Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kickstarter projecten interessant voor (wereld) fietsers - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Kickstarter projecten interessant voor (wereld) fietsers

[moderator]off-topic reactie verwijderd. Discussiëren over de uitslag van de Amerikaanse verkiezingen kunnen in een apart topic in Achtergrond

Het onderwerp is hier Kick-starter projecten. Daar bij blijven svp
[\moderator]
[moderator]off-topic reactie verwijderd. Discussiëren over de uitslag van de Amerikaanse verkiezingen kunnen in een apart topic in Achtergrond

Het onderwerp is hier Kick-starter projecten. Daar bij blijven svp
[\moderator]
Niet op kickstarter o.i.d. en wéér een fietshelm maar wel vernieuwd vind ik: Papieren plooibare fietshelm
daulagari schreef:Niet op kickstarter o.i.d. en wéér een fietshelm maar wel vernieuwd vind ik: Papieren plooibare fietshelm
Ziet er veelbelovend uit, ik draag meestal alleen een helm langs drukke wegen. De rest van de tijd is het vooral een onding. Dit zou ideaal zijn.
De helm zou bestand moeten zijn tegen 3 uur regen, maar hoe gaat het ding om met vocht van de andere kant, beter bekend als zweet? Dat wordt dan weer niet verteld. Als je je helm dan na een dag fietsen in de warmte of met enige intensiteit weg kan gooien omdat ze kletsnat is wordt het een dure grap.
Als je een helm alleen draagt langs drukke wegen dan is de vraag of een helm de beste oplossing is. Ik geloof dat als je aangereden wordt een helm de kans op ernstig letsel verminderd maar er is een onderzoek dat suggereerd dat automobilisten minder afstand nemen als je een helm op hebt en dus meer risico nemen, zie ergens in deze thread.

Het zou kunnen dat een fluorhesje of wat breder gaan rijden meer "bescherming" geeft en beide zijn makkelijker mee te nemen en comfortabeler.
_Peter_ schreef:Als je je helm dan na een dag fietsen in de warmte of met enige intensiteit weg kan gooien omdat ze kletsnat is wordt het een dure grap.
Uit het artikel: "Hij zal minder dan 5 euro kosten."
daulagari schreef:
_Peter_ schreef:Als je je helm dan na een dag fietsen in de warmte of met enige intensiteit weg kan gooien omdat ze kletsnat is wordt het een dure grap.
Uit het artikel: "Hij zal minder dan 5 euro kosten."
Dan wordt weer een zomer als de afgelopen zomer inderdaad een dure grap.

Bovendien ben ik bang dat er op zijn minst één fundamentele ontwerpfout in de helm zit: in werkelijkhied zul je bij een val zelden of nooit een impact op de helm maken die precies in de richting is van het hoofd; in de praktijk zul je op het moment van impact een schrapende beweging maken langs het wegdek of het object dat je raakt. Juist in die richting zijn constructies als die waar de helm van gemaakt is tamelijk zwak. Anders gezegd: de honingraatstructuur wordt platgevouwen en je hersenpan krijgt alsnog de volle laag.
Ik krijg bij dit soort kickstarter projecten vaak de indruk dat het louter om het geld te doen is, en dat van tevoren al wel bekend is dat het idee niet echt geweldig is. Of zelfs waardeloos zoals bij die condensator om water te verkrijgen uit de omgevingslucht. Zoals reeds gezegd zal deze helm bij een val natuurlijk even makkelijk inklappen als hij normaal al doet. Zeker als je in beschouwing neemt dat het merendeel van de helmdragers de band onder de kin niet strak genoeg aantrekt omdat dat irriteert.

Dat die Dyson zich er mee bemoeit is bepaald geen aanbeveling. Jarenlang heeft Dyson zakloze stofzuigers verkocht zonder uitlaatfilter. Als je gezondheid je lief is dan is het uitlaatfilter van een stofzuiger het belangrijkste onderdeel: juist de zeer kleine deeltjes die door de stofzuiger heen vliegen zijn zeer ongezond, en komen op die manier in je longen terecht. Wie weet hoeveel mensen tot op de dag van vandaag hun gezondheid lopen te verzieken door te stofzuigen met hun Dyson zakloze stofzuigers, met vooral geen uitlaatfilter.
eBob aanhanger met elektrische ondersteuning

Afbeelding

Grappig idee, misschien iets voor mensen die met het hele gezin op pad gaan? (en genoeg geld op de bank hebben staan :wink: )
Om dezelfde reden dat locomotieven vóór de trein beter werken dan achteraan, lijkt mij dit helemaal geen goed idee. Een krappe bocht met wat grit op de weg is genoeg om onderuit te gaan.
Peter_K schreef:Om dezelfde reden dat locomotieven vóór de trein beter werken dan achteraan, lijkt mij dit helemaal geen goed idee. Een krappe bocht met wat grit op de weg is genoeg om onderuit te gaan.
En dan hebben we nog niet geremd :shock:
De eBob is duur ($7660/$7860/$9260) en zover ik kan zien niet vernieuwend, zie bijv. de E-trailer van Aevon die weliswaar kleiner is maar ook bijna zes maal goedkoper.

Dan is er ook nog een zelfbouwproject uit Augustus 2011 dat nog op de proppen komt met een krantenbericht uit 1948:
Afbeelding

Om op het punt van Peter_K en Leon terug te komen, nee geduwd worden en het het ding moeten bedienen met knopjes o.i.d aan het stuur lijkt me niets maar waarom niet, net zoals gewone elektrische fietsen een kracht/trapsensor; die zou ervoor moeten zorgen dat de kracht over de aansluitstang nul of lichtjes negatief blijft.
daulagari schreef:Om op het punt van Peter_K en Leon terug te komen, nee geduwd worden en het het ding moeten bedienen met knopjes o.i.d aan het stuur lijkt me niets maar waarom niet, net zoals gewone elektrische fietsen een kracht/trapsensor; die zou ervoor moeten zorgen dat de kracht over de aansluitstang nul of lichtjes negatief blijft.
Dit maak ik niet op van hun site. Alleen al in de eerste zin staat "Give your bike an electric boost!".

Bij het doordenken van dit soort zaken bedenk ik zelf altijd hoe het er uit zou zien als je het met bijvoorbeeld een factor 100 zou vermenigvuldigen. Achter mijn 1000cc motor zou ik niet graag een aangedreven aanhanger hebben hangen: de sturing van dat ding zou uitermate kritisch zijn. Met een auto wordt het al wat minder kritisch, maar nog steeds geen fijn idee. Dat is waarschijnlijk de reden dat ik nog nooit een zelf-aangedreven aanhanger heb gezien.

Als ik al met zo'n bak achter mij zou gaan fietsen dan zou de aandrijving toch echt op de fiets moeten zitten. Maar nog wat verder doordenkend: waarom zou je een twee wielige aanhanger willen hebben? Waarom dan niet gewoon een elektrische skelter/pickup met een geïntegreerde bak voor de bagage?
Kwiggle vouwfietsje (made in Germany)

Afbeelding

Als eigenaar van een Brompton (en in het verleden een Strida) ben ik wel benieuwd hoe dat fietst? Ziet er namelijk wel enigszins vreemd uit... :?
Van de parkeerplaats naar je werk een kilometer verderop zal het nog wel meevallen, alles verder dan dat wordt denk ik een marteling (in lijn met de strida?). +/- €1250,- voor een single-speed? zijn ze gek geworden?
_Peter_ schreef:+/- €1250,- voor een single-speed?
Maar daar kan je wel 35 km/u mee ;-)

Afbeelding

Ook Brompton maakt single-speeds en daar betaal je ook z'n €1250,- voor.

Wat is denk ik een probleem zijn de zeer kleine wieltjes, 35 cm diameter?

Over hoe hij fietst? Ik zag nog wel een filmpje van iemand die hem probeert op de beurs en die vindt hem wel leuk op glad asfalt. Een keer proberen lijkt me ook wel leuk, misschien iets voor voor een attractiepark/fietsmuseum zoals Kaspar Hanenbergh voor ogen lijkt te staan, zie Wie komt uit zijn luie stoel voor een fietsmuseum?.
_Peter_ schreef:+/- €1250,- voor een single-speed? zijn ze gek geworden?
Tja vouwfietsen zijn nu eenmaal vrij duur... (zeker als ze gebouwd worden in de EU 8) )

Die kleine wieltjes baren me ook wel wat zorgen? Lijkt wat "zitpositie" betreft een beetje op de Strida met dat stuur zo voor je buik?

Iemand deze al in het wild gezien? Schijnt nog een Nederlands product te zijn ook! :shock:
Voor pendelen naar/van auto heb ik ook nog even een makkelijke vouwfiets overwogen. Toen bedacht ik me dat die kleine wieltjes toch niet echt veilig zijn, en dat je voor een fractie van de kosten een vouwstep kunt krijgen.
Die A-bike is echt geen aanrader, te gammel en inderdaad veel te kleine wieltjes! Wil je toch een vrij simpele vouwfiets voor korte stukjes dan zou ik een Strida overwegen :)
Lopifit heb ik nog niet in het wild gezien, het schijnt dat je meer kans hebt in de golfstaten, maar vanmorgen kwam ik zo maar twee elliptisch fietsen op het fietspad tegen.

Lopifit is wel een beetje smokkelen, ik dacht er hoe kom je in vredesnaam weg totdat ik begreep dat hij elektrisch ondersteund was, het lijkt zelfs dat je niet hoeft te lopen om vooruit te komen.