Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Smartphone GPS-navigatie: Basis- en Vervolgcursus - Forum Wereldfietser

Smartphone GPS-navigatie: Basis- en Vervolgcursus

Smartphone GPS-navigatie: Basis en Vervolgcursus

Ik geef al enkele jaren een workshop/cursus navigeren met de smartphone (Android en iPhone). Omdat ik als maar meer te vertellen heb ga ik de cursus opsplitsen in een Basiscursus en een Vervolgcursus.

Dit najaar heb ik weer cursussen gepland. Kijk op mijn website http://gpsfietser.nl voor een overzicht.

WAAROM GPS-NAVIGATIE MET DE SMARTPHONE?

Volwaardig GPS-apparaat
Je hebt met een smartphone een volwaardig GPS-apparaat op zak! Sterker nog, de kaarten zijn vanwege het grotere scherm en de hogere resolutie van de smartphone veel duidelijker dan op een GPS-apparaat. Je kunt de smartphone als veredelde papieren kaart gebruiken waarmee ik bedoel dat je een beter overzicht hebt in de kaart dan met een GPS-toestel. Je kunt de route dus heel goed volgen door in de kaart (het scherm) te kijken zonder dat je 'gestuurd' wordt.

Veredelde papieren kaart
Dus kaartliefhebbers opgelet, de mooiste en duidelijkste kaarten vindt je tegenwoordig toch echt op de smartphone! Inclusief de netwerken van fiets- en wandelroutes, reliëfschaduwkaarten en hoogte-contourlijnen.

Welke navigatie-app?
Vergeet Google Maps, maar ook de populaire offline navigatie-apps zoals Maps.Me en Komoot bieden minder goede kaarten – en minder functionaliteit! – dan de navigatie-apps die ik tijdens de cursus gebruik (iPhone: Pocket Earth en MapOut, Android: OsmAnd).

Veredelde papieren kaart.jpg
OsmAnd - brug+kaart.jpg

BASISCURSUS

Fietsen en wandelen wordt nóg leuker!
Doordat je met jouw GPS-positie in een duidelijke digitale kaart veel meer informatie over de omgeving hebt, zul je onderweg echt veel meer gaan ontdekken. En omdat je altijd ziet waar je bent zul je nooit meer verdwalen en ook nooit meer verkeerd rijden. Dwalen in plaats van verdwalen! Bovendien kun je onderweg heel makkelijk bezienswaardigheden, bakkers, supermarkten, campings/hotels, cafées, enzovoorts vinden.

Geen internet nodig met een offline navigatie-app
Met de juiste navigatie-app, waarbij je de kaarten op je smartphone kunt downloaden, is er onderweg geen mobiel internet nodig - offline dus. GPS-positiebepaling werkt namelijk geheel onafhankelijk van internet! Hierdoor spaar je in het buitenland de hoge internetkosten uit, en heb je geen last van slecht internet-bereik in afgelegen gebieden. (Bovendien kun je de smartphone in vliegtuigmodus zetten zodat de batterij langer mee gaat.)

Stuurbevestiging en Stroomvoorziening
Met een degelijke hoes kan de smartphone op het stuur bevestigd worden, en met een kleine powerbank in de stuur- of bovenbuis-tas houdt de smartphone het met gemak een hele dag vol. Stroomvoorziening – powerbank, naafdynamo, zonnecellen – en stuurbevestiging komen tijdens de cursus uitgebreid aan bod.

Stuurfoto-oeganda+wereldkaart.jpg

Wat je leert tijdens de cursus:

  • Weer- en schokbestendig bevestiging op het stuur.
  • Het onderweg volhouden van de batterij (powerbank, naafdynamo en/of zonnecel).
  • Navigeren met de navigatie-app (iPhone: Pocket Earth en Mapout, Android: OsmAnd).
  • Alle instellingen van de navigatie-app.
  • Handige instellingen op de smartphone.
  • Het downloaden van bekende fietsroutes.
  • Maken van eigen routes (introductie, vervolgcursus gaat hier dieper op in).
  • Hoogtelijnen en -profielen.
  • Het zoeken naar interessepunten (POI's): eten, drinken, slapen, geld, bezienswaardigheden, nooddiensten, etc...
Voorbereiding
Ter voorbereiding wordt een deel van het cursusmateriaal (digitaal) opgestuurd om thuis alvast mee te oefenen. Hierdoor kan er tijdens de cursus/workshop veel meer behandelt worden. Houdt er rekening mee dat je voor het thuis oefenen enkele uren nodig zult hebben. Na afloop van de cursus krijg je het volledige cursusmateriaal (digitaal) opgestuurd zodat je alles nog eens op je gemak kunt oefenen.

VERVOLGCURSUS

Voor diegene die (nog) meer willen weten over navigeren met de smartphone is er nu een vervolg met daarin de volgende onderwerpen:

  • Geavanceerde functies en instellingen van de navigatie-app. (iPhone: Pocket Earth en Mapout, Android: OsmAnd)
  • Zelf maken van routes (met de smartphone maar vóóral met diverse websites zoals RideWithGPS en Komoot).
  • Het gebruik van coördinaten / plus code / what3words.
  • Camping & accomodatie-apps.
  • Tracks converteren, samenvoegen en bewerken.
  • App’s en website’s om de route en reis mee te verslaan; ter voorbereiding, onderweg en naderhand.
RWG-balkan'19+iPhone+Android.jpg
OsmAnd - hoogteprofiel Reitsma via Venetië.jpg

De vervolgcursus is geschikt voor diegene die de BASISCURSUS hebben gevolgd maar óók voor diegene die al navigatie-ervaringen hebben – al dan niet met de smartphone – en willen weten of er misschien nóg meer uit (de betere) navigatie-apps en de diverse route-websites te halen valt. (Move over Garmin en BaseCamp!)

Voorbereiding
Ter voorbereiding wordt de beknopte versie van de basiscursus plus de eerste delen van het vervolg-cursusmateriaal opgestuurd zodat je je thuis gedegen kunt voorbereiden. (Dus als je handig bent met smartphones en computers dan kun je de basiscursus overslaan en direct de vervolgcursus doen.)

Op mijn website http://www.jsgblom.nl/gpsfietser/hoe/cursussen/ staat waar en wanneer de cursussen worden gehouden.
Hi,
Een tip voor offline kaarten.
Maps.me heeft een versie zonder reclame: https://play.google.com/store/apps/deta ... .axet.maps
Windy maps is ook erg goed.
Download de regio waar je gaat fietsen in Google maps.
Als je de weg zoekt heb je dan 3 keuzes voor de route.

Uiteraard zijn er veel meer, ook betaalde apps, zoals Komoot, RideWithGPS en Alltrails (voorheen Gpsies.com)