Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen in Georgië en Armenië - Forum Wereldfietser

fietsen in Georgië en Armenië

In mei 2020 organiseren we een avontuurlijke fietsreis van Batumi naar Tblisi. We ontdekken de kleine Kaukasus op het grensgebied van Georgië en Armenië. Wil je meer weten kijk dan op https://pioneeringpedals.nl
Ik heb dit jaar ook overwogen om zelf naar Georgië te gaan. Ben alleen doodsbang voor de honden daar,schijnen erg aggressief te zijn
Ik heb afgelopen augustus/september een groot deel van de Georgia Caucasus Crossing route van Bikepacking.com gereden (deze: https://bikepacking.com/routes/caucasus-crossing/). Vond het een erg mooie route. Ik ben niet bang voor honden, maar inderdaad, zulke aggressieve honden als daar ben ik nog niet eerder tegen gekomen. Gelukkig niet gebeten, hoewel het een paar keer weinig scheelde. Wat meestal hielp was gewoon stoppen en terugblaffen of schreeuwen.
Gaanmetdiebanaan schreef:
zo 13 okt, 2019 20:45
Ik heb dit jaar ook overwogen om zelf naar Georgië te gaan. Ben alleen doodsbang voor de honden daar,schijnen erg aggressief te zijn
Wij hebben-hadden het ook niet op honden. Met lokalen (toen nog in Iran) gesproken over hoe hiermee om te gaan.
Kern is dat je moet laten zien dat je de baas bent en het vooral niet op een fietsen moet zetten.Dat hebben we toegepast en sindsdien geen problemen en geen angst meer.

- Stoppen (of eventueel recht op ze af rijden)
- Schreeuwen
- Als dat niet genoeg is steen gooien (eventueel eerst doen alsof)

En Georgië....is een mooi land!
As* schreef:
ma 14 okt, 2019 21:35
Gaanmetdiebanaan schreef:
zo 13 okt, 2019 20:45
Ik heb dit jaar ook overwogen om zelf naar Georgië te gaan. Ben alleen doodsbang voor de honden daar,schijnen erg aggressief te zijn
Kern is dat je moet laten zien dat je de baas bent en het vooral niet op een fietsen moet zetten.
.....
En Georgië....is een mooi land!
Ik ben deze zomer op een 'normale' vakantie in Georgie geweest. En ja, er zijn veel honden, maar als voetganger had ik geen last van ze. Er zijn er wel heel veel (zwerfhonden). De honden die ik tegenkwam waren vriendelijk. Alleen te vriendelijk, ze lopen hele stukken met je mee, vlak bij je. Dus een stok of steen heb ik meerdere keren onderweg opgeraapt, omdat ze binnen een meter van je gaan lopen/zitten etc. En je weet nooit.
Maar, in twee weken heeft geen 1 hond zelfs maar gegromd naar me. Persoonlijk denk ik dat agressieve zwerfhonden daar ter plekke worden doodgeslagen door de lokale bevolking, en er dus alleen kalme beestjes overblijven.
Als je langs een erf fietst, en de huishond zit niet aangelijnd, kun je denk ik wel heel snel een probleem hebben, maar er is al geschreven wat je dan moet doen.
Georgie is soms mooi, maar de mensen vielen mij vreselijk tegen. Ze waren onvriendelijk in de horeca/hospitality, probeerde ons telkens op te lichten, en het verkeer is moordend. Ik zou heel goed uitkijken als je daar rondrijdt, ik heb ook in Rusland taxi's gehad op diverse plekken (inclusief de Zwarte zee kust), en die reden veilig vergeleken met de Georgiers. Op een fiets moet je echt heel erg oppassen. En ze spreken heel slecht Engels, en vanwege een conflict en nationalisme, vertikken ze het soms ook om Russisch te spreken, als ze dat al kunnen. Dus tenzij je Georgisch spreekt, is communicatie een issue. Mijn vrouw is Russisch, en het kan zijn dat we daarom soms heel bot behandeld werden, maar ik betwijfel het. Persoonlijk denk ik dat Georgiers gewoon zo zijn. Vanwege de spanningen moest mijn vrouw via Armenie vliegen, en daar had ze in twee halve dagen meer aardige en behulpzame mensen ontmoet, en betere straten, en meer klantvriendelijkheid dan in twee weken Georgie.
Dank voor alle reacties,

Gelukkig heb ik geen enkele negatieve ervaring met honden gehad. De zwerfhonden zijn sowieso niet territoriaal. Te grote vriendelijkheid is eerder een issue. Geef ze niets als je niet wil dat ze bovenop je gaan zitten bij de lunch heb ik geleerd.
Erfhonden kennen geen zwaarbeladen fietsen. Stap gewoon af als ze agressief gedrag vertonen en wandel erlangs dan is er geen vuiltje aan de lucht.
Het verkeer is alleen op de hoofdwegen rond Tblisi gevaarlijk. Pioneering Pedals mijdt die wegen ook. We fietsen door landelijk gebied waar gemotoriseerd verkeer vrij zeldzaam is.
En last but not least, ja de Georgiërs houden niet van Russen, ze richten hun ogen op Europa tot onvrede van Poetin. Begin een gesprek dan ook niet in het Russisch maar in het Engels. Daarna kun je overstappen op Russich dan weten ze dat je een toerist bent. De Armeniërs daarentegen ontvangen veel hulp uit Rusland. Die staan er heel anders in. Die kun je gewoon in het Russisch aanspreken. In de toeristische gebieden spreekt men meestal wel wat Engels, maar als je zelf Russisch spreekt helpt dat enorm.
Interessant dat jij ook de honden eerder te vriendelijk vond dan bedreigend, wij vonden inderdaad ook het grootste hondenprobleem dat ze te aanhankelijk waren, je hebt daar met 1 vriendelijke blik naar zo'n beest al een vriend voor het leven. En ik houd van honden, dus ik wil ze niet negeren, maar het is gewoon de enige optie! Je gunt die beesten qua karakter allemaal een goed huis...

Qua taal begonnen we altijd in het engels, maar zodra we buiten Tbilisi kwamen was dat vaak geen optie, dus dan moetsen we wel Russisch gaan praten. En ja, dat zal wel de voornaamste reden zijn dat we slechte ervaringen hadden. Het is vooral nogal dom van ze, Russen zorgen voor 90% van het tourisme naar het land. En zelfs de EU is niet gek genoeg om een corrupte bende als Georgie te omhelzen. Dus ze maken nu ruzie met Rusland (70% minder toerisme deze zomer) en met Turkije, want Erdogan wil een stuk grond binnen Georgie claimen dat Turkije een eeuw of twee geleden aan ze heeft verloren in een oorlog. Dus ze zoeken zoveel mogelijk ruzie met hun directe buren. Dat gaat vast heel goed komen.
hartger schreef:
di 15 okt, 2019 15:31
Dank voor alle reacties,

Gelukkig heb ik geen enkele negatieve ervaring met honden gehad. De zwerfhonden zijn sowieso niet territoriaal. Te grote vriendelijkheid is eerder een issue. Geef ze niets als je niet wil dat ze bovenop je gaan zitten bij de lunch heb ik geleerd.
Erfhonden kennen geen zwaarbeladen fietsen. Stap gewoon af als ze agressief gedrag vertonen en wandel erlangs dan is er geen vuiltje aan de lucht.
Het verkeer is alleen op de hoofdwegen rond Tblisi gevaarlijk. Pioneering Pedals mijdt die wegen ook. We fietsen door landelijk gebied waar gemotoriseerd verkeer vrij zeldzaam is.
En last but not least, ja de Georgiërs houden niet van Russen, ze richten hun ogen op Europa tot onvrede van Poetin. Begin een gesprek dan ook niet in het Russisch maar in het Engels. Daarna kun je overstappen op Russich dan weten ze dat je een toerist bent. De Armeniërs daarentegen ontvangen veel hulp uit Rusland. Die staan er heel anders in. Die kun je gewoon in het Russisch aanspreken. In de toeristische gebieden spreekt men meestal wel wat Engels, maar als je zelf Russisch spreekt helpt dat enorm.
Het gaat denk ik voornamelijk om de herdershonden die worden gebruikt om de schapen de juiste richting op te sturen en daarbij hun territorium bewaken. Bij heel veel verslagen op internet lees ik dat dat een behoorlijk (negatief) onderdeel van de reis is en heel veel mensen meerdere keren achterna zijn gezeten.
Afgelopen zomer ben ik ook in Georgië geweest en heb de Caucasus Crossing gedaan; en ook veel honden gezien; maar er zijn verschillende soorten honden:

De zwerfhonden zijn de hele dag op zoek naar eten en hebben geleerd dat je met lief, schattig en zielig gedrag wat meer te eten krijgt dan met agressief gedrag; in grote steden zoals Tbilisi hebben ze een oormerk en dus geregistreerd; in de bergen liepen ze soms een heel stuk met je mee en dat was best gezellig. Soms komen ze ook lekker naast/in je tent slapen als je ze niet wegstuurt.

Echte herdershonden, die de kuddes bij elkaar houden, zoals Schotse Collies dat doen, heb ik weinig gezien, die zijn ook niet geïnteresseerd in mensen maar meer in schapen controleren.

En dan zijn er de schaapshonden, die de kuddes moeten beschermen tegen wolven, beren en evt mensen; deze zijn wel lastig, blaffen en grommen hard en zullen je er niet langs laten; ze opereren in groepen en omsingelen je zodat je nergens meer heen kunt. Als je rustig wacht en afstapt en zeker niet wegfietst zullen ze niet zo snel happen; eigenlijk zoals hierboven al beschreven is; ze zijn meestal te herkennen aan afgeknipte oren en staart als bescherming tegen aanvallen van wolven, die pakken ze daar vast.

Kortom, lang niet alle honden in Georgië zijn gevaarlijk, sommige zelfs heel lief en aaibaar; en zolang je je bij schaapshonden aan de regels houdt, denk ik dat je weinig gevaar loopt.

Woef :wink:

97F0646E-1D52-48B6-9DB8-8D0A71745E75.jpeg
Smitty schreef:
wo 16 okt, 2019 21:19
in grote steden zoals Tbilisi hebben ze een oormerk en dus geregistreerd;
Volgens de taxi chaufeur betekende het oormerk dat ze gecastreerd/gesteriliseerd waren. Wel een goede maatregel!