Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ortlieb Back Roller Pro van 70 liter per set - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ortlieb Back Roller Pro van 70 liter per set

Fijn kan de xxxl fietser ook zijn spullen fatsoenlijk kwijt!
Ziet er wel interessant uit. In twee van de reguliere ortlieb achtertassen stop ik nu per tas slaapmat, slaapzak en een set regenkleding. Het sluiten hiervan is toch altijd een kwestie van proppen en aanstampen zodat het net dicht kan. Simpelweg omdat het volume te veel is.

Het is jammer dat de aanschafprijs van ortlieb tassen zo hoog is, anders had ik direct een setje besteld. Blijf voorlopig nog wel even doorproppen. Mogelijk over een aantal jaartjes een groter setje erbij.
@hierboven,
geen idee hoe oud jouw tassen zijn, maar verkopen en iets bijleggen voor de grotere maat geen optie? Wellicht wil jouw oorspronkelijke verkoper hierin wel bemiddelen?

Zomaar wat gedachten.
stef.l schreef:Ziet er wel interessant uit. In twee van de reguliere ortlieb achtertassen stop ik nu per tas slaapmat, slaapzak en een set regenkleding. Het sluiten hiervan is toch altijd een kwestie van proppen en aanstampen zodat het net dicht kan. Simpelweg omdat het volume te veel is.
Wat voor slaapzak en matje heb jij zeg? Naast de spullen die je noemt kan er bij mij nog een aardige boel in zo'n tas en ik sta niet bepaald bekend als degene met de kleine en lichte spullen.

Hou er rekening mee dat zulke supergrote tassen ook superzwaar worden als je ze echt vol maakt en dat dat dan serieuze effecten kan hebben op rijgedrag en dat het ook weer extra eisen aan je fiets stelt, zeker als je wat zwaarder bent.
Leon schreef:
stef.l schreef:Ziet er wel interessant uit. In twee van de reguliere ortlieb achtertassen stop ik nu per tas slaapmat, slaapzak en een set regenkleding. Het sluiten hiervan is toch altijd een kwestie van proppen en aanstampen zodat het net dicht kan. Simpelweg omdat het volume te veel is.
Wat voor slaapzak en matje heb jij zeg? Naast de spullen die je noemt kan er bij mij nog een aardige boel in zo'n tas en ik sta niet bepaald bekend als degene met de kleine en lichte spullen.

Hou er rekening mee dat zulke supergrote tassen ook superzwaar worden als je ze echt vol maakt en dat dat dan serieuze effecten kan hebben op rijgedrag en dat het ook weer extra eisen aan je fiets stelt, zeker als je wat zwaarder bent.
2x Ayacucho Ignition 1200
1x Therma-a-Rest Trailpro
1x Ayaucho comfort, weet even niet welke dikte mijn partner hierbij heeft

En het is niet zozeer een kwestie van ruimte voor gewicht. De zwaardere dingen in de achtertassen neem ik bij mij achterop mee. En hierbij is er nog voldoende volume over. Het is enkel en alleen een kwestie van pakvolume (met name van de Therma-a-Rest slaapmat en de slaapzakken) icm de ortlieb tassen, waarin het nu redelijk proppen is.
nsa1984 schreef:@hierboven,
geen idee hoe oud jouw tassen zijn, maar verkopen en iets bijleggen voor de grotere maat geen optie? Wellicht wil jouw oorspronkelijke verkoper hierin wel bemiddelen?

Zomaar wat gedachten.
Omdat het niet onoverkomelijk is om het erin te proppen. Meer een klein irritant ochtendritueel :p. Maar niet direct het geld waard om nu tot vervanging over te gaan.
Ik vermoed dat investeren in matjes en slaapzak met een kleinere pakmaat je uiteindelijk voor hetzelfde geld een veel compactere en waarschijnlijk ook lichtere uitrusting oplevert.
Dat weet ik wel zeker.
stef.l schreef: Het is jammer dat de aanschafprijs van ortlieb tassen zo hoog is, anders had ik direct een setje besteld. Blijf voorlopig nog wel even doorproppen. Mogelijk over een aantal jaartjes een groter setje erbij.
Dan zou ik net als Leon toch eerder adviseren om dezelfde investering te doen in het terugbrengen van het volume van dat slaapmateriaal.
sommige, zoals Wim hebben het vaak over het zelfde, met zo min mogelijk bagage fietsen.

Dit is niet voor iedereen mogelijk.

Ik heb niet jouw salaris. ik ben groter en zwaarder en ik heb veel slijtage aan vitale lichaams delen en wil dus wel zo veel mogelijk comfort om lekker uitgerust te kunnen fietsen.

1) Ik fietste eerst met een vaste zadelpen en nu met een cane creek thudbuster. heb nu geen pijn meer in onder rug tijdens het fietsen.

2) Ik had een thermarest all season slaapmat xl en nu een nomad ultimate 7,5 slaapmat. Deze bevalt mij stukken beter

Ik fiets nu met een stuurtas 2 voortassen, 2 achter tassen en boven op 2 ortlieb bagage tassen voor de slaapmat en de tent. Ik heb heerlijk en probleemlos kunnen fietsen in Limburg. Zelfs de steile hellingen waren geen probleem.

Mario
Leon schreef:Ik vermoed dat investeren in matjes en slaapzak met een kleinere pakmaat je uiteindelijk voor hetzelfde geld een veel compactere en waarschijnlijk ook lichtere uitrusting oplevert.
Ik zie dat mensen het met je eens zijn... maar reken het eens door?

250,- Donzen zak Cumulus
100,- TAR Neoair M ergens in de aanbieding (125-140 is realistisch voor een L)

Dit keer twee: 700,-

Kan het goedkoper? Misschien wel, maar toch niet zo heel veel; als je volume wil winnen is het dons en een moderne Iso Luchtmat. Dat is echt wel duurder dan een tassenset.

Ik ben het wel met je eens dat als je dat financieel lijden kan het een beter idee is (je wint ook fors in grammen en comfort), maar je onderschat de kosetn (of ik onderschat de prijs van de tassen).
Ik heb het in het verleden al meermaals aangegeven, maar ik ben zeer zeker geen grammenjager. De TAR TrailPro vind ik persoonlijk gewoon een stuk comfortabeler liggen dan bijv. de NeoAir. Ondanks dat het een iets hoger pakvolume en gewicht heeft, zal het dan ook enkel om deze laatste 2 redenen niet vervangen worden.

Loop ik een mat tegen het lijf welk even veel of meer comfort biedt, en daarnaast een kleiner pakvolume en/of minder gewicht heeft, dan uiteraard mooi meegenomen.

En voor wat mijn vriendin betreft, als het aan haar zou liggen zou zij juist een dikkere en zwaardere slaapmat aanschaffen. Het is dat een Auping matras niet mee te nemen is :lol:.

De slaapzakken zullen op een gegeven moment wel vervangen worden. En deze zullen een kleiner pakvolume gaan krijgen. Mogelijk dat het dan allemaal net wat beter past. Maar dit zal nog even duren. Staan eerst nog een aantal andere zaken op de wenslijst plus een aanstaande verhuizing, en een tweetal slaapzakken met laag gewicht en laag pakvolume komt nu eenmaal niet goedkoop. Dus de slaapzakken zullen nog even moeten wachten.
loknor schreef:250,- Donzen zak Cumulus
100,- TAR Neoair M ergens in de aanbieding (125-140 is realistisch voor een L)
Je hebt gelijk als je alleen dit meeneemt. De Pro tassen kosten "slechts" (oef) iets van 160 euro per set.
Mocht het zo zijn dat je een sterkere bagagedrager nodig hebt, of een sterker achterwiel of zelfs een stijver frame, dan spreken we over iets heel anders.
Mocht je daar pas onderweg achter komen dan is het zelfs vervelender.
Je kan ook vaude tassen kopen Die zijn groter dan ortlieb tassen.

Ortlieb achter tassen 40 liter, vaude 48 liter, de plus zelfs 51 liter

Mario
In mijn stuk over de eerste keer op fietsvakantie staan wat rekenvoorbeelden waarin ik de kosten en baten van een lichtgewicht uitrusting voor twee personen vergelijk met een meer traditionele. http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2016-2.pdf Je kunt daar zien dat een lichtere uitrusting niet speciaal meer hoeft te kosten (het kan natuurlijk wel). De kern van de redenering is dat als je de uitrusting compact genoeg kunt houden je veel geld (en ook gewicht) spaart aan tassen en voordragers.
Concreet, als je een betaalbare lichte oplossing voor twee personen zoekt voor niet al te koud weer dan kom je heel goed uit met een opengevouwen deken model donzen slaapzak die je ritst aan een lichte tweepersoons katoenen lakenzak waar je zelf ritsen aan hebt gezet. Zo hebben wij het zelf jaren gedaan, en het gaat prima. De isolatie van de moderne compacte matjes is daarvoor ruim goed genoeg.
Ook regenkleding wordt genoemd. Die is er naturlijk in allerlei soorten, van groot en zwaar tot heel licht en compact, maar ik vervoer die altijd bovenop mijn tassen gebonden: links mijn jas, rechts mijn broek (en overschoenen). Het voordeel is dat je er snel bij kunt zonder dat je je tas hoeft open te maken, en dat als je de regenkleding weer uit kunt trekken je het natte spul buiten je droge bagage houdt. Om dezelfde reden vervoer ik mijn tent niet in de tassen, maar bovenop op de drager (en gewoon in de eigen foudraal, en niet in een zware en dure Ortlieb Rackpack). Wel heb ik tegenwoordig nog een heel lichte (100 gram of zo) Drybag mij me als voor de tent 's morgens nog nat is en ik de droge binnentent dus afzonderlijk afbreek en droog wil bewaren. Vroeger gebruikte ik dan een plastic boodschappen tas.
Wim schreef:Je kunt daar zien dat een lichtere uitrusting niet speciaal meer hoeft te kosten (het kan natuurlijk wel). De kern van de redenering is dat als je de uitrusting compact genoeg kunt houden je veel geld (en ook gewicht) spaart aan tassen en voordragers..
Je rekenvoordelen zijn wel bijzonder duur voor de "standaard" optie. Een stel Ortlieb tassen is geen 400,-, Ik vind 330,- voor twee synthetische slaapzakken ook nogal bezopen. En de tent die je kiest is zeker niet ideaal en erg duur (kan zo 80,- vanaf zelfs als je die tent kiest).

Aan de andere kant zit je met je lichtgewicht uitrusting redelijk laag op de prijs, zo is de tent op de markt eerder 230+ (inc verzendkosten). Als je dus zwaar dure prijzen pakt en voor licht heel erg laag gaat zitten is het volkomen logisch dat je in je rekenvoorbeeld zo goed uitkomt. Als je realistisch rekent slaat het financiële voordeel flink door in de standaard uitrusting.

Nogmaals, ik ben een voorstander van minder gewicht, maar de stelling dat lichtgewicht goedkoper is, is erg discutabel en komt niet naar voren uit jouw artikel. Ik ben ook niet zo'n voorstander om in dat soort artikelen met prijzen te gaan werken, je bent na 24 uur al eigenlijk niet meer courant.
Het kan ook goedkoop en relatief simpel:

tent: http://www.gelert.com/karrimor-bobcat-2 ... e=78341090
slaapzak: http://www.gelert.com/karrimor-superlig ... e=78123190
matje: http://www.gelert.com/gelert-6-tube-air ... e=78202703

Totaal gewicht circa 3 kg en totale kosten nog geen € 100. Vervolgens vervang je ieder jaar wat (en verkoopt bovenstaande op Marktplaats).
Special pleading is een verwijt waar ik niet van hou, en als mijn werk bezopen wordt genoemd word ik wat pissig.
Wat ik heb gedaan is een drietal in mijn ogen tamelijk representatieve uitrustingen vergelijken, op basis van niet de allerlaagste prijzen, maar van prijzen in echte winkels. Anders wordt het wel heel erg appels met peren vergelijken. Dan is 400 euro voor twee stel Ortlieb classic voor en achter tassen heel normaal (bij Bever zijn ze duurder). 165 euro voor een kunststof Ajungilak slaapzak is ook redelijk representatief voor een kunststof slaapzak van een A merk. Wat je over tenten zegt begrijp ik zelfs niet, want je verwijt me dat de goedkope lichtgewicht uitrusting nog goedkoper kan (vast).
Tot slot: elk jaar loop ik in het voorjaar deze lijst langs, om te zien of er nieuwe producten zijn en of de prijzen nog een beetje kloppen. Het zijn voorbeelden, maar in mijn ogen tamelijk representatieve voorbeelden, en naar eer en geweten gekozen, en niet om zo nodig een punt te scoren. Je hebt gelijk dat dit een markt in beweging is, maar dat geeft niet zo. Er zijn natuurlijk heel veel meer producten op de markt dan juist deze, en mensen moeten daaruit echt zelf hun keuze maken. De onderliggende logica van mijn opstelling verandert namelijk niet: als je je uitrusting, en dan vooral de slaapuitrusting, zo compact maakt dat je geen voortassen nodig hebt hoeft een flink lichtere uitrusting niet speciaal duurder te zijn. Let ook op op wat ik schreef: ik schreef niet zoals jij zegt dat die uitrusting goedkoper is, maar dat hij niet per se duurder hoeft te zijn. Dat laatste kun je ook van Bert van Sprang leren.
Van mij mag iedereen zelf weten wat absoluut mee moet, en hoeveel dat mag wegen. Het argument dat lichtgewicht alleen kan als je een volle beurs meeneemt is echter gewoon onzin.
Wim schreef:Special pleading is een verwijt waar ik niet van hou, en als mijn werk bezopen wordt genoemd word ik wat pissig.
Keuzes zijn per definitie discutabel. Als lichtgewicht tent wordt een "Yellow Label" tent opgevoerd, terwijl voor de meeste fietsreizigers een "Red Label" veel meer voor de hand zou liggen.
Alleen kijken naar het (lage) gewicht geeft risico's: in situaties waarin een "Red Label" het moeilijk heeft, zal een "Yellow Label" tent het waarschijnlijk begeven, en daar sta je dan zonder tent...

De toevoeging "op een koopje" aan de derde categorie is overigens vreemd. Die toevoeging is nog veel meer van toepassing als je op de centen moet letten, en het gewicht voor lief neemt.

Mijn eerste reizen zouden onder het kopje "traditioneel" passen wat gewicht betreft, niet omdat ik daarover nagedacht had, maar omdat ik geen geld voor duurdere spullen had. Ik had allemaal goede spullen, tegen een fractie van de kosten die vermeld worden.

De Ortlieb Back Roller Pro van 70 liter lijken mijzelf overigens wel interessant. Ik heb zelf geen normale rollers meer gekocht omdat ik altijd ruzie had op de flap nog op te kunnen rollen. Je spullen in de tas gooien en hem gewoon kunnen sluiten is voor mij ook een beetje vakantie. Al dat passen en meten om een tas dicht te krijgen is eerder strafwerk.
Ja we kunnen allemaal bedenken dat er nog veel andere mogelijkheden zijn, dat is hier toch helemaal niet het punt? En ja ik weet ook wel dat je nog goedkoper uit kunt komen, maar ook daar ging dit niet over. Het ging maar over een simpel ding: voortassen en een voordrager zijn zwaar en duur. Als je zo op pakvolume kunt besparen dat je die voortassen en drager niet nodig hebt bespaar je al gauw 150 euro per persoon. Investeer dat in de meerprijs van een compactere slaapuitrusting en je bent veel lichter uit zonder dat het je meer kost, en zonder dat je aan comfort inboet. De voorbeeldjes dienen dan verder alleen maar om het wat aanschouwelijk te maken en de mensen aan het denken te zetten.
Elk jaar weer zie ik van die bepakte en bezakte vaak oudere stellen met nieuwe fietsen, nieuwe voor en achter tassen en nog een rackpack bovenop. Ze zijn in hun onkunde naar een dure winkel gegaan, en hebben zich laten wijs maken dat ze dat allemaal nodig hebben. Deze tekst gaat erover die mensen aan het denken te zetten - net als mensen op een krap budget.
Wim schreef:Het ging maar over een simpel ding: voortassen en een voordrager zijn zwaar en duur.
Beide zijn subjectieve begrippen.
Oorspronkelijk ging het overigens over tassen van 70 liter, die jij waarschijnlijk niet tot de nok zal gaan vullen.
Wim schreef:Elk jaar weer zie ik van die bepakte en bezakte vaak oudere stellen met nieuwe fietsen, nieuwe voor en achter tassen en nog een rackpack bovenop. Ze zijn in hun onkunde naar een dure winkel gegaan, en hebben zich laten wijs maken dat ze dat allemaal nodig hebben.
Ik weet niet in hoeverre je die mensen en hun beweegredenen allemaal kent, maar ik kan mij voorstellen dat zij wel degelijk hun spullen allemaal mee willen nemen. Neem als voorbeeld de vele mensen die een jaar of langer op pad gaan: slechts zeer zelden gaat dat op de manier die jij voorstaat. Het is een persoonlijke keuze tussen spartaans vlot door kunnen fietsen, of meer luxe onderweg.
Sommige mensen willen graag fijn kamperen, anderen zien kamperen louter als overnachten.
Als je in het wild wil kamperen heb je een andere tent nodig dan op een camping.
Wil de ingedekt zijn tegen de kans om nat te worden dan zul je eerder kiezen voor wol/kunststof (fleece) dan voor dons.
Je kunt nooit met één uitrusting optimaal uitgerust zijn voor alle omstandigheden, altijd zul je moeten kiezen.
Voorbeeldje: ik heb zelf vier tenten:
  • voor georganiseerde ritten met bagagevervoer heb ik een ruime en vrij zware campingtent
  • voor ritten in Europa heb ik een 2 persoonstent waarbij de binnentent aan de buitentent hangt
  • voor kampeervakantie in lekker warme landen heb ik een vrijstaande 2 persoonstent, waarbij de fly er alleen over gaat bij regen of voor privacy
  • voor hotelreizen heb ik als fall back een 1 persoonstent
Het minimaliseren van gewicht is dus een persoonlijke keuze, en bovendien een keuze die vooral wat oplevert als je klimt, iets wat nogal wat mensen mijden als de pest.