Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Xiaomi 20000mAh Fast Charging Powerbank - Dual USB - Wit - Forum Wereldfietser

Xiaomi 20000mAh Fast Charging Powerbank - Dual USB - Wit

Voor de mensen die net als mij onderweg hun elektronische spullen willen laten werken, en geen sonnetje in hun voorwiel hebben, de opvolger van de legendarische 10.000 mAh.
Waarom deze? Veiligheid (zie URL), betrouwbaarheid, capaciteit relatief laag gewicht.

https://tweakers.net/productreview/1218 ... b-wit.html

8)
Mooi hoor, maar kunnen deze Xiamo's nu ook gelijktijdig opgeladen worden en een apparaat (smartphone, gps e.d.) opladen? Dat lees ik niet zo 1-2-3. En dat is een vraag die vaak gesteld wordt maar meestal niet beantwoord.
keesm54 schreef:Mooi hoor, maar kunnen deze Xiamo's nu ook gelijktijdig opgeladen worden en een apparaat (smartphone, gps e.d.) opladen? Dat lees ik niet zo 1-2-3. En dat is een vraag die vaak gesteld wordt maar meestal niet beantwoord.
Volgens het grote internet bezitten de Xiaomi Powerbanks die functie. Van de 10.400 en de 16.000 versies weet ik het zeker.

The killer feature of the Xiaomi Power Banks is Pass through charging. “What is pass through charging?” This is the ability of passing through power to your phone while the power bank is connected to your original charger.

Edit: Deze powerbank kun je laden met 5V, 9V en 12V. Alleen als je laad met 5V werkt de passthrough. Linkje... en Linkje..
keesm54 schreef:Mooi hoor, maar kunnen deze Xiamo's nu ook gelijktijdig opgeladen worden en een apparaat (smartphone, gps e.d.) opladen? Dat lees ik niet zo 1-2-3. En dat is een vraag die vaak gesteld wordt maar meestal niet beantwoord.
De echte Xiami powerbanks hebben dus ver altijd charge-through ondersteuning gehad. Ik vermoed dat de 20000 mAh variant het dan ook zal hebben.

Maar in de praktijk is het met een dusdanige powerbank eigenlijk nauwelijks nodig. Een beetje afhankelijk van de apparatuur die je gebruikt. Maar indien je voor navigatie bijv. een Garmin device gebruikt, dan is met mij Edge 810 het verbruik circa 800 mAh per 10 uur gebruik van het apparaat.

Met mijn 15k power bank kan ik circa 2 weken vooruit gebruik ik deze solitair voor de Garmin.

Doorgaans is het enige dat men veelvuldig aan het laden is een smartphone. Waarvan het gebruik tijdens fietsvakanties doorgaans minimaal is. Kun je vaak makkelijker vervangen door een dumbphone zoals bijv een Nokia 225 met een uptime van tot 36 dagen standby tijd, 21 uur gesprekstijd of 49 uur muziektijd. En dat alles op een acculading gelijkwaardig aan circa 2/3e van dat van een moderne smartphone.

Zou je geen Garmin oid voor navigatie gebruiken, en enkel een dumbphone als bijv. een Nokia 225 dan zou je met een 20k power bank bij een rendement verlies van 10% zo'n 13 dagen full-time kunnen bellen of een standby tijd hebben in theorie van 540 dagen. Snoep daar zelfs een 50% vanaf, en je hebt nog altijd ruim voldoende om wat voor vakantie dan ook door te komen.

Bij wijze van test heb ik het zelf ooit eens geprobeerd met een Nokia 225 en een 3k mAh lipstick. Ik ben niet zo'n beller, dus mijn gespreks tijd was niet uitzonderlijk hoog. Maar zonder tussentijds naar een stopcontact te grijpen kon ik 85 dagen voort met een totale gespreksduur van 5u 45min.

Uiteindelijk hangt het dus een beetje af van de apparatuur die je mee neemt, maar het wordt lastiger om met dit soort capaciteiten nog echt een noodzaak voor charge-through te vinden.
stef.l schreef:Uiteindelijk hangt het dus een beetje af van de apparatuur die je mee neemt
Ik denk inderdaad dat ieder voor zich zelf kan bepalen wat zijn of haar behoeften zijn, en op basis daarvan bepalen wat de optimale powerbank voor hem/haar is. Ik snap dat jij je smartphone tijdens fietsvakanties minimaal gebruikt, en dat is misschien prima voor jou, maar dat kan voor anderen anders zijn. Denk aan onderweg foto's voor de kijkers thuis maken, of 's avonds nog even koekeloeren; dan ben je al snel 25% van je lading kwijt. Nogmaals: wat jij doet mag je zelf weten.

Ik moet de batterijen van de etrex 30 opladen (elk paar in drie dagen leeg), gebruik mijn smartphone meer dan jij (in drie-vier dagen leeg), heb ook nog een goede fotocamera met drie batterijen mee (gaan elk twee dagen mee), een ereader (gaat gelukkig een maand mee), en in verweggistan mag de uv-filter ook worden opgeladen. Als je dan ook nog eens mijn zijn tweeen bent is een wat grotere powerbank best handig. De zeer compacte 10k variant die ik nu heb (effectief misschien 6.5k) wordt al wat krap ben ik bang...
willem.m schreef:
stef.l schreef:Uiteindelijk hangt het dus een beetje af van de apparatuur die je mee neemt
Ik denk inderdaad dat ieder voor zich zelf kan bepalen wat zijn of haar behoeften zijn, en op basis daarvan bepalen wat de optimale powerbank voor hem/haar is. Ik snap dat jij je smartphone tijdens fietsvakanties minimaal gebruikt, en dat is misschien prima voor jou, maar dat kan voor anderen anders zijn. Denk aan onderweg foto's voor de kijkers thuis maken, of 's avonds nog even koekeloeren; dan ben je al snel 25% van je lading kwijt. Nogmaals: wat jij doet mag je zelf weten.

Ik moet de batterijen van de etrex 30 opladen (elk paar in drie dagen leeg), gebruik mijn smartphone meer dan jij (in drie-vier dagen leeg), heb ook nog een goede fotocamera met drie batterijen mee (gaan elk twee dagen mee), een ereader (gaat gelukkig een maand mee), en in verweggistan mag de uv-filter ook worden opgeladen. Als je dan ook nog eens mijn zijn tweeen bent is een wat grotere powerbank best handig. De zeer compacte 10k variant die ik nu heb (effectief misschien 6.5k) wordt al wat krap ben ik bang...
Maar bij wat je hier op somt, kom je uit op een noodzaak tot charge-through gedurende de dag? Of hang je 's nachts gewoon je power bank aan het stopcontact? Zeker als je dat in het perspectief plaatst van een 20k powerbank?

In gebieden zonder stroom ter beschikking uiteraard een ander verhaal, maar voor veel fietsreizigers is de beschikbaarheid van stroom geen probleem.
stef.l schreef:
willem.m schreef:
stef.l schreef:Uiteindelijk hangt het dus een beetje af van de apparatuur die je mee neemt
Ik denk inderdaad dat ieder voor zich zelf kan bepalen wat zijn of haar behoeften zijn, en op basis daarvan bepalen wat de optimale powerbank voor hem/haar is. Ik snap dat jij je smartphone tijdens fietsvakanties minimaal gebruikt, en dat is misschien prima voor jou, maar dat kan voor anderen anders zijn. Denk aan onderweg foto's voor de kijkers thuis maken, of 's avonds nog even koekeloeren; dan ben je al snel 25% van je lading kwijt. Nogmaals: wat jij doet mag je zelf weten.

Ik moet de batterijen van de etrex 30 opladen (elk paar in drie dagen leeg), gebruik mijn smartphone meer dan jij (in drie-vier dagen leeg), heb ook nog een goede fotocamera met drie batterijen mee (gaan elk twee dagen mee), een ereader (gaat gelukkig een maand mee), en in verweggistan mag de uv-filter ook worden opgeladen. Als je dan ook nog eens mijn zijn tweeen bent is een wat grotere powerbank best handig. De zeer compacte 10k variant die ik nu heb (effectief misschien 6.5k) wordt al wat krap ben ik bang...
Maar bij wat je hier op somt, kom je uit op een noodzaak tot charge-through gedurende de dag? Of hang je 's nachts gewoon je power bank aan het stopcontact? Zeker als je dat in het perspectief plaatst van een 20k powerbank?
Je hebt gelijk: mijn reactie hierboven heeft daarmee niet direct iets te maken.

Charge through gedurende de dag lijkt me niet echt zinvol, en ik zou juist een iets grotere powerbank kiezen, om maar te voorkomen dat je tijdens een kampeervakantie een stopcontact moet gaan opzoeken om dingen op te laden. Ook een powerbank kan gejat worden. Maar goed, het hangt er maar helemaal van af waar je overnacht of je met gerust hart apparatuur voor langere tijd in een stopcontact kunt laten zitten.
Wel een waarschuwing voor mensen die USB C devices hebben.

USB C/USB 3.1 is nogal kritisch, vooral als je moet werken met USB A (De standaard grote stekker) naar USB C verloopkabels. Omdat USB-C tweeweg ladend (dezelfde stekker aan beide zijden) is en USB A NIET is het van groot belang dat de kabels de juiste weerstand bieden.

Dit is niet een verhaal van "gouden"stekkers die zogenaamd je signaal verbeteren, dit is momenteel helaas een reeel probleem.

http://www.theverge.com/2015/11/5/96744 ... rty-cables

Dat het ook mis gaat (geen hysterie verhaal, wel een waarschuwing voor je nieuwe dure apparatuur)

https://www.engadget.com/2016/02/03/ben ... pe-c-test/

https://www.youtube.com/watch?v=SjeZB12985c

Nogmaals, Xiaomi is ook een prima merk, maar kijk uit met kabels, helemaal als je verschillende devices gaat laden met je powerbank. Als de kabel niet goed is en hij niet terugschakelt naar de juiste stroomafgifte heb je een probleem.


Betreft Charge passthrough:

Ik ben een beetje huiverig... laden en tegelijkertijd gebruiken is funest voor Accus (daarom gaan zoveel laptop Accus kaduuk). AFAIK is dit nog steeds niet adequaat opgelost.

Ikzelf werk tegenwoordig (noodgedwongen) te vaak met een powerbank op mijn telefoon terwijl hij aanstaat (Tethering)... in een maand heb ik mijn telefoonaccu fors verknalt. Dat is een negatieve spiraal, zonder powerbank doet hij nog maar een paar uur, ipv een paar dagen.

Wees dus voorzichtig en probeer vooral te laden als je device uitstaat/slaapt. Ik weet dat dat niet altijd mogelijk is, maar het is wel beter voor de Accu.