Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waalse invasie op de Fiets en Wandelbeurs - Forum Wereldfietser

Waalse invasie op de Fiets en Wandelbeurs

Waalse invasie op de Fiets en Wandelbeurs

Wallonië pakt uit de Fiets en Wandelbeurs met een groot paviljoen, waar alle Waalse streken hun fietsmogelijkheden laten zien, want 2016 is in Wallonië uitgeroepen tot het fietsjaar.
Wallonië is dichtbij huis maar wel écht buitenland met heuvels en zelfs heuse bergen, wild stromend water en eindeloze wouden. In veel dorpen heeft de tijd stil gestaan. Een contrast vormen de industriële monumenten uit de vervlogen tijd van kolen en staal in de Borinage, maar de oude steden Namen en Doornik lijken door de industriële revolutie gepasseerd.

Er is voor de fietser de laatste jaren veel ontwikkeld in Wallonië, zoals de RAVeLs: fietspaden op voormalige spoorbanen en jaagpaden langs het water. Iedereen kent ondertussen de Vennbahn, maar er zijn meer interessante voormalige spoorwegen. Wat dacht je van de RAVeL van Thuin in het dal van de Samber naar Chimay met haar trappistenbrouwerij? In het proeflokaal voor de poort kun je genieten van het monnikenwerk. Rond Chimay zijn inmiddels fietsknooppunten die zich uitbreiden als een olievlek.
Ook in Waals-Picardië, in het westen van de provincie Henegouwen, is nu een prachtig fietsknooppuntennet van 1.600 km.
Ken je het Parc Natural des Plaines de l'Escaut , of het Parc Naturel du Pays des Collines nog niet? Nog nooit in de Valleés des Eaux Vivres (Valleien van het Levende Water) gefietst? Zegt de Laars van Henegouwen je niets? Dan wordt het echt tijd om het Waalse paviljoen op de Fiets en Wandelbeurs te bezoeken met de volgende deelnemers:


Agence de Développement Touristique des Ardennes (franse Ardennen)

GEIE Destination Ardenne

Les Chemins du Rail

Maison du Tourisme de la Botte du Hainaut

Maison du Tourisme de la Wallonie picarde

Maison du Tourisme des Vallées des Eaux Vives

Maison du Tourisme du Pays de Marche & Nassogne

Maison du Tourisme du Pays de Saint-Hubert

Maison du Tourisme du Pays du Val de Salm

Maison du tourisme du Pays d’ Houffalize – La Roche

Maison du Tourisme du Pays d’ Ourthe & Aisne

Maison du Tourisme Val de Sambre et Thudinie

Toeristische Federatie van Belgisch Luxemburg

Toeristische Federatie van de Provincie Henegouwen

Toeristische Federatie van de Provincie Luik

Toeristische Federatie van de Provincie Namen

Toeristische Federatie van de Provincie Waals Brabant

België – Ardennen- Wallonië Brussel Toerisme

Maison du Tourisme Condroz – Famenne

Om 11 uur verzorg ik op beide beursdagen een presentatie fietsen in Wallonië in zaal Expedition.

20 en 21 februari Jaarbeurs Utrecht: http://www.fietsenwandelbeurs.nl
bert sitters schreef:Er is voor de fietser de laatste jaren veel ontwikkeld in Wallonië, zoals de RAVeLs: fietspaden op voormalige spoorbanen en jaagpaden langs het water.
Bedenk wel dat deze routes een beetje voorbehouden zijn voor fietsers met routenavigatie. Zonder navigatie zijn de meeste van deze routes nu eenmaal onvindbaar. Althans voor mij. Op toeristische en gewone wegenkaarten staan ze zelden.
Hopelijk komen ze nog eens op het idee om wat bordjes neer te zetten zodat je begin- en eindpunten en tijdenlijke omleidingen kunt vinden.
Leon schreef:
bert sitters schreef:Er is voor de fietser de laatste jaren veel ontwikkeld in Wallonië, zoals de RAVeLs: fietspaden op voormalige spoorbanen en jaagpaden langs het water.
Bedenk wel dat deze routes een beetje voorbehouden zijn voor fietsers met routenavigatie. Zonder navigatie zijn de meeste van deze routes nu eenmaal onvindbaar. Althans voor mij. Op toeristische en gewone wegenkaarten staan ze zelden.
Hopelijk komen ze nog eens op het idee om wat bordjes neer te zetten zodat je begin- en eindpunten en tijdenlijke omleidingen kunt vinden.
Ha die Leon, Langs de meest RAVeLs is bewegwijzering. Verder is het op een jaagpad langs het water of op een voormalige spoorbaan moeilijk verdwalen.
Ik stuur je een wetransfer met foto's van deze bewegwijzering.
bert sitters schreef:Ha die Leon, Langs de meest RAVeLs is bewegwijzering. Verder is het op een jaagpad langs het water of op een voormalige spoorbaan moeilijk verdwalen.
Maar je moet eerst het begin vinden hé? Die oude spoorlijntjes en jaagpaadjes bevinden zich per definitie in achterafstraatjes en zijn regelmatig ondanks dat ze op touristische kaartjes staan nog niet bestaand of er zijn "tijdelijke" omleidingen die een jaar of tien kunnen aanhouden.
Je hoeft me geen informatie te sturen. Ik ken de Ravelroutes al een tijdje, al heb ik pas vorig jaar het beginpunt van de Ligne 38 in real life gevonden. :wink:

Volgens mij zijn we wel eens samen in de buurt van Roetgen het spoor bijster geraakt omdat de Vennbahn nog niet klaar was, of op zijn minst op dezelfde dag maar in andere groepen.
+1 voor Leon. Al moet ik zeggen dat ik een gloedhekel heb aan routes met alleen bordjes: ik kan ze nooit vinden en rij zo tientallen kilometers per dag verkeerd ondanks alle stress om het volgende bordje te vinden.

Zo heb ik een keer een half uur het begin van een Ravel gezocht die nota bene op mijn gps stond. Was niet te vinden ondanks dat ik er minstens 10x langs ben gereden toen. En ik heb er meerdere minuten vruchteloos voor gestaan zonder het begin te zien (en maar kijken en zoeken...). Een bordje aan het begin met een overzicht oid had veel geholpen :roll: .
Dit is me niet 1 keer maar meerdere keren overkomen. Grappig genoeg heb ik dit ook meerdere keren bij andere fietsers meegemaakt (ziet er erg grappig uit als je zelf wel de Ravel hebt gevonden). Mijn conclusie is dan ook dat de bordjes van de Ravels verbetering kunnen gebruiken, in ieder geval voor mij als gps gebruiker.
JaapG schreef:+1 voor Leon. Al moet ik zeggen dat ik een gloedhekel heb aan routes met alleen bordjes: ik kan ze nooit vinden en rij zo tientallen kilometers per dag verkeerd ondanks alle stress om het volgende bordje te vinden.

Zo heb ik een keer een half uur het begin van een Ravel gezocht die nota bene op mijn gps stond. Was niet te vinden ondanks dat ik er minstens 10x langs ben gereden toen. En ik heb er meerdere minuten vruchteloos voor gestaan zonder het begin te zien (en maar kijken en zoeken...). Een bordje aan het begin met een overzicht oid had veel geholpen :roll: .
Dit is me niet 1 keer maar meerdere keren overkomen. Grappig genoeg heb ik dit ook meerdere keren bij andere fietsers meegemaakt (ziet er erg grappig uit als je zelf wel de Ravel hebt gevonden). Mijn conclusie is dan ook dat de bordjes van de Ravels verbetering kunnen gebruiken, in ieder geval voor mij als gps gebruiker.
Soms is het even zoeken naar het begin, maar dat heeft ook weer z'n charmes. Houd je in ieder geval wel op scherp. Met behulp van de kaart "langeafstandsroutes/Véloroutes" van Belgisch Nationaal Geografisch Instituut kom ik toch altijd aardig in de buurt.
Een rivier of kanaal kun je overigens gemakkelijk vinden op alle kaarten.

Ik zou jouw problemen als GPS-er op de beurs aankaarten bij de vertegenwoordigers van de regio's. :wink:
Wallonië, love it!
Heuvels, bos, rivierdalen, wegen met de gaten uit WO1 er nog in, lekkere bij elkaar geraapte vervallen teringzooi, geweldig! :lol:

Zowel voor race, mtb als vakantiefietsen kom ik er graag. :D
Leon schreef: Ik ken de Ravelroutes al een tijdje, al heb ik pas vorig jaar het beginpunt van de Ligne 38 in real life gevonden. :wink:

Volgens mij zijn we wel eens samen in de buurt van Roetgen het spoor bijster geraakt omdat de Vennbahn nog niet klaar was, of op zijn minst op dezelfde dag maar in andere groepen.
Het begin van de L-38 bij Homburg is inderdaad lastig te vinden. Is een tijdelijk begin, want de bedoeling is dat deze RAVeL wordt doorgetrokken. Dat is al lang de bedoeling, maar het probleem in Wallonië was dat deze bevoegdheid verdeeld was over vier verschillende ministeries. Nu valt het allemaal onder minister Rene Collin. Deze minister zet nu echt vaart achter de ontwikkeling van toeristisch fietsbeleid. De vereniging "Les Chemins du Rail" geeft te kennen blij te zijn met Collin.
Les Chemins du Rail is aanwezig op de Fiets en Wandelbeurs. Wellicht interessant om jouw ervaringen uit te wisselen met deze vereniging.

Overigens kun je vanuit Maastricht gemakkelijker naar Aubel fietsen. De L-38 is daar gemakkelijk te vinden bij het voormalige station.
zie: http://www.paysdeherve.be/sites/default ... gne-38.jpg
De provincie Luik heeft een redelijke kaart van alle RAVeL's in deze provincie

De Vennhahn is inmiddels helemaal klaar. er is in het zuiden nog een tijdelijke stukje dat bij slecht weer wat lastig kan zijn, maar dat ligt op Duits grondgebied.
bert sitters schreef:Het begin van de L-38 bij Homburg ...
Ik had kunnen weten dat jij als Amsterdammer vanuit Amsterdam zou redeneren :wink:
Leon schreef:
bert sitters schreef:Het begin van de L-38 bij Homburg ...
Ik had kunnen weten dat jij als Amsterdammer vanuit Amsterdam zou redeneren :wink:
Even rekening mee houden dat de beurs dit jaar niet in Amsterdam is, maar in Utrecht. :wink:
bert sitters schreef: De Vennhahn is inmiddels helemaal klaar. er is in het zuiden nog een tijdelijke stukje dat bij slecht weer wat lastig kan zijn, maar dat ligt op Duits grondgebied.
Ik heb hem deze zomer met twee dagen regen en wind gedaan, en in het Duitse Eifel gedeelte zaten inderdaad wel wat modderweggetjes, maar wel fietsbaar.
Die twee bomen die dwars over het pad waren gewaaid, waren een stuk hinderlijker, maar die zijn vast al weer opgeruimd, het was een Duits fietspad tenslotte :D
[quote="captain_fabulous"][/quote]Volgens mij was de Vennbahn toch heus grotendeels een Belgische spoorlijn.
Leon schreef:
captain_fabulous schreef:
Volgens mij was de Vennbahn toch heus grotendeels een Belgische spoorlijn.
Dat klopt, maar tussen Lommersweiler en Burg-Reuland zijn door bombardementen tijdens de Tweede Wereldoorlog viaducten van de Vennbahn onherstelbaar beschadigd. De fietsroute gaat daar even van de voormalige spoorbaan af via een kort stukje net over Duits grondgebied en dat is een minder goed stukje dat na veel regen modderig is.

Overigens was de Vennbahn van oorsprong een Duitse spoorbaan, die tot aan grens van Luxemburg geheel in Duitsland lag. Na de Eerste Wereldoorlog werden de Oostkantons (die nog altijd overwegend Duitstalig zijn) toegewezen aan Belgie.
Leon schreef:
bert sitters schreef:Het begin van de L-38 bij Homburg ...
Ik had kunnen weten dat jij als Amsterdammer vanuit Amsterdam zou redeneren :wink:
Ha die Leon,

Het klopt dat Amsterdam veel verder van Luik ligt dan Maastricht, maar hier heb ik voor jou de volgende informatie: er wordt gewerkt aan de verlenging van de L38 van Homburg naar Blieberg (Plombières) en vandaar langs de Geul naar Moresnet. Vanaf Moresnet over de voormalige L39A naarKelmis. Vanaf Kelmis komt een fietsroute langs kampeerterrein Hammerbruecke naar Raeren alwaar de route aansluit op de Vennbahn. Zou in dit jaar gereed moeten zijn.

In de planning zit nog altijd een verbinding van Homburg naar Aken via Sippenaeken (aansluiting op Nederlandse knooppunten), Gemmenich en Reinartzkehl.

De toeristische dienst van de provincie Luik is aanwezig op de Fiets en Wandelbeurs. Wellicht kun jij daar jouw opmerkingen over het moeilijk kunnen vinden van het huidige begin kenbaar maken.
Wellicht ook interessant ook even op de beurs langs te gaan bij de Vereniging Chemins du Rail.