Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eric als eerste Fietsburgemeester van Amsterdam - Forum Wereldfietser

Eric als eerste Fietsburgemeester van Amsterdam

Ik doe mee aan de verkiezing om de eerste Fietsburgemeester van Amsterdam te worden. Wil je op mij stemmen? (het is altijd goed als een wereldfietser van het eerste uur de eerste Fietsburgemeester ter wereld wordt)

Helaas was ik de eerste die een filmpje instuurde, waardoor ik helemaal onderaan de lijst sta. Hier kun je mijn promotiefilmpje zien en op mij stemmen; http://cyclespace.nl/mayor/2016/06/14/v ... c-schuijt/

Afbeelding

Ben je nieuwsgierig naar de andere kandidaten; kijk dan hier: http://cyclespace.nl/mayor/

Mijn actiepunten:

Om als intermediair en visitekaartje te fungeren voor de gemeente, fietsorganisaties, bedrijven en iedereen die bijdraagt aan een positief fietsklimaat
Voor een strengere aanpak van fietsdiefstal
Omdat iedere Amsterdammer recht heeft op een veilige fietsparkeerplek voor zijn deur
Voor het internationaal promoten van Amsterdam als fietsstad
En het delen en exporteren van kennis en ervaring daarover met en naar andere steden
Het (internationaal) promoten van Amsterditus; oftewel het integreren van de fiets in het dagelijks leven
Bijdragen aan een innovatief klimaat
En natuurlijk meer Fietsfestivals, Fietsgerelateerd onderzoek, fiets start-ups, enzovoort

Eric Schuijt is geboren en getogen in Amsterdam
– heeft meer dan 200.000 kilometer over de wereld gefietst door meer dan 90 landen
– auteur van zeven boeken over fietsen en van honderden artikelen.
– heeft MTS, Conservatorium, post-HTS en een MBA opleiding genoten
– Hij heeft een winkel genaamd De Vakantiefietser in de Westerstraat
– Hij wordt knapper naarmate hij ouder wordt (ik kan het weten, want ik heb dit zelf geschreven)

Oh ja, alhoewel ik fan ben van Frank Underwood zal ik niet Franks strategie volgen om burgemeester te worden.

Afbeelding
Voted! :lol: Eric als eerste Fietsburgemeester!
ja hoor natuurlijk op je gestemd.
Interessant. Maar wat moet ik me eigenlijk voorstellen bij zo'n fietsburgemeester? Is het een serieuze job die gepaard gaat met politieke invloed? Of is het een ceremoniële functie met een hoog Prins Carnaval gehalte?

In het laatste geval wens ik Eric veel succes. In het eerste geval heb ik wel wat vragen. Ik ken Eric als oprichter van een succesvolle vakantiefietsenwinkel (in Amsterdam en Istanboel) en als wereldfietser. Daar heeft hij het nu al heel erg druk mee. Hoe denkt Eric een fietsburgemeesterschap te combineren met zijn andere bezigheden, zonder dat een van die bezigheden in het gedrang komt?

Ook inhoudelijk heb ik nog wel wat vragen. Serieuze verbeteringen voor fietsers in Amsterdam kunnen alleen worden gerealiseerd ten koste van andere belangen. De Fietsersbond zet zich daar al 40 jaar voor in. Zelf ben ik al zo'n beetje vanaf de oprichting lid van de Fietsersbond. Daarom ben ik wel benieuwd hoe Erics relatie met de Fietsersbond in Amsterdam is en of hij in Amsterdam hetzelfde wil bereiken als de Fietserbond.

Een strengere aanpak van fietsdiefstal (de vraag is natuurlijk hoe) en voor iedereen een veilige fietsparkeerplek voor de deur, daar zal niemand tegen zijn. Maar als er voor die veilige fietsplekken parkeerplaatsen opgeofferd moeten worden, aan welke kant staat Eric dan?
Jaren geleden, toen ik als fotograaf werkte voor het Amsterdamse maandblad Mug, heb ik een portret geschoten van een bewoner van de Jordaan, die ervoor pleitte dat de gedempte gracht waar hij aan woonde, weer opengegraven zou worden. Een week later kwam van hem het verzoek de foto en het artikel niet te plaatsen, omdat hij fysiek bedreigd werd door buurtgenoten die niet wilden dat er parkeerplekken zouden moeten wijken voor water.
Je kunt nog zo tegen de methoden van Frank Underwood zijn (ook ik kijk reikhalzend uit naar het volgende seizoen van deze Netflix serie!), in de Amsterdamse politiek krijg je er zeker mee te maken.

Ook ben ik benieuwd naar Erics standpunten over scooters, snorfietsen en bierfietsen. Overigens voel ik me niet erg bevoegd om te stemmen, omdat ik al 15 jaar niet meer in Amsterdam woon (Leiden is net zo mooi en een stuk relaxter); maar ik denk wel dat veel Amsterdamse fietsers dezelfde vragen hebben. Ik blijf dit zeker volgen!
Eric Schuijt schreef:I
Afbeelding
Gezien je al afgestudeerd ben, is " Bicycle Mayor" ipv "Bicycle Major" misschien handiger voor deze functie :wink:
Mogen niet-Amsterdammers (Rotterdammers bv :? ) ook stemmen?
Dat mag [moet?] zeker, ik als Rijnmonder heb mijn stem reeds uitgebracht.
Eric,

misschien zou je een schitterende 'Fietsburgemeester' zijn, daar spreek ik me niet over uit. Maar toch twee bedenkingen:
Eric Schuijt schreef:Wil je op mij stemmen? (het is altijd goed als een wereldfietser van het eerste uur de eerste Fietsburgemeester ter wereld wordt)
Ik zou niet weten waarom een 'wereldfietser' een betere Fietsburgemeester zou worden dan iemand met ruime functionele fietservaring en kennis over fietsinfrastructuur, wetgeving, ...
Eric Schuijt schreef: Ben je nieuwsgierig naar de andere kandidaten; kijk dan hier: http://cyclespace.nl/mayor/
Het spijtige aan zo'n verkiezingen is dat ze vooral een populariteitstest zijn. Hoe goed kan iemand zichzelf verkopen? Men zou het ook democratisch kunnen noemen, maar het systeem van stemmen biedt zeker niet de garantie dat de beste kandidaat wint.

Als men dan als enige informatie van de meeste kandidaten enkel een filmpje van een minuutje heeft is dat wel erg weinig. En hoeveel mensen zullen er niet stemmen zonder die filmpjes te hebben gezien?
Eric Schuijt schreef: Voor een strengere aanpak van fietsdiefstal
Zoals je terecht in je filmpje aangeeft is meer aandacht voor de aanpak van fietsdiefstal in een stad als Amsterdam zonder twijfel wenselijk.
Een 'strengere aanpak' is echter niet noodzakelijk de meest efficiënte aanpak.

Renaat
Peter Rodenburg schreef:Mogen niet-Amsterdammers (Rotterdammers bv :? ) ook stemmen?
Eric is ooit Rotterdammer geweest. Dat onthulde de Rotterdamse stadskrant de Havenloods in 1995! Heel de Doelen zong toen: "De wind door je haar........" :lol: :lol: :lol:
Uit nieuwkerigheid heb ik toch geprobeerd om de films te kijken, Dus een deel van deze project is toch gelukt bij mij.. http://cyclespace.nl/mayor/

Ik heb de meeste weg geklikt vóór 10 seconden, 5 hebben het tot 20 gehaald en er zijn maar 3 dat ik heb uitgekeken.... Wel grappig te zien hoe belangrijk het is of iets je gelijk aanspreekt of niet :lol:
Revanho schreef:Het spijtige aan zo'n verkiezingen is dat het vooral populariteitstest zijn.
Is er misschien een Stemwijzer?

En wat wordt met dingen als "strenger" bedoeld? Moeten de dieven dan de agent op het bureau trakteren op een kopje koffie uit de automaat of worden ze gevierendeeld?
Zie dit meer als een gimmick zie de ingezonden filmpjes. Het is denk ik vooral commercieel interessant voor Eric daar de naamsbekendheid van de winkel wordt vergroot. Als er in het meest gunstige geval een idee ontstaat, overeind blijft en op het niveau waar beslissingen worden gemaakt wordt besproken is dat meegenomen. Hoe worden de stemmen gecontroleerd, aangezien ik niks heb hoeven invullen dus enkel mijn IP valt te controleren (en te omzeilen)? Succes.
Aan kandidaten geen gebrek voor deze schimmige functie!

Net als met de gewone burgemeesters is hier geen sprake van een democratische verkiezing. Een jury bepaalt wie het wordt.

Of de gemeente op zo iemand zit te wachten wordt ook nergens duidelijk. Logisch, want wie vertegenwoordigt deze fietsburgemeester nu eigenlijk? Normaal gesproken spreekt de gemeente met belangenverenigingen, waar je slapend of actief lid van kunt zijn. Is hier geen sprake van. Ik vrees dat de invloed van de fietsburgemeester niet groter zal zijn dan die van prins carnaval of de nachtburgemeester.

Deskundig hoeft de fietsburgemeester ook niet te zijn, oké kunnende fietsen, maar verder?

Emolumenten? Verantwoording? Tijdsduur? Afzettingsprocedure bij disfunctioneren?
Ik ga mijn vingers hier niet aan branden...
Tja de jury bepaald wie het uiteindelijk wordt zo ook bij deze verkiezingen http://www.dvhn.nl/groningen/Oelinda-de ... 60365.htmlmaar Groningen is natuurlijk geen Amsterdam :roll:
Jan Eleveld schreef: Net als met de gewone burgemeesters is hier geen sprake van een democratische verkiezing.
Zou een democratische stemming - wat in gevallen betekent dat iemand zoveel mogelijk stemmetjes weet te winnen - dan een logischer resultaat opleveren?

Wat niet betekent dat men in beide gevallen (jury of stemmen via internet) niet kritisch mag zijn over zo'n functie.
Eric op de Fiets schreef:Tja de jury bepaald wie het uiteindelijk wordt zo ook bij deze verkiezingen http://www.dvhn.nl/groningen/Oelinda-de ... 60365.htmlmaar Groningen is natuurlijk geen Amsterdam :roll:
Bewijst zo'n reactie op een kritische opmerking niet de ongeschiktheid voor zo'n functie?

Renaat
De Amsterdamse binnenstad dat is de fietshel van Nederland daar wil je toch geen burgemeester van zijn :)
Shane, gefeliciteerd je bent echt de eerste die mijn spelfout is opgevallen!

Wat de inhoudelijke kant betreft, kom gerust komende vrijdag naar pakhuis De Zwijger.

Of als je een mening hebt ventileer die vooral op een een van de bijeenkomsten van Cyclespace. Vaak zijn alle belangrijke partijeen daar vertegenwoordigd.
En lees vooraf vooral eens het boek Cyclespace van Peter Fleming. Een van de boeken die goed de fietscultuur van Amsterdam beschrijft. Net als de Fietsreplubliek van Peter Jordan.

Verder dank aan allen voor jullie feedback. Ik zal er mijn voordeel meedoen.
En dank voor jullie stemmen.
Eric Schuijt schreef:Wat de inhoudelijke kant betreft, kom gerust komende vrijdag naar pakhuis De Zwijger.
Dan kan er niet meer worden gestemd, dus dat is mosterd na de maaltijd voor kiezers die geen stemvee willen zijn :wink:
Mijn actiepunten:

Om als intermediair en visitekaartje te fungeren voor de gemeente, fietsorganisaties, bedrijven en iedereen die bijdraagt aan een positief fietsklimaat
Voor een strengere aanpak van fietsdiefstal
Omdat iedere Amsterdammer recht heeft op een veilige fietsparkeerplek voor zijn deur
Voor het internationaal promoten van Amsterdam als fietsstad
En het delen en exporteren van kennis en ervaring daarover met en naar andere steden
Het (internationaal) promoten van Amsterditus; oftewel het integreren van de fiets in het dagelijks leven
Bijdragen aan een innovatief klimaat
En natuurlijk meer Fietsfestivals, Fietsgerelateerd onderzoek, fiets start-ups, enzovoort
Er is een gezegde dat in liefde een oorlog alles geoorloofd is.
Dit geldt ook voor verkiezingscampagnes, aldus Bert Sitters.

Ik ervaar het echter als zeer onaangenaam en zeer ongepast dat ik in mijn privé mailbox (voor alle duidelijkheid, dus niet via dit forum) een oproep van ene Eric Schuijt ontvang op hem te gaan stemmen inzake het fietsburgermeesterschap van Amsterdam.

Het staat mij niet bij dat ik mijn email-adres ooit aan deze 'kandidaat' heb doen toekomen. Voor zover ik weet ben ik geen klant van de Westerstraat. Mocht ik echter onverhoopt mijn email-adres daar ooit achtergelaten hebben, dan toch zeker niet voor dit soort benaderingen.

Teneinde verschoond te blijven van dit soort mails verzoek ik u vriendelijk mijn contactgegevens daarom uit uw bestand te verwijderen.