Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Thorn Nomad mk3 - Forum Wereldfietser

Thorn Nomad mk3

Las op het forum van Thorn dat er een nieuwe versie van de Nomad is.

https://www.sjscycles.co.uk/frames/50l- ... red-imron/

En op het Thorn forum:

http://thorncyclesforum.co.uk/index.php?topic=13422.0

Zo even twee verschillen met de mk2:

- Deelbaar voor Gates riem
- V-Brake nokken geschroefd op een plaatje om zo zowel 26 inch als 650B velgremmen mogelijk te maken op hetzelfde frame

Foto's van de website van SJS Cycles:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gewaagde oplossing voor wat betreft de V-brakes, ik zie dat er ook schijfremmen gemonteerd kunnen worden, daar zou mijn voorkeur dan naar uitgaan, ik heb toch een beetje het idee dat dit niet ten goede komt van de stijfheid van de staande achtervork, en daarmee de remprestaties.
Vind het ook een aparte keuze. Prima als noodoplossing lijk me, maar om daar nou permanent mee te rijden...

Op de voorvork doen ze hetzelfde. Die overigens nu ook in een Boost-uitvoering te verkrijgen is.
En ik maar denken dat Surly lelijke frames kan maken :roll:
Had bijna een Nomad MK2 met S&S koppelingen gekocht, toen toch maar van 26 inch naar 650B+ gegaan.

Vind het mk2 frame wel een fraai frame door de multifunctionaliteit. Je kan V-brakes kwijt, 203mm schijven, een verende voorvork, 60mm brede banden, een excentrische trapas en een achterdrager.

Ik vind het jammer dat ze Santos en idworx niet gevolgd zijn naar 2.8" en 3.0" als maximale bandbreedte bij dit nieuwe model, en de mogelijkheid voor een verende voorvork lijkt te zijn vervallen.

Ben benieuwd of ze nog S&S couplers als optie gaan aanbieden.
Ik vind de benadering van Salsa wel goed hierin; de Fargo draait al dik 10 jaar mee en is recent pas boost gegaan, ik heb nog een tussenversie met achter boost en voor 15x100mm, wat op zich vreemd is, gelukkig ging de carbon vork een jaar toch mee naar 110mm. Ik heb daar niet veel aan, maar de SON 28 is er ook in 15x100 gelukkig, dat is een upgrade aan m’n Fargo die volgend jaar ofzo wel gepland staat, naafdynamo en boost achternaaf.
(Fargo is geschikt voor verende vorken, maar de eigen carbon vork is geschikt om bagage aan te hangen)

Voor wat betreft het geschikt zijn voor verende voorvorken: ik denk niet dat veel Thorn klanten daar gebruik van maken.
Gewaagde oplossing voor wat betreft de V-brakes
Afbeelding


Ook zeer gewaagd.. :lol:

Vermoed overigens dat het wel los loopt, Thorn kennende.
Deze oplossing drukt de staande achtervork niet uit elkaar, dus als de remhoeven stevig genoeg zijn remt dit prima. Mijn zorg is dat doordat er materiaal is weggehaald en weer toegvoegd de constructie zwakker is dan bij een meer traditionele oplossing. Gelukkig rem je alleen maar af op de achterrem, maar het zou mijn keuze niet zijn.
Wat mij wel frappeert is dat Thorn dit frame nu ook riemklaar heeft gemaakt. Andy Blance, de grote voorman op (ontwerp-)technisch gebied bij Thorn, kwam altijd met de felste statements dat er nooit een riemklare Thorn zou komen.

Het is een beetje alsof het grote Riemeinenrijk de laatste jaren oprukt in reisfietswereld en zich zelfs van de Brexit niets aantrekt. Alleen in een héél klein dorpje, diep in de provincie Groningen, wordt dapper standgehouden.

Hans
Andy Blance, de grote voorman op (ontwerp-)technisch gebied bij Thorn, kwam altijd met de felste statements dat er nooit een riemklare Thorn zou komen.
Erg jammer idd. Persoonlijk vind ik het geen vooruitgang. Zal wel gevolg zijn van 'de commercie' maar niet elke innovatie is per definitie een vooruitgang en dat geldt imo zeker voor riemaandrijving.

Om Marten''s uitspraak even aan te halen:
"Riemaandrijving is een oplossing voor een probleem dat nooit bestond".
Daar ben ik het helemaal mee eens. Vraag me zelfs wel eens af waarom men voor een riem kiest? Heeft imo meer nadelen dan voordelen zeker voor een 'expeditie-fiets'. Het staat natuurlijk wel interessant.. :twisted:

Hoop maar dat het vwb Thorn hierbij blijft of dat men zelfs tot inkeer komt en dat men er niet ook nog es voor kiest om naast sterke (vakantie)fietsen ook nog van die aluzooi te maken puur omdat 'de markt' daarom vraagt.
Op het forum van Thorn schreven de laatste jaren nogal wat mensen dat ze het zo jammer vonden dat Thorn geen riemfietsen maakte, en dat ze er anders zeker een zouden gaan kopen. Het heeft er de schijn van dat Andy Blance iets van zijn eigen visie op fietsenbouw heeft moeten inleveren om die klanten te geven wat ze willen. Qua degelijkheid zal het nog wel dik snor zitten. Ook over die verplaatsbare remmen zou ik me bij Thorn geen zorgen maken.

Hans