Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ortlieb Back Roller Pro van 70 liter per set - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Ortlieb Back Roller Pro van 70 liter per set

Wim, dat vind ik nog steeds knap onder de 15kg blijven. Gaat mij echt niet lukken.
Zelfs al zou het verschil "maar" 2 kg zijn ( ik denk meer) dan is dat toch weer 2 kg extra in je uppie. Het extra gewicht in je uppie hangt zeer waarschijnlijk ook met de bestemming samen. UK net als Noorwegen kan je alle seizoenen laten zie op 1 dag en heb je voor bv warm en koud weer alweer kleding nodig. Aan pannen neem je waarschijnlijk met zijn tweeen 2x kookpan + skillet mee. Ik heb 1x kookpan, 1x skillet + waterketel ( engels bloed kruipt waar het niet gaan kan) want ook in mijn uppie wil ik lekker kunnen eten en niet alleen de kant en klaar maaltijden.
Een en ander hangt dus ook af van hoe basic je wilt gaan - jij waarschijnlijk wat meer dan ik :wink:
Ik gebruik op solotrips een Trangia 27 met twee pannetjes en een koekenpan. Daarmee kan ik echt eten koken. Water kook ik in een pan.
Engeland kan wel nat zijn, maar niet echt koud (Schotland wel meer). Voor Noorwegen had ik een ruime Helsport tent bij me die opgewassen is tegen het slechtste weer, een warme Exped Downmat plus een warme slaapzak (tot iets van min 5 graden), plus een donsvest en warme sokken. Alles paste, met wat moeite.
Vandaar dat ik dan ook voortassen gebruik - heb een hekel aan proppen. Donsjas, warme slaapzak, ruime tent en warme thermarest mat had ik ook mee. Vermoed alleen dat jouw triangia set compacter en lichter is dan toen de whisperlite (nu de Dragonfly) en mijn pannenset met cozy pot. Ik had bij nader inzien dan ook niet zoveel in de voortassen (beide half leeg) maar vind dat wel handig voor het inslaan van eten.

Maar goed we dwalen af van de 70l Ortliebs.
Wim schreef:Zulke voorbeelden [van zwaarbeladen fietsers] kunnen we allemaal geven,
Maar moet dat in dit topic, antwoord op antwoord op antwoord over lichtgewichtuitrustingen? Ik denk dat de boodschap zoetjesaan wel duidelijk is.

Ik zou het misschien wel makkelijk vinden om een tas te hebben waar ik mijn fotorugzak in kan doen; dat past net niet in mijn gewone Ortlieb Classic. Witse (of iemand anders die wél ervaring heeft met deze tassen), zie ik goed dat de sluitingen links en rechts mannetje en vrouwtje omgewisseld hebben zitten, en dat je de tas dus ook zonder draagriem (dus naar boven) kunt sluiten?

Groetjes,

Carl
Carl schreef:moet dat in dit topic, antwoord op antwoord op antwoord
Het is toch een discussieforum?
Ben je wel eens in een kroeg geweest of in De Tweede Kamer? Daar hebben ze het ook altijd over hetzelfde. Daar zouden ze eens wat aan moeten doen... :D
Carl schreef:
Wim schreef:Zulke voorbeelden [van zwaarbeladen fietsers] kunnen we allemaal geven,
Maar moet dat in dit topic, antwoord op antwoord op antwoord over lichtgewichtuitrustingen? Ik denk dat de boodschap zoetjesaan wel duidelijk is.
Het grappige vind ik altijd hoezeer er nogal eens mensen zijn die met man en macht proberen om een kg of 3 ~ 5 van de uitrusting af te snoepen. Terwijl er bij de meeste fietsreizigers die ik uiteindelijk op pad tegen kom vaak wel een kg of 15 ~ 25 van het eigen lichaam "gesnoept" zou kunnen worden :lol:.
Carl schreef:Ik zou het misschien wel makkelijk vinden om een tas te hebben waar ik mijn fotorugzak in kan doen; dat past net niet in mijn gewone Ortlieb Classic.
Als alternatief te overwegen, weet niet of je er bekend mee bent:
http://www.koenig-photobags.de/fotograf ... radfahren/

Ik ben in Duitsland een keer iemand tegen gekomen die erg te spreken was over deze inlays. En passen perfect in de reguliere Ortliebs. Zijn wel prijzig helaas. Op het gebied van prijs zal het niet veel uitmaken of je hiervoor kiest of 70L ortliebs aanschaft.
Het is gewoon een rare discussie aan het worden. Er is niks mis met lichter, er is ook niks mis met deze tassen.

Wat ik wel merk is dat er een soort "hardcore"manier van reizen is die prettiger is. Elke suuggestie dat je comfort inleverd wordt weggewiuift met "dat moet je er voor over hebben" en "met zware tassen fietst het vreselijk".

Niks moet... en ik heb geen probleem met gewicht zolang ik niet de bergen induik. Dat is namelijk ook niet iets dat moet, evenmin als een trip naar peru geen moet is ;)

Inge merkt terecht op dat solo reizigers, tandem gebruikers en reizers met kleine kinderen niet genoemd worden. En ja, wij hebben het "kinder-probleem" opgelost met een electrische fiets, omdat we die toch all hebben. Voor mij maakt die kilo niet zoveel uit als ik de Razer pak, daar waar ik met mijn Santos kritischer ben.

Peter_K heeft wat mij betreft het pragmatische antwoord: Horses for courses.
Dit wordt de laatste keer dat ik hierop reageer. Natuurlijk mag iedereen gewoon zelf weloverwogen beslissen wat mee te nemen. De afweging daarbij is heel simpel en heel persoonlijk: hoeveel weegt het nadeel van extra gewicht op tegen het voordeel van de extra spullen die je meeneemt? Of omgekeerd: hoeveel weegt het nadeel van spullen die je niet meer mee hebt op tegen het voordeel van een geringer bagagegewicht? Die afweging is evident persoonlijk, maar niet het feit dat er een trade off is. Waar het mij in mijn tekst over de eerste keer op fietsvakantie en de bijbehorende lezingen om ging is juist dat veel beginners hun uitrusting niet welbewust samenstellen, en niet nadenken over de vraag waar op het spectrum hun eigen ideale compromis ligt. Het punt dat ik daarbij probeerde te maken was heel simpel dat het veel lichter kan dan de gangbare vijf tassen oplossing, zonder dat je aan comfort inlevert, en zonder dat dat gelijk heel veel kost. De trade off kan anders uitpakken, ofwel je geeft weinig of niets op als je maar een compacte uitrusting samenstelt. Mijn/onze uitrusting is tamelik compleet zou ik denken, met een goede ruime tent, comfortabele matrassen, een warme slaapzak, een brander en pannen waarmee je echt eten kunt maken. Het is geen Spartaanse ultralight uitrusting, en toch past het prima zonder voortassen, en al helemaal zonder mega tassen.
Als jij dan probeert je eigen voorkeuren te rechtvaardigen (dat hoeft namelijk niet) door mij wederom van sjoemelen met de cijfers te beschuldigen, dan vind ik dat geen nuttige bijdrage. Je kunt tien andere tenten als voorbeeld nemen, en tien andere slaapzakken, en dan nog geldt de logica van mijn argument, en komt er ongeveer hetzelfde uit. Wijzen op uitzonderingen is ook niet een erg verhelderende discussie vorm. Ik heb al duidelijk gezegd dat er een niche markt voor is (ook wij hadden vroeger toen de kinderen klein waren een tandem - met aanhanger).
quote="Wim"
>Mijn/onze uitrusting is tamelijk compleet zou ik denken,
Ik ken die uitrusting.

> met een goede ruime tent,
Ik vind die klein.

>comfortabele matrassen,
Ik vind die kwetsbaar en voor mij misschien te kort.

>een warme slaapzak,
Die is voor mij te kort en na tien jaar vakanties wordt die waarschijnlijk best wel dun.

>een brander en pannen waarmee je echt eten kunt maken.
Ik vind jou brander niet veel power hebben en je pannetjes te klein.

Let's agree to disagree?
Tent: voor twee een Hilleberg Nammatj 3gt, solo een Helsport Rondane 3 (inclusief voortent).
Slaapzak: voor twee Downmat en Tatteljee tweepersoons (lang genoeg voor jou, goed tot min 5C), solo een Downmat of Synmat UL afhankelijk van het klimaat, PhD slaapzak (extra breed, iets te kort voor jou, langer zou 100 gram schelen).
Koken: voor twee een Trangia 25 plus multifuel brander, solo een Trangia 27 op spiritus.
Het gaat er me niet om jou tot een lichtere vorm van kamperen te bekeren of zo, maar wel dat dit nu niet echt primitief of Spartaans mag heten.
Dit wordt de laatste keer dat ik hierop reageer.
:D
Wanneer je voor twee of drie weken aan alleen twee achtertasjes en een rol niet genoeg hebt, bijvoorbeeld omdat je lekker wilt kunnen koken voor je tentje en niet alleen thee drinkt, het is tenslotte vakantie en geen strafexpeditie, dan is die enorme Backroller Pro Plus een lichte oplossing. De lichtste die ik kan vinden.
En je hoeft ze niet altijd helemaal vol te proppen. Maar kom je aan het eind van de dag langs een winkel en sla je flink in dan stop je alles probleemloos in die twee mega tassen. Ideaal.

Backroller plus 40 liter / 1680 gram
Frontroller plus 25 liter/ 500 gram
Tubus Duo 500 gram
Opgeteld 65 liter / 2680 gram

Backroller pro plus 70 liter 2040 gram

5 liter meer en ruim 600 gram lichter.

Frank
frank bueters schreef:Wanneer je voor twee of drie weken aan alleen twee achtertasjes en een rol niet genoeg hebt, bijvoorbeeld omdat je lekker wilt kunnen koken voor je tentje en niet alleen thee drinkt, het is tenslotte vakantie en geen strafexpeditie, dan is die enorme Backroller Pro Plus een lichte oplossing. De lichtste die ik kan vinden.
En je hoeft ze niet altijd helemaal vol te proppen. Maar kom je aan het eind van de dag langs een winkel en sla je flink in dan stop je alles probleemloos in die twee mega tassen. Ideaal.

Backroller plus 40 liter / 1680 gram
Frontroller plus 25 liter/ 500 gram
Tubus Duo 500 gram
Opgeteld 65 liter / 2680 gram

Backroller pro plus 70 liter 2040 gram

5 liter meer en ruim 600 gram lichter.

Frank
Of je doet op elke 'standaardmaat' fietstas een bagagenetje 8)
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 11&t=28164
Voor regenkleding, boodschappen, handdoek e.d. kan dat een uitkomst zijn.
Inmiddels is er al heel veel gezegd over deze achtertassen waar 70 liter inpast.
Kennelijk is er vraag naar en iedereen moet natuurlijk zelf de keuze maken hoeveel hij meeneemt. Mijn echtgenoot heeft 2 achtertassen Ortlieb bikepacker classic + 2 voortassen + tent in zak op de achterdrager. Zelf heb ik 2 Vaude achtertassen + zakje met 2 TAR hoezen om stoeltjes te maken en gereedschap achterop + stuurtas. De Vaude tassen zijn inderdaad wat ruimer en houden zich erg goed.
Bij de Ortlieb bikepacker trekt de kunsttof bevestigingsrail ad achterkant krom. Het zou beter zijn om de bevestigingspuntenen helemaal ad uiteinden te zetten, maar dat past dan niet op de tubus-drager. Maar de tassen blijven wel functioneren.
Wij vragen ons wel af hoe de bevestiging van de 70-liter tassen zich gaat houden. Meestal is meer liters immers ook wel een hoger gewicht.
De "gewone" Backrollers zijn 17 cm. diep, terwijl de 70 liter tassen 26 cm. diep zijn. Op onze tochten zijn we heel wat poortjes en paaltjes gepasseerd waar de fiets net doorpast, daar is het niet fijn met de brede tassen te fietsen. Maar wij hoeven geen afweging te maken omdat we voldoende kunnen meenemen zonder de grotere tassen.
Leon schreef:
Carl schreef:moet dat in dit topic, antwoord op antwoord op antwoord
Het is toch een discussieforum?
Ik zou je het principe van on- en off-topic wel een keertje willen uitleggen, maar daar heb ik nu geen tijd voor omdat ik inmiddels 5 pagina's moet doornemen om iets te weten te komen over die tassen van 70l... :wink:

Is het een idee om alle berichten die niet over deze tassen gaan af te splitsen naar de zoveelste draad over lichtgewichtuitrustingen? Moderator?

Groetjes,

Carl
saartje schreef:...Wij vragen ons wel af hoe de bevestiging van de 70-liter tassen zich gaat houden. Meestal is meer liters immers ook wel een hoger gewicht.
De "gewone" Backrollers zijn 17 cm. diep, terwijl de 70 liter tassen 26 cm. diep zijn. Op onze tochten zijn we heel wat poortjes en paaltjes gepasseerd waar de fiets net doorpast, daar is het niet fijn met de brede tassen te fietsen. ...
Wat betreft de kromme rail, dat is bij de grote Plus variant net als bij de gewone tassen, staan de haken ver genoeg uit elkaar dan is er niks aan de hand, schuif je ze naar binnen dan trekt de rail krom.
De Plus tassen zijn inderdaad dieper, en ze hebben ook nog netjes van stof en gaas aan de buitenkant. Ze hebben echter ook bandjes rondom de tas waarmee je de boel vast kunt sjorren.
Die extra breedte kan een nadeel zijn. Voor een offroad tocht zal ik ze bijvoorbeeld niet gebruiken. Maar als ik het mezelf makkelijk en comfortabel wil maken zijn ze behoorlijk optimaal.
Op de tandem zijn ze trouwens ook goed inzetbaar.

Frank
Carl schreef:... omdat ik inmiddels 5 pagina's moet doornemen om iets te weten te komen over die tassen
Hoezo moet? Je moet toch helemaal niks? Als je iets over fatbiken wilt weten hoef je toch ook niet alle 1145 reacties in die discussie te lezen?
Wim schreef:Wijzen op uitzonderingen is ook niet een erg verhelderende discussie vorm. Ik heb al duidelijk gezegd dat er een niche markt voor is (ook wij hadden vroeger toen de kinderen klein waren een tandem - met aanhanger).
Je hebt het geloof ik niet door, maar je blijft jezelf tot norm verheffen, zowel op manier van reizen (met zijn tweeën) als van wat acceptabel comfort is.

Solo reizen, reizen met kinderen, fietsen in Noord-West Europa, dat is niet meer een niche dan lange fietsreizen met zijn tweeën. En het is nog steeds wereldfietsen.

Tot slot, zelfs als deze tassen de oplossing zouden zijn voor een niche, wat maakt dat uit betreft de vraag of dit goede tassen zijn?
Ik heb deze tassen inmiddels besteld en een paar maanden in gebruik. Ik vind het heel handig dat er een voorvakje op zit waar je natte spullen of spullen die je graag gemakkelijk wil kunnen pakken zoals een jas, in kunt doen. Ik heb de tassen nu nog enkel voor boodschappen gebruikt. De boodschappen zijn zwaar (groente en fruit van de markt vooral) maar de haken houden zich prima. Al heb ik op de weg van de markt naar mijn huis geen onverharde paden ofzo.

Op vakantie lijkt het mij zoals ook eerder benoemd handig om wat ruimte over te hebben om vlak voor een slaapplaats boodschappen te kunnen doen. De afgelopen vakanties hadden we daar wat moeite mee en moesten dan dus soms heen en weer fietsen. Ervaringen daarover volgen na de zomer!
Na 2,5 jaar deze tassen gebruikt te hebben voor 2 fietsvakanties en verder bijna dagelijks voor woon-werk verkeer en boodschappen moeten ze terug naar de winkel. Eerder in dit topic waren er zorgen geuit over de draagrail, maar daarmee heb ik nog geen enkel probleem ervaren. Wel is de waterdichte coating aan de binnenzijde van de cordura stof gaan loslaten en laten ook de gelaste naden los. Hierdoor zijn de tassen inmiddels niet meer waterdicht. Hopelijk geeft Ortlieb nog garantie, want 2,5 jaar vind ik toch wat weinig voor dit type tassen. Dit probleem lijkt me ook niet specifiek voor deze tassen, maar meer voor deze stof (cordura). Hebben meer mensen problemen ervaren met tassen van cordura stof?