Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 50+ en een plusje nodig om te lezen? - Forum Wereldfietser

50+ en een plusje nodig om te lezen?

Ik kreeg vandaag van mijn lief een meekleurende zonnebril (fotochromatische lenzen) met een leesplusje. Ik wist niet dat het bestond maar wat is dat makkelijk! Geen los leesbrilletje meer nodig voor de kaart of om de kleine letters van de GPS/Telefoon te kunnen lezen.

https://vanbon-sport.nl/kleding/brillen ... 59ph-zwart


(Van Bon is ex-wielrenner, aardige vent, ondernemer en een plaatsgenoot, er is geen commercieel belang)
Ze zijn er ook van het merk Tifosi met +1, +1,5 en +2. En de glazen zijn ook los te koop mocht er iets mee gebeuren.
Aan de onderkant zit dus het leesgedeelte.
Eric Schuijt schreef:
zo 22 apr, 2018 22:30
Ze zijn er ook van het merk Tifosi met +1, +1,5 en +2. En de glazen zijn ook los te koop mocht er iets mee gebeuren.
Aan de onderkant zit dus het leesgedeelte.
https://www.tifosioptics.com/product-category/readers/
Je vraagt je toch af waarom ze dat ook niet voor gewone (lees) brillen bedacht hebben. Heb je altijd je leesbril waar ie hoort: Op je neus! Nu lijkt zo'n beetje de enige oplossing een dure varifocale bril aan te schaffen met alleen een +in het onderste bereik en neutraal voor veraf.
Overigens bedankt voor de linkjes. Eye openers!
Goed om te weten. Tot nu toe lukt het mij nog wel om op de fiets zonder bril een kaart, gids of gps te ontcijferen. Op de Wereldfietserbeurs kwam er echter iemand langs mijn tafel die zeker baat bij zo'n bril zou hebben. Ze vertelde dat ze de gidsen van Bikeline zo goed vond omdat ze in die gidsen geen navigatietekst hoefde te ontcijferen, maar gewoon de routebordjes langs de weg kon volgen.
"O ja?", was mijn voorzichtige reactie. Ik heb er zelf maar een paar gebruikt en vraag me af of Bikeline echt alleen maar gidsen van bewegwijzerde routes uitgeeft of dat deze dame toevallig alleen Bikelineboekjes van bewegwijzerde routes heeft gebruikt.
"In andere gidsen moet je een routebeschrijving volgen die ik niet meer kan lezen, omdat de letters zo klein zijn", vervolgt ze met een onmiskenbaar Leids accent.
"Van die gids die jij hier hebt liggen, heb ik de routebeschrijving helemaal uitgetypt en in een grote letter uitgeprint", besluit ze.
Ik ben diep onder de indruk...
keesswart schreef:
ma 23 apr, 2018 00:14
Goed om te weten.
Idd. Nog niet nodig (ben ook nog geen 50+) maar als het zo ver komt zeker handig, vooral voor het aflezen van de GPS.
Een varifocale bril met het bovengedeelte niet op sterkte is weliswaar het mooiste maar ook het duurste. Een goedkoper alternatief is een gewone bril met 'vensterglas' en een ingeslepen halve maantje. Mij lijkt dat veel handiger dan een sportbril met klein leesbril glaasje, maar ervaring daarmee heb ik niet. Zelf zit ik vast aan een varifocale bril met verschillende sterkte boven (iets van -2) en onder (iets van +1). Daarnaast heb ik dan een bril met dezelfde sterkte maar met zonnebril glazen. Gelukkig veranderen mijn ogen niet meer.
Als alternatief voor mensen met een varifocusbril: een zonnebril die is gemaakt om over een gewone bril heen te worden opgezet. Die bevallen hier in huis al jaren lang prima en het is misschien wel de goedkoopste oplossing.
AndreM schreef:
ma 23 apr, 2018 00:08
Je vraagt je toch af waarom ze dat ook niet voor gewone (lees) brillen bedacht hebben. Heb je altijd je leesbril waar ie hoort: Op je neus! Nu lijkt zo'n beetje de enige oplossing een dure varifocale bril aan te schaffen met alleen een +in het onderste bereik en neutraal voor veraf.
Bij specsavers hebben ze ze gewoon. https://heldereprijzen.specsavers.nl/#/stap-1
Ik (50+) heb het op een andere boeg gegooid en ben het diepe in gesprongen met lensimplantatie. Klinkt wellicht eng stelt echter niks voor. Gedoe met bril voorgoed voorbij en ik krijg ook geen staar meer in de toekomst.
Ondanks de prijs van een Idworx een échte aanrader.
arnob schreef:
ma 23 apr, 2018 09:26
Als alternatief voor mensen met een varifocusbril: een zonnebril die is gemaakt om over een gewone bril heen te worden opgezet. Die bevallen hier in huis al jaren lang prima en het is misschien wel de goedkoopste oplossing.
Welk merk?
Lensimplantatie klinkt inderdaad erg eng, ik durf er in ieder geval niet aan te beginnen.
Het merk van de overzetbrillen: 1 x invu en 1 x polaroid (merklooos dus)
Ik heb ze zelf (nog) niet nodig, maar omdat ik er wel nieuwsgierig naar was, kwam ik dit tegen op het internet:

https://www.plaklens.nl/producten/stand ... enzen.html

Lijkt me ook erg handig, en ze kunnen ook op je favoriete (fiets)(zonne)bril.
Ik heb ze zelf (nog) niet nodig, maar omdat ik er wel nieuwsgierig naar was, kwam ik dit tegen op het internet:

https://www.plaklens.nl/producten/stand ... enzen.html
Laat maar, blijft niet zitten :shock: (zeker niet op een-niet-rechte-glazen-fietsbril)
Ben ik niet met je eens. Gebruik deze lenzen al vele jaren. Het is een fietsbril heeft gebogen glazen. Let op dat het glas van je bril groot of hoog genoeg is anders zit de bovenkant van de plaklens in het zicht.
Ik heb die plaklenzen ook al een paar jaar, in mijn sportbril, gaat prima. Ze moesten ietsje bijgeknipt om er niet tegenaan te kijken op de plek die ik wilde, dat heeft de opticien voor me gedaan. Het is geen vergelijk met een echte varifocusbril, maar wel een goedkope oplossing. Als je rijdt, kijk je eroverheen.

Louise (52)
Het voordeel van de fotochromatische/meekleurende lenzen is dat je bij zon een een zonnebril hebt en in de avond een bril die de vliegjes uit je ogen houd. Voor mij als contactlensdrager, best prettig. In een donker restaurantje kun je dan ook de menukaart lezen, met je fietsbril op.
Ik zie met Google dat er meer merken zijn de twee genoemde merken, Tifosi en BBB die deze brillen voor 50+ers met een plusje leveren.
Louis schreef:
ma 23 apr, 2018 10:03
Ik (50+) heb het op een andere boeg gegooid en ben het diepe in gesprongen met lensimplantatie. Klinkt wellicht eng stelt echter niks voor. Gedoe met bril voorgoed voorbij en ik krijg ook geen staar meer in de toekomst.
Ondanks de prijs van een Idworx een échte aanrader.
Zo dat zijn geen halve maatregelen. Enkele kennissen van me hebben hun ogen laten laseren met ook heel goede resultaten. Waarom heb jij voor nieuwe lensen gekozen? Ben wel benieuwdaangezien ik met een scheef oog ook naar dat laseren aan het kijken ben.