dus dat zullen ze zich echt niet afvragen ;)
Het ging er mij om dat je je als consument af moet vragen of je iets moet (willen) kopen wat niet origineel is en van mindere kwaliteit. Niet of je dat als fabrikant moet (willen) maken. Moet ik het een fabrikant kwalijk nemen als hij ergens een markt voor ziet? Daar waag ik me niet aan. Voor sommigen zal het extra winst zijn, voor anderen misschien de enige mogelijkheid om te overleven.
Inferieure kwaliteit: Rockbross maakt waterdichte fietstassen die sprekend op Ortliebtassen lijken, echter ze zijn een stuk lichter door minder dikke kunststof en minder frutsels, ik ben daar blij mee. Bovendien vind ik het fijn dat er nu iets meer te kiezen is als Ortlieb of Vaude.

Slechte arbeidsomstandigheden: Ook de producten van gerenommeerde westerse fabrikanten worden allemaal ergens ver weg geproduceerd, vaak in dezelfde fabriek (fietsframes) als de goedkope Alibaba-producten. Het verschil is dan een betere kwaliteitscontrole en meer tussenhandel.
De tijd dat er in China vooral gekopieerde troep werd geproduceerd ligt al heel lang achter ons. Dat ze er soms andere normen op nahouden is ongetwijfeld waar. Maar steeds meer zie je dat de innovatie vanuit China of in ieder geval vanuit Azië komt. Kijk bijvoorbeeld naar de discussie rond 5G. Grappig is dat sommige mensen wel mopperen op Ali maar tegelijkertijd wel de Action leeg kopen.

Verder had ik vroeger het idee dat als je maar dure merk spullen koopt de levensstandaarden van de medewerkers gewaarborgd zijn. Net als: als je iets koopt waarop staat Biologisch dan zit je goed. De realiteit is helaas veel cynischer.
Ik ben het daar maar voor een heel klein deel mee eens, zeker als ik kijk naar " Rock Bro's" spullen. Ik ben onderhand bekend met twee producten van de rots-broertjes. En dit zijn volgens mij schaamteloze kopietjes van:
1. Ortlieb accesory bag
2. Spurcycle bel

Mijn mening is dat je de ontwikkelaars (EU en USA) tekort doet door deze "fake" producten te kopen. En dan stellen dat er niet meer innovatie uit de westerse wereld komt, vind ik heel treurig.
Je moet zelf weten of je Ali, action of wat dan ook leegkoopt maar ga dan niet klagen als je je realiseerd dat je mede-aanstichter bent van de "race to the bottom".

Spurcycle en het chinese verdriet:
https://cyclingtips.com/2016/08/a-tale- ... erfeiters/

Een ander perfect voorbeeld is Secrid, Nederlandse innovatie die schaamteloos word gejat.
https://www.volkskrant.nl/de-gids/de-se ... ~b6e3b336/

Doe ermee wat je wil maar ikzelf momenteel werkzaam bij een technische innoveerder word hier toch wel treurig van.
Als je een simpel fietsbelletje voor € 60 weet te verkopen, moet je niet verbaast zijn dat iemand een kopie maakt en het voor € 10 verkoopt. Ik weet niet waar het fietsbelletje van € 60 geproduceerd wordt, de kans is groot dat dit China is. En de tassen van Rockbross zijn echt niet hetzelfde als die van Ortlieb, ze hebben er wel goed naar gekeken en er vervolgens hun eigen (voor mij prettige, want lichter) draai aan gegeven.
Ik vind het ergens wel schokkend dat het bij innovatie in Europa kennelijk om tassen, bellen en portemonnes gaat en in Azië om 5G-apparatuur en andere high tech.
Yez dat geld dus ook voor merkkleding en wat allemaal niet? “Ik vind de prijs te hoog, het zijn zakkenvullers kijk maar want een Chinees bedrijf kan het goedkoper?”
Hebben die Chinese bedrijven er ook al jaren Development in gestoken? Dat moet ook terug verdient worden.

En dit topic mag over bellen en tassen gaan, maar Nederland zit midden in de ontwikkeling g van 5G net als Nokia (EU)

Nee die nuance van een bel en een tas komen voort uit dit topic
Het Bureau voor de Intellectuele Eigendom van de EU rekende voor dat de schade van (veelal Chinese) namaakgoederen en piraterij voor Nederland zo’n 2,4 miljard euro is.
Hierna houd ik op met posten in dit topic want ik merk dat ik er niet blij van word.
Ik fiets al meer dan 35 jaar met het "pake en beppe stoeltje". Een heel oud concept maar voor mij voldoet het nog steeds prima. Ik heb nl. vooral behoefte aan een steuntje in mijn rug, op de grond zitten vind ik geen probleem. Daarnaast lichtgewicht, goedkoop en milieuvriendelijk. Want een oud gordijn is gepromoveerd tot stoeltje. Pake maakte het hout op maat, beppe naaide het gordijn. Net geen 300 gram, 54cm wanneer opgerold en als de grond nat is leg ik er een vuilniszak onder. Totale materiaalkosten ongeveer twee Euro. Hier een paar foto's:

Bijlagen

Jan ter Burg schreef:
wo 08 mei, 2019 15:57
Ik fiets al meer dan 35 jaar met het "pake en beppe stoeltje".
Geniaal!